שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פסקת ההתגברות אושרה בוועדת השרים – האם בג"ץ יוכל לפסול אותה?

חדשות

פסקת ההתגברות אושרה בוועדת השרים – האם בג"ץ יוכל לפסול אותה?, צילום: getty images Israel
פסקת ההתגברות אושרה בוועדת השרים – האם בג"ץ יוכל לפסול אותה?
06/05/2018, עו"ד לילך דניאל

"עוקף בג"ץ" יוצא לדרך: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעת החוק להוספת "פסקת התגברות" לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש ברוב של 61 חוק שנפסל ע"י בג"ץ. בנט: "יום גדול לדמוקרטיה הישראלית". כחלון: "סיעת 'כולנו' תתנגד לחוק". ושאלת מיליון הדולר: האם בג"ץ יוכל לפסול את החוק?

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') פה אחד את הצעת החוק לתיקון חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש ברוב של 61 חוקים שבג"ץ יפסול. ההצעה, המכונה "פסקת ההתגברות", עלתה לדיון ציבורי בעקבות הקושי למצוא פתרון בעניין המסתננים אך מאוחר יותר קיבלה אופי רחב יותר כשראש הממשלה הודיע שיתמוך בפסקת התגברות רחבה במקום בסעיף ייעודי שנועד להתמודד רק עם פסיקת בג"ץ בעניין המסתננים. מהדיון נעדר שר האוצר משה כחלון.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

ההחלטה, כצפוי, התקבלה בדעות נוגדות במערכת הפוליטית. שר החינוך, נפתלי בנט, צייץ לאחר הדיון בטוויטר: "פיסקת ההתגברות ברוב 61 עברה פה אחד בוועדת השרים לחקיקה. זהו יום גדול לדמוקרטיה הישראלית. נחזק את המשילות של הממשלה, ונעצים את אמון הציבור בבית המשפט. אני מודה לחבריי בממשלה על התמיכה  בחוקים". גם ח"כ נורית קורן (הליכוד) בירכה על ההחלטה וכתבה: "אני מברכת על ההחלטה בוועדת השרים לחקיקה שאישרה את פסקת ההתגברות. זהו צעדת חשוב ומשמעותי לטובת הפרדת הרשויות וריסון האקטיביזם השיפוטי". ח"כ ציפי חוטובלי כתבה: "מברכת על החלטת ועדת השרים לאשר את פסקת ההתגברות. תיקון חשוב להפרת האיזון בין הרשויות".

יו"ר המחנה הציוני, ח"כ אבי גבאי, כתב בחשבון הטוויטר שלו לפני ההצבעה: "היום פסקת ההתגברות תעלה להצבעה בוועדת שרים. אנחנו רואים תהליך שחיקה אמיתי בדמוקרטיה הישראלית, סט שלם של נושאים שבהם הממשלה הזו רוצה לקחת את החופש שלנו וליצור עריצות של הרוב. להביא לנו את טורקיה לתוך ישראל – עם כאילו חופש דיבור, כאילו חופש תנועה, כאילו דמוקרטיה". ח"כ מרב בן ארי (כולנו) כתבה: "אני לא תמיד מסכימה עם בג"צ ויש לי ביקורת כלפיו, אפשר היה למצוא פתרון יחד עם כל סיעות הקואליציה ולא כך. חשוב לזכור כי הזכויות שקיבלו מיעוטים במדינה הזו בזכות בג"צ עשו שינוי היסטורי עבורם, כל סטודנט למשפטים שנה א' לומד אותם במשפט חוקתי. אצביע נגד פסקת ההתגברות".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) תקפה את ההחלטה: "הבית היהודי ממשיכים בכל דרך אפשרית להשתלח בכל מוסדות השלטון. היום ניתנה האות לחיסול בית המשפט העליון. "ממשלת ישראל ממשיכה לקדם הצעות חקיקה קיצוניות, שלא משרתות אף אחד פרט את עצמם. הצעת החוק שעברה הרגע ועדת שרים מחריבה לחלוטין את רעיון האיזונים והבלמים שקיים כאן שנים, רעיון שבבסיסו ההנחה שמישהו צריך לעצור את הממשלה כשהיא פוגעת בזכויות או במיעוטים. מי יעצור אותם עכשיו? הממשלה הנוכחית הוכיחה לעם ישראל איך היא מרוכזת רק בעצמה ובספינים התקשורתיים שלה ומעבירה חוקים לא הגיוניים בקצב- מחוק ההמלצות ועד חוק המרכולים. הצעות החוק של חברי הבית היהודי יזכרו כאן לדיראון עולם כאסמכתא לחיסול בית המשפט וחיסול כל ביקורת שיפוטית שנועדה להגן על אזרחי ישראל. יום מבייש היום, ומביישת לא פחות שתיקתם של השותפות הקואליציוניות ובראשם מפלגת 'כולנו'".

התנועה לאיכות השלטון: "אישורה של פסקת ההתגברות היום בוועדת השרים לענייני חקיקה היא החלשה נוספת של מארג הפרדת הרשויות בישראל ומתן כוח כמעט בלתי מוגבל לממשלה להעביר איזה חוקים שהיא רוצה. בית המשפט צריך להיות חזק ועצמאי, שיוכל להגן על הכנסת מפני הממשלה ועל הציבור מפני עריצות הרוב".

אך ההתנגדות לחוק לא מגיעה רק מצד האופוזיציה. שר האוצר משה כחלון, שכאמור נעדר מההצבעה בוועדה, מסר בתגובה: "סיעת כולנו תתנגד לחוק פסקת ההתגברות במליאת הכנסת. העברת החוק בוועדת שרים לחקיקה היא הפרה של ההסכם הקואליציוני ופגיעה בשלטון החוק. סיעת כולנו תמשיך להיאבק נגד חקיקת פסקת ההתגברות ולא ניתן לגורמים קיצוניים להוביל את סדר יומה של מדינת ישראל. אמרנו בשבועות האחרונים שאנחנו מוכנים לייצר דיון רחב על הסדרת היחסים בין בית המשפט לכנסת, זהו מהלך שיש לעשות בהסדרה לאחר שנים שהנושא לא טופל ולא בקיצוניות כפי שהתרחשה היום ובחד צדדיות כפי שפעלו היום".

האם בג"ץ יפסול את חוק עוקף בג"ץ?

לאחר ההכרעה בוועדת השרים, עובר הכדור לידיה של מליאת הכנסת. במידה שפסקת ההתגברות אכן תעבור, נשאלת השאלה האם בג"ץ יוכל לפסול אותה בנימוק שמדובר בסעיף שאינו חוקתית. יש לציין שמהלך כזה יהיה חסר תקדים מצד בית המשפט, היות שמדובר בחוק יסוד ולא בחוק "רגיל" הנבחן לאורם של חוקי היסוד.

כפי שפרסמנו כאן בספטמבר האחרון, בג"ץ כבר התריע שבאפשרותו לנקוט במהלך כזה בעתירה שעסקה בתקציב הדו-שנתי, וזאת מכוח דוקטרינת "התיקון החוקתי שאינו חוקתי": "אין באמור ללמד כי כל תיקון קבע לחוק היסוד – בשונה מהוראת שעה – בהכרח יעמוד חוקתית", כתב המשנה לנשיאה דאז, אליקים רובינשטיין. "אם ימצא בית משפט זה כי תיקון שנעשה לחוק היסוד פוגע בצורה חמורה במשטר הדמוקרטי, אין לשלול את האפשרות כי הדבר יוביל למסקנה החריגה שמדובר בתיקון חוקתי שאינו חוקתי ולכן יש לפסלו". עוד הוסיף רובינשטיין "בעיניי דומה, כי במישור הערכי יש בישראל מקום ל"הנצחת" ערכים חוקתיים בסיסיים לדוגמה, יסודות כמו הבסיס היהודי – והדמוקרטי – של המדינה על פי הכרזת העצמאות וחוקי היסוד שלזכויות, או פגיעה בליבת זכויות האדם". מלבד רובינשטיין, גם חלק מהשופטים האחרים שבחרו להתייחס לסוגיה הסכימו כי בבוא העת יהיה מקום לדון בהחלת הדוקטרינה, בפרט כאשר על הכף תהא מונחת השמירה על גרעין אופייה היהודי והדמוקרטי של המדינה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:228
קומיט וכל טופס במתנה