שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לשכת עוה"ד רוצה להעמיד לדין משמעתי מתמחים שביקרו אותה בפייסבוק

חדשות

לשכת עוה"ד רוצה להעמיד לדין משמעתי מתמחים שביקרו אותה בפייסבוק, צילום: getty images israel
לשכת עוה"ד רוצה להעמיד לדין משמעתי מתמחים שביקרו אותה בפייסבוק
22/03/2018, עו"ד לילך דניאל

ל"תקדין" נודע כי לאחרונה קיבלו מספר מתמחים שנכשלו בבחינת ההסמכה מכתבים מלשכת עורכי הדין, במסגרתם נאמר כי נשקלת העמדתם לדין משמעתי בגלל דברים שכתבו נגד הלשכה, בין היתר בקבוצות מחאה סגורות בפייסבוק. עו"ד אילן בומבך: "מדובר באובדן דרך מדאיג ובאיבוד עשתונות, המתמחים יפעלו בכל דרך חוקית להגשים את זכויותיהם"

לשכת עורכי הדין שלחה לאחרונה מכתבי התראה לפני נקיטת הליכים משמעתיים למספר מתמחים שנכשלו בבחינת ההסמכה וביקרו את אופן התנהלותה בקבוצות סגורות בפייסבוק. במכתבים נכתב כי לידיעת ועדת האתיקה הארצית הובא פרסום שביצעו המתמחים בפייסבוק וכי פרסום זה יובא לדיון באחת מישיבותיה הקרובות של הועדה, שם יוחלט אם להגיש נגדם קובלנה משמעתית. בהתאם, התבקשו המתמחים להגיש את התייחסותם בכתב, כאשר תגובה זו תוכל לשמש כראיה בקובלנה שתוגש, אם יוחלט להגישה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מאז בחינת ההסמכה האחרונה (ועוד לפניה) מנהלים המתמחים מאבק של ממש נגד הלשכה, שבמרכזו טענותיהם להתנהלות לא הוגנת ולא תקינה ביחס לבחינה. המאבק כלל הפגנות, פניות לחברי כנסת ושרים, דיון מיוחד שהתנהל בוועדת החוקה של הכנסת ועוד. לאחרונה אף הגישו המתמחים עתירות נגד הלשכה, לאחר שרובן המכריע של ההשגות שהוגשו בנושא הבחינה נדחו ע"י הועדה הבוחנת.

עו"ד אילן בומבך, המייצג את המתמחים בחלק מהעתירות, מסר בתגובה לנושא מכתבי ההתראה: "מדובר בתלונות השתקה וניסיון לסתום פיות של מי שמותחים ביקורת לגיטימית על הלשכה. הלשכה פועלת כאן בניגוד עניינים מאד ברור ומנצלת את כוחה להלך אימים על ציבור מוחלש שנפגע קשות מהתנהלותה באמצעות הבחינה השערורייתית שערכה. מדובר באובדן דרך מדאיג ובאיבוד עשתונות. המתמחים יפעלו בכל דרך חוקית להגשים את זכויותיהם".

עוד מוסיף עו"ד בומבך: "הייתי ראש ועדת האתיקה של מחוז ת"א וחבר בוועדת האתיקה הארצית, ומעולם הלשכה לא התנהגה כך כלפי מתמחים ולא הילכה עליהם אימים כפי שמנסים לעשות כאן, ולא הוציאה להם מכתבי התראה על ביקורת לגיטימית שהם הביעו. אני חושב שמה שעומד מאחורי זה הוא ניסיון להחניק כל ביקורת על הלשכה, כאילו יש מישהו שנמצא מעל החוק ומעל כל ניסיון לבטא עמדה נוגדת. לא ראיתי שכשמבקרים גוף אחר הלשכה כ"כ נזעקת באופן מיידי להוציא מכתבי התראה. אחת מהמתמחות שקיבלו מכתבים כתבה משהו על "דורסנות". זו עבירה אתית? אסור להגיד על מישהו שהוא פועל בדורסנות? זה מקרה שממחיש את חוסר ההיגיון".

מעמותת "המרכז הארצי לסיוע למתמחים ולסטודנטים למשפטים" ונציגי מאבק המתמחים ד"ר עופר פרץ ומר יולי רוזנברג נמסר: "השימוש הציני במוסדותיה השיפוטיים והמשמעתיים של לשכת עורכי הדין על מנת להלך איימים על ציבור של אלפי משפטנים מוכשלים פסולה ואף אסורה. אם בדרך קלוקלת ושגויה זו סבורה לשכת עורכי הדין כי תצליח להשיג את מטרתה, להצר את חופש הביטוי, למנוע פנייה לערכאות שיפוטיות וחשיפת הכשלים החמורים בפני הגורמים השיפוטיים טעות בידה. אבסורד לחשוב שמטרה זו תושג באמצעים פסולים של הפחדה ואיומים וההפך הוא הנכון, מה גם שמוטל ספק גדול באם קיים בסיס חוקי לדרך בה בחרה לשכת עורכי הדין. בנוסף, כלום יעלה על הדעת כי הלשכה תהפוך את וועדות האתיקה לטריבונל משפטי פרטי, קל וחומר כאשר קיים ניגוד עניינים מובהק באשר לעובדה כי הלשכה היא זו אשר הדברים נאמרו עליה והיא זו אשר תשפוט. אנו מגנים מכל וכל את סתימת הפיות ומסע ההפחדה וההשתקה".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "וועדות האתיקה בלשכת עורכי הדין הן גוף עצמאי והלשכה אינה מעורבת בפעולותיה אשר מפוקחות על ידי וועדת המינויים בראשותו של הנשיא בדימוס דוד חשין על כן לא נגיב לגופם של דברים. יחד עם זאת יש לזכור כי גם מתמחים כפופים הן לדין המשמעתי החל על עורכי דין והן לכללי האתיקה. אנו רואים בחופש הביטוי עיקרון מקודש אך הוא אינו כולל בתוכו חופש ביזוי והסתה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:91
קומיט וכל טופס במתנה