שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מה חושב הדור הבא של עורכי הדין על הלשכה שבה הוא חבר?

חדשות

מה חושב הדור הבא של עורכי הדין על הלשכה שבה הוא חבר?, צילום: צילום: Ryan Mcguire, Gratisography
מה חושב הדור הבא של עורכי הדין על הלשכה שבה הוא חבר?
01/02/2018, עו"ד לילך דניאל

התקרית בטקס ההסמכה בשבוע שעבר, בה נענה יו"ר לשכת עוה"ד ב"כן" מהדהד כששאל האם מישהו מאמין שזייפו את ציוני בחינת ההסמכה, מעלה בין היתר את השאלה האם גדל דור חדש של עו"ד שאינו רוחש אמון לאיגוד המקצועי שלו. עו"ד שעבר במועד האחרון: "מוקדם מדי להגיד שעורכי הדין איבדו את האמון בלשכה"

בשבוע שעבר (ד', 24.1) נערך בבנייני האומה בירושלים טקס להסמכת למעלה מ-1,000 עורכי דין חדשים. התקרית הזכורה ביותר מהטקס נרשמה במהלך נאומו של יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, שנענה ב"כן" מהדהד מצד עורכי הדין הטריים כששאל האם מישהו מאמין שזייפו את ציוני בחינת ההסמכה. לכאורה לא אירוע ששווה להתעכב עליו אלמלא היה מעלה מספר שאלות נוקבות לדיון: האם העובדה שעורכי דין טריים שזה עתה הוסמכו מאמינים שציוני בחינת ההסמכה זויפו אומרת משהו על האמון שהם רוחשים ללשכת עורכי הדין, שהיא כידוע האיגוד המקצועי שתחתיו הם מאוגדים ושאליו הם כפופים? האם התנהלות הלשכה בכל הנוגע להעלאת רמת הקושי של הבחינה והירידה הדרסטית באחוזי המעבר במועדים האחרונים תגרום לכך שגדל דור חדש של עורכי דין שחש שאולי 'נבגד' ע"י הלשכה? שוחחנו עם כמה עורכי דין טריים שעברו את הבחינה במועדים האחרונים על מנת לנסות להבין מה הם חשים כלפי הלשכה אחרי שעברו את הבחינות הקשות ומה הם חושבים על המאבק של חבריהם המתמחים, שנותרו בינתיים "על הספסל".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"הניסיון מורה כי מי שעבר את הבחינה פניו אל העתיד", אמר ל"תקדין" עורך הדין א', שעבר את הבחינה האחרונה שנערכה בדצמבר. "מכאן ואילך אין לו סיבה להתלונן על הלשכה ואולי בסתר ליבו הוא גם שמח על הצעדים שהיא נוקטת לעצירת ההצפה במקצוע. גם רבים מעורכי הדין הוותיקים אינם מבינים או שאינם רוצים להבין כי נעשה כאן עוול לאלפי נבחנים שעומדים בפני מבחן שאינו פתיר ואינו למיד, הם זוכרים את הבחינות אותן הם עברו בהצלחה וסבורים שהנכשלים של היום הם סתם בכיינים, ולא היא. אני בטוח כי רבים מאד מאותם עורכי דין וותיקים לא היו עוברים את הבחינה אם היא הייתה במתכונת הנוכחית. עם זאת, כפי שאמרתי, עורכי הדין החדשים כפי הנראה רובם יפתחו דף חדש מול הלשכה ולא יזכרו את העוול שנעשה".

"ידעתי שאם אכשל – זו אשמתי בלבד"

גם ע', שעבר את הבחינה במועד הקודם (אפריל 2017) חולק תחושות דומות: "נתחיל מהברור מאליו: הלימוד לבחינה היה משימה קשה ולא נעימה ועבורי הוא היה משימה קשה במיוחד מאחר שתקופה זו הייתה סמוכה למותה של אמי. כמו כן, אין ספק שהבחינה הייתה קשה בצורה בלתי רגילה. אין ספק שנשאלנו על הפינות של החומר, שהשאלות היו מורכבות ולא תמיד ברורות. יחד עם זאת, לא מדובר במשימה בלתי אפשרית ושילוב של לימוד אינטנסיבי מאד, שכל ישר וחוש משפטי מפותח בהחלט מאפשרים מעבר של הבחינה. זו הייתה תחושתי לפני הבחינה, וכשיצאתי ממנה וניתחתי את המהלכים שלי ידעתי שאם אכשל מדובר באשמתי שלי בלבד".

עוד מתייחס ע' לעליה הניכרת ברמת הקושי שחוו הנבחנים במועדים האחרונים: "המהלך של לשכת עורכי הדין להעלות את רמת הבחינה הוא מעשה מבורך. כמי שבת זוגו היא סטודנטית לרפואה וכמי שעבר את הבחינות המתישות של מועצת רואי החשבון, אני יודע מהו מבחן קשה. לדעתי, העלאת רמת הבחינה היא תיקון המעוות ויישור קו עם הצורך שבחינת הקבלה למקצוע תהיה מאתגרת ומסננת באופן המכבד את המקצוע, ולא כמו הבחינות הקלות שנראו טרם שינוי המגמה, שלדעתי הן עצמן העיוות. הטיעון שהשוק יפלוט עורכי דין שרמתם אינה מספקת אינו מחזיק מים ויוצר מצב שהציבור הרחב פוגש עורכי דין גרועים בצמתים המכריעים של חייהם. לדעתי, לשכת עורכי הדין משרתת את האינטרס הציבורי בהעלאת רמת הבחינה. יתר על כן, בתור עו"ד צעיר לקחתי חלק במספר השתלמויות מרתקות שערכה הלשכה בעלויות סמליות, וביניהם אף השתלמויות בנושאים פשוטים יחסית שיש בהם לסייע לעורכי דין צעירים לעשות את צעדיהם הראשונים במקצוע".

"אני כן מרגישה שרמת קושי גבוהה של הבחינות גרמה לי לחרוש יותר ויצאתי מזה עם ידע רב יותר, מה שתורם לי כרגע הרבה", אמרה עורכת דין נוספת שעברה את הבחינה במועד אפריל 2017. "את כל זה הבנתי רק כשהתחלתי לעסוק בפרקטיקה. בזמן ההכנה לבחינה הייתי בדעה שהלשכה מנסה להכשיל והייתי מאוד עצבנית אך בדיעבד הבנתי שזה תרם לי. לדעתי הלשכה מנסה לדאוג לרמת המקצועיות של עורכי דין, ככה לפחות אני מרגישה בתור מהפך שעברתי מבחינת הידע. הבנתי שזה עזר ותרם לי מהבחינה שאחרי החרישה המטורפת הזו נהייתי מקצועית יותר, עם ידע רחב, עמוק וטוב יותר".

"לגבי האמונה שלי בלשכה, יש לי דווקא חוויה נעימה", מספר עורך דין נוסף, שעבר את הבחינה במועד אפריל. "היה לי עיכוב בהוצאת ציון סמינר שעשיתי בתואר כי המרצה היה בחו"ל, וכתוצאה מהעיכוב לא יכולתי להשלים את כל המסמכים הנדרשים כדי להירשם למבחן. ביקשתי אורכה של שבוע מהלשכה על מנת לסדר את כל הניירת והם נתנו לי חודש. שם הרגשתי שהם כן איתי ותמכו בי. לגבי רמת הקושי, אני חושב שהמבחן קשה מאוד מאוד והרבה אנשים לא צלחו אותו למרות שהיו אמורים. עם זאת, עד עכשיו קשה לי לקבל עמדה האם הצעד להקשות את המבחן היה נכון או לא".

"עברתי בזכות ולא בגלל שאפי נוה זייף לי ציון"

"אישית צעקתי "לא" כשכולם צעקו לו "כן"", אמרה ל"תקדין" עורכת הדין נ', שעברה את הבחינה במועד דצמבר האחרון. "עברתי בזכות ולא בגלל שאפי נווה זייף לי ציון. רמת הקושי אכן הייתה קשה באופן קיצוני, הן בפרוצדורה והן במהות, אך אני לא מאמינה שאפי נוה מזייף ציונים. אני כן מאמינה שיש אינטרס להוריד את שיעור המעבר ולצמצם את מספר המצטרפים החדשים בכל מועד. ברור לי שהלשכה דואגת לחברים שכבר נמצאים בה על חשבון המתמחים ואין לי אלא להצר על כך, כי בלי מתמחים אין עורכי דין חדשים ואין מי שיכניס חיים וחדשנות למקצוע, ויש חוסר הגינות משווע בכך שהלשכה מרימה חומה אחרי חמש שנות השקעה ולימודים. אפי נוה העלה בנאום שלו סוגיה שדי מתעלמים ממנה, והיא סוגיית המכללות עליה הוא דיבר בהרחבה. הפתרון שבאמת ישרת את המקצוע הוא הנחת חסם בשערי המכללות. שם צריך להיות הדגש של הלשכה, ולא אצל המתמחים שנשארים מול שוקת שבורה. במקרה של המועד הזה היה ראוי לתת פקטור מכובד. יש איזו אמירה שמסתובבת שמי שעבר 'זכה בלוטו'. לא זכיתי בלוטו, אף אחד לא עזר לי וכל הניחושים שלי היו שגויים. צר לי שבסוף, אחרי כל המאמץ, העוברים צריכים להוריד ראש ולהגיב בעילום שם כי לא נעים להם".

"עברתי את בחינת ההסמכה האחרונה שנערכה בדצמבר בפעם השנייה", אמר לנו עורך דין טרי נוסף. "לגבי התנהלות הלשכה בנוגע לבחינות ההסמכה אני חושב שמתמחים רבים יצאו קצת מפרופורציה. נכון, הבחינה הייתה מאוד קשה ובחלק המהותי היה קושי רב לעמוד בזמנים אבל אנשים שוכחים שהניסוח המשפטי היה קל מאוד, והחלק הדיוני גם היה בגדר הסביר. לגבי האמון בלשכה אני חושב שלמרות שצעקו שרוב האנשים ענו "כן" בטקס היה גם חלק לא קטן שלא הסכים איתם כמוני וכמו רבים. זה לא סוד שיש מגמה לצמצם את כמות עורכי הדין במדינה ולכן הבחינה נעשית קשה ומורכבת יותר. לעניות דעתי רמת הקושי בבחינה קשה אבל מי שלומד ומשקיע כמו צריך ולא מתעסק כל הזמן ברמת הקושי יכול לעבור את הבחינה. אני חושב שהלשכה היא גוף חזק מאוגד ושומר על האינטרסים שלו כמו כל גוף אחד במדינה. מוקדם מדי להגיד שעורכי הדין איבדו את האמון בלשכה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:184
קומיט וכל טופס במתנה