שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 5 קבוצות הפייסבוק שכל עורך דין חייב להכיר

חדשות

5 קבוצות הפייסבוק שכל עורך דין חייב להכיר, צילום: צילום: Ryan Mcguire, Gratisography
5 קבוצות הפייסבוק שכל עורך דין חייב להכיר
18/01/2018, עו"ד לילך דניאל

רשת הפייסבוק מהווה כר נוח לפעילות נטוורקינג ענפה בעולם עורכי הדין, המתרחשת רובה בקבוצות ייעודיות המכילות אלפי חברים, חלקן מוכרות יותר וחלקן מוכרות פחות. איפה תמצאו חוקים מוזרים, היכן תוכלו לנהל דיונים אינטלקטואלים ולהתפלפל בסוגיות משפטיות ובאיזה קבוצה תיחשפו לאמירות הומוריסטיות וציניות של שופטים?

בעידן הנוכחי נראה שכבר אין מי שיחלוק על כך שרשת הפייסבוק, מלבד היותה מקשרת בין פרטים אינדיבידואליים, היא גם פלטפורמה ליצירת קשרים מקצועיים ופעילות ענפה בתחומי עיסוק רבים. גם בעולם עורכי הדין ניתן למצוא קבוצות ייעודיות רבות, חלקן מוכרות יותר וחלקן פחות, המכילות אלפי חברים המשוחחים ומסתייעים אחד בשני. ריכזנו 5 קבוצות מומלצות במיוחד לעורכי הדין ושמענו מהמקימים מה עומד מאחוריהן, למה הן נועדו ואיזה דברים מעניינים פורסמו בהן במהלך השנים. האם אתם מכירים את כולן?

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

1. המקצועית: "עורכי דין מתייעצים – גרפולוגיה משפטית ועו"ד" – זו אולי קבוצת עורכי הדין הכי ידועה בפייסבוק, המונה נכון לכתיבת שורות אלו 9,282 חברים. מדובר בקבוצה פרטית וסגורה שאליה מתקבלים בסינון קפדני עורכי דין בלבד, המשוחחים על כל נושא הקשור לעולם המשפט – החל משאלות ובקשות לעזרה מקצועית (מה שכר הטרחה המומלץ בתיק, איזה טופס צריך להביא לטאבו, איזה פסק דין יתמוך בטיעונים המשפטיים וכד'), המלצה על עורכי דין ואנשי מקצוע, דיונים כלליים הנוגעים לעולם עריכת הדין וגם הומור והוויי מחיי היום יום של המקצוע.

הגרפולוגית המשפטית קרן רווה, מקימת הקבוצה והמנהלת הראשית, אמרה: "'עורכי דין מתייעצים' היא הקבוצה הגדולה והפופולרית בקרב עורכי הדין בישראל. היא הוקמה לפני שש שנים במטרה ליצור חדר התייעצות והתחזקות בין עורכי הדין והייתה החלוצה בתחומה בפייסבוק. זוהי קבוצה הדוגלת בחזון של גישור, עזרה הדדית וחברות בין חבריה ונועדה להיות מקום המאפשר שיחה חדשה, חברית וטובה. עורכי הדין בקבוצה מתייעצים בנושאים שונים מהתחום המשפטי והעסקי, נוהגים בנדיבות, ברצון טוב, מפרגנים ותומכים. בנוסף, כדי לעזור לחזון להתממש, חברי הקבוצה נפגשים מדי פעם מחוץ לעולם הווירטואלי של הפייסבוק וממשיכים לטוות גם בחוץ קשרי חברות המסייעים לכולם בעולם המקצועי והאישי. עד היום התקיימו עשרות פגישות בין החברים לצרכי נטוורקינג, העשרה ומפגשים חברתיים. בקבוצה מתפרסמים מדי חודש למעלה מאלף פוסטים וזו בהחלט הקבוצה המועדפת להתייעצות בין עורכי הדין בישראל".

2. האינטלקטואלית: "דיונים במשפטים" – ישבתם באוטובוס ולפתע עלתה בראשכם סוגיה משפטית מעניינת? נתקלתם בהצעת חוק שמתחשק לכם לדון עליה אבל אין לכם עם מי? זו הקבוצה בשבילכם. קבוצת "דיונים במשפטים" הוקמה במרץ 2016 ע"י יואב גלזנר, סטודנט למשפטים באוניברסיטת בר-אילן, והיא בהחלט המקום לדון בכל נושא ממשי או תיאורטי הנוגע לתחום המשפט – הצעות חוק, פסקי דין, מינויי שופטים, שאלות חוקתיות, רפורמות, ועוד ועוד ועוד. לפי כללי הקבוצה, על הדיונים לשאת אופי של הרהורים וביקורות ואין מקום להיבטים פרקטיים כגון סיוע מקצועי ולימודי.

"מטרת הקבוצה היא מתן במה לדיונים עקרוניים-תיאורטיים בנושאים משפטיים", אמר גלזנר ל"תקדין". "זאת, להבדיל מרבות מהקבוצות המשפטיות הקיימות ברחבי הפייסבוק שמטרתן היא בעיקר הענקת סיוע פרקטי לחברים. בתור סטודנט למשפטים רציתי פעמים רבות לדון בדברים שנלמדו במהלך השיעורים ולשתף רעיונות משפטיים שונים עליהם חשבתי. אמנם עשיתי זאת עם חבריי ללימודים, אך חסרה לי פלטפורמת דיון הכוללת קבוצה רחבה של אנשים המתעניינים בדיונים מעין אלה. בשל כך הקמתי את קבוצת הפייסבוק, הכוללת כיום למעלה מ-1,800 חברים. מדי יום מתקיימים בקבוצה דיונים רבים, חלקם אף בנושאים אקטואליים העולים על הפרק. אני מזמין את כל מי שמעוניין בקריאה, כתיבה ודיון בנושאים משפטיים עקרוניים להצטרף לקבוצה!".

3. המהורהרת: "דג, לרבות שאינו דג" – מהם הסעיפים הכי הזויים/מוזרים בספר החוקים הישראלי? קבוצת "דג, לרבות שאינו דג" נועדה לשיתוף ניסוחים מוזרים ומשעשעים מחוקים שעשויים לא אחת להעלות גיחוך או תמיהה, אבל בין לבין ניתן למצוא בה גם שלטים, טפסים רשמיים ומודעות עם ניסוחים לא פחות תמוהים. הבקיאים בוודאי יזהו ששם הקבוצה הוא פרפרזה על סעיף מפקודת הדיג המנדטורית משנת 1937, המגדירה "דג" כ"כל חיית מים, בין שהיא דג ובין שאינה דג". בין סעיפי החוק ששותפו בקבוצה: סעיף בחוק עזר לנצרת המגדיר "כלב" כ"לרבות חתול או קוף", סעיף בחוק עזר לרמלה המסמיך את ראש העיר להיכנס לנכסים על מנת להדביר חלזונות וסעיף בתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים המגדיר "איגרת חוב בלתי סחירה" כ"איגרת חוב שאינה איגרת חוב סחירה".

הקבוצה הוקמה בשנת 2010 וכיום היא מונה למעלה מ-6,800 משתמשים. לדברי מנהל הקבוצה, עו"ד במקצועו, זה התחיל כ"משהו בין חברים" שמצאו סעיפי חוק מוזרים ורצו לאגד אותם במקום אחד, ולאט לאט התופעה התפשטה. הוא מעריך שהרבה משתמשים בקבוצה הם אכן עורכי דין וסטודנטים למשפטים, אבל לדבריו בכמויות אלו קשה להעריך מה עיסוקם של כל החברים. מכל מקום, מדובר בהחלט בקבוצה שמספקת הרבה חומר למחשבה בנוגע לאופן שבו מנוסחים חוקי המדינה.

4. המצחיקה: "פרוטוקולים מצייצים" – מי שיעיין בקבוצה זו יטעה לפעמים לחשוב שמדובר בדברים מומצאים, אבל "פרוטוקולים מצייצים" מכילה החלטות, פסקי דין ופרוטוקולים אמתיים לגמרי המציגים באור משעשע את מערכת המשפט ומכילים לא אחת טעויות, אמירות הומוריסטיות של שופטים, ציטוטים מעניינים של עורכי דין, נאשמים ועדים ועוד. הקבוצה, שהוקמה בשנת 2014, מכילה כיום מעל 1,300 חברים והיא מוגבלת לעורכי דין פעילים בלבד.

בין ההחלטות המשעשעות שפורסמו בקבוצה ניתן למצוא הסכם שכירות שמדבר על פינוי הנכס במקרה שיבוא המשיח, פסק דין של איש שתבע את אלוהים, מעשה בשלושה נאשמים שתקפו מוכר שווארמה בגלל פיתה קרועה, החלטות של שופטים שעונים לעורכי הדין בציניות יתרה ואיחולי מזל טוב בעלי גוון הומוריסטי לעורך דין שביקש דחיית מועד דיון לצורך "פדיון הבן".

לדברי עו"ד אופיר לב, מקים ומנהל הקבוצה, מדובר באחת הוותיקות מבחינת הקבוצות ה"קלילות" לעורכי דין: "ב-2014 היו 2-3 קבוצות בלבד שכל מה שעשו בהן זה להתייעץ בסוגיות משפטיות כלליות. הקמתי את הקבוצה במטרה לתת קונטרה לכל הקבוצות ה"רציניות" ולהראות את הצד הקליל של המקצוע, ולאור הגידול הצטרפו אליי לניהול שתי עורכות דין נוספות. הקבוצה מכילה כל פרוטוקול, החלטה ולעתים כתבי טענות שיעלו חיוך על שפתיו של כל עורך דין כאשר כל החומר שמעלים לקבוצה הוא אמיתי לגמרי והיה חלק מתיק בית משפט. כל חברי הקבוצה נבדקים טרם צירופם ואנו מקפידים לקבל רק עורכי דין פעילים כיוון שבקבוצה נחשפים פרוטוקולים. כמו כן, אנחנו מקפידים לא לפרסם שום מסמך מדיונים בדלתיים סגורות ובכל מקרה לטשטש את פרטי הצדדים ולשמור על פרטיות".

5. הקרייריסטית – "הלוח הגדול - משרות עבור עו"ד ומתמחים" - מחפשים עבודה בתחום המשפט או שאתם זקוקים לעובדים למשרדכם? זה המקום לחפש. "הלוח הגדול" היא קבוצה שנועדה להיות לוח מודעות דרושים ייחודי לשלל מקצועות המשפט והיא מונה נכון להיום למעלה מ-12 וחצי אלף חברים. הפרסומים המותרים במסגרת הקבוצה הם של עורכי דין, מתמחים או סטודנטים למשפטים המעוניינים לחפש עבודה או לפרסם מודעת דרושים כלשהי, והיא מנוהלת על ידי עו"ד שחר אורגד, סגן ראש לשכת עורכי הדין ויו"ר פורום עו"ד צעירים מתמחים וסטודנטים.

"הקבוצה הזאת קיימת כבר מספר שנים שבהן עזרתי למאות אם לא לאלפי סטודנטים, מתמחים ועו"ד צעירים וותיקים כאחד למצוא עבודה בתחום המשפטי", אומר עו"ד אורגד. "ניתן למצוא אצלנו בקבוצה הצעות עבודה במגזר הפרטי והציבורי, משרדי בוטיק קטנים ומשרדים מהגדולים במדינת ישראל, מכרזים למיניהם לכל מיני רשויות ועוד".

* בונוס: "ממים של עורכי דין" - גם קבוצה זו משתייכת לז'אנר הקליל, אך בניגוד ל"פרוטוקולים מצייצים" התוכן שלה כולו לקוח ממוחם הקודח של חבריה. הקבוצה מיועדת לעורכי דין בלבד, ולפי הגדרתה "בעיקר לאלו המחזיקים בחוש הומור מפותח". הפוסטים בקבוצה עולים בצורת "ממים" בלבד – תמונה או "גיף" (תמונות זזות שמתחברות לסרטון קצרצר וחסר קול) של חיות, אנשים או סיטואציות, בצירוף כיתוב משעשע מעולם עורכי הדין. כאן אפשר להוציא קיטור על לקוחות, שופטים, קולגות, נט המשפט ומה לא, הכל כמובן בצורה הומוריסטית. בין הפוסטים המשעשעים שעלו בקבוצה: סרטון גיף של קבוצת פלמינגואים מהלכים על חוף הים בין אנשים לצד כיתוב "כשעורכי דין מתל אביב מגיעים לדיון בחיפה", תמונה של חתול מבוהל עם כיתוב "הרגע הזה שאת קולטת שיש טעות בפרוטוקול וצריך להגיש בקשה מיוחדת" וסרטון גיף של משחק טניס לצד כיתובים "לתשובת המבקש", "זכות תשובה למשיב" וכד' וכיתוב "תני החלטה כבר".

הקבוצה הוקמה לפני כשלוש שנים ע"י עו"ד סיון רוזן, בעלת משרד עו"ד וגישור העוסק בתחום הנדל"ן  ודיני המשפחה, ועל ניהולה אחראים רוזן ועורכי הדין נופר טל ורועי כהן. עו"ד רוזן: "הקבוצה משמשת כמקום מפלט עבור למעלה מ- 4,500 עו"ד, המבקשים לשתף ולפרוק את חוויות המקצוע בצורה הומוריסטית, מה שמאפשר להעלות ולהציף גם תסכולים מחיי המקצוע ונושאים המעסיקים עורכי דין, הכל בצורה משעשעת, עם כמה שפחות פילטרים או צורך להיצמד לפוליטיקלי-קורקט".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:156
קומיט וכל טופס במתנה