שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוק ההמלצות אושר סופית – העיניים נשואות לבג"ץ

חדשות

חוק ההמלצות אושר סופית – העיניים נשואות לבג"ץ, צילום: istock
חוק ההמלצות אושר סופית – העיניים נשואות לבג"ץ
28/12/2017, עו"ד לילך דניאל

ניסיונות האופוזיציה לעכב את אישור החוק באמצעות פיליבסטר ממושך שארך למעלה מ-40 שעות לא צלח, והוא עבר הלילה בקריאה שניה ושלישית ברוב של 59 מול 54 חברי כנסת. ההצעה מבקשת לקבוע כי כאשר המשטרה מעבירה חומר חקירה לפרקליטות - הוא יועבר ללא עמדתה בכתב לעניין הגשת כתב אישום. הבוקר: שלוש עתירות לבג"ץ לביטול החוק

חוק ההמלצות – שלב הבג"ץ: לאחר דיון ממושך שארך כשתי יממות ולאחר שנדחו כל ההסתייגויות שהגישו סיעות האופוזיציה, אישרה הלילה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שזכתה לכינוי "חוק ההמלצות" של חבר הכנסת דוד אמסלם. במשך כ- 43 שעות עמדו חברי האופוזיציה מעל הדוכן ונשאו נאומים במגוון נושאים תוך מציאת דרכים יצירתיות להעביר את הזמן: ח"כ יואל חסון הקריא מהטלפון הודעות ששלח לו הציבור בוואטסאפ, ח"כ איתן כבל חבש כיפה לראשו והקריא את מגילת איכה בטעמים תימניים, ח"כ עופר שלח הקריא קטעים מריצ'ארד השלישי של שייקספיר ואילו ח"כ מיכל בירן הקדישה את נאומה להיסטוריה של המלפפונים החמוצים. הנאום הארוך ביותר היה של ח"כ מיקי לוי שנאם במשך 7 שעות, למעט הפסקה קצרה של חצי שעה.

אלא שכאמור ניסיונות העיכוב לא הועילו והחוק עבר ברוב של 59 מול 54 ברי כנסת. הצעת החוק, שיזם ח"כ דוד אמסלם, מבקשת לקבוע כי כאשר המשטרה מעבירה חומר חקירה לפרקליטות - הוא יועבר ללא עמדתה בכתב לעניין הגשת כתב אישום נגד החשוד. לחומר החקירה תצורף, ככלל, עמדתה בכתב לעניין מכלול התשתית הראייתית לביסוס האשמה נגד החשוד, ואולם, בחקירה שבה יש פרקליט מלווה, עמדתה זו תועבר רק אם היועמ"ש לממשלה או פרקליט המדינה ביקשו זאת.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עוד מוצע לקבוע כי בתיקים ללא פרקליט מלווה, אם המלצת המשטרה היא לסגור את התיק, היא תוכל להעביר לפרקליטות את עמדתה. בנוסף, מוצע להבהיר כי סעיף העונשין האוסר על עובדי ציבור למסור מידע לגורם בלתי מורשה, יחול אף על מסירת עמדת המשטרה בכתב כאמור. הוראות החוק המוצע יחולו גם על רשויות אחרות שיש להן סמכויות חקירה, והן לא יחולו על חקירה שנפתחה לפני תחילתו של החוק.

בדברי ההסבר נכתב בין היתר: "תפקיד המשטרה הוא לחקור עובדות ואילו המלצה היא פרשנות סובייקטיבית המשיגה את גבולה של הפרקליטות שהיא המוסמכת להחליט בעניין העמדה לדין ולא המשטרה.  בהמלצת המשטרה אם להגיש כתב אישום ואם לאו יש משום הטיית המשפט שכן על הפרקליטות, ולאחריה – אם יוגש כתב אישום – על בית המשפט להיוותר סוברניים בבואם להחליט האם הראיות מוצקות, מבוססות, יצוקות בבטון או שמא אין בהן די כדי לבסס הרשעה. המשטרה איננה בעלת ידע וכלים לשפוט את מידת תקפותן של הראיות, קל וחומר כאשר בסיומה של חקירה ממושכת ומאומצת אין די ראיות לביסוס הרשעה או לזיכוי".

עוד נכתב כי "במקרים רבים בהם החלטת המשטרה להמליץ על הגשת כתב אישום התפרסמה, החשוד הפך באופן אוטומטי לנאשם וזאת גם אם התיק נדון בפרקליטות במשך תקופה ארוכה ובטרם התקבלה ההחלטה הסופית. לפיכך, כאשר המשטרה ממליצה על הגשת כתב אישום היא למעשה כובלת את ידי הפרקליטות מלקבל החלטה שונה וזאת על אף שהפרקליטות רשאית לקבל החלטה שונה מזו של המשטרה. הלכה למעשה, כאשר המשטרה מצרפת לממצאים שהיא מעבירה לפרקליטות בסיום חקירתה את המלצתה יש בכך כדי להטות, אולי אף להשפיע במידה מסוימת, על החלטת הפרקליטות".

סיכום הדיון היה סוער במיוחד. לקראת סיום אמר ח"כ יאיר לפיד: "אם החוק הזה יעבור, יש עתיד תהיה מחר בבוקר בבית המשפט העליון ותגיש בג"צ נגד החוק הזה. הוא כתוב, הוא מוכן והוא יוגש". שרת המשפטים איילת שקד הגיבה לדברים ואמרה: "אתה משפיל את הכנסת ומרוקן אותה מתוכן, אתה רומס את הרשות המחוקקת ולא מבין כלום במשפט חוקתי. אני מתביישת שאחרי שלושה ימי דיונים ואין סוף דיונים בוועדה אתה רץ לבג"צ". יו"ר הכנסת: אם יוגש בג"ץ נגד "חוק ההמלצות" - לא אתנגד למניעת פיליבסטר של האופוזיציה".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג אמר: "נעשה כאן מעשה נבלה שאין כדוגמתו. זה לא רק מעשה מושחת הוא גם פחדני. לא מדובר בחוק פרטני אלא בקמפיין מתמשך ומערכת שבאה לשחוק את שומרי הסף. כל מי שלא חפץ ביקרו של השלטון מאוים ומאותגר. אנחנו בקרב מול רוח דמוקרטית של מדינה אל מול רוח של שחיתות של מדינה. אלה לא רק חוקי בושה אלא גם חוקי חולשה. מי שחושב שהצדק איתו וטוען לניקיון כפיים לא מביא חוק כזה" לאחר מיכן הודיע יו"ר האופוזיציה כי היא מסירה את בקשות הדיבור ורוצה לעבור להצבעה.

השר יריב לוין סיכם את הדיון בשם הממשלה: "הינה מגיעה לסיומה סאגה של שלושה ימים מוזרים, לא רציניים, עם התוצאה הידועה מראש. את שלושת הימים האלה אפשר לסכם ולומר אוי הצביעות. קחו למשל את ח"כ ציפי לבני שישבה בממשלת שרון כשהוא נחקר, ישבה בממשלת אולמרט כשהוא נחקר, ולא שמעתי אותה אז צועקת וקוראת להם להתפטר, שמענו מימך אז איזו מילה על שלטון החוק? שמעתי את חברי מרצ שמתיימרים להגן על זכויות האדם והאזרח, אצלכם הזכויות הם רק למי שחושב כמוכם. לאחרים אין זכויות בכלל. מה הזכויות של מי שנחקר? תלוי באיזה מחנה הוא. יו"ר המפלגה שלכם נחקרה על דברים הרבה יותר חמורים מסגרים אבל בשבילכם זה בסדר גמור... שלושה ימים של קרקס, הצגה מבזה, של בזבוז כספי ציבור. מישהו בדק כמה הקרקס הזה עלה למשלם המיסים?".

ח"כ דוד אמסלם סיכם את הדיון: שמעתי כמעט את כל הדוברים והם כמעט לא דיברו על החוק, רק הכפישו את ראש הממשלה. אתם קוראים לכולנו מושחתים ולי קראתם ראש ארגון שפע, אתם השמאל הנאור מרוטשילד ולכם מותר הכל. או שאתם לא מכירים את החוק או שאתם בכוונה מטעים את הציבור". במהלך נאומו של אמסלם פרצה מהומה במליאה כאשר חברי הכנסת אורן חזן (הליכוד) וחנין זועבי (הרשימה המשותפת) הוצאו בכוח מהאולם ע"י סדרנים.

הבוקר, שעות ספורות לאחר אישור החוק, כבר הוגשו שלוש עתירות לבג"ץ לביטולו ע"י התנועה לאיכות השלטון, סיעת "יש עתיד" והתנועה למען טוהר המידות. לטענת התנועה לטוהר המידות, החוק פוגע בחופש הביטוי הפוליטי, בזכות להיבחר ובזכות לשוויון, והוא נחקק לתכלית פרסונלית שאינה ראויה.

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, כינה את החוק "חוק מושחת וסהרורי" שכל כולו נועד להגן על רה"מ נתניהו, והוסיף כי החוק פוגע קשות במערכת שלטון אכיפת החוק וב"שרשרת המזון" של ההליך החקירתי: "לא יעלה על הדעת שחוקרים יחקרו ולא יעבירו ויסכמו את תיק הראיות בצורה מסודרת לפרקליטות, זה ידרוש עבודה מתחילת החקירה פעם נוספת ע"י הפרקליטות, זה יאריך את אורך החקירה, יגביר את עינוי הדין של הנחקרים, יפגע בתוצר הראייתי ויפגע בזכויות הפרט בהיותו נחקר".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:98
קומיט וכל טופס במתנה