שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בעקבות רואי החשבון: המתמחים דורשים מאפי נוה פקטור לנבחני אוקטובר 2016

חדשות

בעקבות רואי החשבון: המתמחים דורשים מאפי נוה פקטור לנבחני אוקטובר 2016, צילום: מבחני לשכה. צילום: לשכת עורכי הדין
בעקבות רואי החשבון: המתמחים דורשים מאפי נוה פקטור לנבחני אוקטובר 2016
28/09/2017, ליאור שדמי שפיצר

מטה המאבק של המתמחים בשיתוף הסטודנטים למשפטים פנה ליו"ר לשכת עורכי הדין בבקשה לעמוד מאחורי הצהרותיו בעבר בפני ועדת החוקה, חוק ומשפט ולהעניק פקטור משמעותי לנבחני שתי הבחינות האחרונות, שהיו לטענתם קשות במיוחד ולא הוגנות. זאת, בדומה לפקטור שיקבלו נבחני בחינת ההסמכה בראיית חשבון

מטה המאבק של 4,500 מתמחים בשיתוף הסטודנטים למשפטים פנה ליו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד אפי נוה בבקשה לעמוד מאחורי הצהרתו בעבר ולהעניק פקטור של 10 נקודות לנבחנים בבחינת אוקטובר 2016 ובבחינת מאי 2017, בעקבות הצהרתו כי יעשה כן אם לשכת רואי החשבון תעניק פקטור למתמחים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במכתב ששלח מטה המאבק ליו"ר הלשכה הוזכרו התבטאויותיו של נוה בישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט בנובמבר 2016, שהתקיימה בעקבות שיעור הנכשלים החריג בבחינת אוקטובר 2016. בישיבה זו הצהיר נוה כי אם מועצת רואי החשבון תעניק פקטור למתמחים הניגשים לבחינה, תעשה כן גם לשעת עורכי הדין. "הנה כי כן, לפני מספר שבועות סך הכל החליטה יו"ר מועצת רואי החשבון עו"ד אמי פלמור ליתן פקטור משמעותי בבחינת ההסמכה מועד יולי 2017 מאחר ושיעור הנכשלים היה גבוה ולנוכח קשיותה של הבחינה", כתבו המתמחים. "צא ולמד, ראשית, מאמירותיך ניתן להסיק כי ללשכת עורכי הדין קיימת הסמכה ליתן פקטור על דעת עצמה. שנית, מאחר ומועצת רואי החשבון העניקה פקטור לנבחנים, ראוי כי תקיים את הבטחתך בעניין, הן כיו"ר אשר אמון על ציבור המתמחים למשפטים והן מתוקף מעמדך כיו"ר לשכת עורכי הדין".

המתמחים ציינו כי בחינת אוקטובר 2016 תיזכר לעוד שנים רבות בשל אי חוקיותה, חוסר המידתיות בה ואחוז הנכשלים הגבוה ביותר אי פעם – "דבר אשר הותיר מאות משפחות שסועות, פצועות וקרועות. בחינה אשר הביאה זוגות נשואים בעלי משפחות להתגרש. אשר פגעה באופן שאינו משתמע לשתי פנים בחוק יסוד: חופש העיסוק. בחינה אשר הביאה מתמחים לרדת מתחת לקו העוני".

במכתב, שהעתקים ממנו נשלחו לחברי ועדת החוקה של הכנסת, דרשו המתמחים מנוה לעמוד מאחורי הצהרתו בדבר הענקת פקטור משמעותי לנבחנים במועד אוקטובר 2016 ובמועד מאי 2017, אשר גם בו לטענתם נרשמו ליקויים הן בכתיבת הבחינה עצמה והן בתנאים הפיזיים ששררו בה.

במקביל פנתה גם יו"ר העמותה לקידום זכויות המתמחים, רות מכנס, במכתב דומה אל יו"ר הלשכה, שבו דרשה ממנו לעמוד בהצהרותיו ולהחיל את אותן אמות מידה החלות על רואי החשבון גם על המתמחים במשפטים, ולהעניק פקטור של 10 נקודות לנבחנים בבחינת ההסמכה האחרונה.

מ"מטה זעקת המתמחים והסטודנטים למשפטים" נמסר כי "כלל ידוע הוא, הן בעולם המשפט והן במערכת הנורמות החברתיות, כי הסכמים יש לכבד, אף אם נאמרו ונכרתו בעל פה מתוך הסתמכות על מה שיהיה בעתיד. למעשה, מדובר בהבטחה. מילים אינן יכולות 'להיזרק' לאוויר העולם, קל וחומר במצב דברים רגיש כגון בחינות ההסמכה. פקטור אינו מילה גסה, והוא בא לתת סעד, תרופה לתקריות ולמחדלים אשר אירעו בבחינות האחרונות, בהם שאלות בהן היו מספר חלופות נכונות, שאלות חסרות נתונים, שאלות המכילות טעויות משפטיות וכיוצ"ב. עניין זה קיבל תוקף בשני המועדים האחרונים, קרי נובמבר 2016 ומאי 2017, שלגביהם הוגשו עתירות לבית המשפט לעניינים מינהליים. השופטים היושבים בדין ראו לנכון לפסול שאלות וגם לקבל עוד חלופות במספר שאלות. היום, מתמחים רבים ומוכשרים יושבים בבית ולומדים למועד הבחינה הבאה כאשר כל חטאם היה 'הימור' לא נכון במשחק של שאלות עם מספר חלופות נכונות.

"בעולם מקביל, יו"ר מועצת רואי החשבון בדקה והתעמקה בעקבות מחאתם של הנבחנים במבחן ההסכמה האחרון של ראיית החשבון, ונוכחה לראות כי בבחינה זו התקיימו כשלים שהובילו לאחוז מעבר נמוך, ובעקבות זאת היא  לקחה אחריות על המחדל שנוצר והעניקה פקטור".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:149
קומיט וכל טופס במתנה