שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בדיקה: אחוז גבוה מאד מהרשויות המקומיות מצפצפות על חוק חופש המידע

חדשות

בדיקה: אחוז גבוה מאד מהרשויות המקומיות מצפצפות על חוק חופש המידע , צילום: צילום: Getty images Israel
בדיקה: אחוז גבוה מאד מהרשויות המקומיות מצפצפות על חוק חופש המידע
10/09/2017, עו"ד לילך דניאל

בדיקה של היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים העלתה ממצאים מדאיגים בנוגע לאופן הציות לבקשות חופש מידע המוגשות לרשויות מקומיות. ראשת היחידה: "הגיעה העת לבחון את הדרכים שיובילו להגברת השקיפות בשלטון המקומי"

היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים העבירה למנכ"ל משרד הפנים דו"ח אודות אופן יישום חוק חופש המידע ברשויות מקומיות. ראשת היחידה, עו"ד רבקי דב"ש, כתבה בתגובה כי "ממצאי הבדיקה שערכה היחידה מעידים על פער משמעותי בין ההסדר הרצוי למצב הקיים". הבדיקה העלתה, בין היתר, כי מחצית מהרשויות המקומיות שנבדקו כלל לא השיבו לבקשת חופש המידע שהוגשה ורק 9% מהן העבירו מענה מלא. "כאשר רמת הציות נמוכה כל כך בבקשה פשוטה, יש רק להניח מהי רמת המענה ואיכותו בבקשות מורכבות יותר," הוסיפה דב"ש.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

היחידה הממשלתית לחופש המידע אשר הוקמה בהחלטת ממשלה, מוסמכת לפעול ליישום חוק חופש המידע מול משרדי הממשלה ויחידות הסמך. על מנת לקדם את הנושא גם מול הרשויות המקומיות פעלה היחידה על מנת לאמוד את רמת יישום החוק בקרב רשויות מקומיות. נוכח האמור, ערכה היחידה בדירה במסגרתה נשלחו באופן אנונימי בקשות חופש מידע ל-254 רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, לקבלת מידע בסיסי אודות נתוני הטיפול בבקשות חופש מידע שעל כל רשות לפרסם באופן יזום אחת לשנה, כמחויב בחוק ובתקנות חופש המידע. כאמור, הבדיקה העלתה, בין היתר, כי מחצית מהרשויות המקומיות שנבדקו כלל לא השיבו לבקשה ורק 9% מהן העבירו מענה מלא.

עוד עלה בדו"ח כי כ-18% מהרשויות השיבו לבקשה בחריגת זמנים (למעלה מ-30 יום), ומבלי ליידע על כך את המבקש. בנוסף, 25% מהרשויות כלל לא מאפשרות הגשת בקשה למידע באופן מקוון ובעיריות ובמועצות האזוריות ניתן מענה לכ- 60% מהבקשות, אך במועצות המקומיות ניתן מענה רק לכ- 33% מהן. מלבד האמור עלה כי רוב מכריע מהרשויות הערביות, כ-81%, לא השיבו לבקשה כלל, כאשר מקרב הרשויות היהודיות נתון זה עומד על 42%.

"הגיעה העת לבחון את הדרכים שיובילו להגברת השקיפות בשלטון המקומי. אנו תקווה כי משרד הפנים ייענה לבקשותינו החוזרות למצוא דרכים שיובילו להגברת יישומו של חוק חופש המידע בשלטון המקומי", ציינה דב"ש.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:84
קומיט וכל טופס במתנה