שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עורכי דין ערבים לשקד: קידום חוק הלאום והמתקפה על ביהמ"ש – הכרזת מלחמה

חדשות

עורכי דין ערבים לשקד: קידום חוק הלאום והמתקפה על ביהמ"ש – הכרזת מלחמה, צילום: איילת שקד. צילום: דור קדמי
עורכי דין ערבים לשקד: קידום חוק הלאום והמתקפה על ביהמ"ש – הכרזת מלחמה
03/09/2017, ליאור שדמי שפיצר

עורכי דין ערבים, חברי מוסדות לשכת עוה"ד, טענו במכתב לשרת המשפטים כי הצהרותיה האחרונות מבקשות לחסל את זכויות האדם בישראל, והבהירו: "ההחלטה להקים בימ"ש בישוב ערבי ולשלב עורכי דין ערבים במערכת המשפט ניתנה בזכות ולא בחסד, והיא מתגמדת מול מעשיך הפוגעים בדמוקרטיה, בשוויון ובשלטון החוק"

קידום הצעת חוק הלאום היהודי והמתקפה על בית המשפט העליון ופסיקתו בענייני זכויות אדם מצד שרת המשפטים איילת שקד הם הכרזת מלחמה נגד המיעוט הערבי בישראל, כך טוענים עורכי דין ערבים, חברי מוסדות לשכת עורכי הדין בישראל, במכתב ששיגרו לשרה בסוף השבוע שעבר.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עורכי הדין הערבים התייחסו במכתבם לתוכן הנאום שנשאה שקד בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין שהתקיימה ביום שלישי בשבוע שעבר, וטענו כי הצהרותיה האחרונות בנושא חוק הלאום ו"שאלת הדמוגרפיה", יסודן בהבנה לקויה ומסוכנת לעקרונות הדמוקרטיה בישראל, המבקשת לחסל את זכויות האדם הבסיסיות ביותר. "הגדרה פורמלית של המדינה בחוק יסוד, כזאת המוטה במפורש לטובת קבוצת הרוב, יוצרת כשלעצמה חסם עקרוני ומעשי להשגת שוויון מהותי לקבוצת מיעוט מקופחת", כתבו עורכי הדין במכתבם. "לא רק שההגדרה מדירה, אלא שהיא גם סוללת את הדרך ליצירת הדרה בתחומי חיים אחרים... ובכך להצדיק מדיניות מפלה וגזענית וסלילת הדרך לקינון משטר של הפרדה גזעית "אפרטהייד" מוגן לכאורה בהסדרים חוקתיים".

"לא זו אף זו", הוסיפו עורכי הדין, "הצהרותיך וכוונתך לעגן עדיפות לערכים ציוניים על חשבון זכויות אדם היא אמירה מקוממת וגזענית, שבאה להכשיר משטר המבוסס על הפרדה גזעית שמשמרת את עליונות הגזע היהודי על פני אזרחי המדינה 'שאינם יהודים', ובכך לבטל דה-פקטו את מה שתיארת כמהפכת זכויות הפרט בחוק ובפסיקות בית המשפט העליון בשנות התשעים".

עורכי הדין הדגישו כי הצעת חוק הלאום שמתכוונת השרה שקד לקדם מפרים באופן בוטה עקרונות יסוד במשפט הבינלאומי, בעיקר את הזכות להגנה שווה בפני החוק ואת האיסור המפורש על הפליה על בסיס לאום, דת, לשון ותרבות – עקרונות המעוגנים באמנות בינלאומיות שישראל היא צד להן.

לבסוף, התייחסו עורכי הדין הערבים להחלטת שרת המשפטים בתקופת כהונתה להקים לראשונה בית משפט ביישוב ערבי ולשלב עורכי דין ערבים במשרד המשפטים ובמערכת בתי המשפט. "צעדים אלה ניתנו בזכות ולא בחסד", הבהירו עורכי הדין, "והם מתגמדים אל מול עמדותיך והצהרותיך ומעשיך הפוגעים בזכויות האדם הבסיסיות ובעקרונות הדמוקרטיה, השוויון ושלטון החוק".

על כן, הובהר במכתב, עורכי הדין הערבים רואים בקידום הצעת חוק הלאום היהודי והצהרותיה של שקד בעניין זה, כולל אזכור "השאלה הדמוגרפית", הכרזת מלחמה נגדם ונגד המיעוט הערבי בישראל.

עורכי הדין קראו לשקד לחזור בה מהתמיכה בהצעת החוק, לא להיגרר אחר גורמים קיצוניים, לגנות ולהוקיע את הגזענות ואת ההפליה ולהביע תמיכה מפורשת בשוויון זכויות מלא ובזכויות המיעוט הערבי בישראל כפרטים וכקבוצה, תוך המשך קידום הייצוג ההולם של ערבים ומגזרי מיעוט אחרים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:157
קומיט וכל טופס במתנה