שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > להכאיב למטרידן בכיס: תביעה כספית אפקטיבית לא פחות מתלונה במשטרה

חדשות

להכאיב למטרידן בכיס: תביעה כספית אפקטיבית לא פחות מתלונה במשטרה  , צילום: עו"ד ורד כהן (משמאל) ועו"ד רענן בר און. צילום: יח"צ
להכאיב למטרידן בכיס: תביעה כספית אפקטיבית לא פחות מתלונה במשטרה
09/08/2017, עו"ד ורד כהן עו"ד רענן בר-און

ההליך הפלילי אינו האפשרות היחידה העומדת למי שהוטרדה מינית. אפשרות נוספת, בעלת יתרונות רבים, היא הגשת תביעה אזרחית, שעשויה להסתכם בפיצוי כספי של מאות אלפי שקלים ללא הוכחת נזק

השבוע, אחרי שנה וחצי של חקירות וגביית עדויות, הודיעה הפרקליטות שהשחקן משה איבגי יועמד לדין פלילי בכפוף לשימוע, בגין ביצוע עבירות מין בארבע נשים. בין היתר נטען שאיבגי הטריד מינית על הסט של "הבורר" ו"זגורי אמפריה" וגם בתאטרון חיפה ובדוכן פלאפל.

לפני מספר חודשים התפרסם דוח של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, המציין כי בשנת 2016 חלה עלייה של פי שמונה בתלונות על הטרדות מיניות בסביבות העבודה לעומת השנה הקודמת.

במקביל, ועל רקע אישור הסדר הטיעון של אופק בוכריס בנוגע לפרשת ההטרדה המינית שביצע, מתפרסמות בזו אחר זו פרשיות בהן נטען כי אישי ציבור בכירים ואישים מפורסמים אחרים הטרידו מינית או ניצלו יחסי מרות.

חשוב לזכור כי ההליך הפלילי אינו האפשרות היחידה. אפשרות נוספת, אפקטיבית ביותר, היא הגשת תביעה אזרחית לקבלת פיצוי כספי משמעותי בגין ההטרדה המינית. הגשת תביעה אזרחית היא מעבר להגשת תלונה במשטרה, ומעבר להגשת תלונה במקום העבודה על המטריד ופתיחת הליך משמעתי נגדו. ניתן להגיש תביעה כספית באופן בלתי תלוי בהליך הפלילי, וגם אם כלל לא ננקט הליך פלילי ולא הוגשה תלונה כלל, ואפילו אם התיק במשטרה נסגר ללא הגשת כתב אישום. לצד זאת, יש לזכור כי תקופת ההתיישנות על הגשת תביעה אזרחית במקום עבודה קצרה מהמקובל, ועומדת על שלוש שנים מאירוע ההטרדה המינית.

להליך האזרחי יתרונות רבים:

זהות התובע: אחד היתרונות של ההליך האזרחי נעוץ בעובדה כי הוא מנוהל על ידי המתלוננת עצמה, ולא על ידי הפרקליטות (המאמר נוקט בלשון נקבה, אך האמור בו יפה לגברים ולנשים כאחד). כך, המתלוננת עצמה היא ה"שולטת" בניהול ההליך, ועשויה להסכים או להתנגד לפשרה שאינה מקובלת עליה.

זהות הנתבע: אם מדובר בהטרדה במקום העבודה, ניתן להגיש את התביעה האזרחית

גם נגד המטריד וגם נגד המעסיק שלא מנע את ההטרדה. זהות הנתבעים חשובה גם לצורך היכולת להיפרע לאחר שיינתן פסק הדין. לא תמיד ניתן לתבוע את המעסיק, אלא רק כאשר ניתן להוכיח כי הוא הפר את החובות המוטלות עליו על פי חוק.

החוק מחייב את המעסיק לנקוט אמצעים סבירים כדי למנוע הטרדה מינית או התנכלות במסגרת יחסי העבודה, ולמגר תופעות של הטרדות מיניות או התבטאויות בלתי הולמות במקום העבודה. מעסיק שלא מילא את חובותיו על פי החוק יהיה חשוף לתביעה אזרחית בהתאם להוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

רמת ההוכחה: יתרון נוסף של ההליך האזרחי הוא רף ההוכחה הנמוך משמעותית בהליך האזרחי לעומת ההליך הפלילי. כך, עלול מטריד שזוכה במישור הפלילי להימצא חייב במשפט האזרחי בתביעה הכספית לתשלום פיצויים.

הסעד: בניגוד להליך פלילי, ההליך האזרחי יכול להועיל למתלוננת באופן ישיר, שכן תכליתו היא פיצוי המתלוננת אם תוכח תביעתה ו"תרגום" הנזקים לסכום כסף אותו ייאלץ המטריד לשלם לה. סכום הפיצוי עשוי להגיע למאות אלפי שקלים הודות לתיקון החוק והודות לגישה הרווחת בפסיקה העכשווית.

פיצוי של מאות אלפי שקלים

במסגרת התביעה הכספית, יכול הקורבן לזכות בפיצוי משני סוגים:

1. פיצוי  בגין  נזק  מוכח – כאשר הקורבן מוכיח פגיעה כלכלית ממשית, למשל כתוצאה מפיטוריו, או הוצאות רפואיות שבהן נשא בעקבות ההטרדה המינית.

2. פיצוי ללא הוכחת נזק – בית המשפט מוסמך לפי חוק לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק בגין הטרדה מינית או התנכלות, גם אם התובע אינו מוכיח פגיעה כלכלית קונקרטית. כאן נכנס התיקון לחוק שהוחל מאוגוסט 2013. עד התיקון לחוק – סכום הפיצוי ללא הוכחת נזק עמד על 50 אלף שקל בלבד (קרן). כיום, לאחר התיקון לחוק, הועמד סכום הפיצוי על סך של 120 אלף שקל (קרן). עם זאת, בית המשפט לא חייב לפסוק את סכום הפיצוי המקסימלי ללא הוכחת נזק, ויש לו שיקול דעת לקבוע את הסכום שייפסק עד סך הסכום המקסימלי האפשרי על פי חוק.

העלאת סכום הפיצוי הופכת את התביעה הכספית ל"משתלמת" ביותר עבור קורבן ההטרדה. בעבר, כאשר סכום הפיצוי ללא הוכחת נזק עמד על 50 אלף שקל, חששו קורבנות רבים להגיש תביעה כספית, מתוך הכרה כי גם אם ייפסק לטובתם הסכום המקסימלי, לא יהא בכך כדי לכסות את שכר טרחת עורך דינם והוצאות ההליך המשפטי.  זאת, במיוחד לאור העובדה, שבתי משפט רבים נמנעו מלפסוק את הסכום המקסימלי, אלא "שמרו" סכום זה למקרים הקיצוניים יותר של הטרדה מינית.

כיום, אשר הסכום תוקן ל-120 אלף שקל, יש בכך כדי להוות פיצוי גבוה יותר להטרדה מינית, והופך את התביעה הכספית כלפי המטריד למשתלמת יותר.

ניתן לתבוע גם בגין נזקים ממשיים שנגרמו מההטרדה המינית וגם פיצוי ללא הוכחת נזק, אם כי לא ייפסק פיצוי כפול, אלא הגבוה מבין השניים.

שינוי נוסף המגדיל מאוד את סכום הפיצוי לקורבנות הטרדה מינית מתייחס למספר אירועי ההטרדה הנטענים. בהתאם לגישה החדשה בפסיקה, כאשר מדובר בשרשרת אירועי הטרדה מינית – כל מעשה עומד בפני עצמו ועשוי לזכות בפיצוי נפרד לכל אירוע.

המשמעות הכספית ברורה. במקום לזכות בסכום המקסימלי של 120 אלף שקל ללא הוכחת נזק – ניתן לזכות בסכום זה על כל מעשה ומעשה של הטרדה מינית בנפרד.

כך, למשל, אירע במקרה בו אחות במוסד רפואי תבעה בגין 11 מעשים של הטרדה מינית, וטענה שעליה לקבל פיצוי בגין כל אחד מהם בנפרד. ערכאת הערעור  קיבלה את הטענה וקבעה, כי אין דין מעשה הטרדה חד פעמית כדין סידרה של מעשים שניתן להבחין בהם, המהווים כל אחד בנפרד הטרדה מינית.

מעבר לשלוש הדרכים הללו, ניתן גם לפנות לביטוח הלאומי בבקשה להיות מוכר כנפגע בעבודה. זאת, כאשר מוכח נזק נפשי ונקבעו אחוזי נכות. במקרה כזה יוכל העובד שנפגע לממש את זכויותיו במוסד לביטוח לאומי כנפגע עבודה בשל מצבו הנפשי.

מהי הטרדה מינית?

להטרדה מינית קיימת הגדרה רחבה בחוק. "הטרדה מינית", על פי החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח – 1998, היא אחד מאלה:

•     סחיטת אדם לביצוע מעשה בעל אופי מיני או מעשה מגונה;

•     הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני, על אף שהאדם אליו הופנו ההצעות הראה למטריד שאינו  מעוניין בהן  (ובמקרים של ניצול יחסי מרות בעבודה או ניצול יחסי מרות, תלות, חינוך או טיפול בקטין, בחסר ישע או במטופל, הנקובים בחוק, אף אם המוטרד לא הראה למטריד כי אינו מעוניין);

•     התייחסויות חוזרות ונשנות לפן המיני במראה או בלבוש של אדם, או לאיברי גופו,

על אף שהאדם הראה למטריד שאינו מעוניין בהתייחסויות אלה, (וגם כאן אין צורך להראות אי הסכמה במקרים מסוימים הנקובים בחוק);

•     התייחסות מבזה ומשפילה ביחס למינו, מיניותו או נטייתו המינית של אדם, גם אם הוא לא הראה שלא מפריע לו ;

•     פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום (וכאשר לא התקיימה אחת ההגנות הנקובות בחוק לכך).

בנוסף, החוק מגדיר כ"התנכלות" פגיעה מכל סוג שהוא שמקורה בהטרדה מינית או בתלונה או תביעה שהוגשו על הטרדה מינית.

בכל מקרה, חשוב להיוועץ עם עורך דין מומחה בתחום, על מנת לבחור את דרך הטיפול הרצויה בנסיבות המקרה, או אף מספר דרכים במקביל, ובמיוחד על מנת למקסם את האפשרות לזכייה בפיצוי המשמעותי ביותר בהתאם להוראות החוק.

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און ממשרד בר און, כהן עורכי דין עוסקים בדיני משפחה, מקרקעין, דיני ביטוח ונזיקין http://www.bar-oncohen.co.il/

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:239
קומיט וכל טופס במתנה