שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ראיונות ההתמחות בעיצומן – מהו מקום ההתמחות היוקרתי ביותר?

חדשות

ראיונות ההתמחות בעיצומן – מהו מקום ההתמחות היוקרתי ביותר?, צילום: עו"ד חור אוריאל ניזרי. צילום: מלאכי פומרנץ
ראיונות ההתמחות בעיצומן – מהו מקום ההתמחות היוקרתי ביותר?
22/03/2017, עו"ד חור אוריאל ניזרי

ראיונות ההתמחות בעריכת דין - מועד מרץ 2018 בעיצומן ואלפי סטודנטים למשפטים נאבקים על המקומות היוקרתיים. איפה הכי טוב להתמחות? מהו מעמדם של משרדי הבוטיק? מגזר ציבורי כן או לא? מה חשוב לבדוק לפני שסוגרים מקום התמחות? כל אלה ועוד בסקירה הבאה לפניכם

בחירת מקום ההתמחות הינה החלטה מהחשובות ביותר בקריירה המשפטית של עורכי הדין. לא אחת מקום ההתמחות יתווה את המשך הדרך בקריירה המקצועית לרבות בשאלה מהו תחום העיסוק המרכזי בו יעסוק המתמחה בעתיד כעורך דין.  בימים אלה, נאבקים מתמחים ביניהם על כל מקום התמחות יוקרתי. חשוב לזכור שלא כולם זוכים למצוא התמחות ורבים מהסטודנטים למשפטים מתקשים למצוא מקום להתמחות בו.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לפני שניגשים לעסוק בסוגית "איפה הכי יוקרתי להתמחות" חשוב לזכור כי לא כל מה שמתאים למתמחה אחד מתאים גם לשני. לדוגמא התמחות בבית משפט למתמחה המעוניין להיות עו"ד בפרקטיקה אינה בהכרח המקום הטוב ביותר. מנגד מתמחה שמעוניין בעתיד לשמש כשופט עדיף לכאורה כי יתמחה במערכת המשפט. בסופו של יום יוצא כי גם סיווג "יוקרה" אינו רלוונטי לכל אחד ואחד ולצד היוקרה חשוב כי המתמחה יבין טוב טוב כיצד הוא רואה את עתידו המקצועי לרבות נישות ספציפיות ועיסוק בתחומים נוספים מחוץ לעריכת הדין הקלאסית. לכן יש לקחת את האמור באופן חלקי שכן לכל אחד מתאים משהו אחד. בסופו של יום כאשר אתם נמצאים בשלב שלפני סגירת מקום התמחות חשוב שתבדקו קודם כל עם עצמכם מה אתם באמת צריכים ורוצים.

איפה הכי יוקרתי להתמחות?

בית המשפט העליון - היוקרה הקיימת לצד דרישות הסף המחמירות והמאבק הרב על כל מקום פנוי בבית המשפט העליון מייצג מעמד זה. 

יחד עם זאת חשוב לזכור כי בפועל המתמחים בבית המשפט העליון אינם עוסקים ביום יום בעבודה משפטית אשר משקפת עבודת עורך דין בשוק הפרטי. אינם מגישים כתבי טענות ואף אינם עוסקים כלל בטיפול בלקוחות ואינם מכינים תיקים. לצד זאת נחשפים המתמחים בבית המשפט העליון לרמה הגבוהה ביותר של תחומי המשפט השונים וכן להון האנושי הבכיר ביותר הקיים במערכת המשפט – שופטי בית המשפט העליון.

המשרדים הגדולים ובתי המשפט המחוזיים - ההיגיון אומר שבדרך כלל במשרדים בהם מועסקים למעלה ממאה עובדים מדובר במשרד טוב. שכן   לא היו מעסקים עובדים רבים כל כך אם לא היה להם עבודה ואם לא היו עו"ד במשרד הגדול עושים את עבודתם בצורה טובה, הלקוחות היו עוזבים וכנגזרת מכך גם לא היו מועסקים כל כך הרבה עובדים. חשוב לציין כי מתמחים לשעבר במשרדים גדולים מותחים ביקורת לעיתים על אופן ההתמחות. שכן לא אחת מחוברים המתמחים לצוותים במשרד ויכולים למצוא את עצמם עוסקים יום ולילה בנושא משפטי שולי שקשור בחוזה גדול מאוד אך ללא למידה רחבה. 

פרקליטות ומשרדי בוטיק איכותיים - אין ספק כי התמחות בפרקליטות הינה מקפצה משמעותית למעוניינים להתקדם במגזר הציבורי ולכל מי שמעוניין לעסוק בעשייה משפטית המשלבת תרומה ועשייה חברתית. לא אחת אופי התיקים בפרקליטות מייצג את הצרכים הציבוריים בפן המשפטי של מדינת ישראל ולכל המעוניין לעסוק בתחום אין ספק שזו ההתמחות הטובה ביותר עבורו.

משרדי הבוטיק הן מכרה זהב למי שרוצה להתמחות בתחום מסוים. מטבע הדברים בתחומים כגון משפט פלילי, דיני משפחה וכל תחום "נישה" או תחום מומחיות של אחד מעו"ד במשרד שהינו עו"ד בעל שם בתחום. משרדי הבוטיק נחשבים לא פחות מוצלחים ואף יותר מהמשרדים הגדולים בתחום המומחיות של המשרד.

מגזר ציבורי ומשרדים בינוניים - המגזר הציבורי כולל בתוכו שורה ארוכה מאוד של גופים החל ממשרדי הממשלה, הכנסת, חברות ממשלתיות, רשות המסים וכו' כל אותם מקומת הן מקומות מצוינים למעוניינים לעסוק בתחום הספציפי שבו עוסק אותה משרד. אין ספק שמי שמעוניין לדוגמא לעבוד במחלקות החקיקה של הכנסת עדיף לו גם להתמחות שם.

משרדים בינוניים תלוי באיזה משרד מדובר. ככלל ההתמחות במשרד בינוני יכולה להיות טובה מאוד ומצד שני צריך לבדוק שהעיסוק מתאים למה שאתם רוצים לעשות אחר כך – היתרון במשרד בנוני שיש לו לאן לגדול וסיכוי סביר שתמצאו את עצמכם כחלק מהגדילה הזו כשותפים בעתיד.  

משרדי עורכי דין קטנים – נהוג לחושב, כי משרדים קטנים אינם מוצלחים ולכן הם כאלה - קטנים. אך זה בוודאי לא המצב בכל מקום. בהרבה מהמקרים מי שמעוניין להמשיך ולהשתלב במקום עבודה משפחתי יותר ולעסוק בדרך כלל בתיקים מ-א ועד ת, משרד קטן בהחלט בא בחשבון.

לא פחות משהמתמחים רוצים למצוא מקום התמחות טוב – המאמנים רוצים מתמחים מצטיינים!

לאחר מאבק שניהל המגזר הציבורי נגד המגזר הפרטי בתחום המאבק על המתמחים האיכותיים, חוקק החוק המגביל את ראיונות ההתמחות אך ורק מאמצע חודש מרץ בשנה ג' ללימודי המשפטים, ולא ניתן עוד ל"סגור התמחות" לפני מועד זה. הסיבה לכך הייתה העובדה כי המשרדים הגדולים היו סוגרים עם הסטודנטים המצטיינים התמחות כבר בשנה א ו-ב בעוד המכרזים הממשלתיים להתמחות התפרסמו רק שנה לפני סיום הלימודים. לאור זאת, התלוננו במגזר הציבורי על כך שהמגזר הפרטי "גונב" להם את המתמחים הטובים ובעקבות זאת ניתן חוקק החוק המגביל את מועד עריכת הראיונות למתמחים לשנה לפני מועד תחילת ההתמחות.

החוק הזה מלמד אותנו עד כמה חשוב למשרדים ולמגזר הציבורי לשים את היד על המתמחים המצטיינים ומשקף יותר מכל את המצב לפיו "יותר משהעגל רוצה לינוק הפרה רוצה להניק", כל אחד מהצרכים שלו וסיבותיו הוא. מתמחים? תשמרו על האינטרסים שלכם.

 

הכותב עו"ד חור אוריאל ניזרי, הינו העורך הראשי של פורטל תקדין; בעלים של משרד עורכי דין, המתמחה במשפט הפלילי לרבות אתיקה מקצועית ובמשפט אזרחי - בין לקוחות המשרד ח"כ ותיקים בעלי פרופיל תקשורתי רב; בעל תואר ראשון במשפטים וכן בוגר תואר שני במשפטים מהאוניברסיטה העברית.  בעבר כיהן עו"ד ניזרי כממונה על החקיקה בלשכת עו"ד.  כמו כן שימש ככתב והפרשן המשפטי של העיתון "מעריב" והכתב המשפטי של העיתון "מקור ראשון".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:129
קומיט וכל טופס במתנה