שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד אורי שוורץ יחליף זמנית את פרופ' דיוויד גילה כממונה על ההגבלים העסקיים

חדשות

עו"ד אורי שוורץ יחליף זמנית את פרופ' דיוויד גילה כממונה על ההגבלים העסקיים, צילום: פרופ' דיוויד גילה. צילום: יחסי ציבור
עו"ד אורי שוורץ יחליף זמנית את פרופ' דיוויד גילה כממונה על ההגבלים העסקיים
24/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

שוורץ, המשמש יועץ משפטי של רשות ההגבלים העסקיים מאז 2011, ימונה לממלא מקום זמני לממונה על ההגבלים העסקיים למשך שלושה חודשים או עד למינויו של ממונה קבוע. ועדת האיתור לתפקיד הממונה מצויה עדיין בשלבי הקמה

עו"ד אורי שוורץ מונה לממלא מקום זמני לממונה על ההגבלים העסקיים, לאחר שהממונה פרופ' דיוויד גילה הודיע על כוונתו לסיים את תפקידו ב-31 באוגוסט 2015. כך הודיע אתמול (א', 23.8) שר הכלכלה אריה דרעי לנציב שירות המדינה עו"ד משה דיין. עו"ד שוורץ ישמש בתפקיד למשך תקופה של שלושה חודשים או עד למינויו של ממונה קבוע לרשות ההגבלים העסקיים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עו"ד שוורץ כיהן כיועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים מאז שנת 2011. הוא עומד בתנאי הכשירות לתפקיד, אך לא הגיש את מועמדותו למילוי התפקיד באופן קבוע.

על פי סעיף 41(א) לחוק ההגבלים העסקיים, מינוי הממונה נעשה על ידי הממשלה לפי הצעת שר הכלכלה. בהתאם להחלטת הממשלה משנת 1999, איתור מועמדים לתפקיד הממונה ייעשה על ידי ועדה לאיתור מועמדים.

"ועדת האיתור לתפקיד הממונה מצויה עדיין בשלבי הקמה ומכל מקום ברור בשלב זה כי מלאכת מינוי הממונה לא תושלם לפני עזיבתו הצפויה של הממונה הנוכחי בעוד כעשרה ימים", מנמק השר דרעי את המינוי הזמני של עוה"ד שוורץ לתפקיד הרגולטור של המשק הישראלי.

"חוק ההגבלים העסקיים נועד להגן על התחרות במשק", מוסיף השר דרעי במכתב המינוי ששיגר לנציב שירות המדינה, על מנת שזה יאשרו בהקדם לפי הוראות סעיף 23(א) לחוק שירות המדינה (מינויים).

לדברי השר דרעי במכתבו לדיין, "רשות ההגבלים העסקיים היא הגוף המרכזי המפעיל ומיישם את החוק, והממונה הוא העומד בראש הרשות. עיקר הסמכויות המצויות בחוק ההגבלים העסקיים מוענקות באופן ישיר ואישי לממונה. על כן עזיבת הממונה את תפקידו מבלי שימונה אדם אחר תחתיו צפויה לגרום לשיתוקה של רשות ההגבלים העסקיים ובהתאם עלולה להביא לפגיעה חמורה בתחרות במשק וכתוצאה מכך בציבור הצרכנים".

פרישתו הדרמטית של פרופ' דיוויד גילה מרשות ההגבלים העסקיים הכתה בהלם את הציבור, שכן זו נבעה בשל מחלוקת נוקבת עם קברניטי הממשלה, בראשות בנימין נתניהו, בסוגיית אישור מתווה הגז עם החברות הפרטיות חרף המונופול הפסול במשק הגז.

כפי שסוקר לאחרונה בפורטל חדשות תקדין, ראשיתה של הסאגה לפני כשנתיים ומחצה, עת הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' גילה על עריכת שימוע מקדים לחברות הגז "דלק קידוחים שותפות מוגבלת", "אבנר חיפושי גז ונפט שותפות מוגבלת ונובל אנרג'י – בטרם יקבע כי אלו התקשרו בהסדר כובל שהעצים פי עשרות מונים את כוחן המונופוליסטי במשק הגז הטבעי. במסגרת זו, החל הממונה לבחון את האפשרות להגיע לצו מוסכם עם חברות הגז, אשר יוביל לכך שחברות הגז תוותרנה על חלק משמעותי מאחזקותיהן, במטרה לקדם את התחרות במשק חיוני זה ביעילות המרבית. לאחר שבחן את התנגדויות הציבור לטיוטת הצו המוסכם שפורסם על ידו, הגיע הממונה על ההגבלים העסקיים למסקנה כי הצו המוסכם לא יוביל לתחרות. לכן הודיע פרופ' גילה לחברות הגז בדצמבר 2014 כי ההליכים לאישור הצו המוסכם יפסקו, וכי הוא שוקל לקבוע כי הן התקשרו בהסדר כובל בכפוף לשימוע מקדים.

דא עקא – בנקודת זמן קריטית זו, בה לראשונה נוצר פוטנציאל לקידום תחרות בענף הגז, החליטה הממשלה כי דווקא עתה – לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים אמר את דברו לגבי הצורך באכיפת חוק ההגבלים העסקיים – הגיעה העת לקדם סוף כל סוף אסדרה כוללת של משק הגז הטבעי, אגב מעקף הממונה וריקון מתוכן של כל מערך ההגבלים העסקיים במדינת ישראל.

כך, ימים בודדים לאחר שהודיע הממונה פרופ' גילה על פתיחת הליך השימוע המחודש לקראת קביעתו של הסדר כובל, הורה ראש הממשלה נתניהו על הקמת צוות בין-משרדי, שלדבריו לא נועד חלילה לעקוף או לבטל את החלטת הממונה פרופ' גילה, אלא רק ללמוד את ההשלכות הנובעות ממנה. צוות זה, שהורכב מפקידי ממשלה בכירים, החל לפעול בתחילה בשיתוף פעולה עם הממונה על ההגבלים העסקיים (אף שעובדה זו הוסתרה מעיני הציבור), תוך חיבוק שבמהרה התגלה כחיבוק דב. זאת, שכן בחלוף חמישה חודשים התברר כי "הצוות הלומד" הוא בפועל "צוות פינוי הממונה" – גוף שנטל מידי הממונה פרופ' גילה את סמכויותיו, בניגוד לדין. כך, ברגע שבו נתגלעה מחלוקת בין הממונה לבין הצוות הממשלתי בשאלת המתווה הראוי להסכם עם חברות הגז – נטל הצוות הממשלתי את המושכות לידיו וקידם מול חברות הגז מתווה אלטרנטיבי שהממונה התנגד לו. התנהלות זו הובילה בסופו של יום לפרישתו של פרופ' גילה משיחות המשא ומתן, ובהמשך להודעתו הדרמטית על התפטרותו מהתפקיד בסוף חודש אוגוסט – לראשונה בתולדות מדינת ישראל.

בסוגיה זו אף הוגשה עתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון (בג"ץ 4374/15). אולם, שופטי בג"ץ דחו את העתירה נגד הליך השימוע של התייחסויות הציבור למתווה הגז.

לקריאה נוספת, ראו:

עתירה לבג"ץ: עצור את הסכם הגז המרוקן מתוכן את מערך ההגבלים העסקיים

 

בג"ץ דחה את העתירה נגד הליך השימוע של התייחסויות הציבור למתווה הגז

 

היועמ"ש מתבקש לחוות דעתו על ניגודי העניינים של חברי הכנסת בנושא הגז

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:232
קומיט וכל טופס במתנה