שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > איגוד לשכות המסחר מקדם חוק לפיצוי בעלי עסקים שייפגעו מהקמת הרכבת הקלה

חדשות

איגוד לשכות המסחר מקדם חוק לפיצוי בעלי עסקים שייפגעו מהקמת הרכבת הקלה, צילום: צילום: Getty images Israel
איגוד לשכות המסחר מקדם חוק לפיצוי בעלי עסקים שייפגעו מהקמת הרכבת הקלה
19/08/2015, ליאור שדמי שפיצר

הצעת החוק הועברה לשר האוצר משה כחלון, ליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, למנהל רשות המסים ולח"כ דב חנין. עו"ד אוריאל לין: "ההיגיון, הדעת, היושרה והאחריות הציבורית אינם מאפשרים פגיעה שרירותית בבעלי עסקים. דרך החקיקה היא הדרך היחידה שתמנע דיונים אינסופיים ואי ודאות"

איגוד לשכות המסחר מקדם הצעת חוק פיצויים לבעלי עסקים נפגעי עבודות פיתוח הרכבת הקלה. עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ועו"ד דן כרמלי, משנה למנכ"ל האיגוד, הגישו הבוקר לחבר הכנסת דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לוועדת הכלכלה לנושא תחבורה ציבורית, את הצעת החוק פיצויים לבעלי עסקים נפגעי עבודות פיתוח הרכבת הקלה בתל אביב וסביבותיה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הצעת החוק גובשה על ידי הצוות המשפטי והצוות הכלכלי של לשכת המסחר תל אביב והמרכז, והעתקים ממנה נשלחו אף לשר האוצר ח"כ משה כחלון, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ איתן כבל, מנהל רשות המסים רו"ח משה אשר ומנהלת ועדת הכלכלה של הכנסת לאה ורון.

על פי הצעת החוק, יינתן פיצוי הולם והכרה של המדינה בזכותם של בעלי העסקים לשיפוי, בהתאם להוראות חוק זה, לרבות זיכויים בפיצוי, בסיוע, בהקלות והנחות ייחודיות.

עוד מוצע כי שר האוצר ימנה ועדה להכרה בבעלי עסקים כנפגעי עבודות פיתוח הרכבת הקלה בכל רשות מקומית, שחבריה יהיו נציג השר שישמש כיושב ראש הוועדה, נציג מטעם לשכת המסחר תל אביב והמרכז ונציג מטעם הרשות המקומית.

בעל עסק יפנה לוועדה לשם הכרה בו כנפגע מעבודות פיתוח הרכבת הקלה, והוועדה תכיר בו ככזה אם הוא נמצא באזור הגיאוגרפי, מחזור עסקאותיו בשנה הקלנדרית פחת באופן יחסי בממוצע שנתי בהשוואה ל-24 החודשים הקלנדריים שקדמו למועד תחילת עבודות הפיתוח באזור. החלטות הוועדה יינתנו תוך 14 ימי עסקים.

על פי הצעת החוק, עסק שהוכר על ידי הוועדה כנפגע מעבודות התשתית להקמת הרכבת הקלה יהיה זכאי לפיצויים על פי הפירוט הבא:

המדינה תשלם לבעל העסק שהוכר על ידי הוועדה פיצוי בסכום השווה ל-20% מסכך הפרש מחזור העסקאות, בגין כל שנה שבה מתמשכים עבודות הפיתוח ועד תומן, ולא יותר ממיליון שקל.

רשות המסים תהיה רשאית להציע, באישור שר האוצר, חלוקה מדורגת של פיצוי לבעלי עסקים, בשלוש קבוצות על פי נתוני אמת שבידה של שיעורי הרווח הקיים במחזור עסקאות, על פי סיווג לענפי משק.

אם מחזור העסקאות השנתי של בעל העסק במהלך 24 החודשים שקדמו למועד תחילת עבודות הפיתוח היה מעל חמישה מיליון שקל ובעל העסק הוכר כנפגע על ידי הוועדה, יהיה בעל העסק זכאי לפיצוי של לא יותר משני מיליון שקל למשך כל תקופת עבודות הפיתוח.

בנוסף לכך, מוצע כי בעל העסק יהיה זכאי לסיוע, הקלות והנחות. בעל עסק שהוכיח בפני הוועדה כי הירידה בהפרש מחזור העסקאות שלו עלתה על 30% ושאין טעם כלכלי להמשך פעילותו באזור זה, יהיה זכאי לפטור מארנונה עד למועד מציאת מקום חלופי לבית העסק ובמשך 12 חודשים מיום שהחל להפעיל את בית העסק במקום החלופי. בעל עסק שהוכר על ידי הוועדה כנפגע אך ממשיך לקיים את פעילותו העסקית באזור הגיאוגרפי יהא זכאי להנחה מאת הרשות המקומית בתשלומי הארנונה בגובה של 50%.

כמו כן, בעל עסק המחזיק במבנה לצורך השכרתו יהיה פטור מתשלום ארנונה בגין שטח המבנה המיועד לשימוש כבית עסק ואשר בפועל לא נעשה בו שימוש והוא ריק מכול אדם וחפץ במשך כל תקופת ביצוע עבודות הפיתוח.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "האחריות הציבורית מחייבת סיוע ופיצוי לבעלי העסקים, בשם האינטרס הציבורי. בעלי העסקים אינם צריכים לשלם את המחיר האישי בשם כל הציבור, אלא הציבור צריך להיות זה שנושא בנטל למען האינטרס הציבורי אותו הוא מבקש לקדם".

לדברי עוה"ד לין וכרמלי, "חומרת המצב שבעלי עסקים לגיטימיים בישראל, שהקימו ובנו את עסקיהם, מוצאים עצמם לפתע עם פגיעה קשה ברמת הכנסותיהם או חיסול עסקיהם, על שום שהוחלט על ביצוע פרויקט ציבורי, מחייבת פתרון דחוף. דרך החקיקה היא הדרך היחידה שתמנע דיונים ללא סוף ומצב של אי ודאות. ההיגיון, הדעת, היושרה והאחריות הציבורית אינם מאפשרים פגיעה שרירותית בבעלי עסקים, בני משפחותיהם ועובדיהם, התלויים בהם ובעצם קיומו של בית העסק, אף בשם אינטרס ציבורי לגיטימי".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:85
קומיט וכל טופס במתנה