שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חסמים וכשלים בביטוח הלאומי מונעים תשלום מיליארדי שקלים המגיעים לציבור

חדשות

חסמים וכשלים בביטוח הלאומי מונעים תשלום מיליארדי שקלים המגיעים לציבור, צילום:
חסמים וכשלים בביטוח הלאומי מונעים תשלום מיליארדי שקלים המגיעים לציבור
13/04/2015, עו"ד אורי ישראל פז

המחלקה המשפטית של עמותת "ידיד" דורשת מראשי מפלגות הקואליציה להתחייב לרפורמה מקיפה במוסד לביטוח לאומי: "הכשלים מהותיים ועמוקים כל כך עד שרק טלטול עמוק וארגון מחדש של מוסד כה חשוב יוכלו לשנות את התמונה שלפיה רבים מתושבי המדינה לא רק שאינם ממשים את זכויותיהם, אלא כלל אינם מודעים להן"

במוסד לביטוח לאומי מסתתרים מיליארדי שקלים המיועדים לאזרחי ישראל ואינם מגיעים אליהם. כך נטען בדו"ח מיוחד שמפרסמת בימים אלה עמותת "ידיד", המציג תמונה קודרת בשורה של כשלים וחסמים בעבודת הביטוח הלאומי. המחלקה המשפטית של עמותת "ידיד", העומדת מאחורי הדו"ח המקיף, דורשת מראשי המפלגות העומדות להקים את הממשלה הבאה בהנהגתו של בנימין נתניהו להתחייב על רפורמה מקיפה בכל אחד מהתחומים הנוגעים לפעילותו של המוסד לביטוח לאומי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הדו"ח החדש, המחזיק 65 עמודי מחקר עומק והמלצות מעשיות, מציף את הבעיות ומציג אותן ואת הפתרונות המוצעים בחלוקה לשלושה נושאים מרכזיים: חסמים וכשלים מבניים, חסמים וכשלים הנובעים ממדיניות (שמקורם במחוקקים ובמקבלי ההחלטות), וכן חסמים וכשלים הנובעים מהתנהלות המוסד לביטוח לאומי, הנוגעים לנהלי העבודה הפנימיים שלו.

הדו"ח מונה 67 המלצות לשינויים מבניים מהותיים. בין ההמלצות המרכזיות:

• שינוי הרכב מועצת המוסד כך שיינתן ייצוג מוגבר לנציגי ציבור וארגוני רווחה וחברה אזרחית.

• הגברת שקיפות פעילות מועצת הביטוח הלאומי.

• הטלת חובת דיווח של החלטות מועצת המוסד ואשרורן על ידי ועדת הרווחה של הכנסת.

• הפעלת ועדות השימוע כקבוע בחוק.

• הקמת ועדת חריגים עליונה תחת מועצת המוסד.

• התנעת הליך בחינה של הפיכת סל הסיוע לסל כוללני המכיל משאבים מכלל משרדי הממשלה, כולל סיוע בדיור, הנחות בתשלומי שירותים חיוניים ועוד.

• העלאת רף העבודה שאינו מחושב לצרכי קצבה (ה"דיסריגרד") עד לגובה השכר הממוצע במשק.

• הקמת קרן נגישות לוועדות הרפואיות שתממן במקרים מסוימים חוות דעת מקצועית.

• הגבלת ואסדרת פעילות גופים פרטיים המתווכחים בין המוסד למבוטחים, על פי העקרונות המוצעים בסעיף ההמלצות.

• הפרדת הועדות הרפואיות, על כל שלביהן, מן המוסד לביטוח לאומי והעברתן להפעלה חיצונית עם פיקוח ציבורי. בידי המוסד יישאר ריכוז המידע.

• שינויים מבניים בנוהלי העבודה של פקידי הביטוח הלאומי, התנהלות הסניפים וקבלת הקהל, וביצוע של מיצוי זכויות אקטיבי – מתן מידע על זכויות המגיעות לציבור המבוטחים גם אם הוא אינו מודע לזכויותיו אלו. 

לדברי מנהלת המחלקה המשפטית של עמותת ידיד, עו"ד ורדית דמרי-מדר, ועו"ד יעל כהן רימר, האחראית על תחום הביטוח הלאומי, "הדו"ח מתמקד במוסד לביטוח לאומי וממפה את הכשלים והחסמים העולים מהמדיניות שלו, מפעילותו ומהמבנה המוסדי שלו, כפי שאנו רואים לאחר כמעט עשרים שנות עבודה בקרב אוכלוסיות היעד של המוסד לביטוח לאומי בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של החברה הישראלית".

עוה"ד דמרי-מדר וכהן רימר מוסיפות כי "המסקנה העולה מהדוח היא ברורה. דרושה רפורמה מקיפה בכל הנוגע למוסד לביטוח לאומי. רפורמה זו נדרשת לא רק בחוק הבסיסי לאורו מופעל המוסד לביטוח לאומי אלא גם בכל הנוגע לחקיקה הנוגעת לקצבאות המוענקות על ידי המוסד, לנוהלי העבודה הפנימיים שלו, לתפקודה של מועצת המוסד ושלל גורמים אחרים הנוגעים באופן ישיר ועקיף לחובתה של מדינת ישראל להעמיד רשת ביטחון סוציאלית ראויה ויעילה לאזרחיה".

הדו"ח מציג בפעם הראשונה תפישת עולם כוללת לשינוי מהותי במוסד האחראי יותר מכל על שרותי הרווחה של מדינת ישראל. הוא עוסק בהיבטים של שירות לאזרח ומסירת מידע, בכשלים בפרשנות המשפטית של חוקי הביטוח הלאומי, בעבודת הועדות הרפואיות ואסדרת מעמדם ופעילותם של חברות ויחידים העוסקים במימוש זכויות חברתיות.

עמותת "ידיד" דורשת מראש הממשלה בנימין נתניהו ומראשי המפלגות משה כחלון, נפתלי בנט, יעקב ליצמן, אריה דרעי ואביגדור ליברמן התחייבות פומבית כי יפעלו, כחברי הממשלה והקואליציה בכנסת ה-20, להקמתה של ועדת מומחים אשר לה מטרה אחת – הגשת הצעה לרפורמה מקיפה במוסד לביטוח לאומי. ועדה שתחל לפעול לא יאוחר מ-30 יום לאחר הקמת הממשלה, תציג את מסקנותיה בתוך 3-4 חודשים ותביאם לאישור הממשלה כשהם כוללים מתווה ביצועי מלא הכולל תאריכי יעד, משאבים נדרשים ועוד.

"נכון הדבר כי בשנתיים וחצי האחרונות נעשה מאמץ לשנות את המערכת השירותית של המוסד לביטוח לאומי, אך הדברים רחוקים מסיום ונדמה כי הכשלים מהותיים ועמוקים כל כך עד שרק טלטול עמוק וארגון מחדש של מוסד כה חשוב יוכלו לשנות את התמונה שלפיה רבים מתושבי המדינה, לא רק שאינם ממשים את זכויותיהם אלא כלל אינם מודעים להן", מסכם רן מלמד, סמנכ"ל מדיניות חברתית בארגון "ידיד".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

הערעור של לבנת פורן התקבל חלקית - תוכל לסייע במילוי טפסים ובניסוח מכתבים

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה