שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בהנחיית הנשיא גרוניס: בתי משפט השלום יפתחו את שעריהם בראש השנה

חדשות

בהנחיית הנשיא גרוניס: בתי משפט השלום יפתחו את שעריהם בראש השנה, צילום: הנשיא אשר גרוניס, בכנס לשכת עורכי הדין באילת
בהנחיית הנשיא גרוניס: בתי משפט השלום יפתחו את שעריהם בראש השנה
21/08/2013, עו"ד אורי ישראל פז

נוהל חדש שהפיץ נשיא בית המשפט העליון מחייב מאות עובדי מערכת המשפט לפתוח את שעריהם של עשרות בתי משפט השלום ברחבי הארץ בעיצומו של חג ראש השנה, שחל השנה בסמיכות לשבת. הנהלת בתי המשפט בתגובה: נפתח את בתי המשפט רק פעם אחת במקום פעמיים, וככל שיהיו יותר עצורים שימנעו מלבקש לראות שופט, לא יפתחו בתי המשפט

עשרות בתי משפט השלום ברחבי הארץ יאלצו לפתוח את שעריהם בעיצומו של חג ראש השנה. כך עולה מנוהל חדש שהפיץ השבוע נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, המתייחס לימי ראש השנה הממשמשים ובאים, שיחולו השנה בימי רביעי-חמישי.

הנשיא גרוניס הורה לנשיאי בתי משפט השלום לפתוח את בתי המשפט ביום חמישי, א' בתשרי, בעיצומו של החג הקדוש, החל מהשעה 18:00 בערב. ההנחיה של הנשיא גרוניס עלולה לגרור אחריה חילול חג המוני תוך פגיעה באופייה היהודי של ישראל. אין מדובר רק בשופטים אלא גם בקלדניות ומזכירות, אנשי משמר בתי המשפט, עוזרים משפטיים ועובדי מנהלה נוספים – שכולם יאלצו לחלל את החג בפרהסיה.

הנשיא גרוניס מתבסס בהנחייתו על הוראות חוק סדר הדין הפלילי, הקובעות שכאשר נוצר צירוף של שבת וחג מעל 72 שעות – יובא העצור בפני שופט תוך 32 שעות ממעצרו. אלא שתקנות סדר הדין הפלילי, המסדירות את ההליך של הבאת העצור בפני שופט, קובעות מפורשות ש"ייעשה מאמץ להימנע, במידת האפשר, מחילול שבת וחג בקיום ההליך".

הנחיית הנשיא גרוניס מאזנת בין השמירה על זכויות העצורים לראות שופט שיכריע בשאלת המשך מעצרם לבין המחויבות למדיניות להימנע מחילול ימי החג. אולם, במכתב מחאה ששלח לנשיא גרוניס פעיל הימין עו"ד איתמר בן-גביר, הוא קובל על האבסורד. לדבריו, בעבר כבר פסק השופט אליקים רובינשטיין כי הוראות התקנות לפתוח את שערי בתי המשפט "עד שעתיים לפני כניסת השבת או החג" מתייחסות למקרים נדירים של פיקוח נפש (בש"פ 1145/06). וגם חוק יסודות המשפט מורה לשופטים לפרש את חוקי המדינה בראש ובראשונה לפי העקרונות של מורשת ישראל.

"לאור החשש כי הנחיית כבודו יהיה בה כדי 'לפרוץ את הסכר' ולגרום חילול המוני של חג", התריע עוה"ד בן-גביר בפני הנשיא גרוניס, "אבקש מכבודו לשקול שנית את הנחייתו, ובכל מקרה להבהיר כי ההנחיה עוסקת בתיקים שעניינם פיקוח נפש וכל השאר ימתינו לצאת השבת והחג".

מדוברות הנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה כי "לאור הוראות חוק המעצרים (חוק סדר הדין הפלילי, סמכויות אכיפה מעצרים, תשנ״ו-1996) והתקנות שחלות בעניין, יפתחו בתי המשפט במהלך חג ראש השנה פעם אחת בלבד, ביום חמישי בערב (5 בספטמבר 2013), זאת במטרה לאזן בין הרצון שלא לחלל את החג ובין הוראות החוק בנושא זה. ההנחיה נועדה לצמצם את הפגיעה בקדושת החג והשבת ולהימנע מפתיחת בתי המשפט פעמיים. בעבר, כאשר חל רצף שבת וחג העולה על 72 שעות, נהגה מערכת בתי המשפט באופן דומה. יצוין כי החוק מאפשר לעציר שאינו מעוניין להגיע לדיון במהלך החג להודיע על כך, ובמקרה זה יובא לבית המשפט לאחר צאת השבת. ככל שלא יהיו עצורים, לא יפתחו בתי המשפט".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:112
קומיט וכל טופס במתנה