שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חברת התעופה קרסה - מה יעשו הנוסעים כעת?

חדשות

חברת התעופה קרסה - מה יעשו הנוסעים כעת?, צילום: צילום: Getty images Israel
חברת התעופה קרסה - מה יעשו הנוסעים כעת?
02/10/2017, עו"ד לילך דניאל

נוסעים רבים שרכשו כרטיסי טיסה בחברת הלואו-קוסט הבריטית "מונרך איירליינס", בהם גם ישראלים לא מעטים, הופתעו לגלות הבוקר כי תכניותיהם שובשו בשל קריסת החברה וביטול מאות אלפי טיסות. עו"ד אהוד פאי, העוסק בתביעות נגד חברות תעופה: "מדובר בתחילת הקריסה של חברות הלואו קוסט"

הבוקר פורסם כי חברת התעופה הבריטית "מונרך איירליינס", המפעילה בין היתר גם 6 טיסות שבועיות מישראל ללונדון, מפסיקה את פעילותה באופן מיידי בשל קריסת החברה. בעקבות האמור נותרו תקועים מאות אלפי אזרחים בריטיים שהיו אמורים לשוב למדינה בטיסות של החברה וכ-300 אלף הזמנות עתידיות בוטלו. האם יש פתרון לנוסעים במצב כזה?

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"ברגע שהחברה קרסה יש בעיה לגבות ממנה כל תשלום", אומר אהוד פאי, עו"ד לענייני תעופה העוסק בתביעות נגד חברות תעופה לפי חוק שירותי תעופה ("חוק טיבי"). "במקרה שהחברה עדיין מתפקדת חלות עליה חובות שונות אולם אלו לא תקפות על סיטואציה של חברה שקרסה לחלוטין".

עו"ד פאי משווה את המקרה למקרה של חברת "ריינאייר" האירית, שהודיעה לאחרונה כי היא מבטלת טיסות בגלל שהיא מוציאה הרבה מאות טייסים לחופשה. במקרה של ריינאייר, מסביר עו"ד פאי, מדובר בחברה פעילה לכל דבר ולכן אם ההודעה על ביטול הטיסה נמסרת לנוסעים 14 יום מראש, חברת התעופה לא צריכה לשלם להם שום פיצוי אבל להחזיר להם את מלוא התמורה ששילמו עבור הכרטיסים בלבד. אם היא מודיעה פחות מ-14 יום מועד הטיסה – היא כפופה לחוק שירותי תעופה (חוק טיבי) – והיא צריכה לספק להם כמה דברים לפי בחירת הנוסע: כרטיס טיסה לטיסה חלופית שממריאה במועד המוקדם ביותר שניתן על חשבונה, או להחזיר להם את מלוא התמורה ששילמו עבור הכרטיס. בנוסף, החברה חייבת אם זה בתוך ה 14 יום לשלם פיצוי כספי שהשיעור שלו נקבע לפי מרחק הטיסה מת"א. בטיסה מת"א ללונדון למשל, מסביר עו"ד פאי, הפיצוי אמור להיות כ- 2,000 ₪ לנוסע.

עוד מסביר עו"ד פאי כי לזכאות לפיצוי יש כמה חריגים לפי חוק שירותי תעופה, שהעיקרי ביניהם אומר שאם החברה מוכיחה שהטיסה בוטלה או עוכבה בגלל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה – היא פטורה מתשלום. "זה יכול להיות למשל תקלה טכנית נדירה, מזג אוויר סוער, שביתה מוגנת או משהו שקשור לרשות שדות התעופה. נטל ההוכחה להוכיח שהנסיבות הללו קרו מוטל על חברת התעופה, כאשר בהתחלה בתי המשפט בארץ פירשו את המונח הזה בצורה רחבה, אבל בשנה האחרונה ניתנו כמה פסקי דין שקבעו שיש לתת למונח "נסיבות מיוחדות" פרשנות מצמצמת מאד. ברוב המקרים חברות התעופה צריכות לשלם את הפיצוי".

בנוסף, אומר עו"ד פאי "אם הנוסע מגיע לשדה התעופה ואז מודיעים שהחברה בוטלה או עוכבה, חברת התעופה צריכה לספק שירותים שונים – מזון ושתיה עד מועד הטיסה, מלון על חשבונה, מוניות מהשדה למלון וחזרה ושירותי תקשורת".

מקרה נוסף שאליו מתייחס עו"ד פאי הוא המקרה של "אייר ברלין", הנמצאת כיום בהליכי חדלות פירעון וגם טיסות שלה מתבטלות. "גם על אייר ברלין חל החוק לגמרי, רק ששם מאחורי הקלעים מתנהלים מגעים לרכישתה ולא ברור עדיין מה יהיה עתיד החברה ואם העסקה תצא לפועל. לכן, לא ברור אם נוסעים שזכאים לקבל החזר על הכרטיס עדיין יקבלו את המגיע להם".

עם זאת, מבהיר עו"ד פאי, כל אלו לא חלים על סיטואציה של חברה שקרסה לגמרי כמו במקרה של מונרך. "יש פה בעיה רצינית", הוא אומר. "אם יש נוסע שיהיה זכאי לפיצוי והגיש תביעה – לא יהיה לו ממי לגבות או מול מי לנהל הליך ולמעשה כל הדיון עובר מהמטריה של חוק שירותי תעופה למטריה של דיני פשיטת הרגל".

האם יש עילה לתבוע את ממשלת בריטניה? "מונרך היא חברה פרטית, איני רואה עילה לתבוע את הממשלה על קריסתה", אומר עו"ד פאי. "הרשות הבריטית כן מנסה לסייע לנוסעים אבל בעיקר לנוסעים הבריטיים שצריכים לחזור למדינה באמצעות טיסות של החברה ותקועים כרגע מחוץ למדינה. לגבי נוסעים שהם לא בריטים, כתבו הודעה שהטיסות בוטלו". הוא מסכם: "חברות התעופה האלה – אייר ברלין, מונרך וריינאייר מפעילות המון טיסות במחירים מאד נמוכים. זה המודל העסקי שלהם, ולכן אני מניח שהמתכונת הזו של טיסות לואו-קוסט כנראה לא מספיקה כדי להחזיק חברה בהיקף כ"כ גדול. אני מעריך שהמקרה של מונרך הוא תחילת הקריסה של חברות הלואו קוסט".

 

לאתר של עו"ד אהוד פאי

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:8
קומיט וכל טופס במתנה