שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ייצוגית נגד אסם: הסירה ויטמינים מ"דובונים" מבלי ליידע את הצרכנים כראוי

חדשות

ייצוגית נגד אסם: הסירה ויטמינים מ"דובונים" מבלי ליידע את הצרכנים כראוי , צילום: חטיף "דובונים". צילום: לילך דניאל.
ייצוגית נגד אסם: הסירה ויטמינים מ"דובונים" מבלי ליידע את הצרכנים כראוי
29/08/2017, עו"ד רונן שיכמן

בתחילת 2014 חדלה אסם להעשיר את החטיף הפופולארי בוויטמינים וכתבה על האריזות "מתכון חדש". בית המשפט: מי שרגיל על פני שנים לרכוש את המוצר בהיותו מועשר בוויטמינים עשוי לחשוב שאם המתכון הוא חדש הכוונה דווקא למתכון משופר ולא יבדוק על גב האריזה את הרכיבים

בית המשפט המחוזי קיבל בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת "אסם", בטענה כי הסירה וויטמינים ממשפחת מוצרי "דובונים" אך לא יידעה כנדרש את ציבור הצרכנים. נקבע כי הכיתוב שהופיע בחזית האריזה לאחר השינוי, "מתכון חדש" עם שתי כוכביות, אין בו כדי להוביל למסקנה אצל הצרכן שהוסרו הוויטמינים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

המבקשת, טל פרידמן, הגישה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת "אסם". בבקשה, שהוגשה באמצעות עורך הדין עמירם טפירו, טענה פרידמן כי היא אֵם לילדים וצרכנית קבועה של חטיפי אסם מזה שנים ובהם בין היתר מוצרים ממשפחת "דובונים". לדבריה, במהלך שנת 2015 רכשה חטיפים שונים של אסם תוך שהוטעתה לחשוב כי היא קונה את המוצר המוכר לה, אך למעשה קנתה מוצר אחר ושונה שאינו מכיל כלל וויטמינים, וזאת מבלי שהדבר הובא לידיעתה כנדרש.

המבקשת טענה שבמשך שנים ארוכות שווקו המוצרים מושא התביעה תחת הכיתוב "מועשר בוויטמינים", אלא שבשלב מסוים נעשה שינוי בהרכב ובנוסחת המוצר באופן שהוויטמינים שבו הוסרו תוך הסתרת עובדה זו מציבור הצרכנים בדרך מתחכמת באמצעות הכיתוב "מתכון חדש" על גבי האריזות. לדברי המבקשת, על הסרת הוויטמינים ניתן ללמוד רק מעיון באותיות הקטנות בגב האריזה ולכן מדובר בשינוי מהותי שהיה על אסם לציין אותו באופן ברור ומובלט ולא בהיחבא.

אסם התנגדה לבקשת האישור וטענה שלא נעשתה הטעייה כלל. לדבריה, השינוי בוצע כבר בתחילת 2014 והיא ציינה זאת באופן ברור ונהיר בשני מקומות שונים באריזת החטיף: סימון מודגש ובולט "מתכון חדש**" בקדמת האריזה, וסימון מוגדל "ללא וויטמינים" בחלק האחורי של האריזה, וזאת במשך שנתיים רצופות. עוד הוסיפה אסם כי הגישה שאומצה באופן כללי אצל רוב יצרני המזון במקרה של שינוי בהרכב המוצר, היא הבאת הדבר לידיעת הצרכנים על ידי הפנית תשומת לבם באמצעות מילים כגון "מתכון חדש" על גבי המוצר, כך שאלו יוכלו לפנות לרשימת הרכיבים כדי לקבל מידע מלא ושלם.

השופט יגאל גריל קיבל את הבקשה וקבע כי היא מעוררת שאלות מהותיות של עובדה או משפט המשותפות לכלל החברים בקבוצה המיוצגת ושיש אפשרות סבירה שהן יוכרעו לטובתם. נקבע, כי הכיתוב "ללא ויטמינים" שהופיע בגב האריזה לצד שתי כוכביות, נכתב אמנם באופן מודגש ביחס לרשימת הרכיבים המודפסת באותיות קטנות, אך לא באופן מודגש ובולט דיו שיש בו כדי להסב את תשומת ליבו של הצרכן להסרת הוויטמינים מן המוצר. לדעת השופט, מקום בו במשך שנים נכתב באופן בולט על חזית האריזה "מועשר בוויטמינים", היה מחובתה של אסם לפרסם באופן בולט את העובדה שהמוצר אינו מועשר עוד בוויטמינים, וזאת בהתחשב בכך שצרכנים הרוכשים מוצר מסוים במשך שנים אינם נוהגים לבדוק בכל רכישה ורכישה את פרטי הרכיבים שלו. זאת, בפרט כשהאריזה הקודמת והאריזה החדשה דומות עד מאד בצורתן ובחזותן.

עוד קבע השופט גריל כי הכיתוב שהופיע בחזית האריזה לאחר השינוי, "מתכון חדש" עם שתי כוכביות, אין בו כדי להוביל למסקנה בדבר הסרת הוויטמינים. לדבריו, מדובר בשימוש במינוח עמום, שכן מי שרגיל על פני שנים לרכוש את המוצר בהיותו מועשר בויטמינים, עשוי לחשוב שאם המתכון הוא חדש, הכוונה דווקא למתכון משופר ולא יניח על יסוד זה שיש לבדוק את רשימת הרכיבים על גב האריזה.

לבסוף נקבע כי תובענה ייצוגית היא אכן הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין, הואיל ואין זה סביר שמי מן הצרכנים יטרח להגיש תביעה פרטנית בעניין נוכח השווי הכספי הנמוך. בכל הנוגע לנזק שנגרם לכאורה, קבע השופט כי מדובר הן בנזק ממוני לפי שווי המוצר והן נזק לא ממוני בדמות פגיעה ביכולת הצרכן לקבל מידע שיאפשר לו לקבל החלטה צרכנית מושכלת כשהוא יודע מה הן תכונותיו של המוצר אותו הוא שוקל לרכוש.

אסם יוצגה בהליך ע"י עורך הדין נועם רונן.

 

ת"צ 3404-08-16

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:46
קומיט וכל טופס במתנה