שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש המחוזי התיר לנאשם ברצח אמו לעיין בתיק בדיקת הפוליגרף שנערכה לו

חדשות

ביהמ"ש המחוזי התיר לנאשם ברצח אמו לעיין בתיק בדיקת הפוליגרף שנערכה לו , צילום: צילום: אתר בתי המשפט
ביהמ"ש המחוזי התיר לנאשם ברצח אמו לעיין בתיק בדיקת הפוליגרף שנערכה לו
12/01/2017, ליאור שדמי שפיצר

המדינה ביקשה להסתמך על קביעתו של בודק הפוליגרף כי הנאשם עשה מאמצים לשלוט בנשימותיו במהלך הבדיקה. השופטת אילונה אריאלי קבעה כי קיימת אפשרות סבירה שתהיה בתיק בדיקת הפוליגרף תועלת להגנתו של הנאשם ודחתה את טענת המדינה בדבר חשיפת שיטות עבודה בשאלות האישיות שנשאל הנאשם, מהלך הבדיקה או ממצאיה

בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל בקשה לגילוי חומר חקירה שהגיש נאשם ברצח אמו והתיר לו לעיין בתיק בדיקת הפוליגרף שנערכה לו. השופטת אילונה אריאלי קבעה כי תיק העבודה של בודק הפוליגרף נוגע ליריעה שמבקשת המדינה לפרוס במהלך האישום הפלילי, ועל כן קיימת אפשרות סבירה כי תהיה בו תועלת להגנת הנאשם.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

נגד המבקש, חן אילתי, הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של רצח אמו, שיבוש מהלכי משפט וגניבה והונאה בכרטיס חיוב. ראש מעבדת פוליגרף של משטרת ישראל, רפ"ק צבי ניסין, ערך בדיקת פוליגרף למבקש במסגרת חקירתו, אך הגיע למסקנה כי לא ניתן כלל להגיע לממצא. בין היתר, ציין הבודק כי הנאשם עשה מאמצים לשלוט בנשימותיו (נשימה סדורה וקצובה באופן מלאכותי), ולא חדל מכך גם לאחר הסבריו והנחיותיו של הבודק.

עוד ציין הבודק, כי במהלך בדיקת המבקש בשיטת פרטי החקירה המוכמנים, בעניין האופן בו נרצחה אמו, הועלו בפני המבקש צורות רצח שונות (דקירה, חניקה, הרעלה, הפלה ועוד). המבקש השיב כי הוא מנחש שאמו נרצחה בחניקה, תוך שנימק זאת בכך שהוא "גר מעליה", נימוק שלטענת הבודק איננו מסביר את אותו ניחוש שהעלה המבקש, שכן "למעט ירייה, שיתכן והייתה נשמעת באוזניו, הרי שיתר הפריטים שהוקראו הגיוניים באותה המידה, גם אם הוא מתגורר מעל לזירה".

ההגנה ביקשה לעיין בכל המסמכים המצויים בתיק העבודה של בודק הפוליגרף, בהם גיליון הבדיקה הכולל את השאלות שנשאל הנבדק על פרטיו האישיים, עברו ומצבו הבריאותי, התייחסות הבודק, מהלך הבדיקה, אופן הבדיקה וממצאים. עוד התבקש טופס פיענוח בדיקת פוליגרף בשיטות CQT ו-GKT וגרפים של בדיקת הפוליגרף. לטענת המבקש, אמנם מזכר הבודק שעליה מסתמכת המדינה אינה ראיה קבילה במשפט, אך משביקשה המדינה להסתמך עליה כראיה הוא זכאי לעיין בכל תיק העבודה של בודק הפוליגרף, על מנת שיוכל להיוועץ המומחה מטעמו.

המדינה טענה מנגד כי החומר המבוקש מתוך תיק העבודה של בודק הפוליגרף אינו חומר חקירה, שכן הוא אינו נוגע לאישום, וכי אין להיעתר לבקשה משום שחשיפת תיק העבודה של בודק הפוליגרף עשויה לחשוף שיטות עבודה.  

השופטת אילונה אריאלי קיבלה את הבקשה וציינה כי המגמה שהותוותה בפסיקת בית המשפט העליון היא לפרש את המונח חומר חקירה באופן רחב, על פי פוטנציאל ההגנה של הנאשם, גם כאשר הרלוונטיות של החומר לתביעה היא רחוקה ושולית.

במקרה זה, ציינה השופטת, המשיבה מבקשת להסתמך כראייה על קביעתו של בודק הפוליגרף כי המבקש עשה מאמצים לשלוט בנשימותיו, וכי בשל כך, לא ניתן להגיע לממצא ביחס לשאלות הבדיקה. מדובר לדעת השופטת בקביעות שבמומחיות, אשר המבקש רשאי להעמידן לביקורת ולשם כך יש לאפשר לו להעמיד לעיון מומחה מטעו את כל תיק העבודה של בודק הפוליגרף ולא רק את הפרטים הנוגעים באופן ישיר ומובהק לאישום ברצח אמו.

עוד הובהר כי משבחרה המשיבה לבסס ראיה לחובת הנאשם על מסקנות הבודק, קיימת אפשרות סבירה כי תהיה בתיק העבודה שלו תועלת להגנת הנאשם.

השופטת דחתה את טענת המדינה בדבר חשיפת שיטות עבודת בודק הפוליגרף וקבעה כי מדובר בבדיקה שגרתית, שעל פני הדברים אינה שונה מבדיקות הנעשות על ידי מומחים בשוק הפרטי. שיטות אלה אינן בבחינת סוד מקצועי, וממילא מדובר בבדיקה שכבר בוצעה לנאשם והוא יודע מה נשאל בה.

נוכח האמור, קבעה השופטת כי תיק העבודה של בודק הפוליגרף נוגע ליריעה אותה מבקשת המאשימה לפרוס במהלך האישום הפלילי, וקיימת אפשרות סבירה כי תהיה בחשיפתו תועלת להגנת הנאשם. זאת, מבלי שתיגרם פגיעה כלשהי מהחשיפה בזכויותיו של אדם אחר, באינטרס הציבורי או באינטרס מוגן אחר.

 

בע"ח 9618-01-17

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:54
קומיט וכל טופס במתנה