שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חיות לנתניהו: "מה השתנה מאז שדיברת על מערכת משפט עצמאית?"

חדשות

חיות לנתניהו: "מה השתנה מאז שדיברת על מערכת משפט עצמאית?", צילום: צילום: ליאב פלד
חיות לנתניהו: "מה השתנה מאז שדיברת על מערכת משפט עצמאית?"
27/05/2019, עו"ד לילך דניאל

בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין באילת תקפה נשיאת העליון אסתר חיות את מה שהגדירה כ"שיח הבוטה, העולב ומשולח הרסן" כלפי מערכת המשפט: "ראוי לרשות השופטת שלא להיגרר אל השדה הפוליטי, אך האם עליה להתמיד בשתיקתה גם כאשר מנסים לשנות מן היסוד את מערך היחסים בינה ובין הרשויות האחרות?"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, דיברה היום (ב') בכנס לשכת עורכי הדין באילת, והתייחסה ל"חשיבותה של ההידברות ולחשיבות קיומו של דיאלוג לצורך שמירה על הדמוקרטיה בישראל". חיות התייחסה לדברים שאמר רה"מ נתניהו בטקס השבעתה לנשיאת בית המשפט עליון, באוקטובר 2017, שעסקו בצורך לקיים בית משפט עצמאי ובלתי תלוי והידברות פתוחה, סדירה וכנה בין הרשויות המתאפיינת בכבוד הדדי. "מאז אותו הטקס בבית הנשיא חלפה כשנה וחצי", אמרה חיות, "ואני מבקשת לשאול מה נשתנה במהלך תקופה זו?! האם אירע מאז דבר מה המצדיק סטייה מעקרונות חשובים אלה?!".

עוד הוסיפה חיות "רב המרחק בין הידברות מכובדת ובין השיח הבוטה, העולב ומשולח הרסן שאפיין את מערכת הבחירות לכנסת ה-21 ושממשיך ללוות גם עתה את המגעים להרכבת הממשלה. בשיח זה בלטו וממשיכות לבלוט בחומרתן התבטאויות מצד גורמים שונים המופנות כלפי הרשות השופטת בכלל וכלפי בית המשפט העליון בפרט. בין התבטאויות כאלה ובין "גישה מאוזנת וכבוד הדדי" והידברות שעליהם דיבר ראש הממשלה בטקס הצהרת האמונים שהזכרתי, אין ולא כלום".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

חיות התייחסה גם ל"שתיקתה" במהלך תקופת הבחירות אל מול כל אותן התבטאויות חמורות, ואמרה: "הרשות השופטת אמונה על ניטרליות, עצמאות מחשבתית ואי-תלות פוליטית. על כן, סברתי כי במהלך תקופת הבחירות אין זה מן הראוי להגיב על אותן התבטאויות חמורות שהזכרתי  וגזרתי על עצמי שתיקה גם בימים שבהם היו מי שהרחיקו לכת עד כדי הצגת הרשות השופטת והשופטים כ"אויבי העם" ממש. אני סבורה כי על מנת לשמור על מעמדה של הרשות השופטת כרשות ניטרלית וא-פוליטית, ראוי לה, ככלל, שלא להיגרר אל השדה הפוליטי גם כשהגורמים הפוליטיים עוסקים לאחר תום מערכת הבחירות במלאכת הרכבת הממשלה. אך האם על הרשות השופטת להתמיד בשתיקתה גם כאשר מנסים לשנות מן היסוד את מערך היחסים בינה ובין הרשויות האחרות ולפגוע פגיעה משמעותית בסמכויותיה?".

על אף האמור, הבהירה חיות כי אין בכוונה להתייחס באופן מפורט לכל אותן רפורמות מתוכננות במערכת המשפט, והבהירה: "שאלת מעמדה וסמכויותיה של הרשות השופטת בכלל ושל בית המשפט העליון בפרט – איננה שאלה פוליטית. השינוי ביחסי הכוחות שבין שלוש הרשויות במדינה, נוגע בבסיס התשתית המשטרית שלנו. אכן, בית המשפט איננו כל יכול ואסור שיהיה כל יכול אך גם כל אחת משתי הרשויות האחרות איננה כל יכולה ואסור שתהיה כזו. על מנת להבטיח עקרונות אלה דרושה מערכת ראויה של איזונים ובלמים והאחריות הציבורית לקיימה מוטלת על כל אחת מרשויות השלטון באופן שווה".

"כנשיאת בית המשפט העליון עשיתי ואמשיך לעשות כל שביכולתי על מנת שהרשות השופטת תמשיך למלא את התפקיד המוטל עליה ללא מורא ותשמור על מעמדה כרשות עצמאית ובלתי תלויה, ניטרלית וא-פוליטית", אמרה חיות לסיום. "אני מצפה שהמערכת הפוליטית תקפיד מצדה לשמור את בתי המשפט מחוץ לשיח הפוליטי".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:43
קומיט וכל טופס במתנה