שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המחוזי: חברת "באמונה" לא תוכל לשווק דירות בכרמי גת לציבור הדתי לאומי בלבד

חדשות

המחוזי: חברת "באמונה" לא תוכל לשווק דירות בכרמי גת לציבור הדתי לאומי בלבד, צילום: אילוסטרציה. צילום: תנועת רגבים.
המחוזי: חברת "באמונה" לא תוכל לשווק דירות בכרמי גת לציבור הדתי לאומי בלבד
23/04/2017, עו"ד לילך דניאל

החברה זכתה במכרז של רשות מקרקעי ישראל ופצחה בקמפיין שיווקי נרחב שיועד לציבור הדתי לאומי, שבעקבותיו נקנסה במאות אלפי שקלים. ביהמ"ש קיבל בחלקה את עתירת האגודה לזכויות האזרח וקבע כי החברה מחויבת לשווק את הדירות לכל דורש, בהתאם לתנאי המכרז, אך דחה את הדרישה להשית עליה קנס נוסף

בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים קיבל חלקית את עתירת האגודה לזכויות האזרח והוציא פסק דין   הצהרתי לפיו על חברת הנדל"ן "באמונה" לשווק דירות בפרויקט בקרית גת לכל דורש ולא לציבור הדתי-לאומי בלבד. החברה זכתה במכרז של רשות מקרקעי ישראל ופצחה בקמפיין שיווקי נרחב שיועד לציבור הדתי לאומי, ואף שחררה סרטון פרסומת שזכה לביקורת ציבורית רבה, שבעקבותיו חויבה בקנס של מאות אלפי שקלים. השופטת נאוה בן אור קבעה כי אין חולק שבמכרז נקבע מפורשות שהמציע מתחייב להימנע מלנקוט אפליה פסולה בעת שיווק יחידות דיור, אולם לא נמצא כי יש להורות לוועדת המכרזים לשוב ולהידרש לשאלה האם יש לקנוס את החברה בנוסף לקנס שהוטל עליה בגין הסרטון.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בשלהי 2014 פרסמה רשות מקרקעי ישראל מכרז לשיווק 1,471 יחידות דיור בשכונת כרמי גת שבקרית גת. בין היתר קבע המכרז תנאי האוסר על הפליה בשיווק הדירות וסנקציות בגין הפרת הוראה זו. המשיבה 2, חברת "באמונה י.ז. ייזום וניהול", זכתה במתחם שיועד לשיווק 285 דירות.

בעקבות האמור, הגישה העותרת, האגודה לזכויות האזרח, עתירה מנהלית לבטל את זכיית החברה ולהטיל עליה קנס, בטענה כי זו נקטה בהפליה פסולה בשיווק הדירות בניגוד לתנאי המכרז. בעתירה טענה האגודה כי מיד לאחר מועד פרסום המכרז, פצחה החברה בקמפיין שיווקי נרחב ובו פנייה לציבור הדתי לאומי לרכוש דירות בפרויקט תחת סיסמאות כגון "לסרוגים יש בית חדש" ו"קהילת כרמי גת – המתחם הדתי לאומי בכרמי גת". בנוסף, אחת מעובדות האגודה התקשרה לסוכן מכירות של החברה וביקשה להתעניין ברכישת דירה בפרויקט תוך שהיא מבהירה כי מדובר במתעניינת חילונית, אולם הסוכן אישר כי על הרוכש להיות שומר מסורת וכי אדם חילוני לא יוכל לרכוש דירה בפרויקט אלא באישור מיוחד של מנכ"ל החברה. בעקבות המידע האמור, פנתה העותרת לרשות מקרקעי ישראל, הלינה על הקמפיין המפלה וביקשה כי זו תורה לחברה לחדול מהשיווק המפלה ולתקן את פרסומיה. לאחר חלופת התכתבויות הודיעה הרשות לעותרת כי הסוגיות העקרוניות נמצאות בבחינה אצל הגורמים הרלוונטיים, אולם אין בכוונתה למנוע את השתתפותה של החברה במכרז המסוים ולעכב את המשך ההליכים בו. גם לאחר זכייתה המשיכה החברה לשווק את הדירות באותו אופן, תוך הוספה למודעות כי ההרשמה פתוחה לכלל הציבור.

בעקבות סרטון שיווקי של הפרויקט שגרר ביקורת ציבורית חריפה פנה המשנה ליועמ"ש לחברה לרשות והורה לה לברר אם יש בסרטון כדי להפר את תנאי המכרז. לאחר שקילת הסבריו של בעל החברה החליטה וועדת המכרזים כי על החברה לשלם פיצוי בשיעור 10% מהסכום שנקבע במסמכי המכרז (למעלה מ-300 אלף שקל), אולם הזכייה לא תבוטל. בתגובה הודיעה העותרת לבית המשפט כי אין בהחלטה זו כדי לייתר את המשך הדיון בעתירה בכל הנוגע להטלת סנקציות נוספות על החברה בשל השיווק לציבור הדתי-לאומי בלבד. בהמשך תיקנה העותרת את עתירתה והוסיפה כי אינה עומדת על ביטול זכיית החברה במכרז וכי הסעד העיקרי המבוקש הוא סעד הצהרתי לפיו החברה הפרה את תנאי המכרז וכן השתת קנס כספי עליה.

השופטת נאוה בן אור קיבלה את העתירה בחלקה וקבעה כי החברה לא היתה רשאית לשווק דירות לבני הציבור הדתי לאומי בלבד, כפי שנהגה טרם הגשת העתירה. נוכח הצהרת החברה כי היא משווקת את הדירות בפרויקט באופן "פתוח לכלל הציבור" וכי יש רוכשים חילונים, הסתפקה השופטת בפסק דין הצהרתי לפיו על החברה להמשיך ולשווק את הדירות לכל דורש, כמתחייב על פי תנאי המרכז, אך קבעה כי אין להורות לוועדת המכרזים לשוב ולהידרש לשאלה האם יש לקנוס את החברה בנוסף לקנס שהוטל עליה בגין הסרטון.

עת"מ 5950-12-15

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:123
קומיט וכל טופס במתנה