שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המהפכה של שרת המשפטים בעולם המשפט

חדשות

המהפכה של שרת המשפטים בעולם המשפט, צילום: צילום: מלאכי פומרנץ
המהפכה של שרת המשפטים בעולם המשפט
04/04/2017, עו"ד חור אוריאל ניזרי

שרת המשפטים איילת שקד, עשתה בשנתיים מה שלא עשו בחמישים שנה. רק לשם הדוגמא במינויים האחרונים לעליון עמד שיעור הדתיים הלאומיים על 50%, פי כמה משיעורם באוכלוסיה. כידוע שרת המשפטים חברת הבית היהודי (המפד"ל) מזוהה עם אוכלוסייה זו. אלא שזהו רק קצה הקרחון ובעוד שורה של מינויים ניתן למצוא כיפה או מטפחת

מהפכה, לא פחות. זה מה שעושה שרת המשפטים איילת שקד בשנתיים האחרונות מאז החלה את תפקידה. במהלך הזמן הזה מינתה השרה שקד מאות שופטים ועורכי דין לתפקידי מפתח בשירות הציבורי. כאשר מנתון אחד לא ניתן להתעלם – ה"מועמד החדש". אם בעבר מצטיין ויוצא האוניברסיטה העברית או הרווארד מאזור שכונת רחביה הירושלמית בעל אופי מסוים היה קריטריון חשוב ביותר, הרי שהיום ניתן לומר שכיפה או גישה שמרנית הינו קריטריון חשוב לא פחות. יש שאומרים שמדובר בפוליטיזציה של מערכת המשפט והפיכת גוף מקצועי לפוליטי. אך אם נהיה כנים נגלה שתמיד הכל היה ויהיה פוליטי השאלה תמיד תהיה "המינון". 

אפשר להסכים עם שרת המשפטים שקד ואפשר שלא, אפשר אפילו לאוהב את השרה ואפשר שלא. דבר אחד בטוח, אי אפשר להתעלם ממנה. אם בעבר דברים נחשבו לטאבו בהם לא ניתן היה לגעת, הרי שהיום התחושה הפוכה. "הכל שפיט" אמר פעם מי שאמר, והיום "הכל הפיך". אם בעבר שר משפטים היה מהנהן ומתעניין מתוך נימוס בחלק מהמינויים, הרי שלשרה הנוכחית יש עמוד שידרה מהחזקים שידע הפוליטיקה הישראלית וניתן לומר שהיא עושה את עבודתה.

"תהליכי הרס ואתגור המערכת המשפטית, שפעם לקחו עשורים, מתרחשים היום בקצב מואץ. מבנים חברתיים מפוארים קורסים בזה אחר זה. אנחנו לא רוצים להיות במצב שבו את ממדי ההרס החברתי ארוך הטווח יגלו הארכיאולוגים של העתיד, שינברו בהריסות הבית השלישי... הפקידות נמצאת במתקפה, ובעיניי המתקפה לא מקרית.. הסבר אחד לכך הוא להחליש את מערכות האכיפה והביקורת לסוגיהן. הסבר אחר מניח מאבק ערכי עמוק יותר, מאבק על דמותה של המדינה ועל ערכי היסוד שאמורים לעצב את התנהלותה. הדרך שבה זה נעשה היא סימון מטרות, מתן שם וירי חופשי — ובאנגלית 'Naming, Blaming, Claiming'. כל מי ש'מפריע' במסגרת קבלת החלטות מקצועיות זוכה לתגובה אלימה ואישית, זאת כדי להרתיע, לסמן ולהשלות שאם רק אותו פקיד או שופט או יועץ משפטי יורחק — תשקוט הארץ ארבעים שנה, ורוח המשילות תרחף על פני הארץ". את הדברים החריפים הללו אמרה בתחילת השבוע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר, ראש מחלקת משפט ציבורי־מינהלי במשרד המשפטים, במועדון אברקסס בתל אביב במסגרת "הרצאה על הבר" בחסות תוכנית תל אביב־נורת'ווסטרן באוניברסיטת תל אביב. המשנה זילבר מייצגת בעייני רבים את האליטה הישנה ואם כך היא מרגישה וכך היא מדברת כנראה שקורה כאן משהו ממש גדול לכל הפחות ביחס אליה ולחברי הקבוצה אליה היא משתייכת.

חובשי הכיפה במינויים הבכירים הן אולי צרוף מקרים נדיר אך עם עובדות עדיף שלא להתווכח. לשם הדוגמא, במינויים החשובים של השרה ניתן למצוא את היועץ המשפטי לממשלה ד"ר עו"ד אביחי מנדלבליט חובש הכיפה, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים דוד מינץ שבקרוב יחל את כהונתו בעליון חובש כיפה אף הוא וכך גם השופטת יעל וילנר ועוד שופטים ומינויים בכירים רבים וטובים אחרים. באגף השמרני ניתן למצוא עוד מינוי לעליון ובכלל עוד מינויים רבים בערכאות השונות. גם המינוי הראשון לתפקיד נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות מונה תחילה חובש כיפה השופט ישעיהו שנלר (מינוי שלא צלח בעקבות קשרים משפחתיים בפרקליטות), ועוד שורה של מינויים של חובשי כיפות לרבות המשנים ליועמ"ש רז ניזרי ואבי ליכט, בתפקידיהם החדשים.

לצד כל האמור לא ניתן להתעלם אף מהמינויים לבתי המשפט השונים בערכאות הנמוכות. לא בוצע ספירה מדויקת אך די בטוח (בדיקה קצרה תוכיח זאת), כי כמות השופטים אשר הגיעו עם רקע דתי או נתפסים כשמרנים עולה בהרבה על הנהוג עד עתה ובולטים בהעדרם  מי שאינם עונים על קריטריון זה.

לאחרונה עולים קולות לפיהם תשונה השיטה בה מתמנה נשיא בית המשפט העליון. לא ניתן להתעלם מהתזמון הנפלא – שכן בקרוב תחל את תפקידה כנשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ויש כנראה מי שחושש ממינוי זה.     

אלא שהמהלך עוד לא הושלם. בקרוב ימונו שופטי עליון נוספים מעבר לארבעה שמונו זה מכבר, כאשר הניחוש הלא פרוע יהיה שגם שם נראה נוכחות מכובדת של חובשי כיפות ושמרנים.

חשוב לציין, אף כמי שמכיר אישית חלק מהמינויים של השרה שקד, כי אין באמור כאן בכדי להטיל דופי חלילה במי מהמינויים אותם ביצע השרה שקד, להיפך! מדובר במינויים ראויים ביותר. אף אם יש שיומרו כי ישנם אנשים טובים וראויים יותר לתפקידים אליהם התמנו.

תם עידן האליטה הישנה במתכונתה הקודמת וניתן לראות זאת במערכת המשפט כולה, וכמאמר המשורר "אם זה טוב ואם זה רע אין כבר דרך חזרה". דבר אחד בטוח "משהו חדש התחיל".

 

הכותב עו"ד חור אוריאל ניזרי, הינו העורך הראשי של פורטל תקדין; בעלים של משרד עורכי דין, המתמחה במשפט הפלילי לרבות אתיקה מקצועית ובמשפט אזרחי - בין לקוחות המשרד ח"כ ואישי ציבור.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:113
קומיט וכל טופס במתנה