שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לקראת שביתה כללית במערכת המשפט – המאבק על תנאי הפרישה של השופטים מחריף

חדשות

לקראת שביתה כללית במערכת המשפט – המאבק על תנאי הפרישה של השופטים מחריף, צילום: טקס השבעת השופטים - יפרשו בכבוד? צילום: מארק ניימן לע"מ
לקראת שביתה כללית במערכת המשפט – המאבק על תנאי הפרישה של השופטים מחריף
29/03/2017, עו"ד חור אוריאל ניזרי

השבתה כללית של מערכת המשפט בישראל? לשכת עורכי הדין מאיימת בהשבתת מערכת המשפט בשל הפגיעה המתמשכת בתנאי הפרישה של השופטים. ראש הלשכה נוה: "הגיעה העת לעשות מעשה ואם לא יהיה מנוס תיאלץ לשכת עורכי הדין, לראשונה בתולדותיה, להשבית את מערכת המשפט"

לשכת עורכי הדין הודיע היום (ד), על הירתמותה למאבק השופטים והכריזה כי אם לא יימצא פתרון לפגיעה המתמשכת בתנאי פרישתם, תפעל הלשכה להשבתה גורפת של מערכת המשפט. במהלך הדיון שקיים הוועד המרכזי הציגו באי כוח נציגות השופטים, עורכי הדין רם כספי ואשר חלד, את תמונת המצב העגומה בעקבות אי יישום המלצות ועדת ניסים בנושא תנאי הפרישה והפנסיה של השופטים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

על פי הסקירה שהוצגה בפני חברי הוועד המרכזי עולה כי בשנת 1999 הוחלט על העברת ציבור השופטים מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת. החלטה זו גרמה לפגיעה באיכות השירות המשפטי לציבור. היא אילצה שופטים שנמצאו מתאימים לפרישה, בשל שחיקה או סיבות אישיות אחרות, להישאר בעל כורחם במערכת מאחר ותנאי הפרישה של ציבור השופטים לא הוסדר באופן ראוי ומכובד.

עוד עלה במהלך הדיון בישיבה כי גם המלצות ועדה מיוחדת אשר מונתה ע"י ועדת הכספים של כנסת ישראל (שבראשה עמד ח"כ יוסי שריד ז"ל), קבעו בצורה נחרצת כי המעבר לפנסיה צוברת פגע בציבור השופטים, יותר מכל מגזר אחר במשק הציבורי, לא יושמו כלל מאז שניתנו בשנת 2006.

בשנת 2012 מונתה ועדה נוספת ע"י שר המשפטים דאז, פרופ' יעקב נאמן ז"ל, אשר מינה את "ועדת ניסים" שתדון בהסדרי הפרישה של שופטים שהחלו בכהונתם לאחר שנת 1999. "ועדת ניסים" ישבה על המדוכה חודשים ארוכים, שמעה את כל הגורמים הרלוונטים, ואף כללה בין חבריה גם את הממונה על השכר באוצר ופרופסורים נוספים.  למרות זאת, גם המלצות "ועדת ניסים" לא אומצו ולא קוימו עד עצם היום הזה.

נכון להיום מצב הדברים הינו שעקב חלוף הזמן הרב והיעדר מעש מצד הגורמים הנוגעים בדבר, הובילו לכך שבמערכת המשפט נוצר פקק של שופטים רבים אשר ממתינים להסדרת תנאי הפרישה על מנת שיוכלו לפרוש בכבוד מכס השיפוט ולפנות מקומם לדור חדש של שופטים, אשר יוכל להתמודד עם העומס הכבד במערכת המשפט ולהביא לקיצור התורים הארוכים הקיימים כיום.

לאור השתלשלות העניינים כפי שהוצגה בפני הוועד המרכזי, החליטה לשכת עורכי הדין להירתם לתמיכה במאבק השופטים מאחר והמשך ההתנהלות הפוגענית בשופטים גורמת לפגיעה ישירה באיכות השירות המשפטי המוענק לציבור, ובתוך כך גם לציבור עורכי הדין וללקוחותיהם.

לשכת עורכי הדין, מתוך אחריות רבה לעתידה של מערכת המשפט, יצאה בקריאה לשרי המשפטים והאוצר ולוועדת הכספים של הכנסת לעשות מעשה ולקבל החלטה אמיצה על יישום מיידי של המלצות הוועדות המקצועיות שדנו בנושא חשוב זה.

במקביל, כאמור, קיבל הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין החלטה לפיה, במידה שלא יימצא פתרון מהיר ומכובד לעניינם של השופטים, תפעל לשכת עורכי הדין להשבתה כללית של מערכת המשפט עד שמקבלי ההחלטות במדינה יכריעו בנושא אחת ולתמיד.

לשכת עורכי הדין אף יצאה היום בקריאה מיוחדת לשרת המשפטים, חברת הכנסת איילת שקד, להוביל את הסוגיה לפתרון הוגן ומכובד ולהביא לייעול השירות המשפטי.

בתגובה להחלטה של הוועד המרכזי אמר ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה: "החלטת הוועד המרכזי של הלשכה מדברת בעד עצמה. שנים ארוכות של דיונים ודיבורים בוועדות שונות לא הועילו ולא הובילו לפתרון הבעיה ומי שמשלם את המחיר הם ציבור עורכי הדין והמתדיינים בבתי המשפט. אי לכך הגיעה העת לעשות מעשה ואם לא יהיה מנוס תיאלץ לשכת עורכי הדין, לראשונה בתולדותיה, להשבית את מערכת המשפט. אסור לנו לשכוח שמדובר בבעיה מהותית שחייבת לבוא על פתרונה בהקדם האפשרי ולאפשר ריענון מתבקש בקרב ציבור השופטים, תוך מתן אפשרות לפרישה מכובדת לגימלאות.  יחד עם זאת, אני משוכנע ומאמין כי שרת המשפטים, חברת הכנסת איילת שקד ושר האוצר, משה כחלון, יובילו  בסופו של דבר לפתרון ראוי והוגן של הבעיה לטובת מערכת המשפט כולה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:16
קומיט וכל טופס במתנה