שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הילדים נפצעו בחופשת פסח? יש את מי לתבוע, ללא צורך בהוכחת אחריות לנזק

חדשות

הילדים נפצעו בחופשת פסח? יש את מי לתבוע, ללא צורך בהוכחת אחריות לנזק, צילום: עו"ד ורד כהן ועו"ד רענן בר און
הילדים נפצעו בחופשת פסח? יש את מי לתבוע, ללא צורך בהוכחת אחריות לנזק
29/03/2017, עו"ד ורד כהן עו"ד רענן בר-און

תלמידי מוסדות החינוך, מגן עד י"ב, מכוסים בביטוח תאונות אישיות החל עליהם בכל מקום ובכל מצב, 24 שעות ביממה, לאורך כל השנה. גם ילדים שנפגעו בחופשה בחו"ל יכולים לקבל פיצוי בגובה עשרות ומאות שקלים במסגרת הפוליסה, וזאת מבלי למצוא אשמים או להוכיח רשלנות

תלמידים רבים נפצעים במהלך חופשות מהמוסד החינוכי. חשוב לדעת שגם בזמן חופשה תלמיד שנפצע מכוסה על ידי ביטוח החובה של בית הספר, אף שהפציעה אירעה שלא במסגרת גבולות המוסד החינוכי ולא במהלך שהות בבית הספר.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

הכיסוי הביטוחי של תלמידים במוסדות החינוך במקרה של תאונה חל על התלמיד בכל ימות השנה, 24 שעות ביממה, ובכל מקום שנמצא בו התלמיד, גם אם לתאונה אין קשר לפעילות המוסד החינוכי שהתלמיד לומד בו. כלומר, הפוליסה לתלמיד "עוקבת" אחריו בכל מקום ובכל יום, ברציפות במהלך כל שנות לימודים, החל מגן חובה וכלה בסיום תיכון, לרבות בחופשים, בין בארץ ובין בחו"ל. כך, גם ילדים שנפצעו במהלך חופשה – לדוגמא, מנפילת טלוויזיה בבית, מנשיכת כלב, משאיפת חומר מסוכן, מכוויות, ממתקן שעשועים, מנפילה מסוס ועוד – קיבלו פיצוי, לעתים בגובה עשרות ומאות אלפי שקלים, במסגרת ביטוח תאונות תלמידים.

פוליסת ביטוח תאונות אישיות מעניקה פיצוי לתלמידים ללא צורך בהוכחת אחריות או רשלנות. כך, אין צורך למצוא "אשמים" או רשלנים, אלא להוכיח את הנזק בלבד. אין גם רלוונטיות לאחריותו של התלמיד עצמו לתאונה.

פיצוי על פי הפוליסה לתלמידים אינו מונע הגשת תביעות נוספות נגד גורמים נוספים שנושאים באחריות לפגיעה, כדי לקבל פיצוי מעבר לפיצוי מכוח פוליסת ביטוח תלמידים.

כך, למשל, תלמיד שנפצע במהלך חופשה מנפילת שלט ברחוב יכול לממש את הזכויות בהתאם לפוליסה וגם להגיש תביעה נגד הרשות המקומית בגין רשלנות.

ה"תאונה" המכוסה בפוליסה מוגדרת כאירוע פיזי, חיצוני, גלוי לעין, בלתי מכוון ובלתי צפוי, הגורם להיזק גופני, בכל פעילות שהיא, לרבות פעילות פנאי, נופש, יצירה, ספורט ובילוי. הביטוח מכסה מקרה מוות, מקרה נכות, נכות זמנית, תקופת אשפוז, החזר הוצאות רפואיות ועוד. הכיסוי הוא לליקוי פיזי בלבד. נכות נפשית מכוסה מכוח הפוליסה רק במקרה של הטרדה מינית שבגינה נוצרה נכות נפשית.

חשוב לדעת, שהכיסוי הביטוחי אינו חל על מקרים בהם מכוסה התלמיד מכוח הסדר אחר המעוגן בחוק המדינה – תאונות דרכים, פעולת איבה וטרור, תאונת עבודה, רשלנות רפואית ועוד. במקרים אלה, קיימות אפשרויות אחרות המוסדרות בחוק לקבלת פיצוי.

התשלום עבור הכיסוי הביטוחי בגין תאונות אישיות נגבה מההורים במסגרת תשלומי הורים. מכיוון שהתשלום עבור הפוליסה נעשה בגביית אגרת חינוך, באמצעות בית הספר, סבורים הורים רבים בשגגה שמדובר בנזק שנגרם בגבולות המוסד החינוכי בלבד, ואינם מממשים את זכויותיהם בהתאם לפוליסה. אלא שכאמור, תחולת הכיסוי הביטוחי אינה מוגבלת לתחום המוסד החינוכי או למערכת שעות הפעילות שלו.

פוליסת הביטוח מעניקה פיצוי כספי בהתאם להיקף הנזק ואחוזי הנכות, הקבועה או הזמנית. גובה הפיצוי עומד ביחס ישיר למספר ימי הנכות, בנוסף להשתתפות מוגדרת של חברת הביטוח בהוצאות רפואיות נוספות.

זכות התביעה על הפוליסה ה"בית ספרית" פגה לאחר שלוש שנים מיום התאונה, או שלוש שנים מגיל 18, לפי המאוחר. כך שבפועל ניתן להגיש תביעה עד גיל 21.

איך מגישים תביעה? מומלץ מיד לאחר תום הטיפולים הדחופים לאסוף ראיות ככל האפשר, שמא יהא קשה לאתרן בהמשך. בין היתר, יש לאסוף את פרטי העדים לתאונה, עותק מפוליסת הביטוח, צילום זירת התאונה, עותקים מכל המסמכים הרפואיים בגין הפציעה ועותקים מהקבלות בגין התשלומים וההוצאות השונות. כמובן, יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי, על מנת לנהוג באופן מושכל ונכון.

 

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און ממשרד בר און, כהן עורכי דין עוסקים בדיני משפחה, מקרקעין, דיני ביטוח ונזיקין, כולל רשלנות רפואית http://www.bar-oncohen.co.il/

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:141
קומיט וכל טופס במתנה