שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המשנה ליועמ"ש: גוגל תסיר השמצות על עובדי ציבור ושופטים מתוצאות החיפוש

חדשות

המשנה ליועמ"ש: גוגל תסיר השמצות על עובדי ציבור ושופטים מתוצאות החיפוש, צילום: צילום: Getty images Israel
המשנה ליועמ"ש: גוגל תסיר השמצות על עובדי ציבור ושופטים מתוצאות החיפוש
21/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

היועמ"ש של המשטרה, תנ"צ שאול גורדון: "קיימת תופעה רחבה של בעלי קשרים או ממון שהמסר שלהם לחוקרים הוא 'כדאי לכם לזנוח את החקירה, זה לא ישתלם לכם'. בסוף נישאר עם חופש ביטוי אבל עם שירות ציבורי רדוד". עו"ד ברק לייזר: התופעה של פגיעה באנשי ציבור מחריפה ומגיעה לפגיעה בשופטים"

בצל הטרגדיה של מותו הפתאומי של תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, ועדת החוקה של הכנסת קיימה אתמול (ב', 20.7) דיון בנושא "האיזון בין חופש הביטוי לבין השם הטוב – הגנה על עובדי ציבור במילוי תפקידם". המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, שיתף את משתתפי הדיון כי "מהיום שהתפוצצה פרשת הרב יאשיהו פינטו, שהודה והורשע, החלה תעשיית תלונות והשמצות נגד אפרים ברכה, תעשייה המונעת מתחושות נקם. למרות זאת, לא פטרנו את עצמנו מלבדוק את הדברים. אם היינו נוהגים אחרת, היינו מועלים בתפקידנו והיו באים אתנו חשבון ובצדק". נזרי הוסיף ואמר "הלכנו בין הטיפות, בזמן שמתנהלת נגדו בדיקה, הוא ניהל חקירות רגישות. עשינו את הבדיקה בזהירות בלי להיות כלי שרת בידי גורמים אינטרסנטים". עוד אמר נזרי כי במשרדו הוקם צוות שנועד להתמודד עם רדיפת אנשי ציבור הן במישור הפלילי והן במישור המנהלי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עו"ד נזרי סירב להשיב לח"כ רויטל סויד ששאלה האם זומנו עדים למח"ש, ואמר "אני לא רוצה להיכנס לבדיקה שקיימנו, אולם היינו רחוקים מפתיחת חקירה". נזרי גילה כי הוא מקיים שיח עם חברת גוגל בעניין הסרת תוצאות בחיפוש בגוגל שהן תוצאות של פוסטים, השמצות זולות ושקריות שיועלו לרשת כנגד עובדי ציבור.

היועץ המשפטי של מערכת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, אמר שהתופעה של פגיעה באנשי ציבור, מחריפה ומגיעה לפגיעה בשופטים. לדבריו, הועלו לרשת תמונות של שופטים באתרים פורנוגרפיים וכן במדי אס-אס. "התופעה מדאיגה ואנו עובדים בסבלנות", הזהיר לייזר. "לא בטוח שהסבלנות לא תפקע ביום מן הימים".

להגן על שומרי החומות

היועץ המשפטי של המשטרה, תנ"צ שאול גורדון, אמר "קיימת תופעה רחבה של בעלי קשרים או ממון שהמסר שלהם לחוקרים הוא 'כדאי לכם לזנוח את החקירה, זה לא ישתלם לכם'. במצב כזה, צריך להיות מלאך שרת בשביל להמשיך ולבצע את השליחות. גורדון הזהיר: "בסוף נישאר עם חופש ביטוי, אבל עם שירות ציבורי רדוד". גורדון קרא לחשבון נפש ציבורי שכולל את התקשורת. "לקחנו את המטוטלת עד הקצה, הגיע העת להשיבה למרכז. גורדון סיים את דבריו באומרו, "דמי אפרים ברכה זועקים אלינו מהאדמה לעשות חשבון נפש".

ח"כ רויטל סויד שאלה "מה אנחנו חושבים, שופטים הם לא בני אדם? האם זה לא ישפיע על הפסיקה שלהם? איך שופט יתנהל, אם הוא יידע שתמונת שלו יפורסמו באתרים פורנוגרפיים".

חבר מועצת העיתונות, עו"ד יובל יועז, ציין בדיון כי גם עיתונאים נמצאים בקטגוריה של שומרי החומות שמגינים על הדמוקרטיה. לדבריו, "מגמת החקיקה והדיונים בשנים האחרונות הם ניסיון לצמצם את חופש הביטוי".

העובדת הסוציאלית הראשית במשרד הרווחה, אורנה הירשפלד, סיפרה בדיון ש"הבוקר קראתי באתר של הישוב בו אני מתגוררת אזהרה לא להגיע לבריכה שאני אמורה להגיע אליה, בטענה שאני עלולה לחטוף שם ילדים. כרזות נגדי מפוזרים כל העת באזור מגורי". הירשפלד אמרה בגילוי "היה חודש שהנושא חדר לביתי, חיי האישיים ועבודתי נפגעה. לקרוא לי חלאת אדם זה לא חופש הביטוי", אמרה הירשפלד.

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר כי "המדינה חייבת להגן על עובדיה שומרי החומות". לדעתי, אמר סלומינסקי, "המדינה לא עשתה את מה שהיא צריכה לעשות". יו"ר הוועדה התריע מפני מצב שבו אנשי ציבור לא יסכימו לכהן בתפקיד שופטים או פרקליטים. יו"ר הוועדה סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה תקיים דיון בנושא מדי תקופה, על מנת לשמוע דיווח האם קיים שיפור והאם הכלים שהופעלו היו יעילים דיים".

זירת המשפט החדשה קמה באינטרנט

בתוך כך, שרת המשפטים איילת שקד הכריזה לפני מספר ימים (ד', 15.7) על הקמת ועדה לבחינת הגבולות בין חופש הביטוי לחופש השיסוי. ההחלטה על הקמת הוועדה לבחינת תופעת האלימות המילולית והשיסויים הפומביים ברשתות נעשתה לאור המקרים האחרונים, ובראשם מקרה התאבדותו של תת-ניצב ברכה, תופעת הפגיעה והקמפיינים השליליים נגד מתגייסים החרדים וכן קמפיינים פוגעניים נגד שופטים.

בראש הוועדה תעמוד שופטת בית המשפט העליון בדימוס עדנה ארבל, ובצמוד אליה יעבדו יתר חברי הוועדה: פרופ' אסא כשר, חבר הכנסת לשעבר פרופ' אריה אלדד, עורך העיתון "מקור ראשון" חגי סגל; העיתונאית לשעבר ד"ר ענת פלג, ד"ר נמרוד קוזלובסקי, וראש אח"מ לשעבר יואב סגלוביץ'.

הוועדה צפויה להמליץ על שורה של צעדים משפטיים, לצד מתן "שיניים" למועצת העיתונות נגד עיתונאים שיפרסמו פרסומים שונים שלא עומדים בכללי האתיקה העיתונאית.

השרה שקד החליטה כי חייבים להימצא פתרונות במסגרת החוק ומחוצה לו לתופעה הפושה של הכפשות ושפיכות דמים ברשתות החברתיות. הוועדה תגבש את המלצותיה בנושא זה תוך מספר חודשים ותגיש לשרת המשפטים יוזמות חקיקה ודרכים אלטרנטיביות נוספות לטיפול בבעיה.

לדברי שרת המשפטים שקד, "החברה הישראלית כולה עומדת בפני סוגיה בוערת שדורשת התייחסות דקדקנית וטיפול מהיר – אנשים רבים, ובהם עובדי ציבור, עוברים שיסוי פומבי רחב באינטרנט. השמועות והאמירות הפוגעניות עוברות מפה לאוזן באופן כה ויראלי, כך שמקרה בודד שמסופר מעל דפי הרשת עלול להגיע למאות ואלפים של גולשים. למעשה, באינטרנט קמה זירת המשפט החדשה, אשר דרכה מוציאים לפועל דין, אך אין בה דיין מורשה, ואין מי שיבדוק ויבחן את העובדות".

"החלטתי כי המלחמה באלימות ברשתות החברתיות תהיה בראש מעייניי", אמרה שקד. "הוועדה מורכבת ממגוון של אישים הבאים מעולם התקשורת, האקדמיה, המשפט והעולם הציבורי. גיוונה ומארגה יביאו לנו, כמדומני, פתרונות הולמים לבעיה האקוטית הזו. צריך לשים סוף לאלימות, להוצאות הדיבה ולשיסוי ברשתות החברתיות, כי מילים הורגות".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:52
קומיט וכל טופס במתנה