שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כיצד אנו מגנים על הילדים שלנו בהליך הפלילי כהורים לקטינים נפגעי עבירה והורים לקטינים הפוגעים ומעוברים בהליך הפלילי?

חדשות

כיצד אנו מגנים על הילדים שלנו בהליך הפלילי כהורים לקטינים נפגעי עבירה והורים לקטינים הפוגעים ומעוברים בהליך הפלילי?, צילום: עו"ד שירי זיידמן
כיצד אנו מגנים על הילדים שלנו בהליך הפלילי כהורים לקטינים נפגעי עבירה והורים לקטינים הפוגעים ומעוברים בהליך הפלילי?
20/01/2015, עו"ד שירי זיידמן

אנו שומעים בכותרות החדשות על המקרה האחרון בו עולה חשד כי קבוצה גדולה של נערים, רובם מעיל גיל 12, ביצעו עבירות מין בילדה בת 12. הנושא הוא בחקירה אך עולה השאלה המתבקשת: כיצד אנו, כהורים, יכולים לשמור על זכויות ילדינו במידה ונפגעו על ידי קטינים וכיצד הורים לקטינים אשר פגעו ישמרו את ילדיהם במסגרת ההליך הפלילי?

הזכויות של נפגעי עבירה:

1.      הזכויות בכללן מעוגנות בחוק זכויות נפגעי עבירה והן רבות, בין השאר, הזכות לקבל העתק כתב האישום, הזכות לקבל מידע על ההליך הפלילי, הבעת עמדה בנושא הסדרי טיעון ועוד.

2.      אך מה בדבר זכויות נפגע עבירה אשר הוא גם קטין?

3.      לגבי קטינים ישנן מספר זכויות המעוגנות בחוק, כגון: קטינים מתחת לגיל 14 החקירה במשטרה תתבצע ע"י חוקר ילדים, אפשרות לבקש שלא להעיד בפני הנאשם (מאחורי פרגוד, טלוויזיה במעגל סגור), דיונים בדלתיים סגורות ועוד.

4.      טיפול בפאן של מערכת החינוך – יש מקום לטיפול יסודי ברמה של רווחה (טיפול גם בהורים), מפקחת בית הספר (העלאת מודעות בבתי הספר לגבי הגבולות בעיקר בנושא מין).

טיפול של אנשי מקצוע – הטיפול בקטין אינו מסתיים אך ורק בשמירת הזכויות במסגרת החוק והדין אלא בעיקר הטיפול באמצעות אנשי מקצוע (פסיכולוגים וכיוצ"ב) על מנת ויוכל הקטין הן להתמודד עם ההשלכות של הפגיעה בו בחיי היום יום והן עם ההשלכות במסגרת ההליך הפלילי, לדוגמא: העדה בבית המשפט ועוד.

הזכויות של הקטין בהליך הפלילי כחשוד/נאשם:

האחריות הפלילית היא מגיל 12.

הדיונים נערכים בבית משפט לנוער ובדלתיים סגורות.

1.חקירת קטין תהיה תוך יידוע הוריו ונוכחות אחד ההורים תוך היוועצות בהם במהלך החקירה

2.בתי המשפט לנוער מתייחסים לקטין אשר עבר עבירה פלילית לא כפי שמתייחסים לבגיר, בגל הקשור לענישה – הפאן הוא טיפולי ושיקומי ופחות ענישתי.

 

לסיכום ניתן לומר כי לשם שמירת זכויות קטין כנפגע עבירה או קטין אשר חשוד/מואשם בביצוע עבירה כלשהיא, יש הכרח בייצוג של עו"ד המבין בתחומים אלו וזאת עוד בשלב מוקדם, בעת הגשת התלונה במשטרה.

בנוסף, אנו ההורים הינם בעלי מחויבות לבדוק את אשר קורה בביתנו. לא לחשוש להכנס למחשב בו ילדינו גולשים באינטרנט, לאתרים אליהם הם נכנסים, לשאול, להתעניין, לנהל שיחות איתם ואף להתייעץ עם אנשי מקצוע על דרכי פעול על מנת ולצמצם כמה שניתן את האפשרות לפגיעה בעתיד.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:54
קומיט וכל טופס במתנה