שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוקי המשילות אושרו בכנסת: אחוז החסימה יעלה ל-3.25 והממשלה תקטן ל-18 שרים

חדשות

חוקי המשילות אושרו בכנסת: אחוז החסימה יעלה ל-3.25 והממשלה תקטן ל-18 שרים, צילום: צילום: רון פז
חוקי המשילות אושרו בכנסת: אחוז החסימה יעלה ל-3.25 והממשלה תקטן ל-18 שרים
04/03/2014, ליאור שדמי שפיצר

הצעת החוק שאושרה אתמול לקריאה שנייה ושלישית מחייבת חבר כנסת המגיש הצעת אי אמון בממשלה להגיש במקביל גם הצעה לממשלה חלופית, ומבטלת את מוסד ה"שר ללא תיק"

בתום 30 דיונים שערכה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אישרה הוועדה היום בבוקר את הצעות חוקי המשילות לקריאה שנייה ושלישית.

על פי הצעות החוק, אחוז החסימה יועלה מ-2% בחוק הקיים ל-3.25%. הממשלה הבאה, תמנה עד 18 שרים בנוסף לראש הממשלה, וכן עד ארבעה סגני שרים. מוסד ה"שר ללא תיק" יבוטל, ומינוי שרים נוספים מעבר ל-18 ייעשה רק בתמיכה של 70 חברי כנסת.

הצעת החוק מבטלת את האפשרות הקיימת בחוק לשבעה חברי כנסת להתפצל מסיעתם, גם אם הם מהווים שליש מחבריה. עוד נקבע בהצעה כי חבר כנסת יוכל להתפצל מסיעת האם שאליה נבחר בבחירות האחרונות לכנסת, אם סיעתו המקורית החליטה להתמזג עם סיעה אחרת והוא מתנגד למיזוג. ואולם, חבר הכנסת הפורש יחויב להתמזג עם סיעה אחרת. תקציב מימון מפלגות יועבר רק למפלגה שתמנה לפחות שני חברי כנסת.

עוד נקבע בהצעת החוק כי הצעה להביע אי אמון בממשלה תחייב את מציע ההצעה להגיש במקביל גם הצעה לממשלה חלופית. ההצעה תנקוב בשם חבר הכנסת שיכהן בתפקיד ראש הממשלה וכן בשמות יתר השרים חברי הממשלה המוצעת. בנוסף, המציעים יחויבו להוסיף להצעתם את קווי היסוד של הממשלה המוצעת. הממשלה החדשה תיכון מיד כשמליאת הכנסת תתמוך בהצבעה אחת בהצעת האי אמון ובממשלה החלופית.

את הצעות החוק, יזמו חברי הכנסת דוד רותם ורונן הופמן. בתחילת הדיונים, שתי ההצעות מוזגו להצעת חוק אחת, ובהמשך, פוצלו לשתי הצעות. כאשר חלק מסעיפי החוק המוצעים, יתוקנו בחוקי יסוד, והחלק האחר, בחוק רגיל.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:129
קומיט וכל טופס במתנה