שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המפגינים ניצחו את עיריית תל אביב: לא תגבה יותר כסף על הפגנות בכיכר רבין

חדשות

המפגינים ניצחו את עיריית תל אביב: לא תגבה יותר כסף על הפגנות בכיכר רבין, צילום: בניין עיריית תל אביב. צילום: דוד שי
המפגינים ניצחו את עיריית תל אביב: לא תגבה יותר כסף על הפגנות בכיכר רבין
08/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

ביקורת נוקבת של הנשיא גרוניס על עיריית תל אביב: "העירייה מתחכמת. לדעתי לא צריך לגבות כאן. זה המקום הכי חשוב בישראל להפגנות ותושבי תל אביב צריכים לשאת בנטל... יש להפעיל את הנוהל בשכל. לא יתכן כי קבוצה כה גדולה יצטרכו לשלם עשרות אלפי שקלים לעיריית תל אביב כדי שיוכלו להפגין בעיר הכי גדולה ובמקום הכי חשוב לישראל"

"העירייה מתחכמת", פתח היום הנשיא אשר גרוניס את הדיון בערעור שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד עיריית תל אביב שגובה כספים ממפגינים בכיכר רבין. "לדעתי לא צריך לגבות כאן", הצהיר הנשיא גרוניס. "זה המקום הכי חשוב בישראל להפגנות ותושבי תל אביב צריכים לשאת בנטל... יש להפעיל את הנוהל בשכל. לא יתכן כי קבוצה כה גדולה יצטרכו לשלם עשרות אלפי שקלים לעיריית תל אביב כדי שיוכלו להפגין בעיר הכי גדולה ובמקום הכי חשוב לישראל", הבהיר הנשיא גרוניס.

אז כמה עולה זכות ההפגנה בעיר תל אביב? בדיון שהתקיים היום (8.1.14) בבית המשפט העליון, ביטלו השופטים את פסק הדין של בית המשפט המחוזי, וקבעו כי אין מקום לגבות כסף מאזרחים או ארגונים המעוניינים להפגין באתרים ציבוריים, ובעיקר בכיכר רבין.

התנועה לאיכות השלטון ערערה לבית המשפט העליון נגד עיריית תל אביב, בבקשה למתן צווים שיאפשרו להפגין בכיכר העיר ללא תשלום, וזאת לאחר שהעירייה ביקשה סכומים המגיעים לכדי עשרות אלפי שקלים בעבור מימוש זכות ההפגנה. התנועה טענה בפני בית המשפט כי כיכר רבין, היא כיכר מרכזית בחברה הישראלית, והשתת תשלום על ידי עיריית תל אביב – תשלום החורג באופן ניכר מההוצאות הממשיות שנגרמו לה – מהווה הגבלה בלתי סבירה ובלתי מידתית של חופש הביטוי.

התנועה לאיכות השלטון עתרה בנושא לבית המשפט המחוזי בתל אביב בשנת 2005, ובית המשפט דחה את טענת התנועה לפיה התניית אישור לעריכת הפגנה בכיכר בתשלום היא הגבלה של זכות ההפגנה.

בתנועה לא ויתרו וערערו על ההחלטה בשנת 2008 לבית המשפט העליון. לערעור הצטרפה גם האגודה לזכויות האזרח כידיד בית המשפט. במסגרתו ביקשו השתיים מתן החלטה שתאסור על עיריית תל אביב להגביל את חופש הביטוי על ידי דרישת תשלום גבוה ובלתי סביר מראש. בעקבות הערעור, פרסמה העירייה נוהל לפיו לא יגבו תשלומים בעבור הפגנות בכיכר רבין ובאתרים אחרים בעיר, אלא במקרים חריגים בהם ביקש יוזם ההפגנה שירותים מסוימים מהעירייה.

בעיה בקונספציה

בית המשפט העליון, בהרכב בראשות הנשיא אשר גרוניס, אליו הצטרפו השופטים ניל הנדל ועוזי פוגלמן, כאמור ביקר בחריפות את עמדת העירייה. לפי הנוהל החדש, שהעירייה החלה ביישומו רק בימים אלו, אין חובת תשלום במקרה בו לא מתבקשים שירותים מהעירייה. "לפי הנוהל הזה, העירייה החליטה כי למרות שהשימוש במקום כרוך בעלויות עודפות לעירייה, עם זאת העלויות לא ייגבו", ניסתה להסביר לשופטים עורכת הדין שירי אשכנזי, המייצגת את העירייה. "כל מה שייגבה כי אם מישהו יבקש משהו, למשל שהעירייה תספק להם דגלים, תאורה מעבר לתאורה הקיימת ברחוב, ולפי הרשימה המצורפת, בהתאם לזה ייגבו כספים. מעבר לכך, בלי שום קשר למספר האנשים ולהיקף השימוש בכיכר, החזר ההוצאות בגין כאן לא יידרש".

"הנוהל של העירייה הוא התחכמות", טען בדיון עו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח, שיוצגה בפרשה לצדם של עוה"ד אדם שנער וד"ר יעקב בן-שמש. "איזה מפגין יבקש באופן יזום איש בטחון מהעירייה? אם העירייה סבורה שצריך את זה, היא רשאית לעשות זאת. גם לאחר הנוהל נדרשה התחייבות לביטוח ושיפוי הנזקים, ולכן זה לא רק בעיות של היישום אלא זו בעיה בקונספציה".

עוה"ד יקיר הביע צער על שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, "נמנע מלהביע את עמדתו העקרונית, אלא ציין כי רוב הרשויות לא גובות תשלום. ככל הנראה שיש רשויות שכן גובות סכום כסף. הנוהל, מעלה במלוא עוזו את הבעייתיות שגם פסה"ד של ביהמ"ש המחוזי מעלה. הבעיה היא שלמפגין הבודד אין את הכלים להתמודד עם זה.  אנו סבורים כי המשטרה צריכה לתאם את זה. העירייה מודה כי אין לה סמכות לאשר הפגנות והגורם היחיד צריך להיות המשטרה. המשטרה צריכה לתאם זאת מול העירייה. אין זה מתפקידו של המפגין לברר זאת כי מטלות מכבידות אלה גורמות לפגיעה בזכות להפגין. אם הנוהל יישאר על כנו  יש חשש כי הוא ימשיך את הפגיעה".

בסופו של הדיון ביטל אפוא בית המשפט העליון את פסק הדין של בית המשפט המחוזי בתל אביב, ואת קביעותיו הסותרות את חשיבות הזכות להפגין במשטר דמוקרטי. כמו כן, הורה בית המשפט העליון לעיריית תל אביב להחזיר לתנועה 10,000 שקל, אותם נדרשה להעביר לעירייה בהתאם לפסיקת המחוזי.

 

עע"ם 11174/08

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:8
קומיט וכל טופס במתנה