שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עורכי הדין למשפחה מחויבים לשיתוף פעולה של לקוחם עם יחידות הסיוע

חדשות

עורכי הדין למשפחה מחויבים לשיתוף פעולה של לקוחם עם יחידות הסיוע, צילום: השופטת מרינה לוי. צילום: אתר בתי המשפט
עורכי הדין למשפחה מחויבים לשיתוף פעולה של לקוחם עם יחידות הסיוע
05/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

כך קבעה עקרונית השופטת מרינה לוי, שלראשונה מקימה קול זעקה מצד שופטי משפחה כנגד התופעה הפסולה בקרב חלק מעורכי הדין למשפחה המייעצים ללקוחותיהם לבטל בשעת השי"ן את המפגש שנקבע ביחידת הסיוע, אליה מפנים בתי המשפט כדבר שבשגרה, אך עורכי הדין מסלימים בכך את המאבק עוד יותר שלא לטובת הלקוחות. השופטת לוי: "ישנה חשיבות רבה למפגש הצדדים ביחידת הסיוע לצורך 'ונטילציה' והפחתת המתחים"

בהחלטה חלוצית ויוצאת דופן הורתה השופטת מרינה לוי, מבית המשפט לענייני משפחה בקריות, לעורך דינה של אישה שתבעה מזונות מבן זוגה הגרוש – להתייצב לכל הפגישות ביחידת הסיוע ולכבד את החלטת בית המשפט על כך.

"אדם הפונה לבית המשפט לענייני משפחה ועותר לסעד כנגד בן משפחה אחר, כגון בתביעת מזונות, אינו רשאי להתעלם מזימונו ליחידת הסיוע, כשזו מגובה בהחלטה שיפוטית", קבעה עקרונית השופטת לוי, והבהירה כי הדבר נכון "בין אם הזימון ליחידת הסיוע הוא לצורך היכרות ראשונית (ישיבת 'intake') ובין אם המדובר בישיבת טיפול או גישור".

'ונטילציה' והפחתת המתחים

בכך סוף-סוף הרימה שופטת משפחה חלוצית בישראל (ככל הידוע) קול זעקה כנגד התופעה הפסולה של חלק מעורכי הדין שעוסקים בענייני משפחה, המייעצים ללקוחות שלהם כעצה פסוידו-מקצועית לבטל בשעת-השי"ן את השתתפותם במפגשים שאליהם זומנו ביחידת הסיוע. מאחר והחוק אוסר על אנשי יחידות הסיוע לדווח לבית המשפט מי מהצדדים סירב לשתף פעולה איתם, נוצר מצב אבסורדי שבו שופטי משפחה מתעלמים או מסרבים לנקוט בסנקציות מתבקשות לבקשת הצד שהתייצב ושיתף פעולה עם יחידות הסיוע כנגד הצד המפר החלטות שיפוטיות.

כך הפכו יחידות הסיוע ל"חסרי שיניים", ומתאיינת בפועל תכלית הקמתן, כפי שהסבירה השופטת לוי בהחלטתה העקרונית כי יחידת הסיוע היא "יחידה אינטגרלית בתוך בית המשפט לענייני משפחה", וכי "ישנה חשיבות רבה למפגש הצדדים ביחידת הסיוע, הן לצורך 'ונטילציה' והפחתת המתחים, הן לצורך עמידה על גדר המחלוקות והן על מנת לנסות ליישב את המחלוקות או לצמצמן בהתוויית גורם מגשר".

השופטת לוי הוסיפה כי הצדדים המופנים ליחידת הסיוע קודם לישיבת קדם-משפט ראשונה בתיק, גם עשויים למצות בצורה מיטבית את "זמן ההמתנה" עד הדיון, אשר לעיתים נמשך חודשים אחדים.

מעבר למחויבותו של צד להליכים לקיים את החלטות בית המשפט והמחויבות לכבד את יחידות הסיוע, הדגישה השופטת לוי כי "מחובתו של כל פרקליט המייצג צד בבית משפט לענייני משפחה להסביר למרשו את חשיבות ההליך ביחידת הסיוע, את התועלת שעשויה לצמוח לו מהשתתפותו הפעילה בתהליך ואת מחויבותו להתייצב למפגש אליו זומן ולשתף פעולה עם נציג יחידת הסיוע".

לכן הורתה השופטת לוי לעורך דינה של האישה (התובעת) "לתאם מועד פגישה ביחידת הסיוע עבור מרשתו בהקדם האפשרי על פי תפוסת היומן של יחידת הסיוע".

 

תמ"ש 34937-10-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:212
קומיט וכל טופס במתנה