שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תקדים: בית המשפט העליון התיר לעיין בתיק ערעור פלילי משנת 1937

חדשות

תקדים: בית המשפט העליון התיר לעיין בתיק ערעור פלילי משנת 1937 , צילום: בית המשפט העליון. צילום: שפרה לויתן
תקדים: בית המשפט העליון התיר לעיין בתיק ערעור פלילי משנת 1937
15/09/2013, עו"ד אורי ישראל פז

הרשמת ליאת בנמלך נענתה לבקשת הסטודנט אבי קרוננברג לעיין בתיק שעסק בפרשת הרצח בחולות תל נוף, שהסעירה את היישוב היהודי בארץ ישראל טרם קום המדינה, לצורך כתיבת עבודה סמינריונית. הרשמת בנמלך לא מצאה בתיק כל אינדיקציה לכך שהתנהל בדלתיים סגורות ומצבו הפיזי של התיק הוא סביר, למעט ארבעה עמודים הנוטים להתפורר

עוד לא חלפה שנה מאז מינויה של ליאת בנמלך לתפקיד הרשמת של בית המשפט העליון והנה נכרתה בדרכה הזכות שמעטים זוכים לה: להזמין ללשכתה תיק פלילי של בית המשפט משנת 1937, שהועבר לעיונה מגנזך המדינה. המדובר בתיק פלילי שהתנהל לפני קום המדינה, בפרשת "הרצח בחולות תל נוף", פרשה שהסעירה את היישוב היהודי בארץ ישראל טרם קום המדינה.

את התיק הזמינה הרשמת בנמלך מגנזך המדינה כדי להכריע בטענות ההתנגדות של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לבקשת הסטודנט אבי קרוננברג לעיין בתיק לצורך כתיבת עבודה סמינריונית.

היועמ"ש ציין בתגובתו לבקשה של קרוננברג כי אמנם הטעם העומד בבסיס העיון הוא ראוי, אך היועמ"ש לא מסכים לתת היתר גורף לעיון בתיק – בכל ההחלטות, הפרוטוקולים, המוצגים והמסמכים שהוגשו בערכאה הדיונית ובערכאת הערעור. היועמ"ש ציין עוד כי לא ידוע לו האם קיים איסור בחוק למתן ההיתר או אם העיון יפגע בכבודם או בפרטיותם של מי מהמעורבים בפרשה.

בנוסף, טען היועמ"ש, נראה כי הכנת המסמכים המבוקשים תהיה כרוכה בהקצאת משאבים בלתי סבירה. לכן היועמ"ש הסכים שהסטודנט קרוננברג יעיין בתיק ההיסטורי, בכפוף לכך שההגבלות שחלו על התיק יחולו על מבקש העיון וכי זה יתחייב להימנע ממסירת פרטים הפוגעים בפרטיות או מפרסום עבודתו, אלא אם בית המשפט יאשר זאת.

הרשמת בנמלך עיינה בתיק ההיסטורי כדי לאמוד את המגבלות הנובעות ממצבו הפיזי של התיק, וקבעה בהחלטתה כי "בתיק לא מצויים מלוא החומרים אשר לעיון בהם כיוון המבקש בבקשתו, ודומני כי ביחס לחומרים אשר מצויים בתיק כפי שהובא בפניי אכן ראוי לאפשר את העיון המבוקש, וזאת בשים לב לכך שלא מצאתי בתיק אינדיקציה לכך שזה התנהל בדלתיים סגורות או לאיסור פרסום ולכך שהטעם העומד בבסיס בקשת העיון – מחקר אקדמי – ראוי הוא".

עם זאת, בעקבות עמדת היועמ"ש, הוכפף העיון בתיק להתחייבות בכתב שיפקיד הסטודנט קרוננברג להימנע ממסירת פרטים הפוגעים בפרטיותו של כל אדם ולהימנע מפרסום עבודתו.

"שקלתי האם נוכח 'גילו' של התיק וחשיבותו ההיסטורית ראוי להפנות את מבקש העיון לגנזך המדינה", שיתפה הרשמת בנמלך בלבטיה, תוך הפנייה למקרה דומה שנדון בשנת 2006 לגבי עיון בהלכת בז'רנו המפורסמת (בג"ץ 1/49), "אך בשים לב לכך שמצבו הפיזי של התיק בשלב זה הוא סביר (למעט ארבעה עמודים הנוטים להתפורר) יתאפשר העיון במזכירות בית המשפט וזאת תחת בדיקה קפדנית של המזכירות כי אין בעיון כדי לפגוע בשלמותו של התיק וכי כל מסמך המוצא ממנו יושב למקומו.

 

(ע"פ 96/37 - א', 11.9.2013)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה