שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מנהל בתי המשפט בדיון בכנסת: "אנו מגלים אפס סובלנות להתנהגות חריגה"

חדשות

מנהל בתי המשפט בדיון בכנסת: "אנו מגלים אפס סובלנות להתנהגות חריגה", צילום: צילום: דוברות הכנסת
מנהל בתי המשפט בדיון בכנסת: "אנו מגלים אפס סובלנות להתנהגות חריגה"
11/06/2013, ליאור שדמי שפיצר

הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת קיימה אתמול דיון בהכשרת שופטים בנושא תקיפות מיניות בעקבות התבטאות השופט בשבוע שעבר. עו"ד אלוני-סדובניק: "יש לקבוע חזקת נזק בעבירות של תקיפה מינית"

"כששמעתי על התבטאות השופט ישעיה, הטלפון הראשון שלי היה למנהל בתי המשפט. ביקשתי להעביר את כל השופטים סדנאות על מנת שיבינו לעומק מהי פגיעה מינית. השאלה אם יש הבנה עמוקה מה זה אומר מבחינת העדה והענישה. עדיין נשים מרגישות אי נוחות ואפילו בושה, שלא במקומה, להתלונן. לא הייתי מודעת לחלק מהפעולות שכבר נעשו. אין ספק שנדרש ידע. אצל שופטים לענייני משפחה זה חלק מתנאי המינוי. לא העליתי בדעתי שאנו בעידן שבו שופט יכול להוציא מילים כאלה מהפה. זה מחייב פעילות נחרצת. צריך הנחייה מחייבת". כך אמרה אתמול שרת המשפטים ציפי לבני בדיון שקיימה הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת בנושא הכשרת שופטים בנושא תקיפות מיניות ואונס.

מנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר הקריא בפני הוועדה את דבריו של נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס: "הגינוי הציבורי שנלווה לדברי השופט בדימוס ישעיה משקף את התפיסה החברתית הבלתי מתפשרת ביחס לעבירות מין ולצורך בהגנה על קורבנות מין. בתי המשפט בישראל היו שותפים מלאים לגיבושה ולפיתוחה של תפיסה משפטית, חברתית, ערכית ותרבותית זו. המעיינים בפסיקת בתי המשפט במהלך השנים ייווכחו כי בתי המשפט תרמו תרומה משמעותית לעיגון זכותן של נשים על גופן, ולמתן הגנה רחבה לזכותם של נשים וגברים כאחד להתגונן מפני עבירות מין. פסקי הדין של בתי המשפט מתייחסים תדיר למאפיינים הייחודיים המשותפים לנפגעי ונפגעות עבירות מין ובהם, להידרדרות במצב הנפשי המלווה את קורבנות עבירות המין. בפסיקתו של בית משפט זה נאמר לא אחת כי עבירות מין חמורות שקולות כדי רצח נפשו של הקורבן בהותירן בו צלקות שלא יימחו".

עוד אמר שפיצר כי הוא מבקש מנוכחים להביא לידיעתו כל אמירה חריגה של שופטים: "אנו מגלים אפס סובלנות להתנהגות חריגה".

פיצוי של חמישה מיליון שקל על אונס

לדברי יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא, "לא חשבתי שאדרש לנושא התקיפות המיניות בכזו תדירות. מאז מוניתי לראשות הוועדה הגיעו לפתחנו פרשת עמנואל רוזן, התאחדות הסטודנטים עם טענות קשות וגם השלטון המקומי שביקש דיון בנושא. יש לנו חוק מאד מתקדם כבר 15 שנה וכאילו לא קרה כלום מאז. זה רמזור אדום. האם לא בשלו התנאים לבחון מה עשינו ומה לא? צריך לקבוע תדירות להכשרות לשופטים. זה לא יכול להישאר לשיקול דעתו של המכון להשתלמות שופטים. יש לחייב כל שופט לעבור הכשרה בנושא תקיפה מינית".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בלשכת עורכי הדין, עו"ד רוני אלוני-סדובניק, אמרה בדיון כי "יש לקבוע בפקודת הנזיקין חזקה חדשה שלפיה נקודת המוצא היא שתקיפה מינית גורמת נזק מבלי צורך להוכיחו, חזקה שתזכה בפיצויים נפגעות תקיפה מינית, וזאת ללא שנפגעת העבירה תיאלץ להוכיח את הנזק".

עו"ד אלוני-סדובניק, שייצגה את נפגעת האונס בתיק שבו אמר השופט נסים ישעיה כי "ישנן נשים שנהנות מאונס" אמר הכי "השופט ישעיה חטא לא רק באמירה שוביניסטית, אלא הוכיח את החשיבה הרווחת בתחום הנזיקין, שלפיה נטל ההוכחה על קיום נזק מאונס מוטל על הנפגעת. הגיעה העת להפוך נטל ראיות זה כך שהנחת היסוד תהיה שכל תקיפה מינית שהוכחה גרמה לנזק, ואם מדובר באונס או בעבירה כלפי קטין וחסר ישע הפיצוי יהיה סטטוטורי ולא פחות מחמישה מיליון שקל, אומדן אקטוארי הנדרש כיום לשיקום אופטימלי של נפגעת כזו".

"לא ממהרים להוציא שופטים לא ראויים"

ח"כ מרב מיכאלי אמרה בדיון כי "בעבר אונס נחשב לפשע בין גבר לגבר. לצערי המשפט מפגר מאחור. האונס משתנה כל הזמן והמערכת חייבת להבין את המציאות. ב-17 השנים האחרונות, מאז הקמנו את מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ניסינו לשכנע את המערכת לערוך השתלמויות לשופטים. המערכת לא ממהרת להוציא משורותיה שופטים לא ראויים. אין מעקב אחר פסקי דין כדי לגלות מהו הלך הדעת של שופטות ושופטים. המערכת לא מבינה שזה נושא שבו היא צריכה לעשות שינוי דרמטי".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס אמרה כי "כשם שלא יחקרו ילדים חוקרים שאינם חוקרי ילדים, אפשר להנהיג נוהל שלא יחקרו נפגעי עבירות מין מי שלא קיבלו הכשרה נכונה. לא ייתכן שילדה שנאנסה על ידי ארבעה גברים תישאל שאלות פוגעות. אנחנו כמחוקק ביטלנו את המושג 'אשם תורם' באונס במשפט הפלילי. למה כשהנפגעת באה להליך אזרחי היא צריכה למלא שאלון? כבר נקבע שהם אנסו. החזקה שאונס לא שווה תמיד נזק לא תיתכן. הנזק מובן מאליו".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:115
קומיט וכל טופס במתנה