שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הגנה מן הצדק בעבירת תכנון ובנייה: הנאשם הוא שיידע את הוועדה על החריגה

חדשות

הגנה מן הצדק בעבירת תכנון ובנייה: הנאשם הוא שיידע את הוועדה על החריגה, צילום: צילום: אתר הרשות השופטת
הגנה מן הצדק בעבירת תכנון ובנייה: הנאשם הוא שיידע את הוועדה על החריגה
10/10/2012, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש מתח ביקורת על ההחלטה להגיש כתב אישום נגד הנאשם, לשעבר ראש מועצת גוש חלב, אשר פעל להכשרת החריגה במבנה: "מיצוי הדין הפלילי במקרה זה לא יתרום למלחמה בעבירות התכנון והבנייה, שהפכו למכת מדינה"

בית משפט השלום בצפת ביטל כתב אישום בגין חריגות בנייה נגד בעלים של קרקע בכפר גוש חלב, בין היתר, לאור מחדלה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באי גילוי החריגה והעובדה שהנאשם הוא זה שהביא זאת לידיעתה.  

כנגד הנאשם הוגש כתב אישום שייחס לו עבירה על דיני התכנון והבנייה, הנוגעת למבנה ששימש כעסק לחלקי חילוף ושטיפת מכוניות ולסככת ברזל הצמודה לו, על קרקע הנמצאת בחלקה בבעלותו.

בתחילת שנות התשעים חכרה חברת הנפט פז חלק מהקרקע הרשומה על שם חברה שבבעלות הנאשם, וקיבלה היתר בניה להקמת תחנת דלק. אך כאשר ביקשה פז לחבר את התחנה לקו הביוב הראשי, גילתה במסגרת מדידותיה כי המבנה חרג מהיתר הבנייה, הן במיקום והן בגודל.

בעקבות כך פנה הנאשם לוועדה המקומית לתכנון ובנייה מעלה נפתלי אשר הודיעה לו כי בכוונתה להגיש נגדו כתב אישום. לאחר שנדחתה תוכנית להכשרת החריגה, הוגש כתב אישום מתוקן שייחס לנאשם שימוש ללא היתר במבנה ובסככה במקום עבירה של בנייה ללא היתר, ובנייה על קרקע שחלקה מיועדת לשירותי דרך וחלקה האחר חקלאי. תוכנית נוספת לשינוי ייעוד הקרקע והרחבת תחנת הדלק עברה הפקדה, ונכון למועד מתן פסק הדין היתה מצויה בהליכי פרסום ואישור.

במהלך הדיונים העלה ב"כ הנאשם טענה של הגנה מן הצדק. לטענתו, מדובר בטעות של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה במדידות שביצעה לפני שנים רבות, כאשר הנפקת אישור לאספקת חשמל, מים וטלפון למתחם הביאה את הנאשם להניח כי בבניית המבנה לא קיימת סטייה מהתוכנית. עוד נטען כי החריגה היא מצומצמת ומיד עם גילויה נקט הנאשם צעדים חוקיים להכשרתה. לכן, מדובר בפגם שניתן לריפוי, המצדיק את החלת הדוקטרינה של הגנה מן הצדק במקרה זה.

בית המשפט קיבל את טענות הנאשם וקבע כי אכן נפלו פגמים בהתנהלות הוועדה, בהם העובדה כי הטעות במדידות שביצעה לא היתה ידועה לה ומי שהביא את הדבר לידיעתה היה הנאשם עצמו.

השופט אורי גולדקורן מתח ביקורת על ההחלטה לפתוח בהליך פלילי ולהגיש כתב אישום בטרם נשמעה גרסתו של הנאשם ונבדקה האפשרות להכשרת הבנייה. לדברי השופט, התנהלות זו אינה מתיישבת עם ההגינות הבסיסית ואינה מבחינה בין המקרים הנפוצים, בהם הנאשם פועל להכשרת הבנייה הבלתי חוקית לאחר שנתפס בקלקלתו, לבין המקרה הנוכחי שמקורו בטעות שבתום לב.

השופט גולדקורן קבע כי למרות הצורך להילחם בעבירות התכנון והבנייה, שהפכו לדברי ל"מכת מדינה", הנזק האישי והחברתי שייגרם לנאשם, אדם מבוגר שכיהן במשך כשלושים שנה כראש מועצת גוש חלב, עולה לאין שיעור על המחיר הציבורי של ביטול כתב האישום.

 

תו"ב 87-10-07

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:7
קומיט וכל טופס במתנה