שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עוד פס"ד בפינוי-בינוי שכונת הארגזים: הדיירת תתפנה מיד, פרידמן-חכשורי תשלם

חדשות

עוד פס"ד בפינוי-בינוי שכונת הארגזים: הדיירת תתפנה מיד, פרידמן-חכשורי תשלם, צילום: שכונת הארגזים
עוד פס"ד בפינוי-בינוי שכונת הארגזים: הדיירת תתפנה מיד, פרידמן-חכשורי תשלם
06/08/2012, רון פז

נדחתה בקשת הדיירת להישאר בדירה עד לקבלת הדיור החלופי, אך היא תפוצה בהתאם לפסיקת בג"צ בנושא: דיור חליף או שווה ערך, בתוספת 50 אלף דולר ו-500 דולר לחודש שכ"ד

שנים על גבי שנים נמשכת סאגת פינוי שכונת הארגזים בדרום תל אביב. חברת פרידמן חכשורי, שזכתה במכרז במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונה, השקיעה כבר מיליונים לצד הרבה דם, יזע ודמעות, שכן פינוי התושבים הוא חלק מתפקידה לפי תנאי המכרז. רבים מהתושבים הם קשי יום, לחלקם אין כלל זכויות בקרקע, וביניהם גם מספר פולשים. תוספות בנייה לא חוקיות וצווי הריסה ופינוי מוסיפים עוד שמן למדורה של שכונת הארגזים.

בג"צ קבע כבר לפני 15 שנה (6715/96), כי לפי כתב המכרז, כל משפחה שמתפנה מהמתחם תזכה בדירה בשטח של 110 מ"ר (במקום דירה של 85 מ"ר), פיצוי מוסכם של 50 אלף דולר ובנוסף סכום של 500 דולר לחודש למשך 3 שנים, לתשלום שכר הדירה בתקופת הביניים.

למרות זאת, פינוין של משפחות רבות מעולם לא הושלם. חברת פרידמן חכשורי הגישה תביעת פינוי וסילוק יד מהמקרקעין נגד שושנה נוריאל. בימ"ש השלום קיבל את התובענה וניתן צו פינוי נגד נוריאל, שערעורה למחוזי נדחה. גם בקשת רשות ערעור לביהמ"ש העליון נדחתה (רע"א 441/06).

בעוד שנוריאל עמדה על זכותה לפיצוי בהתאם לפסיקת בג"ץ, טענה פרידמן חכשורי כי מגיע לה פיצוי בהתאם לקריטריונים הקבועים במכרז, מהם עולה כי הפיצוי מגיע לסך המקסימלי של 114 אלף שקל. זאת משום שבהתאם להוראות המכרז ישנן שתי אפשרויות פיצוי: פיצוי כספי או פיצוי של דיור חלופי. נטען כי הבחירה בין האופציות נתונה בידי החברה בלבד, לפי שיקול דעתה.

בימ"ש השלום בת"א, מפי השופט רחמים כהן, קבע אתמול (א') כי הפיצוי במסלול של דיור חליף הוא פיצוי מינימלי, במובן זה שגם הפיצוי הכספי לא יפחת משווי של דיור חליף. בנוסף לכך, מוטל על החברה לשלם למפונה 500 דולר לחודש לתקופה של עד 3 שנים עבור שכ"ד. "דהיינו, ככל שהחברה בוחרת במסלול של הדיור החלופי, עליה לשלם למפונה שכ"ד של 500 דולר לחודש עד לקבלת הדירה החלופית, ולכל היותר למשך 3 שנים. זאת ועוד: המשיבות התחייבו לשלם לכל מפונה 50 אלף דולר לפי השער היציג ביום התשלום בפועל", קבע השופט כהן.

השופט הוסיף, כי לא ניתן לקבל את הטענה שדייר המסכים להתפנות מיידית יזכה לאופציה המיטיבה בצורה של דיור חליפי, ואילו דייר העומד על זכויותיו יזכה לאופציה המטיבה פחות, בדמות של פיצוי כספי. "גישה זו תפגע קשות בזכות הגישה לערכאות של המפונים", כך נקבע.

עם זאת, לא מצא ביהמ"ש כל סיבה לטענת גב' נוריאל שיש לעכב את פינוי המקרקעין עד למתן הדיור החלופי או מתן הפיצוי שווה הערך: "בתי המשפט קבעו בהליכים קודמים שעל המבקשת לפנות את המקרקעין ועליה לעשות כן, כפי שנקבע בפסקי הדין".

לאור האמור, ניתן פס"ד הצהרתי לפיו נוריאל זכאית לדיור חליפי בשטח של 110 מ"ר לפחות או פיצוי כספי שווה ערך, 50 אלף דולר וכן 500 דולר לחודש לתקופה של עד 3 שנים. פרידמן חכשורי חויבה בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בגובה 16 אלף שקל.

(ה"פ 52024-05-11)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:104
קומיט וכל טופס במתנה