שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > היועמ"ש: יש לבחון מדיניות שתאסור לייבא חיות בר לשם ייצואן לחו"ל

חדשות

היועמ"ש: יש לבחון מדיניות שתאסור לייבא חיות בר לשם ייצואן לחו"ל, צילום: היועץ המשפטי לממשלה
היועמ"ש: יש לבחון מדיניות שתאסור לייבא חיות בר לשם ייצואן לחו"ל
30/07/2012, עו"ד אנה נודל

בעקבות בג"צ חוות מזור, המייצאת קופים לצורך מחקר רפואי ומדעי, נבחנת החמרת מדיניות הסחר בחיות בר בישראל; וינשטיין מציע לחייב את גורמי הסחר לעבור למתכונת "חוות רבייה"

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין פרסם את עמדתו בעניין כוונת השר להגנת הסביבה לאסור על ייצוא חיות בר.

לפני כחודש החליט בג"צ לאסור על חוות מזור לייצא קופים. החווה עוסקת בהרבעת קופים למטרות מחקר רפואי ומדעי. פעילים למען חיות הבר טוענים כי אין בחווה גרעין רבייה עצמאי ושהיא משמשת בעצם תחנת מעבר בין מאוריציוס למעבדות באירופה.

בעקבות בג"צ חוות מזור, במשרד להגנת הסביבה בוחנים את האפשרות להביא להחמרת מדיניות הסחר בחיות בר בישראל. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, פנה ליועץ המשפטי לממשלה וביקש את חוות דעתו בעניין. ארדן ציין בפנייתו כי המדיניות הנוהגת היום הפכה את ישראל ל"מרכז עולמי" של סחר בחיות בר. ארדן סבור כי מדיניות זו "פוגעת ברווחת חיות הבר אשר משונעות משל היו חפץ עובר לסוחר ממדינת המקור שלהן, דרך מדינת ישראל כ"תחנת ביניים", ולבסוף למדינות זרות הנדרשות לחיות הבר לצרכים שונים".

וינשטיין נדרש לשקול לאסור על פעילות של גורמי סחר המתפרנסים מסחר בחיות בר בישראל. כמו כן הוא נדרש לבחון את ההצעה להגביל את הניסויים בחיות, כך שניתן יהיה לייבא ארצה חיות בר רק לניסויים שתכליתם היא "הצלת חיים" או "הקלה על סבלם של חולים קשים". 

וינשטיין הדגיש כי "תכליות המבקשות להבהיר בשער בת רבים כי מדינת ישראל אינה מוכנה עוד לשמש מרכז סחר עולמי בחיות בר, הן תכליות בעלות ערך רב ומקדמות מגמות ראויות".

עם זאת, היועמ"ש מצא כי מבחינה משפטית אין הצדקה לקבוע מראש איסור גורף על פעילותם של גורמים מתווכים אשר סוחרים בחיות בר לפרנסתם. וינשטיין הציע לבחון מדיניות אשר תאסור על גורמים מתווכים אלו לייבא חיות בר לצורכי ייצואן החוזר, ואשר תאסור עליהם לייצא חיות בר שנולדו בשבי בישראל. וינשטיין ציין כי "אין מניעה משפטית לשנות את המדיניות ולחייב את גורמי הסחר לעבור למתכונת של "חוות רבייה", על מנת למעט ככל הניתן בייבואן של חיות בר שניצודו בטבע" .

עמותת תנו לחיות לחיות מסרה בתגובה: "מעמדת היועץ המשפטי לממשלה עולה במפורש כי הוא סבור שהחלטת השר להגנת הסביבה לאסור לחלוטין על הסחר הבינ"ל האכזרי בקופים שעושה חוות מזור – הינה החלטה ראויה ומוצדקת מבחינה משפטית. אנו מברכים על כך ומקווים שמדיניות חדשה זו תיושם לאלתר, ויקיץ הקץ על הכתם השחור הזה, המציב את מדינת ישראל בשורה אחת עם מדינות עולם שלישי שמתירות סחר אכזרי שכזה בקופים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:162
קומיט וכל טופס במתנה