שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הקמע לא עזר- 3 שנות מאסר למיסטיקן שהעלים הכנסות בסכום של 9 מיליון ש"ח

חדשות

הקמע לא עזר- 3 שנות מאסר למיסטיקן שהעלים הכנסות בסכום של 9 מיליון ש"ח, צילום: pixabay
הקמע לא עזר- 3 שנות מאסר למיסטיקן שהעלים הכנסות בסכום של 9 מיליון ש"ח
08/06/2023, עו"ד שוש גבע

בית המשפט גזר 3 שנות מאסר על מיסטיקן שמכר קמעות, ייעץ ללקוחותיו, והעלים הכנסות במיליונים לאורך 8 שנים. מדובר במקרה חמור, המחייב מאסר בפועל לתקופה ממושכת. אכן הנאשם נפל מאיגרא רמא לבירא עמיקתא, ומניהול עסק משגשג למצב של כינוס נכסים, אך בעבירות מס, גובר האינטרס הציבורי בענישה ובהרתעה

 

הנאשם הורשע בביצוע שרשרת של עבירות מס במהלך שמונה שנות המס שמשנת 2008 ועד שנת 2015: קיום והכנת רשומות כוזבות, לפי פקודת מס הכנסה, השמטת הכנסות מדו"ח, מרמה עורמה ותחבולה, ומסירת ידיעה כוזבת, לפי הוראות חוק מס ערך מוסף. ההרשעה היא בשמונה עבירות בכל אחת מהעבירות הנ"ל, בהתאם לשמונה שנות המס שלגביהן הורשע. הנאשם עוסק, החל משנת 1999, במתן ייעוץ ובמכירת אביזרים הקשורים לעולם המיסטיקה, כמומחה לענייני הקבלה. הנאשם אף הרצה וכתב ספר בנושא. במסגרת עסקו נהג הנאשם לייעץ ללקוחותיו ולערוך להם תיקונים למיניהם, כאשר לצרכים אלה מכר להם קמעות, חומרי מזל שונים, או את הספר שכתב. במקביל לניהול עסקו הגיש הנאשם, במשך שנים ארוכות, תכנית רדיו יומית, בה עסק בתחומים אלה. עסקו של הנאשם עלה ופרח, ומחזוריו בהתאם. בתקופות מסוימות העסיק הנאשם עד 9 עובדים, לרבות כמה וכמה מבני משפחתו וקרוביו. הנאשם הואשם בהשמטת חלק ניכר (כמעט שליש) מהכנסותיו בתקופה הרלוואנטית, בכך שנהג בעקביות ובשיטתיות להעביר למנהל החשבונות שלו רק חלק מפנקסי חשבוניות המס ששימשו אותו. בנוסף, ובהסתמך על ספרי הנהלת החשבונות שערך מנהל החשבונות שהיו חסרים עקב העברת חלק מפנקסי החשבוניות בלבד, כאמור, נטען כי הנאשם הכין והגיש - בעזרת יועץ המס - דוחות שנתיים לפקיד השומה אשר לא כללו את מלוא הכנסותיו. המחזור העסקי של הנאשם בתקופה הרלוואנטית עמד על סך כולל של 28,175,729 ₪, ההכנסה שהושמטה היתה בסך כולל של 9,386,088 ₪, והמע"מ שהושמט היה בסך כולל של 1,958,369 ₪.

לעמדת המדינה, יש לקחת בחשבון את התקופה הממושכת של ביצוע העבירות -שמונה שנים, ואת היקף ההשמטה ה"אדיר" - השמטת הכנסה בהיקף של למעלה מ-9.3 מיליון ₪ והשמטת מע"מ בהיקף של למעלה מ-1.9 מיליון ₪. מדובר, כעולה מהקביעות בהכרעת הדין, במסכת עבריינית שהתאפיינה בתכנון מוקדם, בתחכום ובשיטתיות, ובעבירות שבוצעו מתוך בצע כסף ומתוך מטרה להעלים הכנסות מעסקו של הנאשם.

הנאשם טען כי מעשיו הטובים ותרומותיו לחברה - כפי שבאו לידי ביטוי בעדי האופי הרבים שהתייצבו בבית המשפט והעידו לטובתו - צריכים להיזקף לזכותו בעת גזירת הדין. הפירות העתידיים של הליכי הכינוס, כתוצאה ממכירת שני הנכסים שבהם יש לו זכויות, "יוכלו להוות הסרת מחדל בצורה מאוד מאוד מהותית".

כב' השופט ש' אבינור פסק כי עבירות המס הן עבירות חמורות, שביצוען פוגע בערכים החברתיים של ההגנה על הקופה הציבורית שבאוצר המדינה, ההגנה על שוויון הנשיאה בנטל המס וההגנה על מהימנות הדיווחים לרשויות המס. עבירות המס אינן עבירות רגולטוריות גרידא, שכן משמעותן המעשית היא גזל כספי הציבור - כך בעבירות לפי הפקודה וכך בוודאי בעבירות לפי חוק מע"מ, שבהן המבצע משלשל לכיסו הפרטי כספים אותם גבה מלקוחותיו בעבור הקופה הציבורית. זאת ועוד: עבירות המס הן, ככלל, עבירות קלות לביצוע אך קשות לגילוי ולחשיפה - והמקרה דנן, בו ביצע הנאשם את העבירות במשך שנים ארוכות מבלי שהעבירות נחשפו, יוכיח - ומכאן החשיבות הרבה של ממד ההרתעה בענישתן. קביעת מתחם העונש ההולם נגזרת לא רק מחומרת העבירות כשלעצמן, אלא גם מחומרתן בנסיבות ביצוען בפועל, הלכה למעשה. בעניין דנן מתקיימות בהקשר זה כמה נסיבות חומרה, המצטברות האחת לרעותה. ראשית, ההיקף הניכר של השמטת ההכנסות -השמטת הכנסה בסך כולל של 9,386,088 ₪, והשמטת מע"מ בסך כולל של 1,958,369 ₪, כאשר ההיקף הוא משמעותי גם בהתייחס לכלל הכנסותיו של הנאשם -כשליש. שנית, תקופת הזמן הממושכת בה בוצעו העבירות, דהיינו במשך שמונה שנות מס רצופות, והשיטתיות שבביצוען. שלישית, התחכום שבביצוע העבירות באמצעות דיווח חלקי - שהלכה למעשה יצר מצג שווא של תשלום מיסים כדין -אלמנט המרמה - כאשר ביצוע העבירות הופסק רק בשל פתיחת החקירה. על פני הדברים ברור כי מדובר במקרה חמור, המחייב קביעת מתחם עונש הולם שתחילתו במאסר בפועל לתקופה ממושכת, וממילא ברור כי אין יסוד לעתירת הסניגור לקביעת מתחם עונש שראשיתו במאסר של 6 חודשים לנשיאה בדרך של עבודות שירות.

בהמשך לאמור, נקבע כי ב" הנאשם וטען כי הוא נמצא במצב בריאותי פיסי ונפשי קשה מאוד, עד כדי כך שאם ייגזר דינו לעונש של מאסר בפועל - לנשיאה מאחורי סורג ובריח - עלולה להיווצר סכנה ברורה ומידית לחייו. ואולם, טענה חוזרת זו לא גובתה בראיות מתאימות, כגון חוות דעת רפואית הקובעת כך, ובתעודות הרפואיות שהוגשו, אין קביעה כי הנאשם אינו כשיר לנשיאת מאסר. האפשרות הצרה לחריגה ממתחם העונש ההולם מטעמי בריאות, שהוכרה בפסיקה, נקבעה בתנאים מוגדרים ומתוחמים היטב (ע"פ 4456/14בעניין קלנר) ואף לא נטען כי הנאשם עומד בתנאי הלכה זו. הנאשם, ללא כל הרשעות קודמות, שניהל כל חייו אורח חיים נורמטיבי. על רקע זה וגם על רקע מצבו הבריאותי, ברי כי הטלת עונש של מאסר בפועל תפגע הן בו עצמו והן במשפחתו. אשר לנטילת האחריות - חרף גדר המחלוקת המצומצם שהוגדר בתשובה לאישום, הנאשם ניהל משפט ארוך וממושך, שתוך כדי ניהולו אף העלה טענות הגנה שלא נטענו בתשובה לאישום, לרבות טענה לאי כשירות נפשית שהועלתה רק לאחר תום פרשת התביעה והביאה להתמשכות ניכרת של ההליכים. אכן, זוהי זכותו הבסיסית של הנאשם לעמוד על ניהול משפטו במלואו וממילא ברור כי אין לזקוף את ניהול המשפט לחובתו, כפי שגם נקבע במפורש בהוראות סעיף 40יא(6) סיפא לחוק העונשין. עם זאת, בנסיבות אלה, אין לייחס לחלוף הזמן משמעות מופרזת לקולא. עוד יש לזקוף לזכות הנאשם את התנהגותו החיובית ואת תרומתו הרבה לחברה. בבית המשפט התייצבו, באופן חריג, אחד עשר עדי אופי, שהעידו כולם על אופיו הטוב של הנאשם ובמיוחד על העזרה הרבה אותה הוא הושיט במהלך השנים לאנשים רבים, לרבות תוך מתן בסתר. בהקשר זה יש גם לציין את התרשמות בית המשפט מהנאשם כאדם נעים הליכות, אשר התנהל באופן מכובד ומכבד לכל אורך ההליכים.

יתרה מכך, נקבע כי מדובר בנאשם שלא הסיר ולו מקצת ממחדלו. למרות זאת עתר ב"כ הנאשם לראות במרשו כמי שהסיר את המחדל, נוכח הערכת המנהל המיוחד כי מימוש זכויות הנאשם בשני נכסי נדל"ן יביא לתשלום מלוא חובות הנאשם שבדין קדימה לרשות המיסים. אולם, מעבר לכך שהסרת מחדל אינה מאיינת את העבירה, במקרה דנא לא מדובר בהסרת מחדל וולונטרית אלא בהסרת מחדל שאם תתבצע היא תתבצע לא על ידי הנאשם אלא על ידי המנהל המיוחד, והכל בעתיד, שנים רבות לאחר ביצוע העבירות ועל אף שהיתה לנאשם הזדמנות להסיר את המחדל טרם הוצאת צו הכינוס. זאת ועוד, בכל מקרה יהא מדובר בהסרת מחדל חלקית בלבד, כאשר בהתחשב במצבו של הנאשם כיום ספק רב אם תהיה לו היכולת להסיר את מלוא המחדל - על אף הצהרתו כי בכוונתו להחזיר את חובותיו למדינה "עד השקל האחרון". לאור זאת נקבע כי ניתן לתת משקל לקולא, אם כי מוגבל בלבד, להערכת המנהל המיוחד כי החובות שבדין קדימה לרשות המיסים אמנם ישולמו.

זאת ועוד, נקבע כי הנסיבות והשיקולים הרלוואנטיים לגזירת עונשו של הנאשם בתוך מתחם העונש ההולם מעלים תמונה מורכבת. נסיבותיו הבריאותיות, האישיות והכלכליות של הנאשם אינן פשוטות, בלשון המעטה, ומעבר לכך הוא בבחינת מי שנפל מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. אכן הנאשם, שניהל ביד רמה עסק משגשג ומצליח כלכלית, ואף זכה לפרסום רב בעקבות תכניות הרדיו שהגיש, הגיע למצב של כינוס נכסים ומשבר משפחתי, ואף לקה בבריאותו. עם זאת, בהקשר זה עניינו של הנאשם אינו שונה משמעותית מעניינם של עברייני מס רבים, שלא אחת הם בני אדם נורמטיביים ויצרניים, ואשר במקרים רבים הם אף מבצעים את העבירות על רקע משברים חמורים במישור הכלכלי, הבריאותי או המשפחתי. על כן קובעת ההלכה הפסוקה כי בעבירות מס יש ככלל לבכר את האינטרס הציבורי בענישה ובהרתעה על פני נסיבותיו האישיות של הנאשם ועל מצוקותיו.

לסיכום, על הנאשם נגזרו 36 חודשי מאסר בפועל, וקנס בסך של 80,000 ₪. 

המאשימה יוצגה ע"י: עו"ד עינב אוראל כהן ;  הנאשם יוצג ע"י: עו"ד טוביה יגר

ת"פ 24769-11-17

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:101
קומיט וכל טופס במתנה