שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מיקור חוץ משפטי: האם זה העתיד של מקצוע עריכת הדין?

חדשות

מיקור חוץ משפטי: האם זה העתיד של מקצוע עריכת הדין?, צילום: istock
מיקור חוץ משפטי: האם זה העתיד של מקצוע עריכת הדין?
03/10/2019, עו"ד לילך דניאל

מיקור חוץ (אאוטסורסינג) היה בעבר נחלתן של חברות הייטק בעיקר, אולם בשנים האחרונות הולכת וגוברת הפופולאריות שלו גם בשוק המשפטי והוא מגלגל לפי ההערכות כ-8 מיליארד דולר בשנה בעולם וכמה מיליוני שקלים בשנה בישראל. שוחחנו עם מייסדי חברת Lawflex, המפעילה מאגר עורכי דין למיקור חוץ, כדי לבחון האם לשם צועד המקצוע

מיקור חוץ (Outsourcing) הוא שיטת העסקה שבבסיסה הוצאת נתח פעילות מסוים מחברה והעברתו לגורם חיצוני – אדם, ארגון או חברה. בעבר היה מדובר בשיטה פופולארית בעיקר בקרב חברות הייטק, שהיו משתמשות בקבלנים חיצוניים לצורך תפעול נישה מסוימת מפעילותן. לדוגמה: חברות רבות נהגו (ונוהגות) עד היום להשתמש בשירותים חיצוניים לצורך תפעול מערך התמיכה הטכנית ללקוחותיהן ובדרך זו לחסוך בעלויות ולקצר זמני תגובה.

אך אאוטסורסינג הוא כבר לא רק נחלתן של חברות הייטק אלא גם של משרדי עורכי דין רבים. מדובר בדרך נהדרת עבור משרדים לעסוק בפרויקטים מורכבים וגוזלי זמן וגם עבור פירמות קטנות ומשרדי בוטיק הדבר מאפשר לקחת תיקים שאחרת יהיו גדולים מדי מכדי שיוכלו לטפל בהם.

בארץ קיימות מספר חברות המציעות לתווך בין עורכי דין לבין משרדים/עורכי דין הזקוקים לשירותיהם עבור פרויקטים מסוימים. אחת מהן היא Lawflex, המחזיקה מאגר של עורכי דין עצמאיים, ישראלים וזרים, בעלי וותק וניסיון של 7 שנים ומעלה. שוחחנו עם מייסדי החברה, עורכי הדין ג'קי דונר וזהר פישר, כדי לבחון האם מיקור חוץ הוא העתיד של מקצוע עריכת הדין.

מה ההיקף הכספי של שוק מיקור החוץ המשפטי בארץ ובעולם?

"תחום מיקור החוץ המשפטי הולך וגדל משנה לשנה, מפני שהוא עונה לצרכים של משרדי עו"ד ברחבי העולם, המשנים אט אט את מודל הפעילות ומחפשים מקום לצמצם בעלויות ולהסתייע בכוח-אדם גמיש לשם מתן מענה איכותי ויעיל ללקוחותיהם. מדובר בנפח כלכלי ההולך וגדל ברחבי העולם, כאשר שוק שירותי מיקור החוץ המשפטי עומד כיום על 8.4 מיליארד דולר בשנה. סכום זה יכול להישמע כמו 'טיפה בים' כאשר המחזור השנתי של התעשייה המשפטית ברחבי העולם מוערך בכ- 700 מיליארד דולר, אך שירותי מיקור החוץ המשפטיים הוא אחד מהגורמים הדינמיים ביותר בתחום המשפטי, וצפוי להגיע בשנת 2025 ללא פחות מ- 35.9 מיליארד. אין נתונים פיננסיים לגבי השוק הזה במדינת ישראל, אולם ההערכה היא כי מדובר בכמה מיליוני שקלים בשנה"

האם ישנו הבדל בין העברת היבט מסוים של פעילות המשרד למיקור חוץ לבין שימוש בעורכי דין פרילנסרים עבור תיק ספציפי?

"שימוש במיקור חוץ משפטי אינו נכלל בגדר 'העברת תיק' לעו"ד אחר – אלא הסתייעות בעו"ד לטובת סיוע לתיק ספציפי. עורכי הדין במאגר של LawFlex למשל, עברו תהליך סינון מוקפד שכלל בחינת קורות החיים (לרבות דרך חברת מידע עסקי המתמחה בנושא), ראיון פרונטאלי ושיחה עם ממליצים. מעבר לכך, חלק בלתי מבוטל מעורכי הדין במאגר הם עו"ד בכירים, לרבות שותפים לשעבר במשרדי עו"ד בולטים ועו"ד ממחלקות משפטיות מהגדולות בישראל, שבחרו לצאת לדרך עצמאית – משלל סיבות.

עורכי הדין הללו מסייעים למשרדי עורכי הדין בכמה נושאים. הראשון והמרכזי שבהם – לטפל בתיקים – מורידים מהם נפח עבודה, מסייעים במטלות שהם פחות Cost <> Effective, ומביאים מהידע והניסיון הרב שלהם – לטובת תיקים קיימים. השני, הוא סיוע למשרדי עוה"ד בתחומי עיסוק בהן המשרד לא עוסק – או סיוע לגבי הדין במדינות בהן המשרד לא עוסק. ושלישי ואחרון – החלפה של עורכי-דין לפרקי זמן קצובים – בין אם לחופשת לידה, חופשת מחלה חלילה, שירות מילואים וכו'".

מהו אחוז משרדי עורכי הדין שמשתמשים במיקור חוץ בארץ ובעולם? כמה עורכי דין מועסקים בשיטה זו?

"נושא מיקור החוץ המשפטי עמד במרכזו של דו"ח שהוכן בשנת 2018 בידי אוניברסיטת ג'ורג'טאון שבארה"ב. המחקר העלה כי משרדי עו"ד מסתייעים בתחום מיקור החוץ המשפטי בקצב הולך וגובר: כך, 51% ממשרדי עוה"ד בארה"ב עושים שימוש במיקור חוץ משפטי, ו-21% צפויים "לעלות על הרכבת" בשנה הקרובה. מבחינת כמות עורכי הדין המועסקים בשיטה זו, מדובר בכמה עשרות אלפים ברחבי העולם. ניתן לציין לדוגמה את חברת Axiom, בה עובדים קרוב ל- 3,000 (!) עורכי-דין ברחבי העולם. במדינת ישראל ישנם למעלה ממאה משרדי עו"ד בגדלים שונים המסתייעים במיקור חוץ משפטי. מבחינת כמות עורכי הדין – ישנם כמה מאות עו"ד הפועלים בשיטת מיקור החוץ המשפטי, כאשר רק ב- LawFlex יש למעלה מ- 400 עורכי-דין".

מה היתרונות והחסרונות הגדולים של העסקה בשיטה זו עבור המעסיק ועבור העובד?

"עבור משרד עורכי-הדין, שימוש במיקור חוץ משפטי היא דרך נפלאה לעבודה: מדובר בתשלום אך ורק על בסיס שימוש אמיתי בזמן ובעבור זמנו של עו"ד מוכשר ובעל ניסיון – ללא תשלום תקורות. השימוש חוסך זמן ארוך של חיפוש אחר עו"ד שכיר, ואין צורך בחניכה ובהסברים – מדובר בעורכי-דין בעלי ניסיון היודעים לקחת משימה ולהתחיל' לרוץ' עליה.

מנגד, יש לזכור כי אין מדובר בדרך עבודה היכולה להחליף עורכי-דין שכירים במשרה מלאה. לכן, עורכי הדין המעניקים שירות של מיקור חוץ משפטי הם לרוב עו"ד וותיקים ומנוסים מהצוות הקיים, שלא תמיד מחפשים להיות עו"ד שכירים בתוך המשרד ומעדיפים את חיי הפרילנסר (אם כי יש חריגים מפעם לפעם). במילים אחרות, גם אם יש התאמה בין משרד עורכי הדין לבין הפרילנסר – לרוב מדובר בעורכי-דין שלא מחפשים משרה מלאה.

עורך הדין המעניק את שירותיו במיקור חוץ משפטי זוכה בגמישות מלאה – היכולת לשלוט באופן מלא בזמנו, לעבוד בגמישות מהבית, להגיע מדי פעם למשרד עורכי הדין, וגם לקבל את התשלום ישירות אליו – כמעט ללא תקורות בדרך. עורכי הדין הללו בוחרים את הפרויקטים המתאימים ללו"ז שלהם ולתחומי העיסוק שלהם, ולא חייבים להתחייב לאף מטלה או משימה. היכולת לומר 'לא' – מעניקה שליטה כמעט מלאה בלוח הזמנים. מעבר לכך, דרך עבודה שכזו חוסכת לעורך הדין את כל נושא השיווק והפיתוח העסקי – הוא יכול להתמקד בעבודה המשפטית בלבד, כאשר העבודה מגיעה אליו ממשרדי עו"ד אחרים. מנגד, חשוב לזכור כי מדובר בדרך עבודה שאינה קבועה. אין הבטחת הכנסה מחודש לחודש, לרוב מדובר בעבודה לפי פרויקטים, ואין כאן קביעות של עו"ד שכיר במשרד – על כל המשתמע מכך".

איזה פעולות ניתן להעביר למיקור חוץ מלבד כתיבת כתבי טענות?

"מיקור חוץ משפטי יכול לסייע בכוח-אדם איכותי למשרדי עו"ד ב- 3 קטגוריות מרכזיות:

(1) עורכי-דין היכולים לתת מענה לעומס רגעי ('פיק') של עבודה משפטית - בעלויות נמוכות. כוח האדם האיכותי הנוסף מאפשר למשרדי עו"ד לקחת על עצמם פרויקטים שללא תגבור זה – לא היו יכולים לעמוד בהם.

(2) עורכי דין ותיקים עם ניסיון רב בתחום ספציפי, היכולים לתגבר משרדי עו"ד בתחומי מומחיות שלא נמצאים במשרד, או בתחומי שיפוט שלא קיימים במשרד.

(3) עורכי-דין היכולים למלא מקום במשרדי עורכי-הדין למשך תקופה קצובה – החלפה לחופשת לידה, החלפה לחופשת מחלה חלילה, החלפה לתקופת מילואים ועוד".

האם מדובר בשיטת העסקה שמתאימה רק לסוג מסוים של משרדי עורכי דין?

"משרדי עורכי-דין בכל הגדלים מסתייעים במיקור חוץ משפטי. בין אם מדובר במשרדים גדולים הזקוקים לכוח-אדם בתהליכים הדורשים כוח-אדם רב, לדוגמת החתמות על פרויקטי נדל"ן, תהליכי Due Diligence (בדיקת נאותות), מעבר על הסכמים רבים, סיכומים ושאלונים בתיקי ליטיגציה, ועוד ועוד. בנוסף, לא מעט משרדי עו"ד קטנים – ואף עו"ד שהם 'one-man-show' מסתייעים במיקור חוץ משפטי כמעט לכל תחום – נדל"ן, חברות, ליטיגציה, GDPR, קניין רוחני, שוק הון, וכמובן – הסתייעות רבה בעורכי-דין המוסמכים במדינות מעבר לים".

ולסיום, איזה שאלות משרד צריך לשאול את עצמו כשהוא שוקל לעשות שימוש במיקור חוץ?

"עבודה עם מיקור חוץ משפטי היא תהליך של Win-Win עבור על משרד עורכי-דין, ולכן משרד עורכי-דין המבקש להסתייע במיקור חוץ משפטי נדרש לעשות ‘leap of faith’ – לקפוץ למים ולהבין שמדובר בתהליך שמתרחש מדי יום-ביומו ברחבי מדינת ישראל בעשרות משרדי עורכי-דין, והוא מסייע למשרד לתת שירות משפטי מקצועי יותר (לרוב מכיוון שמדובר בכוח-אדם איכותי ובעל וותק), זול יותר (מכיוון שאותם עורכי-דין מקבלים שכר ללא תקורות), וגמיש יותר (מדובר בפרילנסרים, שלרוב אינם מחפשים להיות שכירים במשרה מלאה).

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:70
קומיט וכל טופס במתנה