שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנבחנים בחשבונאות זומנו לישיבה מיוחדת על הבחינה – מה עם הנבחנים במשפטים?

חדשות

הנבחנים בחשבונאות זומנו לישיבה מיוחדת על הבחינה – מה עם הנבחנים במשפטים?, צילום:  Getty Images Israel
הנבחנים בחשבונאות זומנו לישיבה מיוחדת על הבחינה – מה עם הנבחנים במשפטים?
05/09/2017, עו"ד לילך דניאל

בהמשך לתלונות שהתקבלו בעניין הבחינה בחשבונאות פיננסית שהתקיימה בחודש יולי, יזמה מועצת רואי החשבון ישיבה מיוחדת עם נציגי הנבחנים על מנת לשמוע את טענותיהם. המתמחים במשפטים, המנהלים מאבק משלהם בנוגע לבחינות ההסמכה: "הדבר מראה שניתן לפעול גם אחרת"

מועצת רואי החשבון קיימה אתמול (ב'), ישיבה מיוחדת בנוכחות בכירים במועצה על מנת לדון בתלונות שהתקבלו מצד נבחנים בחשבונאות פיננסית מתקדמת אודות הבחינה שהתקיימה ביולי האחרון. המתמחים במשפטים, המנהלים מאבק בנוגע לבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין, משווים את התנהלות מועצת רו"ח ללשכת עורכי הדין: "מתנהגים אלינו כילדים חורגים ומנסים להכשיל אותנו דרך הבחינה ללא כל סיבה".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

ב-16 ביולי התקיימה בחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת, בעקבותיה התקבלו תלונות מצד נבחנים בעניין עומס הבחינה, אורכה, משך הזמן שניתן לפתרונה, רמתה המקצועית הגבוהה והיעדר הודעה מוקדמת והכנה מצד מועצת רואי החשבון על שינוי במתכונת הבחינה. בהמשך לאמור, יזמה מועצת רואי החשבון ישיבה מיוחדת עם נציגי הנבחנים, בה נכחו בין היתר מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר המועצה, עו"ד אמי פלמור, נציגי המוסדות האקדמיים, נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח יזהר קנה, חברי מועצת רואי החשבון, מזכירות המועצה ובכירים נוספים.

בפתח הדיון, שהתקיים אתמול, הבהירה פלמור כי אין שחר לטענות בעניין סגירת שערי המקצוע: "כגוף ציבורי ממשלתי האחראי על הסדרת המקצוע למועצת רו"ח יש מטרה אחת ויחידה – להבטיח כי רואי החשבון, המהווים שומרי סף קריטיים במשק ובשוק ההון הישראלי, יהיו אנשים מקצועיים וראויים. אין ולא הייתה כל כוונה להקשות במכוון את רף הכניסה בשערי המקצוע, והטענות בעניין זה משוללות יסוד נוכח המחסור במתמחים בעת הנוכחית".

על פי הודעת משרד המשפטים, חברי המועצה היו קשובים לטענות שהעלו הנבחנים, והבהירו בתשובה כי לא התקבלה החלטת מדיניות מצד המועצה לשנות מהותית את הבחינה. בהתאם לכך, פעלו הכותבים ומרכז הבחינה, האחראים מקצועית על כתיבת הבחינה, לחבר את הבחינה בהתאם לנושאים הקבועים בתקנות ועל פי המיקוד שפורסם. עוד הובהר כי השינוי בסגנון השאלות שעליו הלינו הנבחנים נבע מכניסתו לתפקיד של פרופ' חיים אסייג לתפקיד מרכז הבחינה, ומתוך שאיפה לשלב בבחינה אלמנטים הבודקים יכולת חשיבה לעומק וניתוח, ולא רק מיכולת שינון.

בסיכום הדיון שבה והבהירה פלמור כי במידת הצורך תפעל המועצה לבצע התאמות במנגנון הבדיקה, כך ששיעור המעבר בבחינה לא יהיה שונה משמעותית משיעור המעבר הממוצע במועדים הקודמים. בנוסף הבהירה כי בכוונתה להביא לאישור המועצה כבר בישיבתה הקרובה נהלי בקרת איכות חדשים, במטרה לשפר את תהליך בקרת האיכות ולהבטיח הבניה והסדרה של התהליך. "אנחנו קשובים לקולות שהביאו בפנינו הנבחנים", הוסיפה פלמור, "אנחנו מתייחסים ברצינות לטענות שעלו בדיון. מעבר לכך, אני סבורה כי השיח עם הנבחנים מהווה הזדמנות להפקת לקחים ולמידה מצדנו, ולכן אני מתכוונת להביא באופן מיידי נהלי בקרת איכות חדשים לאישור המועצה".

המתמחים במשפטים: "להוציא את אחריות הטיפול במתמחים מידי לשכת עורכי הדין"

אי אפשר לקרוא את הדברים מבלי להיזכר במצבם של המתמחים במשפטים, המנהלים מזה חודשים ארוכים מאבק בנוגע לטענותיהם לגבי אופי בחינת ההסמכה שלהם והתנהלות לשכת עורכי הדין בעניין. רות מכנס, מייסדת ויושבת ראש  העמותה לקידום זכויות המתמחים, הגיבה לדברים ואמרה: "כמו מועצת רואי החשבון מן הראוי שגם לשכת עורכי הדין תקיים שיח פתוח עם הנבחנים ותפיק לקחים מאחוזי מעבר נמוכים בבחינות האחרונות. הלשכה כגוף המפקח על המקצוע אמורה לדאוג שלא תהיינה סטיות מהותיות באחוזי המעבר בבחינות לאורך השנים ולבצע בקרה בנושא הקושי והבהירות וסגנון השאלות בבחינות ההסמכה. בכך הלשכה תוודא שלא מיושמת מדיניות מכוונת של סגירת שערי המקצוע בפני אלה הרוצים לעסוק בו. אחוזי מעבר נמוכים ביחס לבחינות קודמות מעידים על כשלים במבנה הבחינה ובניסוחה דבר המחייב בדיקה ובקרה מצד הלשכה".

שקד זרוצקי, זעקת המתמחים והסטודנטים למשפטים: "הדיון הפתוח שקיימה מועצת רואי החשבון מראה המון על ההבדלים בינה לבין לשכת עורכי הדין. הדיון כלל אנשי מפתח מתחום ראיית החשבון ובראשם מנ"כלית משרד המשפטים שגם מכהנת כיו"ר המועצה, והראה שניתן לפעול גם אחרת. הטענות של מתמחי ראיית החשבון הן זהות לשלנו, אך לעומת המתמחים במשפטים מועצת רואי החשבון הגיעה למצב שלכל סטודנט יהיה מקום לעשות התמחות, עד כדי כך שיש מחסור במתמחים. לא מוסתר ואף מודגש כי ההצלחה של המועצה בעניין המתמחים היא גם המטרה של משרד המשפטים. בלשכת עורכי הדין לעומת זאת, מתנהגים אל המתמחים כילדים חורגים ומנסים להכשיל דרך הבחינה ללא כל סיבה. הרי אין באמת הצפה וההפך הוא הנכון - לפי נתוני אולג'ובס וקודקס יש אף מחסור בעורכי דין! לכן, אין ברירה - כיוון שהלשכה נכשלה צריך להוציא את אחריות הטיפול במתמחים מידיה ויפה שעה אחת קודם".

לקריאה נוספת ראו:

פרסום ראשון: נכשלי מועד מאי מערערים לעליון: "דוחקים אותנו מהמקצוע"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:124
קומיט וכל טופס במתנה