שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון לשעבר מנחם אלון הלך לעולמו בגיל 89

חדשות

המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון לשעבר מנחם אלון הלך לעולמו בגיל 89, צילום: צילום: דרורי11
המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון לשעבר מנחם אלון הלך לעולמו בגיל 89
06/02/2013, עו"ד אנה נודל

השופט אלון היה אחד השופטים הבולטים והמשפיעים בתולדות המדינה, חתן פרס ישראל ומומחה למשפט עברי, הלכה ופילוסופיה יהודית, שאותם הרבה לשלב בפסיקותיו

המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, מנחם אלון, אחד השופטים המשפיעים בתולדות המדינה הלך לעולמו הלילה בגיל 89. הלווייתו של אלון תתקיים היום בשעה 16:15, בבית ההספד "קהילת ירושלים", בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים.

אלון נחשב למומחה הגדול במשפט העברי, הלכה ופילוסופיה יהודית.  מנחם אלון נולד בשנת 1923 בדיסלדורף שבגרמניה למשפחה חרדית. בעקבות עלייתם של הנאצים לשלטון משפחתו נמלטה להולנד ועלתה לישראל בשנת 1935. אלון למד בישיבת חברון בירושלים והוסמך לרבנות. לקראת סיום לימודיו בישיבה הוא החל ללמוד בבית הספר הגבוה למשפט וכלכלה בתל אביב, שהפך לפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. בתום לימודיו הוסמך אלון כעורך דין והתגייס לצה"ל בשנת 1948 כתובע צבאי.

אלון עבד כמזכיר ועדת הכספים של הכנסת, כעורך דין במשרדו של ד"ר בוקסבוים וכיהן כעוזר בכיר ליועץ המשפטי לממשלה וכיועץ מיוחד למשפט עברי במשרד המשפטים. בשנת 1956 החל אלון ללמד בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בתחום דיני משפחה ומשפט עברי. בשנת 1962 הוא קיבל את התואר ד"ר למשפטים והוזמן לקבל את הקתדרה למשפט עברי בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. בנוסף הוא עמד כראש מכון לחקר המשפט העברי באוניברסיטה, חבר ועדות ציבוריות שונות להכנת חוקים בתחומי משפט שונים, שימש כפרופסור אורח בפקולטות למשפטים בחו"ל.

אלון כתב ספרים ומחקרים רבים, במיוחד בתחום המשפט העברי, וקיבל בשנת 1972 את התואר פרופסור. אלון מונה לשופט בבית המשפט העליון בשנת 1977 ובשנת 1988 מונה כמשנה לנשיא בית המשפט העליון. ב-1978 אלון היה מועמד לתפקיד נשיא המדינה והפסיד ליצחק נבון, בשנת 1979 הוענק לו פרס ישראל.

במהלך כהונתו בבית המשפט העליון אלון יצא כנגד האקטיביזם השיפוטי. הוא ביקר את התפיסה של נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק ואמר כי לדעתו, "לא הכול שפיט, לא הכול משפט וגם כאשר הנושא הוא שפיט, על בית המשפט לנהוג באיפוק שיפוטי. שפטת מרובה, לא שפטת".

מפעל חייו האקדמי של מנחם אלון עסק במשפט העברי, שאותו שילב בפסקי הדין שנתן. אלון טען כי "קליטת המשפט העברי במערכת המשפטית של המדינה אין בה משום 'פגיעה' בעולמו של המשפט העברי, ואין בכוחה 'לחלן' את ההלכה. המשפט העברי לא יחוסן על ידי הכנסתו לבידוד, ולו יהא 'טהור' ו'משומר'. להיפך, הדרך הראשית להחייאת המשפט העברי ולהחזרתו לחיי המעשה היא על ידי קליטתו המחודשת במערכת המשפטית של המדינה העברית. רק בדרך זו יחזור המשפט העברי להתמודד עם הבעיות שהזמן גרמן, ורק מתוך התמודדות זו תופח בו מחדש רוח רעננה ומשיבת נפש, שיש עמה תסיסה של יצירה".

לאלון חמישה ילדים בהם השופט נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע יוסף אלון, חה"כ לשעבר בנימין אלון והרב מוטי אלון, ששימש ראש ישיבת הכותל.

עם המשפטנים שהתמחו אצלו נמנים השופטת נאוה בן-אור, השופטת תמר אשר-צבן, פרופ' דוד גליקסברג, חיה זנדברג מפרקליטות המדינה, ד"ר אביעד הכהן, עו"ד איל רוזובסקי ואחרים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:27
קומיט וכל טופס במתנה