שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 5 ראשי מחוזות בלשכת עוה"ד דווקא תומכים ביוזמת "המשמרת השנייה"

חדשות

5 ראשי מחוזות בלשכת עוה"ד דווקא תומכים ביוזמת "המשמרת השנייה", צילום: ציפי לבני ואפרים נווה בוועידת המשפט השנייה, אוגוסט 2013. צילום: יחסי ציבור
5 ראשי מחוזות בלשכת עוה"ד דווקא תומכים ביוזמת "המשמרת השנייה"
16/10/2013, עו"ד אורי ישראל פז

בגילוי דעת שהפיצו בקרב עורכי הדין מפרטים חמשת היו"רים את שלבי יישום תוכנית 'המשמרת השנייה': העברת תביעות קטנות לדיוני אחר הצהרים, לאחר מכן יועברו לשעות אלה הליכים הננקטים על ידי ציבור שאינו מיוצג והליכים דחופים, ורק בשלב השלישי ולאחר הצלחת שני הראשונים, יועברו תיקים בסדר דין מהיר ותיקי תעבורה לשעות אחר הצהרים,  בתיאום והסכמה של עורכי הדין המתדיינים

נמשכת הסאגה סביב היוזמה לקיים הליכים משפטיים ב"משמרת השנייה": יממה לאחר שיו"ר לשכת עורכי הדין דורון ברזילי הביע התנגדות נחרצת ביוזמת "המשמרת השנייה", הפיצו חמשת ראשי מחוזות לשכת עורכי הדין מכתב תמיכה ביוזמה בקרב ציבור עורכי הדין.

בתוך כך, הערב נמסר מלשכת שרת המשפטים ציפי לבני כי "מוזר שיושב ראש לשכת עורכי הדין, מבלי להכיר את פרטי התוכנית המוצעת ומבלי ללמוד אותה, יצא בהכרזות נלהבות נגדה. אילו היה בודק או שואל או מתעניין, היה בוודאי מגלה שהכוונה היא להפעיל משמרות אחר הצהריים בעיקר בהליכים כמו תביעות קטנות והליכים מסוימים בפני בית המשפט למשפחה – שאין בכך כדי לפגוע בעורכי דין, אלא להקל בעומס הכבד על המערכת ולשרת בראש ובראשונה את הציבור בישראל, אך כמובן שגם את עורכי הדין".

"חזיונות כיד הדמיון"

יו"ר מחוז חיפה, עו"ד יוסי חכם, יו"ר מחוז ירושלים, עו"ד אשר אקסלרד, יו"ר מחוז דרום, עו"ד דני אליגון, יו"ר מחוז צפון, עו"ד חאלד חוסני זועבי, ויו"ר מחוז תל אביב והמרכז, עו"ד אפי נוה –  הביעו את תמיכתם למהלך, שלטענתם נועד לפנות זמן שיפוטי לתיקים המיוצגים על ידי עורכי הדין, ולפעול לטובת ציבור עורכי הדין והציבור הרחב.

בגילוי הדעת מפרטים חמשת היו"רים את שלבי יישום תוכנית 'המשמרת השנייה' לאחר שלמדו הנושא: העברת תביעות קטנות לדיוני אחר הצהריים, לאחר מכן יועברו לשעות אלה הליכים הננקטים על ידי ציבור לא מיוצג והליכים דחופים, ורק בשלב השלישי ולאחר הצלחת שני הראשונים, יועברו תיקים בסדר דין מהיר ותיקי תעבורה לשעות אחר הצהריים, ותוך תיאום והסכמה של עורכי הדין המתדיינים.

"יש להצטער על כך שראש הלשכה לא טרח לברר את העובדות לאישורן, בטרם יצא למתקפה תקשורתית כנגד מהלך אשר ראוי היה לברך עליו והוא באופן ברור הן לטובת הציבור והן לטובת ציבור עורכי הדין", טוענים במכתבם חמשת היו"רים.

לדבריהם, מדובר דווקא במהלך שיש לברך עליו, שכן השלב הראשון שלו נועד להעביר את כל התביעות הקטנות המתנהלות בשעות הבוקר ותופסות זמן דיונים יקר, לשעות אחה"צ, ובכך יתפנה זמן שיפוטי לתיקים המיוצגים על ידי עורכי דין. השלב השני, מתייחס להליכים הננקטים על ידי ציבור בלתי מיוצג, לרבות הליכים דחופים כגון בקשות לצווי הרחקה, צווי הגנה וכיוצא באלה. "גם הליכים אלה תופסים זמן דיונים יקר בשעות הבוקר והעברתם לשעות אחר הצהריים תפנה שופטים רבים לטיפול בתיקים המיוצגים על ידי עורכי דין", נכתב במכתב היו"רים.

"ככל שהניסיון יצליח, השלב השלישי יהיה העברה של תיקים בסדר דין מהיר ותעבורה לשעות אחר הצהריים, אך זאת תוך תיאום והסכמה וללא כל כפייה", נכתב בגילוי הדעת של חמשת היו"רים, "ותנוח דעתו של ראש הלשכה כי אין ולא הייתה כל כוונה לאלץ אימהות לילדים להפקיר אותם ולהגיע לאולמות בתי המשפט וכיוצא באלה חזיונות כיד הדמיון".

ברזילי: "פגיעה של ממש בעשרות אלפי עורכי דין במשרדים קטנים"

כפי שדווח הבוקר בפורטל חדשות תקדין, יו"ר הלשכה ברזילי הביע התנגדות נחרצות ליוזמת "המשמרת השנייה" בבתי המשפט. "לשכת עורכי הדין מתנגדת לקיומה של משמרת שנייה, ותיאבק על מנת למנוע הפעלתה במערכת המשפט, כפי שנאבקה בעבר", כתב עוה"ד ברזילי במכתב מחאה ששיגר לשרת המשפטים ציפי לבני.

יו"ר הלשכה נעלב על שלא זומן לכינוס חירום של צמרת מערכת המשפט בשולחן עגול אצל הנשיא אשר גרוניס בתחילת השבוע. "לצערנו לדיון השבוע לא זומנו נציגי הלשכה", קבל ברזילי במכתבו, "נבקש כי נציג הלשכה יוזמן לישיבות הבאות על מנת לאפשר לציבור עורכי הדין להביע עמדתו בסוגיה חשובה זו", ביקש עוה"ד ברזילי במכתב לשרה לבני.

את המכתב מיען ברזילי כעותק לנשיא גרוניס, למנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר, למנכ"ל משרד המשפטים ד"ר גיא רוטקופף, לפרקליט המדינה עו"ד משה לדור, לסניגור הציבורי הארצי ד"ר יואב ספיר, וליועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין. בנוסף לכל אלה, שנטלו חלק פעיל בכינוס החירום, מכתב המחאה נשלח גם לחברי הוועד המרכזי של הלשכה.

עוה"ד ברזילי ביקש מהשרה לבני לעצור את היוזמה החדשה להפעיל את בתי המשפט גם במשמרת צהריים. לדברי ראש הלשכה, המשמרת השנייה פוגעת פגיעה של ממש בעשרות אלפי עורכי דין שעובדים במשרדים קטנים או לבדם, ומקדישים את שעות אחר הצהריים כדי להכין את התיקים ולהיפגש עם לקוחותיהם.

ברזילי טוען כי המשמרת השנייה תכביד ביתר שאת על עורכות הדין, המהוות כ-45% מכלל עורכי הדין בישראל, ותיפגע בשעות ההוריות שלהן וביכולתן להתקדם בסולם הקידום המקצועי בתוך המשרדים. לדבריו, "החלטה זו עומדת בסתירה להצהרת הכוונות שאימצו משרדי עורכי דין על מנת לאפשר איזון נכון יותר בין עבודה לבין משפחה ובית".

עוד הוסיף עוה"ד ברזילי כי מרביתם של עורכי הדין עובדים קשה בתנאי תחרות מכבידים, לנוכח מספר הולך וגדל של עורכי הדין המציפים את השוק, כדי להרוויח את מטה לחמם. "קיומה של משמרת שנייה תיפגע ביכולתם של עורכי דין רבים לעבוד, להתפרנס ולהתקדם", מלין ראש הלשכה. הוא קורא לקיום דיון משותף של הגורמים הרלוונטיים לבחינת ההתייעלות של בתי המשפט ביחד עם ציבור עורכי הדין, שהם המושפעים העיקריים מהיוזמה.

"ככל הידוע מהפעלת המשמרת השנייה בעבר", ציין ברזילי במכתבו, "תועלתה אינה שקולה כנגד פגיעתה בציבור ובעורכי הדין... ישנן דרכים רבות אחרות לייעל את מערכת בתי המשפט, בהן מידתיות ומאזנות כראוי בין האינטרסים השונים".

לבני: "עורכי הדין הפרטיים יצטרכו להתאים את עצמם, ולא ההפך"

כפי שדווח בתחילת השבוע בפורטל חדשות תקדין, בכינוס חירום של צמרת מערכת המשפט בשולחן עגול אצל הנשיא גרוניס גובש מוצא לבעיית הסחבת בבתי המשפט וסוכם על הקמת צוות עבודה שיפעל בזריזות להוצאה לפועל של הנוהל כבר בתחילת 2014. הצוות הבכיר החליט לקיים דיונים משפטיים ברצף יומיומי ולהפעיל את בתי המשפט במשמרת צהריים.

בעוד גרוניס הצביע על הצורך בשינוי תפיסתי של דרכי ההתנהלות שהשתרשו ברבות השנים, השרה לבני הבהירה ש"עורכי הדין הפרטיים יצטרכו להתאים את עצמם, ולא שהמערכת תתאים עצמה ללוח הזמנים שלהם".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:137
קומיט וכל טופס במתנה