1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. פקודת משטרה 06.03.02 - זכות שוטר לסיוע משפטי הגדרות בפקודת המטא"ר הזאת - א. "הוועדה לסיוע משפטי" - ועדה משטרתית המוסמכת לאשר סיוע משפטי לשוטר כקבוע בפקודת המטא"ר הזאת (להלן: "הוועדה"); ב. "הוועדה שליד משרד המשפטים" - ועדה לעניין הגנה משפטית והשתתפות בהוצאות משפטיות לנושאי משרה ולעובדי מדינה, שהוקמה לפי החלטת ממשלה מס' 2799 מתאריך 28.11.02; ג. "הליך" - לרבות חלק מהליך; ד. "הקרן" - הקרן הפנימית להגנה משפטית ולהשתתפות בהוצאות משפטיות לעובדי המדינה, בהנהלת חברת הביטוח "ענבל" בע"מ; ה. "התעריף" - סכום הסיוע שקבע חשב משטרת ישראל באישור החשב הכללי במשרד האוצר לכל מרכיב ממרכיבי הסיוע המשפטי. חשב משטרת ישראל רשאי לשנות את התעריף של כל מרכיב ממרכיבי הסיוע באישור החשב הכללי במשרד האוצר; ז. "סיוע משפטי" - השתתפות בהוצאות בגין ייצוג משפטי והוצאות משפטיות נלוות, לפי הכללים הקבועים בפקודת המטא"ר הזאת; ח. "שוטר" - כל אחד מן המפורטים להלן, לרבות מי שחדל להיות שוטר ובלבד שהיה שוטר בעת שאירע האירוע מושא ההליך שבגינו מבוקש הסיוע המשפטי, ולמעט שוטר חובה: (1) שוטר מן המניין; (2) שוטר מוסף זמני (שמ"ז); (3) שוטר לתפקידים מיוחדים (שת"מ); (5) חייל מילואים המשרת שירות מילואים במג"ב, על פי צו שנתן שר הביטחון לפי סעיף 15 לחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008; ט. "שוטר חובה" - אחד מאלה: (1) שוטר חובה במשטרה ("שח"ם") או שוטר חובה במג"ב, שגויס על פי חוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986; (2) שוטר בשירות אזרחי–ביטחוני, כמשמעותו בחוק שירות לאומי-אזרחי, התשע"ד-2014. כללי פקודה זו נקבעת מכוח החלטת ממשלה מס' 4381 מתאריך 13.9.98, שעניינה ביטוח מקצועי למתן סיוע משפטי לשוטרים. סוגי ההליכים שבגינם שוטר רשאי לבקש סיוע משפטי שוטר רשאי לבקש סיוע משפטי, כמפורט בפקודה הזאת, בגין כל הליך מן ההליכים האלה: א. הליך פלילי כמפורט להלן: (1) הליכי מעצר ושחרור בערובה, לפי פרק ב לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996; (2) חקירה במחלקה לחקירת שוטרים (להלן "מח"ש") בשל היות השוטר חשוד בעבירה; (3) משפט פלילי, ובכלל זה יידוע ושימוע; (4) ערעור פלילי, לפי פרק ו לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982; (5) חקירה לפי חוק חקירת סיבות מוות, התשי"ח-1958. ב. הליך מינהלי או הליך אזרחי בבית משפט שהשוטר מתגונן מפניהם, ובלבד שאין המדינה מיוצגת באותו עניין או שבנסיבות העניין השוטר נזקק לייצוג משפטי נפרד; ג. מתן עדות, הבאת ראיות או חקירה של השוטר לפני ועדת חקירה ממלכתית שהוקמה לפי חוק ועדות חקירה, וזאת אם השוטר הוזהר לפי סעיף 15 לחוק ועדות חקירה, כי הוא עלול להיפגע מן החקירה או מתוצאותיה. על אף האמור, הוועדה רשאית לאשר סיוע משפטי לשוטר שהוזמן להעיד או להביא ראיות או להיחקר לפני ועדת חקירה ממלכתית, אף אם לא הוזהר כאמור, וזאת אם מצאה הוועדה כי נסיבות העניין מצדיקות את מתן הסיוע; ד. מתן עדות, הבאת ראיות או חקירה לפני ועדת בדיקה ממשלתית שהוקמה לפי סעיף 8א לחוק הממשלה, התשס"א-2001, אם התקיימו שני אלה: (1) שר המשפטים קבע, לבקשת השר הממנה את ועדת הבדיקה ובאישור הממשלה, כי לוועדת הבדיקה יהיו סמכויות של ועדת חקירה לפי סעיפים 9 עד 11 ו–27(ב) לחוק ועדות חקירה; (2) השוטר הוזהר כי הוא עלול להיפגע מן החקירה או מתוצאותיה. על אף האמור, הוועדה רשאית לאשר סיוע משפטי לשוטר שהוזמן להעיד או להביא ראיות או להיחקר לפני ועדת בדיקה ממשלתית, אף אם לא הוזהר כאמור בסעיף (2), וזאת אם מצאה הוועדה כי נסיבות העניין מצדיקות את מתן הסיוע; ה. מתן תגובה לטיוטת דוח מבקר המדינה המייחסת לשוטר ליקויים או כשלים אישיים בתפקוד או הקובעת כי לא ניהל באופן תקין את המערכת שעליה הוא ממונה, וזאת אם התקיימו שני אלה: (1) בטיוטה הועלה חשש שנעברה עבירה פלילית או משמעתית על פי כל דין; (2) בנסיבות העניין השוטר נזקק לייצוג משפטי נפרד מזה הניתן לו מן היועץ המשפטי למשטרה והיועץ המשפטי לשר לביטחון הפנים. הוועדה רשאית לאשר סיוע משפטי כאמור גם לשוטר שבטיוטת דוח המבקר בעניינו לא הועלה חשש לעבירה פלילית או משמעתית, וזאת אם בטיוטה נכללה בעניינו המלצה מפורשת לנקיטת צעדים אישיים או מסקנות אישיות, ובלבד שמדובר בביקורת שעניינה טוהר המידות או כאשר עצמת הפגיעה הצפויה לשוטר מצדיקה את הסיוע; ו. הליך משמעתי המתנהל בבית הדין למשמעת של המשטרה או הליך ערעור המתנהל בבית הדין לערעורים של המשטרה, לרבות שימוע, ולמעט הליך משמעתי המתנהל לפני דן יחיד; ז. שימוע לפני מדור אמצעים מינהליים במחלקת המשמעת, למעט שימוע שנערך בשל כוונה לנקוט נגד השוטר אמצעים מינהליים עקב טיב שירותו; ח. הליך משמעתי המתנהל לפני ועדה או לפני בית דין שתפקידם לדון בעבירות אתיקה או משמעת של בעלי מקצוע מסוים שהשוטר נמנה עמם. זכאות שוטר לסיוע משפטי - כללי שוטר זכאי לקבל סיוע משפטי בגין הליך כמפורט בסעיף 3, ולפי הקבוע בפקודה זו, אם התקיימו בו כל אלה: א. ההליך הוא בשל מעשה או מחדל שעשה השוטר במילוי תפקידו ולשם מילוי תפקידו; ב. התקיים אחד מאלה: (1) המעשה או המחדל שעשה השוטר היה בתחום סמכותו כדין; (2) השוטר עשה את המעשה או המחדל בהיותו סבור בתום לב כי הוא נוהג בתחום סמכותו. סייגים לזכאות א. שוטר החשוד בעבירות או במעשים שיש בהם פגיעה באמון הציבור הליך מן המנויים בסעיף 3, המתנהל בחשד לעבירה חמורה או כזו הכרוכה בקלון או בחשד למעשה, לרבות מחדל, שיש בו כדי לגרום לפגיעה באמון הציבור ברשויות השלטון - לא יהיה שוטר זכאי לקבל סיוע משפטי בגינו, אלא אם כן החליטה הוועדה כי ראוי לתת בגינו סיוע משפטי לשוטר, וזאת בהתחשבות בכל נסיבות העניין, לרבות התחשבות באפשרות כי מתן הסיוע יביא לפגיעה באמון הציבור ברשויות השלטון. ב. שוטר שהורשע בפסק דין סופי בעבירה הטעונה מחשבה פלילית הורשע שוטר בהליך פלילי או משמעתי, בפסק דין סופי בעבירה שהיסוד הנפשי הדרוש לשם התהוותה הוא מחשבה פלילית - לא יהיה זכאי לסיוע משפטי בגין אותו ההליך, אלא אם כן קבעה הוועדה כי התקיימו שני אלה: (1) במעשה או במחדל שעשה השוטר הוא לא חרג חריגה רבתי מן המתחייב ממילוי תפקידו; (2) מפסק הדין עולה כי לא היה בהתנהגות השוטר משום התעמרות וזדוניות המנתקות את הקשר שבין המעשה שבגינו הועמד השוטר לדין לבין מילוי תפקידו. בסעיף זה - "פסק דין סופי" - פסק דין שלא ניתן לערער עליו עוד. ג. שוטר שהורשע בערכאה ראשונה ומבקש סיוע משפטי להליך של ערעור שוטר שהורשע בערכאה ראשונה בעבירה שהיסוד הנפשי הדרוש לשם התהוותה הוא מחשבה פלילית - לא יהיה זכאי לסיוע משפטי בהליך של ערעור, אלא אם כן החליטה הוועדה כי מן הראוי לתת סיוע משפטי כאמור, וזאת בהתחשבות בכל נסיבות העניין, לרבות התחשבות באפשרות כי מתן הסיוע יביא לפגיעה באמון הציבור ברשויות השלטון. ד. שוטר שנתבע תביעה אזרחית בגין הוצאת לשון הרע שוטר שנתבע תביעה אזרחית בגין הוצאת לשון הרע לא יהיה זכאי לסיוע משפטי בגין תביעה זו - אלא אם כן קבעה הוועדה כי הדברים שבגינם הוגשה התביעה, הן מבחינת אופן אמירתם הן מבחינת תוכנם ומהותם, נאמרו בתחום סמכותו כדין או בהיותו סבור בתום לב כי הוא נוהג בתחום סמכותו. הוועדה תשקול אם לקבוע כאמור, בהתחשבות בכל נסיבות העניין, לרבות בהתחשבות בחובה המוטלת על השוטר להיזהר ולהקפיד בדבריו ובתגובותיו בפומבי, ולהימנע מכל התבטאות שיש בה משום הוצאת לשון הרע. הגשת הבקשה לסיוע משפטי א. שוטר המבקש סיוע משפטי - יעשה את אלה: (1) יגיש אל רכז הוועדה בקשה בכתב בטופס שתקבע הוועדה; (2) יצרף לבקשתו את המסמכים הנזכרים בטופס וכל מסמך אחר שיש בו כדי לתמוך בבקשה, לרבות הודעתו בכתב במח"ש, הסכם שכר הטרחה עם עורך הדין המייצג אותו וקבלות בגין הוצאותיו - אם יש ברשותו כאלה. ב. שוטר רשאי להגיש בקשה לסיוע משפטי מיום תחילת ההליך שבגינו הוא מבקש את הסיוע ועד היום שבו חלפו שנתיים מיום סיום ההליך. ג. במקרים חריגים תהיה הוועדה רשאית לדון בבקשה שהוגשה גם לאחר חלוף המועד האמור, אם מצאה כי התקיימו טעמים מיוחדים המצדיקים זאת. ד. עם הגשת הבקשה יחתום השוטר על כתב התחייבות ושיפוי לקרן. כתב ההתחייבות והשיפוי ישמש להבטחת השבת הסיוע - אם תידרש כזו לפי האמור בסעיף 12. ה. בקשה לסיוע משפטי שהגיש המפקח הכללי המכהן או סגן המפקח הכללי המכהן - יעביר אותה רכז הוועדה אל הוועדה שליד משרד המשפטים, והיא תדון בה כקבוע בסעיף 8. הוועדה לסיוע משפטי - הרכב, תפקידים, סמכויות וסדרי עבודה א. הרכב הוועדה חברי הוועדה יהיו אלה: (1) סגן המפקח הכללי - יושב ראש הוועדה. יושב ראש הוועדה רשאי למנות את ראש אגף משאבי האנוש למלא את מקומו, אם נבצר ממנו זמנית למלא את תפקידו; (2) היועץ המשפטי למשטרה או נציגו - חבר הוועדה, והוא יהיה גם רכז הוועדה; (3) ראש מחלקת הפרט באגף משאבי האנוש או נציגו - חבר הוועדה; (4) נציג ציבור - חבר הוועדה. נציג הציבור בוועדה יהיה עורך דין הכשיר להתמנות לשופט בית משפט השלום. את נציג הציבור ימנה מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים מתוך רשימה שקבע, בהתייעצות עם לשכת עורכי הדין. ב. תפקידי הוועדה וסמכויותיה הוועדה מוסמכת לדון בבקשה לסיוע משפטי שהגיש שוטר, ולאשר לו סיוע משפטי כמפורט בפקודה זו. ג. הדיונים בוועדה (1) הוועדה תקיים דיון אחד בכל חודש. ואולם, אם מצא רכז הוועדה כי מספר הבקשות העומדות לדיון והיקף הטיפול הנדרש בהן הוא רב מן הרגיל או מועט מן הרגיל - הוא רשאי לקבוע דיונים בתדירות גבוהה יותר או נמוכה יותר, לפי העניין. (2) הוועדה תדון בבקשתו של שוטר במועד הדיון הסמוך לאחר שהגיש השוטר את הבקשה בצירוף כל המסמכים כמפורט בסעיף 6א. מצא רכז הוועדה כי יש מקום לדחות את הדיון בבקשה למועד מאוחר יותר - הוא רשאי לעשות כן. (3) דיוני הוועדה יתקיימו בהרכב מלא של חבריה. (4) הוועדה תנהל פרוטוקול של דיוניה, ובו יירשמו בעניין כל בקשה הפרטים האלה: מועד התכנסות הוועדה, פרטי המבקש, פרטי ההליך שבגינו הוגשה הבקשה לסיוע, גובה הסיוע המבוקש - אם מבוקש סיוע מוגדל או מיוחד, דברי חברי הוועדה והחלטת הוועדה. חברי הוועדה יחתמו על הפרוטוקול. ד. החלטת הוועדה (1) הוועדה תקבל החלטה ברוב דעות. לא היה רוב - תכריע דעת יו"ר הוועדה. (2) הוועדה תנמק את החלטתה. (3) הוועדה תודיע את החלטתה בכתב לשוטר בתוך 14 יום מיום שהתקבלה. בקשה לסיוע משפטי שהגיש המפכ"ל או הסמפכ"ל א. הגיש המפקח הכללי המכהן או סגן המפקח הכללי המכהן בקשה לסיוע משפטי - תדון בבקשה הוועדה שליד משרד המשפטים. ב. בעת שהוועדה שליד משרד המשפטים דנה בבקשות שהוגשו כאמור בסעיף א, יהיו חברים בה גם היועץ המשפטי למשטרה או נציגו וראש מחלקת הפרט או נציגו. הסיוע המשפטי - מרכיביו והיקפו א. מרכיבי הסיוע המשפטי הוועדה הדנה בסיוע משפטי לשוטר רשאית לאשר סיוע משפטי לפי מרכיבי הסיוע האלה: (1) השתתפות בהוצאות בגין ייצוג משפטי - אחד מאלה, על פי בחירת השוטר: (א) מינוי עורך דין מטעם הקרן, אשר ייצג את השוטר; (ב) השתתפות בהוצאות בגין שכר הטרחה של עורך דין שהשוטר מינה לעצמו, בסכום שתקבע הוועדה כאמור בפקודה זו; (2) השתתפות בהוצאות המשפטיות הנלוות להליך המשפטי: (א) אגרות; (ב) דמי צילום של חומר חקירה, פרוטוקולים או כל מסמך אחר; (ג) שכר עדים כפי שנקבע בבית המשפט או בדרך אחרת הקבועה בחיקוק; (ד) שכר מומחים, לרבות שכר עבור מתן ייעוץ, מתן חוות דעת בכתב או מתן עדות מומחה; (ה) דמי תרגום מסמכים; (3)היקף הסיוע המשפטי - הכלל - סיוע לפי התעריף לכל מרכיב ממרכיבי הסיוע (א) סכום הסיוע המשפטי יהיה סכום כל מרכיבי הסיוע; (ב) סכום כל מרכיב ממרכיבי הסיוע יהיה לא יותר מן התעריף שנקבע לו ולא יותר מסכום ההוצאות שהוציא השוטר בגינו. ביקש שוטר לעיין בתעריף - יפנה לרכז הוועדה, והוא יאפשר לו לעשות כן. סיוע מוגדל וסיוע מיוחד א. הגדרות בסעיף 10 - (1) "סיוע מוגדל" - סיוע משפטי כקבוע בסעיף 9, בסכום שהוא יותר מן הקבוע בתעריף בשיעור של עד 50% ועד בכלל, לכל מרכיב ממרכיבי הסיוע; (2) "סיוע מיוחד " - סיוע משפטי כקבוע בסעיף 9, בסכום שהוא יותר מן הקבוע בתעריף בשיעור העולה על 50% לכל מרכיב ממרכיבי הסיוע; (3) "סכום התקרה" - סכום הקבוע בתקנון הקרן, והוא הסכום המרבי של הסיוע המשפטי שמוסמכת הוועדה לאשר בעצמה - לשוטר שאושר לו סיוע מוגדל או מיוחד. חשב משטרת ישראל רשאי, באישור החשב הכללי במשרד האוצר, לשנות את סכום התקרה בתקנון הקרן. ב. סיוע מוגדל הוועדה רשאית לאשר לשוטר סיוע מוגדל אם מצאה כי היקפו של הסיוע ומרכיביו נחוצים וסבירים בנסיבות העניין, וזאת בהתחשבות בהתפתחות ההליך ובתוצאותיו. ג. סיוע מיוחד - בקשה מראש והשיקולים לאישור הסיוע (1) שוטר המבקש לקבל סיוע מיוחד - יגיש את הבקשה, בדרך הקבועה בסעיף 6א, לפני שיתחייב להוציא את ההוצאות בגין ההליך, ויציין בבקשה את הנימוקים שבגללם מוצדק, לדעתו, לתת לו סיוע מיוחד. (2) הגיש השוטר את הבקשה לסיוע מיוחד כאמור בסעיף (1) - הוועדה רשאית לאשר לו את הסיוע המיוחד אם מצאה שהתקיימו שני אלה: (א) היקף הסיוע המיוחד ומרכיביו נחוצים וסבירים בנסיבות העניין; (ב) הסיוע המיוחד מוצדק בשל מורכבות ההליך או בשל נסיבות מיוחדות אחרות. ד. סיוע מיוחד - השיקולים לאישורו בדיעבד על אף האמור בסעיף ג, הוועדה רשאית לאשר סיוע מיוחד לשוטר גם אם הגיש את הבקשה בדיעבד, לאחר שהתחייב להוציא את ההוצאות בגין ההליך, אם מצאה כי נוסף על התנאים הקבועים בסעיף ג(2) התקיימה אחת או יותר מן הנסיבות האלה: (1) מתוצאות ההליך עולה כי השוטר פעל כדין וללא דופי או כי הוא לא היה מעורב כלל במעשה או במחדל שיוחס לו; (2) בזמן ניהול ההליך התגלו עובדות או נסיבות המצדיקות סיוע מיוחד; (3) תוצאות ההליך המשפטי מצדיקות סיוע מיוחד; (4) מאז תחילת ההליך ובגינו הורע מצבו הכלכלי של השוטר במידה המצדיקה סיוע מיוחד; ה. סיוע משפטי הכולל סיוע מוגדל או מיוחד - אישורים מיוחדים למתן סיוע בסכום שהוא יותר מסכום התקרה סיוע משפטי לשוטר הכולל סיוע מוגדל או מיוחד, וסכומו הוא יותר מסכום התקרה כהגדרתו בסעיף א, טעון אישור של חשב המשטרה או אישור של המפקח הכללי ושל חשב המשטרה - לפי גובה הסכום, כקבוע בתקנון הקרן. עיון חוזר א. הגיש שוטר בקשה לסיוע משפטי, והחליטה הוועדה שלא לאשר לו סיוע, או שהוועדה אישרה לו סיוע בסכום מסוים, והוא סבור כי יש לאשר לו סכום גבוה יותר - השוטר רשאי לבקש מן הוועדה לבחון שוב את החלטתה. ב. השוטר יגיש את הבקשה לעיון חוזר לאחר סיום ההליך שבגינו הוגשה הבקשה. על אף האמור, השוטר רשאי להגיש את הבקשה אף אם טרם הסתיים ההליך, אם התגלו עובדות חדשות או השתנו נסיבות או אם השוטר סבור כי החלטת הוועדה מוטעית. ג. הוגשה הבקשה לעיון חוזר לאחר סיום ההליך, כאמור בסעיף ב, השוטר רשאי, בתוך שבעה ימים מיום קבלת החלטת הוועדה, לבקש מן הוועדה לעיין שוב בהחלטתה. ד. השוטר יגיש את בקשתו בכתב, וינמק בה מדוע הוא סבור כי יש מקום לשנות מן ההחלטה הקודמת של הוועדה. ה. השוטר יצרף לבקשה קבלות ומסמכים שיש בהם כדי לתמוך בבקשתו. ו. בדיון בבקשה לעיון חוזר תהיה הוועדה רשאית לקבל כל החלטה מן ההחלטות המפורטות להלן בסעיף 12א. קביעת שיעור הסיוע המשפטי וסכומו - בחינה מחודשת בסיום ההליך א. קיבל שוטר סיוע משפטי לפני שהסתיים ההליך - הוועדה רשאית בסיום ההליך, לאחר שבחנה את תוצאותיו, לדון שוב בזכאות השוטר לסיוע משפטי ולקבוע כל אחד מאלה: (1) השוטר זכאי לסיוע בהיקף שאושר לו בהחלטה הראשונה של הוועדה; (2) השוטר זכאי לסיוע בהיקף שהוא יותר מזה שאושר לו בהחלטה הראשונה של הוועדה, בכפוף להוראות סעיפים 9 ו–10; (3) השוטר זכאי לסיוע בהיקף שהוא פחות מזה שאושר לו בהחלטה הראשונה של הוועדה או שאינו זכאי כלל לסיוע. ב. בקביעת שיעור הסיוע המשפטי וסכומו בסיום ההליך, תתחשב הוועדה בהתנהגותו ובמידת אשמו של המבקש, כפי שהם עולים מנימוקי ההחלטה שנתנה הרשות המוסמכת הנוגעת בדבר בעניינו, וכן היא תתחשב באפשרות כי מתן הסיוע יביא לפגיעה באמון הציבור ברשויות השלטון. ג. בקביעת שיעור הסיוע המשפטי וסכומו בסיום ההליך, כקבוע בסעיפים א - ב, תביא הוועדה במניין שיקוליה את תוצאות החלטת הרשות המוסמכת בעניין השוטר, לרבות נקיטת צעדים משמעתיים כלפיו, פיטוריו וכיו"ב. ד. קבעה הוועדה כי שוטר שקיבל סיוע משפטי אינו זכאי לסיוע המשפטי שקיבל, כולו או חלקו - ישיב השוטר לקרן את הסכום שלפי קביעת הוועדה הוא לא היה זכאי לו, במועדים ובתנאים שתקבע הוועדה. הוועדה לא תקבע כאמור בלי שנתנה לשוטר הזדמנות סבירה להעלות טענותיו בעניין זכאותו לסיוע. ה. לא השיב השוטר את הסכום האמור בסעיף ד - יהיה רשאי חשב משטרת ישראל לפי כתב ההתחייבות והשיפוי לקרן, לנכות את סכום החוב של השוטר מכל תשלום המגיע לו. זכאות שוטר חובה לסיוע משפטי א. לעניין הזכאות של שוטר חובה לסיוע משפטי - דינו של שוטר החובה יהיה כדין חייל בשירות חובה, כקבוע בפקודות הצבא. ב. קצין הרווחה של היחידה שבה משרת שוטר החובה יביא לידיעתו את פרטי זכאותו לסיוע משפטי לפי פקודות הצבא. ביטול פקודת מטא"ר פקודת המטא"ר 06.03.02 - "זכות שוטר לסיוע משפטי" שפורסמה ביום 1.1.2012 - בטלה. 23 במרץ 2016
|