| 1. | הגדרה |
| 2. | פרסומת מטעה או פוגעת בכבוד המקצוע |
| 3. | פגיעה בציבור |
| 4. | סייג לעניין מידע לציבור |
| 5. | תחילה |
תקנות הרופאים (פרסומת אסורה), התשס"ט-2008 1בתוקף סמכותי לפי סעיף 11 לפקודת הרופאים [נוסח חדש], התשל"ז-1976, בהתייעצות עם ההסתדרות הרפואית בישראל ובאישור ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
| 2. פרסומת מסוג כמפורט להלן או הנעשית בצורה או בדרך כמפורט להלן, היא פרסומת שיש בה כדי להטעות את הציבור או כדי לפגוע בכבוד המקצוע: (1) תכנים - (א) פרסום עובדות שגויות או מטעות, מידע לא נכון או מצג שוא אחר; (ב) ציון נתונים מספריים או אחרים על הצלחה של טיפול רפואי או טיפול אחר בבריאות אדם שמבצע הרופא שאודותיו הפרסומת, למעט אם ניתן לכך אישור מאת המנהל הכללי של משרד הבריאות או עובד בכיר במשרד הבריאות שהוא הסמיך לעניין זה, אם שוכנע כי קיימות אמות מידה מדעיות לנתונים האמורים, וכי אין בציון הנתונים כדי להטעות את הציבור; (ג) הבטחת הצלחה של טיפול; (ד) פרסומת המשבחת את מיומנותו, ידיעותיו וכשירותו המקצועית של רופא, בין אם נקבו בשמו ובין אם לאו; (ה) דברי זלזול, השמצה או שלילת כשירותו או ניסיונו של רופא או מטפל אחר; (ו) שימוש בתואר מומחה שלא אושר לרופא לפי תקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות), התשל"ג-1973, או בתואר דומה עד כדי הטעייה לאחד התארים שלפי התקנות האמורות או ציון תחום מומחיות שאינו קיים באותן תקנות; אין בתקנה זו כדי למנוע מרופא מלציין את התחום הרפואי שבו הוא עוסק, ובלבד שלא יהיה שימוש בביטוי "מומחה" או "מומחיות"; (ז) שימוש בתואר אקדמי במקצוע שאיננו רפואה, אלא אם כן צוין בצדו תחום התואר וכן תוארו ברפואה של הרופא; (ח) שימוש בידי מי שעיקר עיסוקו ברפואה הוא בישראל - בתואר פרופסור ברפואה, אלא אם כן נזכר התואר לאחר שמו ותוארו ברפואה של הרופא, וצוין בצדו שם המוסד והארץ שבה ניתן והתקופה שבה כיהן כפרופסור; (2) צורה - (א) שימוש בשם, כינוי, תמונה, תצלום או דמות של אנשים מפורסמים וידועי שם; (ב) שימוש בשם, כינוי, תמונה, תצלום או דמות של מטופלים או של אנשים הנחזים להיות מטופלים או רופאים, אלא אם כן צוין במפורש ובמקום בולט לעין כי אין מדובר במטופל או ברופא; (ג) פרסומת המכילה צילום, ציור או תמונה של אברי גוף מוצנעים; (3) דרך - (א) פרסומת הנעשית בשיווק ישיר באמצעות הטלפון (טלמרקטינג) או באמצעות סוכן מכירות; (ב) פרסומת בעיתונות, במגזינים ובכתבי עת, וכן במדריכי טלפון, בספרי מען או במדריכים מסווגים אחרים, שגודלה עולה על חצי העמוד או שמופיעה יותר מפעם אחת באותו גיליון של העיתון או באותו מדריך; (ג) פרסומת על שלט חוצות, נייח או נייד, בשטח העולה על 60×40 סנטימטרים, לכל רופא ורופא; לעניין זה, (ד) פרסומת באינטרנט הנעשית - (1) באתר המכיל תכנים של אלימות, פורנוגרפיה, תובן בלתי חוקי אחר או באתר המיועד לקטינים; (2) בדרך של פרסומת "קופצת" (Pop Up ); לעניין פסקת משנה זו, "פרסומת באינטרנט" - לרבות קישורים (LINK ) לאתרים אחרים, פסי פרסומת (BANNER ), או בכל דרך אחרת; |
| 4. תקנה 2(2) ו-(3) לא תחול על פרסום מידע המתמקד בעובדות ושמטרתו הפצת ידע והסברה רפואית. |
| 5. תחילתן של תקנות אלה 90 ימים מיום פרסומן. י"ג בתשרי התשס"ט (12 באוקטובר 2008) יעקב בן יזרי שר הבריאות |