שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > וינשטיין מיישר קו: אישר מתווה לתאום הטיפול במסתננים המעורבים בפלילים

חדשות

וינשטיין מיישר קו: אישר מתווה לתאום הטיפול במסתננים המעורבים בפלילים, צילום: היועץ יהודה וינשטיין
וינשטיין מיישר קו: אישר מתווה לתאום הטיפול במסתננים המעורבים בפלילים
29/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

במסגרת המתווה החדש בין המשטרה לרשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים ניתן יהיה להעביר מסתנן למשמורת רק במקרים בהם קיים חשש לפגיעה בשלום הציבור ובביטחונו. בלשכת היועמ"ש מבהירים כי מבחינתם ההליך המינהלי בהתאם למתווה החדש לא נועד להחליף הליך פלילי, ואינו מהווה "מקצה שיפורים" או "מסלול עוקף" להליך הפלילי

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, אישר כעת מתווה לתיאום הטיפול במסתננים המעורבים בפלילים בין משטרת ישראל לרשות האוכלוסין וההגירה שבמשרד הפנים. המתווה נועד לייעל את התיאום בין משטרת ישראל לבין ממונה ביקורת הגבולות, לגבי מסתננים החשודים במעורבות בפלילים או מסתננים שהורשעו ועומדים בפני שחרור ממאסר. לגבי אלה, מסדיר המתווה הליך שימוע בפני משרד הפנים, שנועד לבירור השאלה האם יש בשחרורם כדי לסכן את שלום הציבור וביטחונו, לצורך קבלת החלטה אם להעבירם למשמורת.

נזכיר כי בעקבות פסק דינו של בית המשפט העליון בעניין החוק למניעת הסתננות, הורה היועץ וינשטיין על הקפאת הפעלתו של נוהל קודם בעניין טיפול במסתננים המעורבים בפלילים. זאת, על מנת לאפשר בחינה מעמיקה של הסוגיה לאור קביעות בית המשפט העליון. בהמשך לכך, נערכו דיונים על ידי עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), וגובש המתווה, שאושר כאמור על ידי היועץ המשפטי לממשלה.

המתווה המעודכן כולל התווית שיקול הדעת של הממונה, בין היתר בהתחשב בסוג העבירה (דוגמת עבירות ביטחון, שוד ואלימות), מידת הישנותה, היקף התופעה העבריינית וקיומה של חלופת משמורת. הרף שנקבע בנוהל הקודם היה פגיעה ממשית בסדר הציבורי, ואילו הרף שנקבע במתווה הנוכחי הוא רף גבוה יותר, המבוסס על סמכותו של שר הפנים מכוח חוק הכניסה לישראל. בהתאם לכך, ניתן להעביר מסתנן למשמורת רק במקרים בהם קיים חשש לפגיעה בשלום הציבור ובביטחונו.

בנוסף, על-פי המתווה, העברתו של מסתנן שנעצר על ידי המשטרה בחשד לביצוע עבירה לעריכת הליך השימוע בפני ממונה ביקורת הגבולות לא תתאפשר במקרים שבהם הוחלט על סגירת התיק בעילה של חוסר עניין לציבור. זאת, בין היתר, נועד להדגיש את העובדה שההליך המינהלי בהתאם למתווה זה לא נועד להחליף הליך פלילי ואינו מהווה "מקצה שיפורים" או "מסלול עוקף" להליך הפלילי.

בלשכת היועץ וינשטיין מדגישים כי על פי החלטתו, ככלל, לא ניתן יהיה להחזיק במשמורת מסתנן שהועמד לדין פלילי, נתבקש מעצרו עד תום ההליכים, ובית המשפט הורה על שחרורו.

לקריאה נוספת, ראו:

 

לראשונה: הסנגור הציבורי הארצי ד"ר יואב ספיר מתייצב נגד היועמ"ש וינשטיין

 

היועמ"ש וינשטיין משיב מלחמה: מתנגד לצירוף הסנגוריה הציבורית בעליון

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:63
קומיט וכל טופס במתנה