תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) (העסקת עמיתי רופא שהגיעו מחוץ לישראל)(תיקון) התשפ"ו-2026.
מטרת התיקון היא לעדכן את אמות המידה לתקצוב בתי החולים בעד העסקת עמיתי רופא.
טיוטת תקנות מטעם שר הבריאות
טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) (העסקת עמיתי רופא שהגיעו מחוץ לישראל)(תיקון) התשפ"ו-2026
|
|
|
בתוקף הסמכות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940[1] (להלן – הפקודה), שנטלתי לעצמי לפי סעיף 34 לחוק –יסוד: הממשלה[2], אני מתקין תקנות אלה: |
||||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) (העסקת עמיתי רופא שהגיעו מחוץ לישראל) התשפ"ו-2025[3] (להלן – התקנות העיקריות) בתקנה 1 - |
||||||
|
|
|
(1) במקום האמור בהגדרה "יום הדיווח", יבוא - |
||||||
|
|
|
|
""יום הדיווח" - לעניין פעילות שתוקצבה בשנת 2025 – כ' בתשרי התשפ"ז (1באוקטובר 2026), ולעניין פעילות שתוקצבה בשנת 2026 ובכל שנה לאחר מכן – ה-1 בנובמבר בשנה העוקבת;"; |
|||||
|
|
|
(2) ההגדרה "תקופת ההתאמה" – תימחק. |
||||||
|
תיקון תקנה 3 |
2. |
בתקנה 3 לתקנות העיקריות - |
||||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), המילים "בתקופת העסקה ובתקופת קליטה" – יימחקו; |
||||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב), במקום המילים "במשרה מלאה" יבוא "בשיעור של 66% משרה לפחות". |
||||||
|
|
|
(3) במקום האמור בתקנת משנה (ג) יבוא - |
||||||
|
|
|
|
"(ג) |
עם סיום תקופת הקליטה, תמשיך העסקתו של עמית הרופא בבית החולים בשיעור של 66% משרה לפחות וישובץ לעבודה בבית החולים, בליווי מקצועי מצוות בית החולים.". |
||||
|
החלפת תקנה 4 |
3. ב |
במקום האמור בתקנה 4 לתקנות העיקריות, יבוא - |
||||||
|
|
|
"אמות מידה לחלוקת סכום תקצוב נוסף |
4. |
לבית חולים יחולק סכום תקצוב נוסף בעד כל עמית רופא שהגיע מחוץ לישראל, ובלבד שבית החולים פנה אל המשרד לפני תחילת העסקה לצורך קבלת אישור על תקצוב עמית הרופא, ושכל אחד מעמיתי הרופא הועסק בבית החולים הן בתקופת הקליטה והן לאחריה, לפי הפירוט הזה: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) בשנת ההעסקה הראשונה בית החולים יקבל ממשרד הבריאות סכום תקצוב בסך 30,000 שקלים חדשים בעד כל עמית רופא שהגיע מחוץ לישראל ושתקצובו אושר על ידי המשרד, לצורך בניית תוכנית לתקופת הקליטה, העברתה ותפעולה בבית החוליםוכן בעד ליווי כל עמית רופא שהגיע מחוץ לישראל בתקופת הקליטה ולאחריה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) נוסף על האמור בפסקה (א), בית החולים יקבל ממשרד הבריאות סכום תקצוב נוסף לפי חודשי העסקה בפועל, או חודשי העסקה מתוכננים עד לסוף כל שנה קלדנרית, לפי הפירוט הזה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) בעד שנת העסקה ראשונה – סכום של עד 300,000 שקלים חדשים בעד כל עמית רופא, ולא יותר משבעה עמיתי רופא שזו שנת העסקתם הראשונה בבית החולים, ובתנאי שעמית הרופא השתתף בתקופת הקליטה במלואה או שהוא החל להשתתף בה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) בעד שנת העסקה שנייה - סכום של עד 247,500 שקלים חדשים בעד שנה מלאה של כל עמית רופא; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) בעד שנת העסקה שלישית – סכום של עד 165,000 שקלים חדשים בעד שנה מלאה של כל עמית רופא; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) זכאות בית החולים מותנית בקבלת אישור ממשרד הבריאות מראש על כך שיש יתרה תקציבית המאפשרת את העסקת עמית הרופא, ובעמידתו בתנאים האלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) בית החולים יגיש למשרד הבריאות התחייבות חתומה ביד חבר הנהלת בית החולים בה מפורטים עמיתי הרופא המועסקים בבית החולים, מועד תחילת ההעסקה, והתחייבות בית החולים לקיים את תקופת הקליטה במלואה ולהמשיך להעסיק מיד אחריה את עמית הרופא; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בית חולים יגיש למשרד הבריאות תוכנית קליטה עד חודש ימים לפני קליטת עמית הרופא להעסקה בבית החולים, או במועד מאוחר יותר שייקבע על ידי המשרד, לצורך בחינתה ואישורה במשרד הבריאות; משרד הבריאות רשאי לדרוש מבית החולים לבצע שינויים בתוכנית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) בית החולים החל את תקופת הקליטה לעמית הרופא שהגיע מחוץ לישראל לא יאוחר מיום 1 בנובמבר בשנת התקצוב המתאימה, או במועד מאוחר יותר שייקבע על ידי משרד הבריאות; עמיתי רופא מחוץ לישראל שיתחילו את תקופת הקליטה לאחר מועד זה לא יזכו את בית החולים בתקצוב במסגרת התקנות באותה שנת תקצוב; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) בית חולים יתחייב להעניק לכל עמית רופא שהגיע מחוץ לישראל את כל זכויות העבודה לפי דין, הן בתקופת ההכשרה והן לאחריה, והאחריות לכך תחול על בית החולים בלבד; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) בית החולים יעמוד בהתחייבויותיו המפורטות בתוכנית שאישר משרד הבריאות כאמור בפסקת משנה (ב).". |
|
תיקון תקנה 5 |
4. |
בתקנה 5 לתקנות העיקריות, בסופן יבוא "ועל סיום העסקה בבית החולים.". |
||||||
|
ביטול תקנה 6 |
5. |
תקנה 6 לתקנות העיקריות – תימחק. |
||||||
|
החלפת תקנה 7 |
6. |
במקום האמור בתקנה 7 יבוא - |
||||||
|
|
|
"חלוקת יתרות וביצוע התאמות |
7. |
נותר סכום לחלוקה תחולק היתרה בין בתי החולים בעד כל חודש של העסקה מעבר לתקופת ההעסקה שתוקצבה לפי תקנה 4, עד למיצוי היתרה; חתימה על התחייבות להמשך העסקת עמית הרופא למספר החודשים שיתוקצבו כאמור בפסקה (2), תהיה תנאי לקבלת התקצוב לפי תקנה זו.". |
||||
|
הוראת מעבר |
7. |
אמות המידה, הכללים לתקצוב והוראות הקיזוז שחלו לפי תקנות אלה על פעילות שתוקצבה בשנת 2025 ימשיכו לחול על עמיתי הרופא שבתי החולים קיבלו תקצוב בעדם בשנה זו, וההוראות שתוקפן החל מיום 1 בינואר 2026 יחולו על פעילות שטרם תוקצבה. |
||||||
|
תחילה |
8. |
תחילתו של תיקון זה ביום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026). |
||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
_________________
חיים כץ
שר הבריאות
דברי הסבר
חוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), קובע בסעיף 9 כי החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי תשלום חודשי קבוע כפי שהודיעו לו שר האוצר ושר הבריאות, וכי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע תקנות בעניינים הקבועים בסעיף קטן 9(ו)(1). בנוסף, נקבע בסעיף 9(ו)(2) כי השרים רשאים לקבוע כי אחת לשנה יחולק לבתי החולים הציבוריים הכלליים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום נוסף בסכום שיקבעו, על פי מדדי איכות רפואיים שיקבע בתקנות.
תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים)(תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2022 (להלן –תקנות ההתחשבנות), מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק.
בסעיף 5 לתקנות ההתחשבנות נקבע, כי בנוסף לסכום חודשי, יחולק בכל שנה לכלל בתי החולים סכום נוסף בעד תכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה, וכי סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – פקודת בריאות העם) , לאחר שנטל את סמכותו לפי חוק יסוד הממשלה. הסכום שיחושב לכל בית חולים לפי תקנות אלה יתווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים.
סעיף 33 לפקודת בריאות העם מסמיך את המנהל לקבוע תקנות הקובעות דרישות שונות מבתי חולים, ובין השאר בנושאים הנוגעים לסידורים סניטריים, ניהול מקצועי, וטיפול רפואי נאות בחולים.
מטרת התיקון היא לעדכן את אמות המידה לתקצוב בתי החולים בעד העסקת עמיתי רופא מחו"ל שקיבלו רישיון ישראלי מטעם משרד הבריאות במחלקות השונות בבית החולים. התקצוב החל בשנת 2025 וממשיך גם בשנת 2026 בתנאים המפורטים בתיקון זה.
מערכת הבריאות בישראל מתמודדת עם אתגרים גוברים הנובעים מגידול והזדקנות האוכלוסייה, עלייה במחלות כרוניות ומחסור בכוח אדם רפואי. כדי להתמודד עם אתגרים אלה, נדרש שילוב של אנשי מקצוע נוספים במערכת הבריאות. מקצוע עמית רופא, המוסדר בחוק הסדרת העיסוק, התשס"ח-2008 משתלב בהצלחה במערכות בריאות מתקדמות בעולם. עמיתי רופא הם אנשי מקצוע מוכשרים הפועלים בצוות רפואי ובפיקוח רופא, ומבצעים מגוון פעולות רפואיות כגון: נטילת אנמנזה, בדיקות גופניות, הערכה קלינית, ניהול מטופלים, פרוצדורות רפואיות וטיפול במלר"דים. שילובם של עמיתי רופא בבתי החולים נועד להרחיב את היכולת הקלינית תוך שמירה על איכות הטיפול, לשפר את זמינות השירותים, לקצר זמני המתנה, לספק גמישות תפעולית הנדרשת הן בשגרה והן בחירום ועוד.
לפיכך, התיקון המוצע נועד להסדיר את שילובם של עמיתי רופא בבתי החולים באופן שיאפשר מימוש היתרונות הללו.
לתקנה 1
מוצע לתקן את ההגדרה "יום הדיווח" בסעיף ההגדרות ולהתאים אותו גם לשנת 2026 וגם לשנים שלאחריה, וכן מוצא למחוק את ההגדרה "תקופת התאמה", שאינה רלוונטית יותר לתקצוב החל משנת 2026 ואילך.
לתקנה 2
מוצע לבטל את ההבחנה בין תקופת הקליטה לתקופת העסקה, וכן מוצע להפחית את אחוזי המשרה הנדרשים בתקופת הקליטה ולאחריה.
לתקנה 3
מוצע לתקן (ולמעשה להחליף) את תקנה 4, ולקבוע את המנגנון לתקצוב בתי החולים בעד פעילות החל משנת 2026 והלאה. כך, מוצע לקבוע מדרגות תקצוב לבתי החולים בהתאם לשנות ההעסקה של עמיתי הרופא, וכן לקבוע סכום תקצוב חד פעמי בשיעור של 30,000 שקלים חדשים בעד בניית תכנית לכל עמית רופא שנקלט בבית החולים. כמו כן, מוצע לקבוע את התנאים בהם צריך בית החולים לעמוד כדי לקבל תקצוב לפי תקנה זו.
לתקנה 4
מוצע לתקן את דרישת הדיווח כך שתכלול גם דיווח על סיום העסקה של עמית הרופא בבית החולים.
לתקנה 5
מוצע לבטל את תקנה 6.
לתקנה 6
מוצע לתקן את סעיף חלוקת היתרות.
לתקנה 7
מוצע לקבוע הוראת מעבר, לפיה אמות המידה, הכללים לתקצוב והוראות הקיזוז שחלו לפי תקנות אלה על פעילות שתוקצבה בשנת 2025 ימשיכו לחול על עמיתי הרופא שבתי החולים קיבלו תקצוב בעדם בשנה זו, וההוראות שתוקפן החל מיום 1 בינואר 2026 יחולו על פעילות שטרם תוקצבה.
לתקנה 8
מוצע לקבוע את תחילת התיקון ליום 1 בינואר 2026, כדי שניתן יהיה לתקצב את בתי החולים על פעילות שבוצעה החל ממועד זה.