תוכן עניינים
טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון מס'...), התשפ"ו-2025
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות
טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון מס'...), התשפ"ו-2025
טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון מס'...), התשפ"ו-2025
ביום 27 ביוני 2021 קבע שר התקשורת מתווה לסגירה הדרגתית של רשתות סלולר הפועלות בטכנולוגיות ישנות – דור 2 ו-דור 3.[1] הסדר זה מעוגן כיום ברישיונות של מפעילי הרט"ן בעלי התשתית ("MNO"), וכן בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג-2022 - ביחס לספקים מורשים שמספקים שירותי טלפוניה ניידת באמצעות אחר ("MVNO").
משרד התקשורת עוקב באופן שוטף אחר ההיערכות של מפעילי הרט"ן השונים לסגירת הרשתות הישנות, ובכלל כך האמצעים בהם המפעילים נוקטים ליידוע המנויים בדבר סגירת הרשתות הישנות, כמות ציוד הקצה אשר פועל בטכנולוגיות הישנות ועודנו מחובר היום לרשתות, והיכולת של האזרחים להתקשר למוקדי החירום במועד סגירת הרשתות.
המשרד שוקל לתקן את ההסדרים הקבועים כיום, באופן שיתיר למפעילים להמשיך ולתת שירות ברשת דור 2 למשך תקופה קצרה, וכן ברשת דור 3, במגבלות מסוימות. כחלק מההסדר הנשקל, מוצע לתקן את התקנות האמורות.
טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:
טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון מס'...), התשפ"ו-2025
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 4א2(א) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[2], ולעניין תקנה 3 – בתוקף סמכותי לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021[3], אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
1. |
בתקנה 18 לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג-2022[4] (להלן – התקנות העיקריות), לפני "ספק מורשה הנותן את סוג שירות הבזק" יבוא "בכפוף לאמור בתקנה 70א(ד2),". |
||
|
2. |
בתקנה 70א לתקנות העיקריות - |
||
|
|
(א) |
בתקנת משנה (א), ההגדרה "יום הפסקת השירות בפועל" – תימחק. |
|
|
|
(ב) |
בתקנת משנה (ג), המילים "או יום הפסקת השירות בפועל, לפי העניין" – יימחקו. |
|
|
|
(ג) |
בתקנת משנה (ד), המילים "או מיום הפסקת השירות בפועל, לפי העניין" – יימחקו. |
|
|
|
(ד) |
אחרי תקנת משנה (ד) יבוא: |
|
|
|
|
|
"(ד1) על אף האמור בתקנה זו, ספק מורשה יהיה רשאי להמשיך ולספק את השירות למנוי בעל ציוד ישן גם אחרי יום הפסקת השירות, כל עוד הרשת של הספק המורשה מאפשרת מתן שירות זה. |
|
|
|
|
(ד2) הוראות תקנה 18 לא יחולו על אספקת השירות כאמור בתקנת משנה (ד1) אחרי יום הפסקת השירות." |
|
|
(ה) |
תקנות משנה (ה) עד (ח), (י) ו-(יא) - יימחקו. |
|
|
3. |
בתקנה 75א לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ה) יבוא: |
||
|
|
|
"(ו) בחינה ראשונה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021, של תקנה 70א כנוסחה בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון), התשפ"ו-2025, תתבצע בתום שלוש שנים ממועד תחילתן של תקנות אלה." |
|
___ ב________ התשפ"ו
(___ ב________ 2025)
(חמ 3-6457)
__________________
שלמה קרעי
שר התקשורת
דברי הסבר
תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג-2022 ("התקנות העיקריות") קובעות בין היתר את החובות הקיימים על ספק מורשה המספק שירותי רט"ן שאינו בעל תשתית (MVNO) ובכלל כך לעניין סגירת הרשתות הפועלות בטכנולוגיה ישנה. מועד סגירת הרשתות קבוע כיום ליום 31 בדצמבר 2025, לכל המאוחר.
במהלך השנים עקב המשרד אחר תהליך ההערכות של כלל המפעילים השונים המספקים שירותי רט"ן ליישום השלבים השונים במתווה שנקבע בהחלטת שר התקשורת מיום 27 ביוני 2021.
במסגרת המעקב ובניגוד להערכות המוקדמות של המשרד עולה כי בעת הזו נותרו מאות אלפי מכשירי טלפון אשר פועלים אך ורק ברשתות בטכנולוגיות הישנות, ועל כן יפסיקו לקבל שירות ביום סגירת הרשתות בטכנולוגיות הישנות, כפי שהוא קבוע כיום בתקנות העיקריות.
לאור האמור, ובשים לב כי קיימת שונות גדולה בין המפעילים השונים ביחס לכמות מכשירי הטלפון אשר יפסיקו לקבל שירות במועד סגירת הרשתות, הרצון להקטין את כמות הלקוחות המושפעים בו זמנית מסגירת הרשתות הישנות, ומכיוון שכל מפעיל רט"ן רואה באופן אחר את התהליך לסגירת הטכנולוגיות הישנות, המשרד הגיע לכלל דעה כי אין מנוס משינוי המתווה הקיים, ולאפשר למפעילים המעוניינים בכך להמשיך לתת שירות בדורות הישנים, לפרק זמן נוסף, ובכך לתת מענה חלקי או זמני למנויים שטרם רכשו מכשיר טלפון סלולרי מתאים.
שימוע לעניין זה מפורסם באתר משרד התקשורת, וכולל תיקונים לרישיונות של מפעילי הרט"ן בעלי התשתית.
בהתאמה להסדר המוצע כעת, ספק מורשה מסוג MVNO יהיה רשאי להמשיך לתת שירותים למנויים בעלי ציוד ישן שפועל אך ורק בדורות 2 ו-3, גם לאחר 1 בינואר 2026. אלא שספק כאמור, שאינו בעל תשתית עצמאית משלו, יהיה תלוי למעשה במידה רבה בהחלטה של מפעיל רט"ן בעל הרשת עליה "הוא רוכב", מתי לכבות את הרשתות הישנות.
המתווה הנשקל כעת לפיו מפעיל רט"ן רשאי יהיה להמשיך ולהפעיל רשת דור 2 (במהלך ינואר 2026) ורשת דור 3, אך באופן חלקי ובהתבסס על מצאי נמוך יותר של תדרי רדיו, אינו מאפשר למפעילי הרט"ן לעמוד בדרישות המינימום ורמת השירות למנוי כפי שהוא קבוע היום בכללי האסדרה לפי חוק התקשורת, ברישיונות של המפעילים ובתקנות העיקריות.
לפיכך מוצע לתקן את תקנה 18 לתקנות העיקריות בדבר רמת שירות מינימלית, כך שלא תחול ביחס לאספקת שירות טלפוניה ניידת ברשת אחרת ככל שהמפעילים יבחרו להמשיך ולתת שירות כאמור החל ביום 1 בינואר 2026.
א. לעניין תקנות משנה (א) עד (ג): תקנה 70א לתקנות העיקריות בנוסחה כיום הסדירה בין היתר אפשרות של סגירת הדורות הישנים במועד מוקדם יותר מאשר יום 31 בדצמבר 2025, בתנאים מסוימים. מוצע למחוק מהתקנות את ההסדר אשר התייתר, נוכח העובדה כי כלל הספקים המורשים ממשיכים להפעיל כיום את הרשתות בטכנולוגיות הישנות.
ב. לעניין תקנת משנה (ד): מוצע לקבוע כי הספק המורשה יהיה רשאי להמשיך ולתת שירות בדורות הישנים גם לאחר יום הסגירה, כלומר מיום 1 וינואר 2026 ואילך, ובלבד שהרשת שלו מאפשרת זאת. כאמור לעיל, האפשרות של הרשת לתת שירות כאמור מותנית בראש ובראשונה בהחלטתו של הספק המורשה בעל התשתית (MNO) האם ובאילו תנאים להמשיך לתת שירות למנויים על גבי הרשתות הישנות, עד למועד סגירתן העתידית. כאמור לעיל, על מתן שירות לאחר יום 1 בינואר 2026 לא יחולו דרישות מינימום של טיב שירות.
ג. לעניין תקנת משנה (ה) מוצע למחוק מתקנה 70א לתקנות העיקריות הוראות בדבר יידוע מנויים ופרסום מידע שאינם רלבנטיים עוד לאור שינוי המתווה המוצע.
מוצע לקבוע כי בתום 3 שנים ייבחנו השינויים המוצעים למתווה, בהתאם להוראות חוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021.