תאריך תצוגה: 02/12/2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) (הפעלת שדות קליניים), התשפ"ו, 2025

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת התקנות היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום התשלום הנוסף שנקבע בתקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022, המיועד לבתי חולים ציבוריים כלליים,  בעד הפעלת שדות קליניים.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) (הפעלת שדות קליניים), התשפ"ו-2025

 

 

בתוקף הסמכות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940[1] (להלן – הפקודה), שנטלתי לעצמי לפי סעיף 34 לחוק –יסוד: הממשלה[2], אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלה -

 

 

"אזור" – כמפורט בתוספת הראשונה לתקנות אלה;

 

 

"הקצאה לאומית של שדות קליניים" – הקצאת שדות קליניים בין פקולטות לרפואה לפי עקרונות אלה:

 

 

(1) חלוקת השדות בין הפקולטות תהיה יעילה כך שמשאבי ההכשרה של המחלקה ינוצלו באופן שייתן מענה למספר המירבי האפשרי של סטודנטים, תוך הסתייעות במרפאות, הכשרה בשעות אחר הצהריים, ובאמצעות פיצול לקבוצות באופן שמאפשרות תקנות אלה;

 

 

(2) החלוקה תתבצע על בסיס אזורי, ותתבסס על חלקה של כל פקולטה במספר הסטודנטים בשלב הקליני באותו אזור בכל מקצוע;

 

 

(3) החלוקה תיעשה מראש, באופן שיאפשר לפקולטה לנהל את ההכשרה שלה, תייצר יציבות לטווח ארוך, ותבטיח עמידה ביעדים המוגדרים בהחלטת הממשלה 2264;

 

 

"טיוטור" – רופא המרכז את ההכשרה בשבוע קליני מסוים;

 

 

"מומחה" - מומחה בדרגה 5 לפי תקנון שירות המדינה או דרגה מקבילה;

 

 

"מערך" – כלל המחלקות העוסקות בבית החולים במקצוע מסוים;

 

 

"מערכי ליבה" - המערכים במקצועות הבאים: רפואה פנימית, רפואת ילדים, יילוד וגיניקולוגיה;

 

 

"מתמחה בכיר" - מתמחה בדרגה 3+ לפי תקנון שירות המדינה או דרגה מקבילה;

 

 

"סבב קליני" - שבוע הוראה אחד או יותר במחלקה יחידה בבית החולים;

 

 

"סטודנט" – תלמיד ישראלי לתואר ברפואה או לתואר עמית רופא, שלומד בפקולטות בישראל;

 

 

"עלות שכר טיוטור" - הסכום המצטבר של מכפלת החלק ה- 1/35 מעלות השכר השנתית של מתמחה בכיר ב0.9 ומכפלת החלק ה-1/35 מעלות השכר השנתית של מומחה ב-0.1. הסכום עומד על 7,407 ₪, ו- 8,231 ₪ בבתי חולים שנמצאים בפריפריה. הסכום יוצמד למדד שכר הרופאים המפורסם בידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ויעודכן לפי שינוי המדד שפורסם בחודש אוקטובר בשנה שקדמה לשנת התקצוב בהשוואה למדד שהתפרסם בחודש ספטמבר 2025;

 

 

"פקולטה משנית" – פקולטה שאינה הפקולטה שלה מקצה בית החולים את רוב השדות הקליניים;

 

 

"צוות לאומי לניהול שדות קליניים" – צוות שמונה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות, האחראי על ניהול מרכזי קבוע של השדות הקליניים בישראל, וחברים בו דיקאני פקולטות לרפואה, נציגי בתי חולים, נציגי משרד הבריאות, נציג הוועדה לתכנון תקצוב במועצה להשכלה גבוהה, ונציג משרד האוצר;  

 

 

"רשות הוראה" – רשות בבית החולים שעוסקת בשיפור איכות ההכשרה הקלינית של סטודנטים (לרפואה ולתואר עמית רופא), ושל סטאז'רים ואחראית גם להרחיב את היקפיה;,

 

 

"שדה קליני" או "שבוע הוראה" - שבוע לימודים בן חמישה ימים, שאינם בהכרח רצופים, שבו מתבצעת הוראה כחלק מהסבב הקליני; שבוע הוראה שבו משך ההוראה היה פחות מחמישה ימים בשל חגים או בשל כך  שהפקולטה שלחה את הסטודנטים לפעילות חובה אחרת ייחשב כשבוע הוראה ובלבד שמשך ההוראה היה לפחות שלושה ימים. אין באמור כדי להשליך על גובה התשלום שהאוניברסיטה תשלם לבית החולים עבור אותו שבוע.

 

 

"שבועות סטודנט" - תוצאת המכפלה של מספר שבועות ההוראה שבוצעו במחלקה כפול מספר הסטודנטים הממוצע שלמדו בכל שבוע באותן שבועות;

 

 

"שנת התקצוב" – השנה בה מחולק סכום התקצוב הנוסף;

 

 

"תגמול למחלקה" - 10% מהתעריף המקסימלי המותר;

 

 

"תעריף קודם" - התעריף שגבה בית החולים מהאוניברסיטה עבור שדות קליניים לפני תחילת תקנות אלה;

 

 

 

"תעריף מקסימלי מותר לשדה קליני" -  הסכום המצטבר של עלות שכר טיוטור, תקורה לבית החולים, ותגמול למחלקה. בשנת 2025 יעמוד הסכום על 10,347 שקלים חדשים, ועבור בית חולים שמשלם שכר מותאם לפריפריה, בהתאם להסכמי השכר עליהם חתם, יעמוד הסכום על 11,254 שקלים חדשים. התקיים התנאי המפורט בתקנה 3(5) ובוצעה חלוקה לשתי קבוצות, התעריף המקסימלי יחושב לכל קבוצה בפני עצמה.

 

 

"תעריף מקסימלי לסטודנט" – התעריף המקסימלי המותר לשדה קליני חלקי עשר;

 

 

"תקורה לבית החולים" - 2,000 ₪; הסכום יוצמד למדד יוקר הבריאות כהגדרתו בחוק ביטוח בריאות ממלכתי,[3] ויתעדכן בכל שנה בהתאם לשינוי ממדד יוקר הבריאות שהתפרסם בשנה שקדמה לו.

תחולה

2.  

פרק א' לתקנות אמות מידה לחלוקה יחול על חלוקת סכום נוסף לפי תקנות אלה.

תנאי סף

3.  

סכום נוסף יחולק לבית חולים שמתקיימים בו תנאים אלה:

 

 

(1) בית החולים לא מחזיק בהסכם התקשרות עם אוניברסיטה שמעניק לפקולטה לרפואה באוניברסיטה בלעדיות על הוראה קלינית בבית החולים (להלן – תניית בלעדיות).

 

 

(2) במערכים של מחלקות הליבה בבתי חולים יבוצעו מספר מינימלי של שבועות הוראה לפי הפירוט הבא, למעט אם התקבל אישור המשרד לביצוע מספר נמוך יותר של שבועות הוראה:

 

 

 

(א)  בשנות הלימודים -תשפ"ז יבוצעו לכל הפחות 36 שבועות הוראה בשנה עבור כל מחלקה במערך;

 

 

 

(ב) בשנת תשפ"ח 38 שבועות לכל מחלקה במערך;

 

 

(3) על מנת לעמוד בדרישה שבסעיף קטן (2), אם פקולטה שבית החולים מספק לה שדות קליניים, אינה עומדת בדרישות של תקנת משנה 2 בעניין הקצאת השדות הקליניים של בית החולים, יחתום בית החולים הסכמים עם אוניברסיטאות אחרות באזור שיהיו מעוניינות בהרחבת השדות הקליניים לאחר שיח עם האוניברסיטה איתה יש לו הסכם, ובכפוף להקצאה הלאומית של שדות קליניים.

 

 

(4) בית חולים שעובד עם יותר מפקולטה אחת, יבצע חלוקה של מלאי השדות הקליניים במחלקות הליבה בין הפקולטות על פי ההקצאה הלאומית של שדות קליניים;

 

 

(5) במחלקות הליבה גודל קבוצה המוכשרת בשבוע הוראה על ידי כל בית חולים יהיה לפחות 10 סטודנטים; בית חולים יהיה רשאי לפצל קבוצה בת 16 סטודנטים ומעלה לשתי קבוצות ובלבד שהקצה טיוטור לכל קבוצה, וקיבל מהאוניברסיטה את התשלום בגין הקבוצה הנוספת;

 

 

(6) בית החולים מינה ראש רשות הוראה בהתייעצות עם דיקני כלל הפקולטות שלהם מסופקת ההוראה הקלינית;

 

 

(7) מנהל בית החולים חתם על הצהרה כי הסכומים שבית החולים מקבל מאוניברסיטאות עבור הכשרת סטודנטים משמשים לטובת הכשרת סטודנטים. נכונות ההצהרה תיבדק על ידי משרד הבריאות ובית החולים ישתף פעולה עם בדיקה זו.

 

 

(8) בית החולים הקצה עבור כל שבוע הוראה טיוטור, והפחית ממטלותיו הקליניות נפח של לפחות 10 שעות , וזאת מבלי לפגוע בשכרו;

 

 

(9) התעריף המקסימלי שגובה בית החולים מכל אוניברסיטה עבור שבוע הוראה אינו עולה על התעריף המקסימלי המותר לשדה קליני;

 

 

(10) בית חולים המלמד סטודנטים של יותר מפקולטה אחת יפעל באופן הבא:

 

 

 

(א)  בית החולים יקבל את התשלום עבור שדות קליניים באופן ישיר מהאוניברסיטה שתלמידיה מוכשרים אצלו, ולא בעקיפין מאוניברסיטה האחרת;

 

 

 

(ב) בית החולים יתנהל מול כל אוניברסיטה באופן ישיר ולא באמצעות אוניברסיטה אחרת;

 

 

 

(ג)  בית חולים המלמד סטודנטים של יותר מפקולטה אחת, יציע לרופאים המקבלים תקן אקדמי לקבל את התקן מאחת האוניברסיטאות לפי בחירתו;

 

 

(11) בית חולים ישלח לאגף בכיר תכנון כוח אדם במשרד הבריאות, לפי דרישתו, את העתקי כלל ההסכמים שבתוקף בינו לבין אוניברסיטאות בעניין הפעלת שדות קליניים;

 

 

(12) בית חולים יגיש למשרד הבריאות דיווח שיוכיח כי הוצאות כל מחלקה במערכי הליבה שיפור ההכשרה, אינן נופלות בסכומן מעשרה אחוזים מהסכום שגבה בית החולים עבור שדות קליניים שמתקיימים באותה המחלקה. הוצאות אלה יופנו בלעדית לתחומים הבאים: תגמול עבור הטיוטורים המלמדים; תגמול עבור הצוות המלמד; רכש למחלקה לטובת הכשרת סטודנטים.

סכום תקצוב נוסף עבור תמרוץ שדות קליניים

4.  

(א)  סכום תקצוב נוסף עבור תמרוץ שדות קליניים, יחולק לבית חולים העומד בתנאי הסף, בהתבסס על שקלול ארבעת הפרמטרים הבאים:

 

 

(1)  

ביצוע ההוראה במערכי הליבה – לכל בית חולים יחושב פרמטר זכאות,  שמבוסס על חלוקת היקף שבועות הסטודנט שבוצעו בבית החולים בכל מחלקה במערכי הליבה ב- 400 שבועות סטודנט לכל מחלקה בשנה האקדמית שהסתיימה במהלך שנת התקצוב. התוצאה תחושב באחוזים ביחס לכל מחלקה, והאחוז הממוצע יהיה פרמטר הניקוד של בית החולים במדד זה. התקצוב לכל בית חולים לפי מדד זה ייעשה לפי יחס פרמטרי הניקוד בכל בתי החולים.

 

 

(2)  

גידול בביצוע ההוראה במערכי הליבה – לכל בית חולים יחושב פרמטר זכאות לפי הגידול במספר שבועות הסטודנט שבוצעו במערכי הליבה של כל בית חולים בשנה האקדמית שהסתיימה במהלך שנת התקצוב בהשוואה למספר שבועות הסטודנט שבוצעו בשנה האקדמית הקודמת. הגידול יחושב במספרים מוחלטים, ויהיה פרמטר הניקוד של בית החולים במדד זה. התקצוב לכל בית חולים לפי מדד זה ייעשה לפי יחס פרמטרי הניקוד בכל בתי החולים.

 

 

(3)  

ירידה בתעריף לשבוע הוראה – לכל בית חולים, שהפער בין התעריף הקודם לבין התעריף המקסימלי המותר לשדה קליני גבוה מ- 1,000 שקלים חדשים לשבוע, ייקבע פרמטר זכאות לפי ההפרש שבין התעריף הקודם לתעריף המקסימלי בכל אחד מההסכמים שבין בית החולים לאוניברסיטה שגבה בית החולים בשנה האקדמית שהסתיימה במהלך שנת התקצוב, בהפחתת 1,000 שקלים חדשים לשבוע. התקצוב לכל בית חולים עבור מדד זה ייעשה לפי יחס הפרמטרים.

 

 

(4)  

הוראה רב פקולטאית – לבתי חולים שמלמדים יותר מפקולטה אחת יחושב פרמטר זכאות, לפי מספר שבועות הסטודנט שמבוצעים במערכי הליבה עבור הפקולטה המשנית בשנה האקדמית שהסתיימה במהלך שנת התקצוב, מתוך כלל שבועות הסטודנט שמבוצעים עבור הפקולטה המשנית בכל מערכי הליבה בבתי החולים המלמדים יותר מפקולטה אחת.

 

 

(ב) בשנת 2025 יחולקו 10 מיליון שקלים חדשים, ומשקל כל אחד מהמדדים יהיה כמפורט להלן:

 

 

 

(1) ביצוע הוראה במערכי הליבה – 70%

 

 

 

(2) גידול בביצוע ההוראה במערכי הליבה – 10%

 

 

 

(3) ירידה בתעריף לשבוע ההוראה – 15%

 

 

 

(4) הוראה רב פקולטאית – 5%

 

 

(ג)  בשנת 2026 יחולקו 15 מיליון שקלים חדשים, ומשקל כל אחד מהמדדים יהיה כמפורט להלן:

 

 

 

(1) ביצוע הוראה במערכי הליבה – 15%

 

 

 

(2) גידול בביצוע ההוראה במערכי הליבה – 75%

 

 

 

(3) ירידה בתעריף לשבוע ההוראה – 5%

 

 

 

(4) הוראה רב פקולטאית – 5%

 

 

(ד) בשנת 2027 יחולקו 15 מיליון שקלים חדשים, ומשקל כל אחד מהמדדים יהיה כמפורט להלן:

 

 

 

(1) ביצוע הוראה במערכי הליבה – 15%

 

 

 

(2) גידול בביצוע ההוראה במערכי הליבה – 80%

 

 

 

(3) הוראה רב פקולטאית – 5%

 

 

(ה)  נותר סכום לחלוקה לפי תקנה זו לאחר חלוקת כספים בכל אחד מהתחומים תועבר היתרה לתחום שלו המשקל הרב ביותר באותה שנה;

סכום תקצוב נוסף לתמרוץ עבור הוראה בשעות אחר הצהריים

5.  

(א)  בשנים 2026-2025 יוקצה סכום תקצוב נוסף בסך 450,000 שקלים חדשים לשנה עבור ביצוע, שמבצע הוראה קלינית בשעות אחר הצהריים. ומבצע את ההוראה בהתאם לתנאים הבאים:

 

 

 

(1) בית החולים ישתתף בפיילוט המחקר של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות בישראל ויעמוד בתנאיו כפי שיפורסמו;

 

 

 

(2) ההוראה תעמוד בתנאי הסף להוראת שדה קליני הקבועים בתקנה 3.

 

 

(ב) חלוקת הסכום הנוסף לפי תקנה זו תתבצע כך: בשלב הראשון יחולקו 7,500 שקלים חדשים לכל בית חולים עבור כל שבוע קליני מעבר לסכום המשולם על ידי האוניברסיטה. בשלב השני, אם יוותר תקציב, היתרה תחולק בין בתי חולים לפי יחס מספר השבועות הקליניים שביצעו אחר הצהריים.

תחילה

6.  

(א)  תחילתה של תקנת משנה 3(1) ביום ט"ו בתמוז התשפ"ו (30 ביוני 2026).

 

 

(ב) תחילתה של תקנת משנה 3(6) ביום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026).

 

 

(ג)  תחילתן של תקנות משנה 3(2)-(5), (7)-(8), (10), (12) ביום ל' בתשרי התשפ"ו (11 באוקטובר 2026).

הוראת מעבר

7.  

בית חולים שבעת תחילת תקנות אלה גבה מאוניברסיטה תעריף העולה על התעריף המקסימלי, יידרש לעמוד בתנאי שבתקנה 3(9) במועד החתימה על הארכת ההסכם או על הסכם חדש עם האוניברסיטה, או עד ליום ל' תשרי התשפ"ח (30 באקוטובר 2027), לפי המוקדם מביניהם.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

(חמ _____-3)

 

__________________

חיים כץ

שר הבריאות

דברי הסבר

חוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק),  קובע בסעיף 9 כי החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי תשלום חודשי קבוע כפי שהודיעו לו שר האוצר ושר הבריאות, וכי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע תקנות בעניינים הקבועים בסעיף קטן 9(ו)(1). בנוסף, נקבע בסעיף 9(ו)(2) כי השרים רשאים לקבוע כי אחת לשנה יחולק לבתי החולים הציבוריים הכלליים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום נוסף בסכום שיקבעו, על פי מדדי איכות רפואיים שיקבע בתקנות.

תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים)(תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2022 (להלן –תקנות ההתחשבנות), מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק.

בסעיף 5 לתקנות ההתחשבנות נקבע, כי בנוסף לסכום חודשי, יחולק בכל שנה לכלל בתי החולים סכום נוסף בעד תכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה, וכי סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – פקודת בריאות העם), לאחר שנטל את סמכותו לפי חוק יסוד הממשלה. הסכום שיחושב לכל בית חולים לפי תקנות אלה יתווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים.

סעיף 33 לפקודת בריאות העם מסמיך את המנהל לקבוע תקנות הקובעות דרישות שונות מבתי חולים, ובין השאר בנושאים הנוגעים לסידורים סניטריים, ניהול מקצועי,  וטיפול רפואי נאות בחולים.

מטרת תקנות אלו היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת הסכום הנוסף בעד הפעלת שדות קליניים כדי לתת מענה לאתגר מרכזי בהכשרת הסטודנטים לרפואה בישראל של תת ניצול של שדות קליניים, ולעמוד ביעדי הסטודנטים לשנים הבאות, כפי שנקבעו בהחלטת ממשלה 2264 מיום 31.10.2024 (להלן – "החלטת הממשלה").  

מערכת הבריאות בישראל מתמודדת עם מחסור הולך וגדל ברופאים והצורך להבטיח הכשרה קלינית איכותית לדור הרופאים הבא. כבר כיום שיעור הרופאים בישראל ל- 1,000 נפש נמוך ממוצע ה-OECD כאשר פער זה עתיד להתרחב בעתיד הקרוב. על אף המגמות המתוארות לעיל, שיעור הכשרת הרופאים בישראל הוא נמוך מאוד הן ביחס לגודלה האוכלוסייה והן ביחס למספר מיטות האשפוז בהשוואה למדינות ה- OECD, ולכן הגדלת מספר הסטודנטים לרפואה בתוך גבולות ישראל הוא הפתרון הנדרש להתמודדות עם המחסור הצפוי.

 

תקנה 1

מוצע לקבוע את ההגדרות לתקנות אלה.

 

תקנה 2

מוצע לקבוע כי ההוראות הכלליות הקבועות בפרק א' בתקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) התשפ"ג-2022 יחולו על תקנות אלה.

 

תקנה 3

מוצע לקבוע את תנאי הסף לתקנות אלה, במטרה לאפשר הכשרה מותאמת לצורך הלאומי ובהתאם ליעדים שנקבעו בהחלטת הממשלה. בין היתר, תנאי הסף מתמרצים זמן מוגן להכשרה בידי הטיוטור, הגורם המרכזי שמלווה את הסטודנטים לאורך ההכשרה שלהם במחלקה, המאפשר את המיקוד שלו בהכשרה איכותית; מדיניות תקצוב סדורה, שקופה ואחידה שתביא לצמצום פערים בתגמול בין מוסדות, ודאות תקציבית; תעריף המשקף את תשומות המחלקה המלמדת באופן שיאפשר בין היתר העסקה של תקן טיוטור מלמד שזאת ליבת עיסוקו; וכן יעודדו הרחבת ההכשרה.

 

תקנה 4

 מוצע לקבוע את הפרמטרים לחלוקת סכום תקצוב נוסף עבור תמרוץ שדות קליניים ואת משקלם בכל שנה.

 

תקנה 5

מוצע לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום תקצוב נוסף לתמרוץ עבור הוראה בשעות אחר הצהריים. זאת, במטרה להרחיב את קיבולת ההוראה.

 

תקנה 6

מוצע לקבוע כי הרוב הגדול של תנאי הסף יחולו רק החל משנת 2026, כדי לא לפגוע באפשרות הגופים המתוקצבים להיות זכאים לתקציב בשנת 2025, כאשר התקנות יפורסמו רק בסופה.

 

תקנה 7

מוצע לקבוע הוראת מעבר בעניין תחילת תנאי הסף שעניינו התעריף המרבי לגבייה, כך שעבור התקשרויות תקפות, דרישה זו תחול רק במועד החתימה על הארכת ההסכם או על הסכם חדש עם האוניברסיטה, או עד ליום ל' תשרי התשפ"ח (30 באקוטובר 2027), לפי המוקדם מביניהם. זאת, כדי לא לפגוע בהסתמכות המוסדות המתוקצבים.

 



[1] ע"ר 1940, תוס' 1, עמ' 191.

[2] ס"ח התשס"א, עמ' 158.

[3] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156.