תאריך תצוגה: 13/11/2025

תאריך: ‏10 נובמבר 2025

גרסה: 1

 

 

 

הנחיות הממונה

לביצוע בדיקות אטימות

בתחנות דלק

 

אגף שפכי תעשייה, קרקעות מזוהמות ודלקים

 


 

1.     מטרות..  3

2.     המסגרת הנורמטיבית. 3

3.     השפעות סביבתיות שליליות ממתקני דלק. 3

4.     הגדרות. 4

5.     שיטות בדיקות אטימות. 5

6.     הנחיות כלליות לבדיקות אטימות. 6

7.     תדירות ביצוע בדיקות אטימות תקופתיות. 7

8.     שיטות בדיקות אטימות שאינן בדיקות תקופתיות. 10

9.     הנחיות  לבדיקות אטימות לפי שיטות בדיקה וסוגי מתקנים.. 15

9.1.   הנחיות הממונה לבדיקות אטימות מהסוגים בדיקות נפחיות ובדיקות שאינן נפחיות. 15

9.2.   הנחיות הממונה לביצוע בדיקות תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות. 17

9.3.   הנחיות הממונה לביצוע בדיקת אטימות פנימית (Internal Inspection) 18

9.4.   הנחיות הממונה לביצוע בדיקת אטימות משופרת – בדיקת אטימות סמנים (Tracers) 20

9.5.   בדיקות אטימות לצנרת (Line tightness test method) 21

נספח 1: מידע נדרש בדוח מסכם לבדיקת אטימות למתקן 23

נספח 2: בדיקת סמנים - חתך התקנת באר ניטור בקרבת מכל. 25

 


 

1.  מטרות

1. אישור ממונה לשיטות מותרות ומועדים לבדיקות אטימות תקופתיות;

2. אישור ממונה לשיטות מותרות לבדיקות אטימות למתקנים בתחנות דלק, למצבים שונים בהתאם להוראות התקנות (ובכלל זה לבדיקת אטימות מחודשת).

3. הנחיות ספציפיות לשיטות בדיקות אטימות למיניהן.

 

2.  המסגרת הנורמטיבית

לפי תקנה 9(א) לתקנות המים (מניעת זיהום מים)(תחנות דלק), התשנ"ז-1997 (להלן - התקנות), מפעיל לא יזרים דלק למתקן חדש ולא ירשה לאחר לעשות כן אלא לאחר שהמתקן נבדק בבדיקת אטימות שהוכיחה כי המתקן אטום.

לפי תקנה 9(ב) לתקנות, מפעיל נדרש לערוך בדיקות אטימות תקופתיות למכל ולצנרת – אחת לחמש שנים לפחות.

לפי תקנה 10(א) לתקנות, מתקן שבבדיקת אטימות נמצא לא אטום, ירוקן המפעיל את תוכנו לתוך מכל אטום ולא ימלא את המתקן בדלק ולא יפעילו עד שיתוקן ובדיקת אטימות מחודשת תעיד שהוא אטום.

לפי תקנה 11(ב) לתקנות, אם יש חשש סביר לדליפה, יבצע המפעיל בדיקת אטימות ויפעל בהתאם להוראות התקנות אם נמצא המתקן לא אטום.

על פי ההגדרה בתקנות, בדיקת אטימות היא בדיקה המיועדת לבחון אטימות של מתקן, והיא תבוצע בשיטות שנקבעו בהנחיות שאישר הממונה ושהופקדו לעיון הציבור בלשכות המחוזיות של המשרד להגנת הסביבה.

תחילה ותחולה

תחילה: 01.01.2026.

הנחיות אלה מחליפות את "הנחיות ממונה לבדיקת אטימות רב-שנתית במכלים וצנרת דלק תת קרקעיים" (בתוקף מיום 1.1.2005) ואת "הנחיות ממונה לביצוע בדיקות אטימות רב-שנתיות של מכל כפול דופן" (מיום 24.3.2016).

 

3.  השפעות סביבתיות שליליות ממתקני דלק

מרכיבי דלק מוגדרים חומרים רעילים ומסרטנים. התשתיות בתחנת דלק, הכוללות בין היתר צנרת ומכלים תת קרקעיים, מצויות בחלקן הגדול מתחת לפני הקרקע, ולפיכך משמשות מקורות פוטנציאליים לזיהום קרקע, גזי קרקע, ומי תהום.

מכלים וצנרת הטמונים בקרקע פגיעים לתהליכי בלייה וקורוזיה בשל מגע ישיר בין הקרקע לפני השטח של המתקנים העשויים מתכת. במכלים תת קרקעיים וצנרת בעלי דופן יחידה, פוטנציאל הדליפה של המזהמים לסביבה גבוה אף יותר לעומת מכלים בעלי דופן כפולה. רמת הסיכון ממכלים תת קרקעיים משתנה בהתאם לגיל המכל, אופן התחזוקה שלו ומשתנים נוספים.

בדיקות אטימות, המבוצעות בשיטות ובמועדים המותאמים לסטנדרטים ולתקנים המקובלים בעולם, נועדו לאתר דליפות או פגמים במתקנים תת קרקעיים ולצמצם את פוטנציאל הדליפה של מזהמים לסביבה.

4.  הגדרות

"דלק", "מכל", "מתקן", "ממונה", "מפעיל", "פיאזומטר", "תחנת דלק" - כהגדרתם בתקנות.

"בדיקת אטימות" - בדיקה המיועדת לבחון אטימות של תשתיות וציוד, אשר תבוצע בשיטות ובתדירות שנקבעו בהנחיות אלה, באמצעות מעבדה מוסמכת.

"בדיקת אטימות מחודשת" – בדיקת אטימות לאחר תיקון מתקן שנמצא לא אטום בבדיקת אטימות.

"מדיה דיגיטלית" - באמצעות אתר האינטרנט, לרבות על גבי טופס מקוון, ואם אין כזה - באמצעות הדואר האלקטרוני אל תיבת המייל הייעודית fuels@sviva.gov.il, או באופן אחר בהתאם להנחיות שיפורסמו באתר האינטרנט.

"מכל תת קרקעי"- מכל לאחסון דלק, שדופנותיו, כולן או חלקן, נוגעות בקרקע.

"מתקן מושבת"מתקן מרוקן מנוזלים ומשקעים, נקי ושאינו מכיל אדי דלק, נוזלים ו/או גזים המסוגלים לזהם את הסביבה, ושהוא מנותק מהצנרת באופן שאינו מאפשר הפעלה מיידית.

"מפת רגישות הידרולוגית"- מפת רגישות הידרולוגית של רשות המים, המפורסמת כשכבת 'רגישות הידרולוגית' באתר.

"צנרת" - צנרת המובילה דלק, לרבות צנרת ניפוק דלק וצנרת מילוי מכלים.

"רגישות סביבתית גבוהה" – מתקן המצוי במיקום של רגישות הידרולוגית גבוהה וגבוהה מאוד, לפי מפת הרגישות ההידרולוגית, או במרחק עד 70 מטר ממגורים.

"רגישות סביבתית נמוכה" – מתקן המצוי במיקום שאינו ברגישות סביבתית גבוהה.

"תקנות" – תקנות המים (מניעת זיהום מים)(תחנות דלק), התשנ"ז-1997.

"class 1", "class 3" כהגדרתם בתקן האירופי EN-13160.

"מעבדה מוסמכת"- מעבדה שיש בידה הסמכה תקפה לפי חוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, התשנ"ז-1997 או על ידי ארגון המוכר על ידי International Laboratory Accreditation Cooperation (ILAC)  והחתום על הסכם הכרה הדדית עםILAC , על פי הגרסה העדכנית ביותר לתקן 17025IEC / ISO , שהוסמכה לבצע את הבדיקות הנדרשות בתנאים אלה.

"צינור בעל דופן כפולה" (double-walled pipe) הוא צינור העשוי משתי דפנות שביניהן מרווח שאמור להכיל דליפה לא מבוקרת מהצינור הראשוני (הפנימי) המכיל את המוצר הנוזלי.

5.  שיטות בדיקות אטימות

להלן שיטות לבדיקת אטימות מאושרות על ידי הממונה:

I. בדיקות אטימות למכלים:

א.  בדיקת אטימות מסוג בדיקה נפחית - Volumetric Tank Tightness Test Method:

· Volumetric Tank Tightness Test Method (Overfill)

· Volumetric Tank Tightness Test Method (Underfill)

ב.  בדיקת אטימות לא נפחית  -  Non-Volumetric Tank Tightness :

· Non-Volumetric Tank Tightness Test Method (Vacuum)

· Non-Volumetric Tank Tightness Test Method (Ullage)

ג.  בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות -Interstitial Tank Tightness Test Method: בדיקת אטימות בוואקום;

ד.  בדיקת אטימות פנימית  - Internal Inspection ;

II.  בדיקות אטימות לצנרת:

בדיקת אטימות לצנרת - Line tightness test method ;

III. בדיקת אטימות למתקנים:

בדיקת אטימות משופרת לאיתור דליפה ממתקנים תת קרקעייםEnhanced Leak) Detection - ELD): בדיקה אטימות סמנים -Non-Volumetric Tank Tightness Test Method (Tracer);

6.  הנחיות כלליות לבדיקות אטימות

6.1 מתקן שכשל בבדיקת אטימות או בדיקת האטימות שלו אינה תקינה יוגדר "מתקן שנמצא לא אטום".

6.2 מתקן שנמצא לא אטום, ירוקן המפעיל את תוכנו לתוך מכל אטום ולא ימלא את המתקן בדלק ולא יפעילו עד שיתוקן ובדיקת אטימות מחודשת תעיד שהוא אטום.

6.3 על אף האמור בסעיף הקודם, מכל תת קרקעי שנמצא לא אטום, יוציא אותו המפעיל מהקרקע, ירוקן אותו מתוכנו ויסלק אותו בהתאם לכל דין; אם לא נשקפת סכנה לזיהום מקורות מים מהמשך הימצאותו של המתקן בקרקע, המפעיל רשאי להשאירו בקרקע, אך רק לאחר שירוקן את תוכנו לתוך מכל אטום, ינתק אותו מצנרת דלק הקשורה אליו, וימלא אותו בחומר אינרטי.

6.4 דיווחים ושמירת מסמכים:

6.4.1 מפעיל ידווח לממונה על מועד ביצוע בדיקת אטימות - 10 ימים לפני מועד הבדיקה;

6.4.2 מפעיל ידווח לממונה על תוצאות בדיקת אטימות בתוך 14 ימים מקבלת הדוח מהמעבדה, באמצעות דוח מסכם - באמצעות מדיה דיגיטלית - שיכלול את המידע המפורט בנספח 1 (בהתאם לסוג הבדיקה).

6.4.3 מפעיל ישמור את המסמכים בנושא בדיקות אטימות לתקופה של 7 שנים.

6.5 בדיקת אטימות תתבצע בהתאם להוראות היצרן למכשיר שבאמצעותו הבדיקה מתבצעת.

6.6 כיול למכשיר שבאמצעותו בדיקת האטימות מבוצעת – יבוצע כיול אחת לשנה לפחות ובהתאם להוראות יצרן.

6.7 מכשירים אשר אינם נתמכים עוד על ידי יצרן המכשירים או אינם מסופקים עוד, אינם כשירים לביצוע בדיקת אטימות.

6.8 מפעיל יבצע בדיקת תקינות לאמצעי הניטור בין הדפנות, במכלים וצנרת כפולי דופן, בתדירות ובאופן שמוצגים בהוראות היצרן ובהתאם ל"הנחיות הממונה לביצוע בדיקות אטימות ותקינות למתקנים ולאמצעי ניטור (כולל פיאזומטרים) בתחנת דלק".


 

7.  תדירות ביצוע בדיקות אטימות תקופתיות

מפעיל יבצע בדיקת אטימות תקופתית לפי שיטות בדיקה המותרות לכל סוג מתקן ובתדירות לפי טבלה 1 להלן:

טבלה 1: תדירות בדיקות תקופתיות (לפי סוג מתקן ורגישות סביבתית)

תקנה 9(ב)(1)

 

סוג המתקן

שיטת הבדיקה

רגישות סביבתית גבוהה

רגישות סביבתית נמוכה

הערות

1

מכל בעל דופן אחת

בדיקת אטימות פנימית

אחת לחמש שנים

אחת לחמש שנים

כשירות המכל, על פי בדיקת האטימות, לא תפחת מחמש שנים ממועד הבדיקה

בדיקת אטימות משופרת

אחת לשלוש שנים

אחת לחמש שנים

 

בדיקת אטימות מסוג בדיקה נפחית

אחת לשנה, לאחר בדיקה חד פעמית תקינה מסוג בדיקת אטימות פנימית או בדיקת אטימות משופרת

אחת לשלוש שנים

 

בדיקת אטימות מסוג בדיקה שאינה נפחית

אחת לשנה, לאחר בדיקה חד פעמית תקינה מסוג בדיקת אטימות פנימית או בדיקת אטימות משופרת

אחת לשלוש שנים

 

2

מכל בעל שתי דפנות עם מערכת ניטור מסוג CLASS 1

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

אחת לחמש שנים

אחת לחמש שנים

מפעיל יבצע בדיקת תקינות לאמצעי הניטור בין הדפנות, בתדירות ובאופן שמוצגים בהוראות היצרן

בדיקת אטימות משופרת

אחת לחמש שנים

אחת לחמש שנים

 

3

מכל בעל שתי דפנות עם מערכת ניטור מסוג CLASS 3

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

אחת לשלוש שנים

אחת לשלוש שנים

 

בדיקת אטימות משופרת

אחת לחמש שנים

אחת לחמש שנים

 

4

מכל שעבר הסבה עם בטנה פנימית עם מערכת ניטור מסוג CLASS 1

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

אחת לחמש שנים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אחת לחמש שנים

מפעיל יבצע בדיקת תקינות לאמצעי הניטור בין הדפנות, בתדירות ובאופן המוצגים בהוראות היצרן

 

 

בדיקת אטימות פנימית

אחת לחמש שנים

אחת לחמש שנים

 

בדיקת אטימות משופרת

אחת לחמש שנים

אחת לחמש שנים

 

5

צנרת בעלת דופן אחת

בדיקת אטימות לצנרת

אחת לשנה

אחת לשלוש שנים

 

 

בדיקת אטימות משופרת

אחת לשנה

אחת לשלוש שנים

 

6

צנרת בעלת שתי דפנות ללא מערכת ניטור רציפה

בדיקת אטימות לצנרת

אחת לשלוש שנים

אחת לחמש שנים

 

בדיקת אטימות משופרת

אחת לחמש שנים

אחת לחמש שנים

 

7

צנרת בעלת שתי דפנות עם מערכת ניטור רציפה בתווך בין הדפנות

בדיקת אטימות לצנרת

אחת לחמש שנים

אחת לחמש שנים

 

בדיקת אטימות משופרת

אחת לחמש שנים

אחת לחמש שנים

 

                   


 

8.  שיטות בדיקות אטימות שאינן בדיקות תקופתיות

במקרים הבאים, לשם בדיקת כשירות מתקן, תבוצע בדיקת אטימות לפי שיטת הבדיקה המתאימה לפי סוג המתקן, כמפורט בטבלאות 2 עד 6 להלן:

1. טבלה 2: שיטות מותרות לבדיקת אטימות מחודשת (לאחר בדיקת אטימות לא תקינה)(תקנה 10(א));

2. טבלה 3: בדיקת אטימות מותרת לפני הזרמת דלק ראשונה - למתקן חדש (תקנה 9(א));

3. טבלה 4: בדיקת אטימות מותרת לפני הזרמת דלק ראשונה - למכל שחוזר מהשבתה;

4. טבלה 5: בדיקת אטימות מותרת לפני הזרמת דלק ראשונה - למכל שעבר הסבה;

5. טבלה 6: בדיקת אטימות מותרת בחשש סביר לדליפה (תקנה 11(ב));

 

טבלה 2: שיטות מותרות לבדיקת אטימות מחודשת (לאחר בדיקת אטימות לא תקינה) –

לפי סוג מתקן

תקנה 10(א)

 

סוג המתקן

שיטת הבדיקה

הערות

1

מכל בעל דופן אחת[1]

בדיקת אטימות פנימית

על בדיקת המכל להראות את כשירות המכל לעשר שנים קדימה

בדיקת אטימות משופרת

 

2

מכל בעל שתי דפנות עם מערכת ניטור מסוג CLASS 1

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

תתבצע בדיקת מכשור למערך הניטור בין הדפנות

 

 

בדיקת אטימות משופרת

 

3

מכל שעבר הסבה עם בטנה פנימית ומערכת ניטור מסוג CLASS 1

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

 

בדיקת אטימות פנימית

 

 

 

בדיקת אטימות משופרת

 

4

צנרת בעלת דופן אחת

אין

הצנרת תוחלף בצנרת בעלת שתי דפנות

5

צנרת בעלת שתי דפנות

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך לצנרת בעלת שתי

 דפנות

 

 

 

בדיקת אטימות משופרת

 

 

 

טבלה 3: בדיקת אטימות מותרת לפני הזרמת דלק ראשונה - למתקן חדש

תקנה 9(א)

 

סוג המתקן

שיטת הבדיקה

הערות

1

מכל בעל שתי דפנות עם מערכת ניטור מסוג CLASS 1

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

תתבצע בדיקת מכשור למערך הניטור בין הדפנות

 

בדיקת אטימות פנימית

 

 

בדיקת אטימות משופרת

 

2

מכל בעל שתי דפנות עם מערכת ניטור מסוג CLASS 3

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

 

 

בדיקת אטימות פנימית

 

 

בדיקת אטימות משופרת

 

3

צנרת בעלת שתי דפנות

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך לצנרת בעלת שתי דפנות

בעצם בדיקת תקינות למערכת

 

בדיקת אטימות משופרת

 

 


 

טבלה 4: בדיקת אטימות מותרת לפני הזרמת דלק ראשונה - למתקן שחוזר מהשבתה

 

סוג המתקן

שיטת הבדיקה

הערות

1

מכל בעל דופן אחת

בדיקת אטימות פנימית

על בדיקת המכל להראות את כשירות המכל לעשר שנים קדימה

בדיקת אטימות משופרת

 

2

מכל בעל שתי דפנות עם מערכת ניטור מסוג CLASS 1

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

תתבצע בדיקת מכשור למערך הניטור בין הדפנות

 

בדיקת אטימות פנימית

 

 

בדיקת אטימות משופרת

 

3

מכל בעל שתי דפנות עם מערכת ניטור מסוג CLASS 3

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

 

 

בדיקת אטימות פנימית

 

 

בדיקת אטימות משופרת

 

4

מכל שעבר הסבה עם בטנה פנימית עם מערכת ניטור מסוג CLASS 1

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

בדיקת אטימות פנימית/משופרת – אחת ל-5 שנים

 

בדיקת אטימות פנימית

 

 

בדיקת אטימות משופרת

 

5

צנרת בעלת דופן אחת

בדיקת אטימות לצנרת

 

בדיקת אטימות משופרת

 

6

צנרת בעלת שתי דפנות

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך לצנרת בעלת שתי דפנות

 

בדיקת אטימות משופרת

 

 

טבלה 5: בדיקת אטימות לפני הזרמת דלק ראשונה - למכל שעבר הסבה

 

סוג המתקן

שיטת הבדיקה

הערות

1

מכל שעבר הסבה עם בטנה פנימית עם מערכת ניטור מסוג CLASS 1

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

 

בדיקת אטימות פנימית

 

בדיקת אטימות משופרת

ניתן לבצע את הבדיקה גם על הצנרת המחוברת למכל

 

טבלה 6: בדיקת אטימות מותרת בחשש סביר לדליפה

תקנה 11(ב)

 

סוג המתקן

שיטת בדיקה

הערות

1

מכל בעל דופן אחת

בדיקת אטימות פנימית

על בדיקת המכל להראות את כשירות המכל לעשר שנים קדימה

בדיקת אטימות משופרת

 

2

מכל בעל שתי דפנות עם מערכת ניטור מסוג CLASS 1

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

תבוצע גם בדיקת מכשור למערך הניטור בין הדפנות

בדיקת אטימות פנימית

 

בדיקת אטימות משופרת

 

3

מכל בעל שתי דפנות עם מערכת ניטור מסוג CLASS 3

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

תבוצע גם בדיקת מכשור למערך הניטור בין הדפנות

בדיקת אטימות פנימית

 

בדיקת אטימות משופרת

 

4

מכל שעבר הסבה עם בטנה פנימית ומערכת ניטור מסוג CLASS 1

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

תבוצע גם בדיקת מכשור למערך הניטור בין הדפנות

בדיקת אטימות פנימית

 

בדיקת אטימות משופרת

 

5

צנרת בעלת דופן אחת

בדיקת אטימות לצנרת

 

בדיקת אטימות משופרת

 

6

צנרת בעלת שתי דפנות

בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך לצנרת בעלת שתי דפנות

 

בדיקת אטימות משופרת

 

 


 

9.  הנחיות לבדיקות אטימות לפי שיטות בדיקה וסוגי מתקנים

9.1.  הנחיות הממונה לבדיקות אטימות מהסוגים בדיקות נפחיות ובדיקות שאינן נפחיות

9.1.1 בדיקת אטימות נפחית ובדיקת אטימות שאינה נפחית תבוצע בשיטה ובמכשור שיעמדו בסף הגילוי שנקבע על ידי ה-EPA בתקן Standard Test Procedures For Evaluating Release Detection Methods: Volumetric And Non-volumetric Tank Tightness Testing  (May 2019), של זיהוי קצב דליפה שלא יפחת מ-0.1 גאלון לשעה (gal/hr) בהסתברות של התראת אמת – P(D) – שלא תפחת מ-95% והסתברות להתראת שווא – P(FA)   - שלא תעלה על 5%.

9.1.2 ניתן להשתמש במכשור המוצג ברשימה המפורסמת בקישור:  https://neiwpcc.org/nwglde/by-testing-method/.

9.1.3 לבדיקת אטימות נפחית: בדיקה לא תקינה אם תוצאת הבדיקה היא קצב דליפה הגבוה מ-  0.05 גאלון לשעה (gal/hr).

9.1.4 לבדיקת אטימות שאינה נפחית: בדיקה לא תקינה אם תוצאת הבדיקה, בפאזה הנוזלית או בפאזה הגזית, שונה מנתוני הבסיס (baseline) בהתאם לשיטת הבדיקה והמכשיר שנעשתה בו הבדיקה (כגון שינוי בצליל או תדר; ירידה או עליית לחץ; זיהוי חדירה או בריחה של אוויר; זיהוי חדירת מים).

9.1.5 לבדיקת אטימות נפחית: בדיקת אטימות למכל, שתוצאתה מצביעה על ערך חיובי ביחס לסף הדליפה (בערך מוחלט), תוגדר בדיקה פסולה[2].

9.1.6 בחינה מקדימה למי תהום – טרם ביצוע הבדיקה יש לבדוק את עומק מי התהום במילוי המקיף את המכל או בסביבתו, ביחס לעומק תחתית המכל. יש להתחשב במפלס מי התהום ביחס לעומק תחתית המכל בעת תכנון וביצוע הבדיקה, בהתאם לשיטה ולסוג המכשיר.

9.1.7 תכנון וביצוע בדיקות אטימות יתייחסו להשפעות האלה: התפשטות או התכווצות תרמית של המוצר, כיסי אדים, עיוות מכל, התאיידות או עיבוי, נוכחות מים בחומר המילוי שמאחורי המכל או בפיאזומטרים הסמוכים למכל, ומפלס מי התהום.

9.1.8 בדיקת אטימות תתבצע במכשיר התואם את נפח המכל.

9.1.9 לבדיקת אטימות נפחית, מפלס הנוזל במכל לא יפחת מגובה המפלס בנקודת מד התראה מפני מילוי יתר.

9.1.10  במכל שבו מפלס הנוזל בעת ביצוע הבדיקה נמוך מהמפלס כאמור בסעיף 9.1.9, תבוצע בדיקת אטימות שאינה נפחית שבודקת את המכל בפאזה הנוזלית ובפאזה הגזית, בין היתר באמצעות שילוב שיטות או מכשירי בדיקה.

9.1.11  בבדיקת אטימות שאינה נפחית, מפלס הנוזל במכל בעת הבדיקה יתאים למפלס המרבי או המזערי המוגדר לבדיקה, בהתאם לשיטת הבדיקה והמכשיר שנעשה בו שימוש, ולפי הוראות היצרן.

9.1.12  דוח בדיקת האטימות יכלול התייחסות לממצאים במהלך ביצוע הבדיקה ובכלל זה: תיעוד שינויי טמפרטורה, תיעוד הפרעות מכניות במהלך הבדיקה, ממצאים הנוגעים למפלס מי התהום בסביבת המכל, שעת המשיכה אחרונה ממנפקת הדלק לפני ביצוע הבדיקה (לבדיקות נפחיות).


 

9.2.  הנחיות הממונה לביצוע בדיקות תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות

9.2.1  בדיקת אטימות מסוג בדיקת תקינות תווך במכל בעל שתי דפנות תבוצע בשיטה ובמכשור שיעמדו בסף הגילוי שנקבע על ידי ה-EPA בתקן Standard Test Procedures For Evaluating Release Detection Methods: Volumetric And Non-volumetric Tank Tightness Testing  (May 2019), של זיהוי קצב דליפה שלא יפחת מ-0.1 גאלון לשעה (gal/hr) בהסתברות של התראת אמת – P(D) – שלא תפחת מ-95% והסתברות להתראת שווא – P(FA)  - שלא תעלה על 5%.

9.2.2  ניתן  להשתמש במכשור המוצג ברשימה המפורסמת בקישור:

https://neiwpcc.org/nwglde/by-testing-method/interstitial-tank-tightness-test-method/ .

9.2.3  בדיקה נחשבת לא תקינה אם תוצאתה בהתאם לסוג המכשיר היא אחת מאלה:

1. קצב דליפה גבוה מ-0.01 גאלון לשעה (gal/hr).

2. בירידת ואקום (עליית לחץ) של 5 אינצ' כספית או יותר במשך תקופת הבדיקה, כפי שהוגדרה בהוראות היצרן.

9.2.4  תנאי מקדים לביצוע בדיקת אטימות בוואקום הוא העדר נוזל בתווך בין הדפנות. בעת גילוי נוזל על המפעיל לפעול בהתאם ל"הנחיות הממונה לביצוע בדיקות אטימות ותקינות למתקנים ולאמצעי ניטור (כולל פיאזומטרים) בתחנת דלק", המפורסמות באתר המשרד, ולפי עדכונן מעת לעת.


 

9.3.  הנחיות הממונה לביצוע בדיקת אטימות פנימית (Internal Inspection)

בדיקת אטימות פנימית, המיועדת לבחון אטימות בתוך המכל לאחר ריקונו, תבוצע בהתאם לתקן API 1631 Recommended Practice (Interior Lining and Periodic Inspection of Underground Storage Tanks).

9.3.1. הכנה מוקדמת:

א. איסוף מידע על המכל לרבות עובי הדופן המקורי, שנת הקמת והטמנת המכל והכנת תוכנית מקדימה למיפוי מדויק של פנים המכל, כדי לתעד את המיקומים המדויקים של נקודות המדידה בתוך המכל. בהיעדר מידע על עובי הדופן המקורי, ייקבע העובי על פי האמור בתקן 58 UL.

  ב. ריקון מלא של המכל משאריות של דלק או של חומר מסוכן אחר.

  ג.  אוורור של המכל על ידי פתיחת כל פתחי המכל, תוך שימוש בזרם אוויר מאולץ בהתאם לתקנים:

1.  API Standard 2015, Requirements for Safe Entry and Cleaning of Petroleum Storage Tanks

2.  API Recommended Practice 2016, Guidelines and Procedures for Entering and Cleaning Petroleum Storage Tanks

  ד. בדיקת ריכוז אדי הדלק תיעשה באמצעות גלאי ייעודי ובדיקת gas free ברמה שתאפשר עבודות בתוך המכל.

  ה. אם פתח האדם אינו מתאים לבדיקה זו, ייערך חיתוך בחלקו העליון של המכל ליצירת פתח כניסה אל תוכו, על מנת לאפשר גישה לבדיקות ולעבודות תיקון.

ו.  ניקוי אברזיבי והברשה מכנית של המשטח הפנימי של המכל.

  ז.  בחירת מד עובי אולטרסוני מכויל ותקין לביצוע מדידות מדויקות באמצעות מעבדה מוסמכת.

  ח. הכנת תוכנית מקדימה לזיהוי וסימון של הנקודות השונות לטובת מיפוי מלא של המכל.

ט. תיעוד הנ"ל והוספת המידע לדוח ממצאי הבדיקה.

 

9.3.2. אופן ביצוע הבדיקה:

א. כניסה מאובטחת של העובד.

  ב. ביצוע בדיקה ויזואלית של המכל (בדיקה איכותית) באמצעות ציוד תאורה מתאים וכלי הגדלה במידת הצורך.

  ג.  תיעוד מצבו הפנימי של המכל באמצעות תמונות וסרטונים כתקריב ומרחוק.

  ד. מדידת עובי דופן בכל תא שטח (30 ס"מ * 30 ס"מ) (בדיקה כמותית);

  ה. אימות כיול המכשיר במהלך ביצוע הבדיקה.

ו.  יצירת דוח ממצאים שיכלול את התיעוד של כלל הסעיפים שלעיל בטבלה ומפת מדידה של פני שטח פנימי המבוסס על חישובים והשוואה לעובי הדופן המקורי.

 

 

9.3.3. תנאים לבדיקת אטימות פנימית לא תקינה, באחד המקרים האלה:

א. עובי דופן ממוצע של המכל נמוך מ-75% מעובי הדופן המקורי.

  ב. לפחות אחד מהפגמים האלה בדופן המכל:

1. תפר פתוח ארוך מ-7.5 סנטימטרים.

2. חור פתוח בקוטר העולה על 4 סנטימטרים.

3. חמישה חורים או יותר בתא שטח.

4. קבוצת חורים, שבה קוטרו של אחד החורים עולה על 1.3 ס"מ.

  ג.  מבצע הבדיקה קבע כי המכל כשיר לשימוש לתקופה של פחות מ-60 חודשים.


 

9.4.  הנחיות הממונה לביצוע בדיקת אטימות משופרת – בדיקה אטימות סמנים (Tracers)

9.4.1.  בדיקת אטימות סמנים תבוצע בשיטה ובמכשור שיעמדו בסף הגילוי שנקבע על ידי ה- EPA בתקן Standard Test Procedures For Evaluating Release Detection Methods: Volumetric And Non-volumetric Tank Tightness Testing  (May 2019), של זיהוי קצב דליפה שלא יפחת מ-0.005 גאלון לשעה (gal/hr) בהסתברות של התראת אמת – P(D) – שלא תפחת מ-95% והסתברות להתראת שווא –P(FA)   - שלא תעלה על 5%.

9.4.2.  ניתן להשתמש במכשור המוצג ברשימה המפורסמת בקישור:

https://neiwpcc.org/nwglde/by-testing-method/non-volumetric-tank-tightness-test-method-tracer/

9.4.3. בדיקה מבוצעת באמצעות הוספת סמן (tracer) לדלק המאוחסן במתקני הדלק בעסק, אשר אינו מהווה מרכיב בתרכובת הדלק במתקני התחנה, וזיהוי של הסמן מחוץ למתקני הדלק.

9.4.4. הבדיקה תיעשה באופן שתאתר את הסמן הן מהפאזה הנוזלית הן מהפאזה הגזית המצויה במתקני התחנה.

9.4.5. בנספח 2 תרשים של ביצוע הבדיקה.

9.4.6. הכנה מוקדמת:

מידע על מיקום המכלים, עומק התחתית שלהם בשטח התחנה, תוואי צנרות הפריקה והסניקה.

9.4.7. אופן ביצוע הבדיקה:

א.  בארות הניטור יותקנו בהתאם להנחיות המשרד "הנחיות לביצוע סקרי גזי קרקע בשיטות אקטיביות [TO-15]"

ב.  קביעת ערכי רקע לנוכחות הסמן בסביבה.

ג.  הוספת סמן למתקן הנבדק, המתאים לסוגי התזקיקים במתקן.

ד.  נטילת דגימות למעבדה מוסמכת, לאחר פרק זמן שיקבע מבצע הבדיקה.

ה.  בזמן בדיקה, משלב החדרת סמן למתקן הנבדק ועד לשלב שאיבת דגימה מבאר ניטור, תופסק פעילות המערכות לטיפול בגזי קרקע (כגון SVE או BV) בעסק, כך שלא ישפיעו על תוצאות הבדיקה.

 

9.4.8. בדיקה לא תקינה - אם בבדיקת סמנים יימצא, מחוץ למתקנים הנבדקים, סמן בערך הגבוה מערכי הרקע בסביבת מתקני התחנה התת קרקעיים.

9.4.9. במקרה של בדיקת סמנים לא תקינה שבוצעה בכלל מתקני התחנה או קבוצת מתקנים, יבצע בעל התחנה בדיקות סמנים נוספות לשלילת מקור הדליפה עד לרמת המכל היחיד או מקטע צנרת ספציפי.

9.5.  בדיקות אטימות לצנרת (Line tightness test method)

9.5.1.  בדיקת אטימות לצנרת תבוצע בשיטה ובמכשור שיעמדו בסף הגילוי שנקבע על ידי ה-EPA בתקן Standard Test Procedures For Evaluating Release Detection Methods: Pipeline Release Detection  (May 2019), של זיהוי קצב דליפה שלא יפחת מ-0.1 גאלון לשעה (gal/hr) בהסתברות של התראת אמת – P(D) – שלא תפחת מ-95%, והסתברות להתראת שווא –P(FA)   - שלא תעלה על 5%.

9.5.2.  ניתן להשתמש במכשור המוצג ברשימה המפורסמת בקישור: https://neiwpcc.org/nwglde/by-testing-method/line-tightness-test-methods/.

9.5.3.  הכנה מוקדמת לבדיקה:

יש להסיר או להשבית גלאי דליפת קו מהצנרת למשך הבדיקה.

9.5.4.  אופן ביצוע הבדיקה:

בדיקת אטימות נפחית תבוצע בלחץ עבודה של 150%.

על בדיקת האטימות להתבצע במכשיר התואם את נפח הצנרת.

9.5.5.  לבדיקת אטימות נפחית: בדיקה לא תקינה אם תוצאת הבדיקה היא קצב דליפה הגבוה מ-0.05 גאלון לשעה (gal/hr).

9.5.6.  לבדיקת אטימות שאינה נפחית: בדיקה לא תקינה אם תוצאת הבדיקה שונה מנתוני הבסיס (baseline) בהתאם לשיטת הבדיקה והמכשיר שנעשתה בו הבדיקה. באופן ספציפי, בבדיקה בשיטת סמנים - בדיקה אינה תקינה אם מחוץ לצנרת הנבדקת יימצא סמן בערך הגבוה מערכי הרקע בסביבתה.

9.5.7. צנרת בעלת דופן אחת שנמצאה לא אטומה תוחלף בצנרת בעלת שתי דפנות.


א.   

 

 

 

נספחים

 


 

נספח 1: מידע נדרש בדוח מסכם לבדיקת אטימות למתקן

דוח מסכם לבדיקת אטימות למתקן יכלול את הפרטים האלה:

פרטים כלליים על תחנת הדלק

מס' דוח, תאריך ביצוע הבדיקה, תאריך הנפקת הדוח, שם המפעיל, כתובת המפעיל, שם איש קשר מטעם המפעיל, טלפון איש קשר מטעם המפעיל, שם האתר, כתובת האתר, קואורדינטות (צפון דרום, מזרח מערב)

סקיצה של תחנת הדלק של המידע להלן:

1. הצפנה של הסקיצה

2. מקרא

3. מיקום מכלי דלק, מספרם הסידורי (כולל לתאי המכלים, אם ישנם), ומצב המכל (פעיל/מושבת)

4. מיקום פיאזומטרים

5. תוואי צנרת הולכה וצנרת ניפוק (כולל מספר סידורי)

6. מיקום עמדות התדלוק והמנפקות (כולל מספר סידורי)

7. מיקום מפריד הדלקים

8. מיקום עמדת המילוי

9. מיקום חנות נוחות/מבנים אחרים סמוכים לתשתיות תחנת הדלק

10. מיקום הכניסה/יציאה משטח תחנת הדלק

11. מיקום ביחס לכביש קרוב/מבני מגורים/שימוש רגיש אחר

12. סימון אם ישנו סיפון

 

פרטים על מכל דלק הנבדק:

סוג הדלק, מספר מכל, סוג המכל (דופן אחת/דופן כפולה/הסבה), סוג דופן חיצונית למכל כפול דופן (מתכת, פוליאתילן), מס' יצרן של המכל, נפח המכל, תכולה מרבית של המכל, קוטר המכל, שנת ייצור המכל, שנת הטמנת המכל, קרקע שממנה עשוי חומר המילוי המקיף את המכל, שם ועומק הפיאזומטרים בסביבת המכל, מצב המכל (פעיל/מושבת), האם ישנה מערכת ניטור בין דופנות המכל (כן/לא) וסוג המערכת (כולל דגם הגלאי), מעגל התראה במערכת הניטור תקין (כן/לא), גובה חיישן הניטור בתווך (למטה/אמצע/אחר).

פרטים אודות צנרת דלק הנבדקת:

סוג הצנרת (מתכת/פלסטיק/אחר), אורך הצנרת, סוג המשאבה (פריקה/יניקה/סניקה), מספר סידורי של הצנרת, סוג הצנרת (דופן אחת/שתי דפנות), סוג דופן חיצונית לצנרת כפולת דופן (מתכת, פוליאתילן), שנת הטמנת הצנרת, האם ישנה מערכת ניטור בין דופנות הצנרת (כן/לא), מעגל התראה במערכת הניטור תקין (כן/לא).

 

פרטים נוספים לפי שיטת הבדיקה:

לכלל בדיקות האטימות: שיטת הבדיקה, תקן שלפיו בוצעה הבדיקה, מועד עדכון התקן, סוג הבדיקה, המכשיר שבאמצעותו הבדיקה מבוצעת, מועד אחרון לכיול המכשיר, מועד הבדיקה,  שעת התחלת הבדיקה, משך הבדיקה, שעת סיום הבדיקה, מועד אספקת דלק למכל, פרק הזמן בין אספקת הדלק לביצוע הבדיקה, מועד ניפוק אחרון של דלק לציבור, פרק הזמן בין מועד הניפוק האחרון לשעת תחילת הבדיקה, הפרשי טמפרטורה במהלך ביצוע הבדיקה (C*), תיעוד אם הפיאזומטרים מכוסים (כן/לא), גובה מפלס מי תהום מפני השטח בשטח התחנה (מ'), גובה המים בחלקו התחתון של המכל ושיעור המילוי שלהם, סוג הקרקע שעליה מונח המכל או מוטמנת הצנרת. חריגות מתנאי הבדיקה לפי הוראות EPA והוראות למכשיר; תוצאות בדיקת האטימות (עבר/נכשל), פרטי המעבדה המוסמכת המבצעת את הבדיקה, פרטי הדוגם או מבצע הבדיקה, חתימת הבודק, חתימת מאשר הדוח.

בבדיקה מסוג בדיקת אטימות נפחית ושאינה נפחית: גובה הנוזל במכל (ס"מ), שיעור מילוי (%) במכל בתחילת הבדיקה, קצב הדליפה הנמדד (גלון לשעה/ליטר לשעה).

בבדיקה מסוג בדיקת אטימות למכל בעל שתי דפנות שמותקנת בו מערכת ניטור מסוג class 3  או 1 class : גובה הנוזל במכל (ס"מ), שיעור מילוי (%) במכל בתחילת הבדיקה, הימצאות נוזל בין דופנות המכל (יש/אין), תיעוד להימצאות נוזלים בחלל הבין-דופני (כולל תיעוד סוג הנוזל – מראה, ריח, תמונה וכו'), גובה הנוזל בין הדפנות (ס"מ). מדידות לחצים במהלך הבדיקה.

בבדיקה מסוג בדיקת אטימות פנימית: ממצאי הבדיקה הוויזואלית של המכל (בדיקה איכותית), תיעוד מצבו הפנימי של המכל (תמונות, סרטונים), ממצאי מדידת עובי הדופן (בדיקה כמותית), מידע על כיול המכשיר במהלך הבדיקה, עובי דופן ממוצע למכל, ממצאים על תפרים, חורים ופגמים אחרים, דוח ממצאים בטבלה ומפת מדידה של פני שטח פנימי המבוסס על חישובים והשוואה לעובי הדופן המקורי, המלצות לתיקון הפגמים, כשירות המכל (בחודשים).

בבדיקה מסוג בדיקת אטימות משופרת: מיקום ועומק בארות הניטור ביחס למתקנים הנבדקים, מיקום מערכות הטיפול בקרקע (SVE ו-BV), מועד הוספת הסמנים, טופס משמורת של דגימות הסמנים, טופס תוצאות מעבדה לבדיקת הסמנים (כולל מיקום תוצאות בשטח התחנה) והמלצות לתיקון ובדיקות נוספות.

בבדיקה מסוג בדיקת אטימות לצנרת: אורך הצנרת הנמדדת, קצב הדליפה הנמדד (גלון לשעה/ליטר לשעה).

 


 

נספח 2: בדיקת סמנים - חתך התקנת באר ניטור בקרבת מכל

 



[1] כולל מכל כפול דופן CLASS 3 שנמצא לא אטום בבדיקת אטימות לתווך בין הדפנות, שנחשב כמכל בעל דופן אחת לעניין הנחיות אלה.

[2] מדובר באינדיקציה המצביעה על אי תקינות המכשיר.