תוכן עניינים
טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'...והוראת שעה מס'...), התשפ"ו-2025
2. הוראת שעה
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'...הוראת שעה מס'...), התשפ"ו-2025
מס קנייה מוטל על רכבים במסגרת הכללים הנוספים הישראליים לפרק 87 לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן- הכללים). בצו זה מוצע לקדם מספר צעדים שעניינם מס הקנייה המוטל על רכבים, והכל כפי שיפורט להלן.
לסעיף 1
מאז שנת 2013 חלות ברציפות הוראות שעה המטילות מס קנייה נוסף על רכבים שמחיר המחירון שלהם עולה על 300,000 ₪ (להלן-מס היוקרה), כאשר האחרונה שבהן היא בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 13), התשפ"ב- 2022 (להלן- הוראת השעה מס' 13).
שיטת הטלת מס היוקרה נבנתה כך ששיעור מס הקניה עולה באופן הדרגתי ככל שמחיר המחירון מתרחק ממחיר העוגן של 300,000 ש"ח, כלומר ככל שמחירו של הרכב לצרכן גבוה יותר, כך המיסוי עליו יהיה גבוה יותר. שיעור מס קניה המתקבל מחיבור המס הבסיסי ו"מס יוקרה" הנו מס קניה רגיל שכל הדינים הרלבנטיים ממשיכים לחול עליו. המשמעות היא שרכב שמחירו מעל 300,000 ש"ח ימשיך ליהנות מהזיכויים בהתאם לדרגת זיהום ורמת האבזור הבטיחותי.
הוראת השעה מס' 13 עתידה לפקוע ביום 1 בינואר 2026, ומוצע בצו זה להפוך אותה לקבועה.
לסעיף 2
לפי הכללים, מס הקנייה החל באופן קבוע על רכבים חשמליים עומד על 83%, בניכוי הפחתות שונות, כגון הטבות בשל ציון ירוק נמוך ואבזור בטיחותי של הרכב.
בשנים האחרונות, במטרה לעודד חדירה של כלי רכב חשמליים לשוק הישראלי, הופחת מס הקנייה החל על רכבים אלה באמצעות הוראות שעה. הוראת השעה האחרונה בעניין זה היא צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשפ"ה-2025, אשר קבע, בין היתר, כי בשנת 2025 חל על רכבים חשמליים מס קנייה בגובה 45%, ותקרת ההטבה אותה ניתן לקבל היא 35,000 ש"ח.
על מנת למנוע עלייה חדה במס החל על רכבים חשמליים, מוצע כעת לקבוע כי מס הקנייה על רכבים חשמליים לשנת 2026 יעמוד על 52% עם תקרת הטבה של 30,000 ש"ח. לצורך כך, מוצע לתקן את הכללים ולקבוע בהם את שיעור המס והתקרה האמורה, וכן מוצע לתקן את פרטי המכס 87.02.409000, 87.03.809000, 87.04.609000 ו-87.05.908000 בהם מסווגים רכבים חשמליים כך שיפנו לכללים המתוקנים.
עוד מוצע לקבוע כי בשנת 2026 הסכומים הקבועים לעניין הפחתות ותוספות מס קנייה בשל הציון הירוק של הרכב ישונו ב-750 ש"ח, כך שההפחתות יצומצמו ב-750 ש"ח והתוספות יוגדלו ב-750 ש"ח. כלומר, בקטגוריות הרכבים האחרות תהיה תוספת מס של 750 ₪. מתווה זה זהה לזה שהיה קבוע בשנת 2025 ומטרתו לסבסד את הפחתת מס הקנייה על רכב חשמלי.
טיוטת צו מטעם משרד האוצר:
טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'...והוראת שעה מס'...), התשפ"ו-2025
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיפים 1 ו-1א לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט - 1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב- 1952[3], אני מצווה לאמור: |
|||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||
|
1. |
בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4] (להלן- הצו העיקרי), בפרק 87, בכללים נוספים (ישראליים), אחרי כלל 4 יבוא: |
||||||||||||||
|
|
|
"4א. |
על אף האמור בכלל 4, על שיעור המס החל על רכב מנועי שמשקלו הכולל אינו עולה על 3,500 ק"ג והוא אינו נמנה עם קבוצה ג' או ה' כמפורט בכלל 4, אשר מחירו לצרכן עולה על 300,000 שקלים חדשים ייווסף שיעור מס שהוא מכפלה של 20%, בהפרש בין מחיר הרכב לצרכן לבין 300,000 שקלים חדשים, כשהוא מחולק במחיר הרכב לצרכן. |
||||||||||||
|
|
|
|
300,000 - מחיר הרכב לצרכן X 20% מחיר הרכב לצרכן |
||||||||||||
|
|
|
|
לעניין זה, "מחיר הרכב לצרכן" – כל אחד מאלה, לפי העניין: |
||||||||||||
|
|
|
|
(1) |
מחיר לפי מחירון היבואן, לרבות כל האבזרים והמכלולים שהתקין יצרן הרכב בתאריך הייצור כחבילה בסיסית, ולרבות אבזרי חובה על פי דין גם אם הם מותקנים בארץ ותוספות כמפורט להלן גם כשאינן חלק מהחבילה הבסיסית: חלון בגג, כריות אוויר, מערכת לשמירת יציבות הרכב, תיבת הילוכים אוטומטית, מזגן אוויר, הגה כוח ומערכת ABS, וכולל מס ערך מוסף כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[5] (להלן - מע"מ), ולמעט מחירי מבצע והנחות; |
|||||||||||
|
|
|
|
(2) |
אם הוא רכב ביבוא אישי שאין לו יבוא מסחרי מקביל - ערך הרכב שנקבע לצורך המכס, בתוספת המכס, המס ומע"מ, אגרה או כל תשלום חובה אחר, שיש לשלמם בעת ייבואו או שהיה צריך לשלמם אלמלא נקבעו פטורים והפחתות, בתוספת 20% רווח סביר ובתוספת פחת שימוש; לעניין זה, "פחת שימוש" - שיעור של 1.25% לכל חודש מהמועד שבו נרשם הרכב לראשונה לתנועה בדרכים במדינת חוץ עד ייבואו לישראל." |
|||||||||||
|
2. |
בתקופה שמיום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026) עד יום כ"א בטבת התשפ"ז (31 בדצמבר 2026) יראו כאילו בתוספת הראשונה לצו העיקרי, בפרק 87- |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בכלל 4 - |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) ברישה, אחרי ""ראה כללים 4 עד 6 לכנ"י"" בא "או "כללים 4, 4א, 4ב, ו-5(ג) לכנ"י""; |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) בטבלה, לפני קבוצה ו' בא: |
||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) אחרי כלל 4א בא: |
|||||||||||
|
|
|
|
"4ב. |
על אף האמור בכלל 4, סכום המס החל על רכב מנועי בקבוצה ה' לא יפחת מסכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל לפי כלל 4 על קבוצה א' או ב', לפי העניין ובהתאם למשקלו הכולל המותר של הרכב, בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6, ובניכוי 30,000 שקלים חדשים, ולא יעלה על סכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל על קבוצה א' בכלל 4 בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6"; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) בכלל 6, בטבלה, בטור ג', יראו כאילו- |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) בכל מקום, מסכום ההפחתה הופחתו 750 ש"ח; |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) במקום "0" בא "תוספת של 750"; |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(3) בכל מקום, לסכום של תוספת נוספו 750 ש"ח; |
||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) בפרטים 87.02.409000, 87.03.809000 ו-87.05.908000, בטור ד' לצידם, במקום האמור בא "ראה כללים 4, 4א, 4ב ו-5(ג) לכנ"י". |
|||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ 3-1906-ת1)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
מס קנייה מוטל על רכבים במסגרת הכללים הנוספים הישראליים לפרק 87 לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן- הכללים). בצו זה מוצע לקדם מספר צעדים שעניינם מס הקנייה המוטל על רכבים, והכל כפי שיפורט להלן.
לסעיף 1
מאז שנת 2013 חלות ברציפות הוראות שעה המטילות מס קנייה נוסף על רכבים שמחיר המחירון שלהם עולה על 300,000 ₪ (להלן-מס היוקרה), כאשר האחרונה שבהן היא בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 13), התשפ"ב- 2022 (להלן- הוראת השעה מס' 13).
שיטת הטלת מס היוקרה נבנתה כך ששיעור מס הקניה עולה באופן הדרגתי ככל שמחיר המחירון מתרחק ממחיר העוגן של 300,000 ש"ח, כלומר ככל שמחירו של הרכב לצרכן גבוה יותר, כך המיסוי עליו יהיה גבוה יותר. שיעור מס קניה המתקבל מחיבור המס הבסיסי ו"מס יוקרה" הנו מס קניה רגיל שכל הדינים הרלבנטיים ממשיכים לחול עליו. המשמעות היא שרכב שמחירו מעל 300,000 ש"ח ימשיך ליהנות מהזיכויים בהתאם לדרגת זיהום ורמת האבזור הבטיחותי.
הוראת השעה מס' 13 עתידה לפקוע ביום 1 בינואר 2026, ומוצע בצו זה להפוך אותה לקבועה.
תוספת הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מצעד זה צפויה לעמוד על כ-250 מיליון שקלים חדשים בשנה.
לסעיף 2
לפי הכללים, מס הקנייה החל באופן קבוע על רכבים חשמליים עומד על 83%, בניכוי הפחתות שונות, כגון הטבות בשל ציון ירוק נמוך ואבזור בטיחותי של הרכב.
בשנים האחרונות, במטרה לעודד חדירה של כלי רכב חשמליים לשוק הישראלי, הופחת מס הקנייה החל על רכבים אלה באמצעות הוראות שעה. הוראת השעה האחרונה בעניין זה היא צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 5), התשפ"ה-2025, אשר קבע, בין היתר, כי בשנת 2025 חל על רכבים חשמליים מס קנייה בגובה 45%, ותקרת ההטבה אותה ניתן לקבל היא 35,000 ש"ח.
על מנת למנוע עלייה חדה במס החל על רכבים חשמליים, מוצע כעת לקבוע כי מס הקנייה על רכבים חשמליים לשנת 2026 יעמוד על 52% עם תקרת הטבה של 30,000 ש"ח. לצורך כך, מוצע לתקן את הכללים ולקבוע בהם את שיעור המס והתקרה האמורה, וכן מוצע לתקן את פרטי המכס 87.02.409000, 87.03.809000, 87.04.609000 ו-87.05.908000 בהם מסווגים רכבים חשמליים כך שיפנו לכללים המתוקנים.
עוד מוצע לקבוע כי בשנת 2026 הסכומים הקבועים לעניין הפחתות ותוספות מס קנייה בשל הציון הירוק של הרכב ישונו ב-750 ש"ח, כך שההפחתות יצומצמו ב-750 ש"ח והתוספות יוגדלו ב-750 ש"ח. כלומר, בקטגוריות הרכבים האחרות תהיה תוספת מס של 750 ₪. מתווה זה זהה לזה שהיה קבוע בשנת 2025 ומטרתו לסבסד את הפחתת מס הקנייה על רכב חשמלי.
בעקבות 2 הצעדים האמורים צפוי אובדן הכנסות ממסים של 90 מיליון ש"ח בשנת 2026 ושל 80 מיליון ש"ח בשנת 2027, יצויין כי יש לבצע פעולה מאזנת כתנאי להתקנת צו זה.