חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' 23) (עריכה עצמית של ייפוי כוח מתמשך ותיקונים שונים), התשפ"ו-2025.
חלק שני1 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 (להלן – החוק), שנוסף במסגרת תיקון מס' 18 לחוק בשנת התשע"ו-2016, קבע את האפשרות לעריכת "ייפוי כוח מתמשך" המאפשר לכל אדם לקבוע מראש מי יטפל בענייניו וכיצד יטופלו, במידה שלא יוכל לנהל את ענייניו בעצמו. ייפוי כוח מתמשך נועד לשמש חלופה למינוי אפוטרופוס לאדם, תוך הגנה על האוטונומיה של האדם ובחירתו, ובמקביל להפחית את הצורך בהתערבות שיפוטית.
על פי הדין הקיים, עריכת ייפוי כוח מתמשך נעשית על ידי עורך דין שעבר הכשרה לעניין זה על ידי האפוטרופוס הכללי. הסדר זה מבטיח פיקוח מקצועי על ייפוי הכוח, אולם הוא כרוך בעלויות אשר עבור רבים מהווים חסם לעריכת המסמך. נתונים שנאספו על ידי האפוטרופוס הכללי מלמדים כי מרבית ייפויי הכוח נערכים כיום בקרב אוכלוסיות בעשירונים הגבוהים של הדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס ופחות ייפויי כוח נערכים במחוזות הפריפריה החברתית הכלכלית.
ליבת התיקון המוצע היא הרחבת הנגישות לעריכת ייפוי הכוח המתמשך והפחתת העלויות הנלוות לעריכתו. הגדלת היקף השימוש בייפוי כוח מתמשך צפויה אף לתרום לצמצום עלויות למדינה, שכן ניהול ענייניו של אדם באמצעות ייפוי כוח מתמשך כרוך בפחות משאבים מאשר הליכי מינוי אפוטרופוס ופיקוח עליו.
התיקון מציע לאפשר לאדם בחירה בין שני מסלולים מקבילים לעריכת ייפוי כוח מתמשך: עריכה באמצעות עורך דין שעבר הכשרה לכך, כפי החוק בנוסחו היום, או עריכה עצמית של המסמך. במסלול העריכה העצמית, יוכל הממנה לערוך בעצמו את המסמך באופן דיגיטלי. עם תום העריכה יידרש אישורו של בעל מקצוע שעבר הכשרה לכך, אשר יוודא את כשירות הממנה, את הבנתו את משמעות ההסדר ואת רצונו החופשי. התוקף המשפטי של ייפוי הכוח יהיה זהה בין אם נערך באופן עצמי או בסיועו של עורך דין. בכך יישמר האיזון בין הצורך בהגנה על הממנה לבין הרצון להרחיב את הנגישות לעריכת ייפוי הכוח המתמשך, להפחית את העלויות הכרוכות בעריכתו, ולהבטיח את מימוש תכליותיו – קידום האוטונומיה של האדם וצמצום הצורך במינוי אפוטרופוס וההליכים הנלווים לכך.
לצד זאת, מוצעים תיקונים נוספים בחוק, ובכלל זה הסדרת אפשרות לחתימה משולבת על ייפוי כוח רפואי וייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות, התשס"ו-2005, תיקון סעיף 32יח לחוק שעניינו מסירת מידע על ייפוי כוח מתמשך ועוד.
התיקון צפוי להנגיש את האפשרות לעריכת ייפוי כוח מתמשך ולהפחית את העלויות הכרוכות בכך. בכך הוא צפוי להרחיב את השימוש בכלי זה בקרב אוכלוסיות נוספות, במידה שנמנעו מעריכתו מסיבות כלכליות.
יוסדר לקראת הבאת טיוטת החוק לוועדת שרים לענייני חקיקה.
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
תזכיר חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' 23) (עריכה עצמית של ייפוי כוח מתמשך ותיקונים שונים), התשפ"ו-2025
|
|
|
|
|||||||
|
תיקון סעיף 32ד |
1. |
בסעיף 32א לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962[1] (להלן – החוק העיקרי), אחרי ההגדרה "חוות דעת מומחה" יבוא: |
|||||||
|
|
|
"חוק החולה הנוטה למות" - חוק החולה הנוטה למות, התשס"ו-2005[2];" |
|||||||
|
|
2. |
בסעיף 32ד לחוק העיקרי, במקום "שיפעלו במשותף" יבוא "יפעלו מיופי הכוח ביחד או לחוד כל עוד לא קבע הממנה אחרת בייפוי הכוח. קבע הממנה כי מיופי הכוח יפעלו במשותף," |
|||||||
|
תיקון סעיף 32ו |
3. |
בסעיף 32ו לחוק העיקרי, בסעיף קטן (ב)(5), בסופו יבוא "אלא אם מתקיים אחד מאלה: |
|||||||
|
|
|
|
(א) מיופה הכוח הוסמך לכך בהתאם להוראות חוק החולה הנוטה למות; |
||||||
|
|
|
|
(ב) מיפה הכוח הוסמך לכך בהתאם להוראות סעיף 32טו1;" |
||||||
|
תיקון סעיף 32יג |
4. |
בסעיף 32יג לחוק העיקרי – |
|||||||
|
|
|
(1) |
בסעיף קטן (א), במקום "יינתן בכתב לפי טופס שייקבע בתקנות" יבוא "ייערך בכתב בטופס מקוון שיפרסם האפוטרופוס הכללי באתר האינטרנט של משרד המשפטים, באחת מן הדרכים המפורטות בסעיפים 32יג1 או 32יד"; |
||||||
|
|
|
(2) |
לאחר סעיף קטן (ג) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"(ג1) בייפוי כוח מתמשך יפרט הממנה אם קרוביו יהיו זכאים לקבל מידע על הפקדת ייפוי הכוח, על זהותם של מיופה הכוח ושל אדם מיודע ועל סוגי העניינים שלגביהם ניתן ייפוי הכוח, בטרם כניסתו לתוקף ולאחריה."; |
|||||
|
|
|
(3) |
סעיף קטן (ד) – בטל. |
||||||
|
הוספת סעיף 32יג1 |
5. |
אחרי סעיף 32יג לחוק העיקרי יבוא: |
|||||||
|
|
|
"עריכה עצמית של ייפוי כוח מתמשך |
32יג1 |
(א) ייפוי כוח מתמשך שנערך על ידי ממנה, יהיה טעון אישור לפי סעיף קטן (ג), של בעל מקצוע שעבר הכשרה לעניין מתן אישור כאמור, כפי שתיקבע בתקנות, ואין לו עניין אישי בייפוי הכוח. בסעיף זה – בעל מקצוע הוא אחד מאלה: |
|||||
|
|
|
|
|
|
(1) עורך דין; |
||||
|
|
|
|
|
|
(2) רופא מורשה כמשמעותו בסעיף 2 לפקודת הרופאים [נוסח חדש], התשל"ז-1976[3]; |
||||
|
|
|
|
|
|
(3) עובד סוציאלי כהגדרתו בסעיף 2 לחוק העובדים הסוציאליים, התשנ"ו-1996[4]; |
||||
|
|
|
|
|
|
(4) פסיכולוג הרשום בפנקס הפסיכולוגים לפי חוק הפסיכולוגים, התשל"ז-1977[5]; |
||||
|
|
|
|
|
|
(5) אח או אחות מוסמכים; |
||||
|
|
|
|
|
|
(6) מרפא בעיסוק כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, התשס"ח-2008[6]; |
||||
|
|
|
|
|
|
(7) עמית רופא, כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, התשס"ח-2008[7]. |
||||
|
|
|
|
|
(ב) התעורר בבעל המקצוע ספק בדבר היותו של הממנה בעל כשירות, לרבות עקב מוגבלות המשליכה על מסוגלותו להבין את טיבו של ייפוי הכוח, יפנה אותו בעל המקצוע למומחה שייקבע לפי סעיף 32יד(ב), כדי שיחווה את דעתו בדבר היותו של הממנה בעל כשירות, ואם היה בעל המקצוע מומחה – יכול שתיערך חוות הדעת בידי בעל המקצוע בעצמו. |
|||||
|
|
|
|
|
(ג) בעל המקצוע יאשר על גבי הטופס כי לאחר שפגש את הממנה לבדו התרשם שהממנה הבין את המשמעות של מתן ייפוי הכוח, ולאחר שפגש גם את מיופה הכוח התרשם כי ייפוי הכוח ניתן בהסכמה חופשית ומרצון. |
|||||
|
|
|
|
|
(ד) מיופה הכוח יאשר בחתימתו כי קרא והבין את משמעותו, את אחריותו ואת סמכויותיו לפי ייפוי הכוח המתמשך, כי הוא עומד בתנאי הכשירות לשמש מיופה כוח לפי פרק זה וכי הוא מסכים לשמש מיופה כוח על פי ייפוי הכוח המתמשך. מינה הממנה מספר מיופי כוח, יאשר כל אחד מהם בחתימתו את האמור בסעיף זה." |
|||||
|
תיקון סעיף 32יד |
6. |
בסעיף32יד לחוק העיקרי – |
|||||||
|
|
|
(1) |
במקום כותרת השוליים יבוא "עריכת ייפוי כוח מתמשך באמצעות עורך דין"; |
||||||
|
|
|
(2) |
בסעיף קטן (א), במקום "ייחתם בידי הממנה לפני עורך דין" יבוא "יכול שייערך באמצעות עורך דין"; |
||||||
|
|
|
(3) |
בסעיף קטן (ג), המילים "שלפניו נחתם ייפוי הכוח" – יימחקו; |
||||||
|
|
|
(4) |
אחרי סעיף קטן (ג) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"(ג1) הסבר ומידע כאמור בסעיף קטן (ג) ובסעיף 32טו(ג) יינתנו לממנה בלא נוכחותו של מיופה הכוח, בלשון פשוטה המובנת לו, ואם הוא אדם עם מוגבלות – תוך מתן התאמות נגישות אם נדרשות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות."; |
|||||
|
|
|
(5) |
במקום סעיף קטן (ד) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"(ד) מיופה הכוח יאשר בחתימתו על גבי ייפוי הכוח המתמשך, לאחר שעורך דין הסביר לו את משמעות ייפוי הכוח, כי קרא והבין את משמעותו, אחריותו וסמכויותיו לפיו, כי הוא עומד בתנאי הכשירות לשמש מיופה כוח לפי פרק זה וכי הוא מסכים לשמש מיופה כוח על פי ייפוי הכוח המתמשך. מינה הממנה מספר מיופי כוח, יאשר כל אחד מהם בחתימתו את האמור בסעיף זה."; |
|||||
|
|
|
(6) |
בסעיף קטן (ה), בתחילתו יבוא "הממנה יחתום בפני עורך הדין על ייפוי הכוח המתמשך". |
||||||
|
תיקון סעיף 32טו |
7. |
בסעיף32טו לחוק העיקרי – |
|||||||
|
|
|
(1) |
בסעיף קטן (א), המילים "או עורך הדין" – יימחקו, ובמקום פסקאות (1)-(4) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
(1) עורך דין; |
|||||
|
|
|
|
|
(2) רופא מורשה כמשמעותו בסעיף 2 לפקודת הרופאים [נוסח חדש], התשל"ז-1976; |
|||||
|
|
|
|
|
(3) עובד סוציאלי כהגדרתו בסעיף 2 לחוק העובדים הסוציאליים, התשנ"ו-1996; |
|||||
|
|
|
|
|
(4) פסיכולוג הרשום בפנקס הפסיכולוגים לפי חוק הפסיכולוגים, התשל"ז-1977; |
|||||
|
|
|
|
|
(5) אח או אחות מוסמכים; |
|||||
|
|
|
|
|
(6) מרפא בעיסוק כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, התשס"ח-2008; |
|||||
|
|
|
|
|
(7) עמית רופא, כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות.". |
|||||
|
|
|
(2) |
בסעיף קטן (ד), המילים "או עורך דין" – יימחקו. |
||||||
|
הוספת סעיף 32טו1 |
8. |
אחרי סעיף 32טו לחוק העיקרי יבוא: |
|||||||
|
|
|
"ייפוי כוח רפואי משולב |
32טו1 |
(א) ייפוי כוח רפואי לפי סעיף 32טו או ייפוי כוח מתמשך אשר נוגע לענייניו האישיים של הממנה הכוללים עניינים בריאותיים, יכול שייחתם בטופס משולב עם ייפוי כוח כהגדרתו בחוק החולה הנוטה למות (להלן – ייפוי כוח רפואי משולב). |
|||||
|
|
|
|
|
(ב) על אף הוראות סעיף 37(א) לחוק החולה הנוטה למות, ניתן למנות מיופה כוח בייפוי כוח רפואי משולב על גבי טופס ייעודי שיפרסם האפוטרופוס הכללי באתר האינטרנט של משרד המשפטים. |
|||||
|
|
|
|
|
(ג) על אף הוראות סעיף 38 לחוק החולה הנוטה למות – |
|||||
|
|
|
|
|
|
(1) ייפוי כוח רפואי משולב שהוא ייפוי כוח רפואי המשולב עם ייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות – ייחתם בהתאם להוראות סעיף 32טו; |
||||
|
|
|
|
|
|
(2) ייפוי כוח רפואי משולב שהוא ייפוי כוח מתמשך אשר נוגע לענייניו האישיים של הממנה הכוללים עניינים בריאותיים המשולב עם ייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות – ייחתם בהתאם להוראות סעיף 32יג1 או 32יד. |
||||
|
|
|
|
|
(ד) על אף הוראות סעיף 39 לחוק החולה הנוטה למות, תוקפו של ייפוי כוח רפואי משולב יהיה בהתאם להוראות סעיף 32כא. |
|||||
|
|
|
|
|
(ה) ייפוי הכוח המשולב יופקד אצל האפוטרופוס הכללי בהתאם להוראות סעיף 32יז ויועבר על ידי האפוטרופוס הכללי גם למשרד הבריאות לשם הכללתו במאגר המידע כמשמעותו בסעיף 44 לחוק החולה הנוטה למות. |
|||||
|
הוספת סעיף 32טו2 |
9. |
אחרי סעיף 32טו1 לחוק העיקרי יבוא: |
|||||||
|
|
|
"דיווח |
32טו2 |
לא שוכנע בעל מקצוע או עורך דין כי הממנה כשיר לערוך את ייפוי הכוח המתמשך או כי ייפוי הכוח נערך בהסכמה חופשית ומרצון, ולא נתן את האישור לפי סעיפים 32יג1(ג),32יד(ה) או 32טו(ג), לפי העניין, רשאי הוא לדווח לאפוטרופוס הכללי על הפנייה שנעשתה אליו ועל הטעם שבשלו לא חתם על ייפוי הכוח המתמשך. |
|||||
|
תיקון סעיף 32טז |
10. |
בסעיף 32טז לחוק העיקרי, סעיף קטן (ג) – בטל. |
|||||||
|
תיקון סעיף 32יז |
11. |
בסעיף 32יז לחוק העיקרי – |
|||||||
|
|
|
(1) |
בסעיף קטן (א), אחרי "בידי הממנה עצמו" יבוא "בידי בעל המקצוע שאישר אותו כאמור בסעיפים 32יג1 או 32טו" ובמקום "שלפניו הוא נחתם" יבוא "שערך אותו כאמור בסעיף 32יד"; |
||||||
|
|
|
(2) |
בסעיף קטן (ב), אחרי "ייפוי כוח רפואי" יבוא "או ייפוי כוח רפואי משולב שנחתם בהתאם להוראות סעיף 32טו", במקום "לשנה" יבוא "לתקופה של חמש שנים" ובמקום "אותה שנה" יבוא "התקופה האמורה"; |
||||||
|
תיקון סעיף 32יח |
12. |
בסעיף 32יח לחוק העיקרי – |
|||||||
|
|
|
(1) |
בסעיף קטן (א) – |
||||||
|
|
|
|
(א) ברישה, המילה "הפקדת" – תימחק; |
||||||
|
|
|
|
(ב) לאחר פסקת משנה (2) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"(2א) המיודע;"; |
|||||
|
|
|
|
(ג) בפסקת משנה (3), במקום "לשם מילוי תפקידם לעניין חוק זה" יבוא "ועובד סוציאלי במוסד רפואי כהגדרתו בסעיף 14א(ב) לחוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996, והכל לשם מילוי תפקידם"; |
||||||
|
|
|
(2) |
אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"(א1) האפוטרופוס הכללי מוסמך למסור מידע לבעלי תפקיד נוספים על אלו האמורים בסעיף קטן (א)(3) על הפקדת ייפוי כוח מסוים, כניסתו לתוקף, על סוגי העניינים שלגביהם ניתן ייפוי הכוח ועל זהותו של מיופה הכוח, בתנאי שהמידע נחוץ לאותו בעל תפקיד לשם ביצוע תפקידו."; |
|||||
|
|
|
(3) |
בסעיף קטן (ב), במקום "ממועד כניסתו לתוקף של ייפוי כוח מתמשך, זכאים קרובי הממנה ואדם מיודע" יבוא "קרובי הממנה זכאים" ובמקום "אלא אם כן הגביל הממנה בייפוי הכוח המתמשך את זכאותם כאמור והודיע על כך לאפוטרופוס הכללי בעת הפקדת ייפוי הכוח המתמשך" יבוא "בהתאם להוראות שקבע הממנה לעניין זה בייפוי הכוח המתמשך כאמור בסעיף 32יג(ג1)." |
||||||
|
|
|
(4) |
במקום סעיף קטן (ד) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"(ד) האפוטרופוס הכללי רשאי לפרסם תנאים ונסיבות שבהן זכאי צד שלישי לקבל ממנו, אחרי כניסתו לתוקף של ייפוי כוח מתמשך, אישור שייפוי כוח מתמשך שהוצג לפניו, הופקד ונכנס לתוקף."; |
|||||
|
|
|
(5) |
אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"(ה) הוראות סעיף זה אינן גורעות מסמכות האפוטרופוס הכללי להעביר מידע בכפוף לכל דין, ובכלל זאת חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981.". |
|||||
|
תיקון סעיף 32יט |
13. |
בסעיף 32יט לחוק העיקרי, סעיף קטן (ב) – בטל. |
|||||||
|
תיקון סעיף 32כג |
14. |
בסעיף 32כג לחוק העיקרי – |
|||||||
|
|
|
(1) |
בסעיף קטן (א), במקום "למיופה הכוח" יבוא "לאפוטרופוס הכללי" ובסופו יבוא "והאפוטרופוס הכללי ימסור למיופה הכוח הודעה בכתב על ביטול ייפוי הכוח."; |
||||||
|
|
|
(2) |
סעיף קטן (ב) – בטל. |
||||||
|
תחילה ותחולה |
15. |
(א) תחילתו של חוק זה שלושה חודשים מיום פרסומו (להלן – יום התחילה), והוא יחול על ייפוי כוח מתמשך שהופקד ביום התחילה או לאחריו; |
|||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), תחילתם של סעיפים 32ו(ב)(5)(ב), 32יג1, 32טו1, 32טו2, ו-32יח לחוק העיקרי, כנוסחם בחוק זה, שנה מיום פרסומו של חוק זה; |
|||||||
|
|
|
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), סעיפים 32יח(א)(3), 32יח(א1) ו-32כג לחוק העיקרי, כנוסחם בחוק זה יחולו גם על ייפוי כוח מתמשך שהופקד לפני יום התחילה לעניין פעולות שייעשו ביום התחילה או לאחריו. |
|||||||
דברי הסבר
כללי חלק שני1 של חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 (להלן – החוק), אשר נוסף לחוק במסגרת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' 18), התשע"ו-2016, קבע אפשרות לעריכת "ייפוי כוח מתמשך", המאפשר לכל אדם לתכנן את עתידו ולקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד אם כשירותו תיגרע ולא יוכל לטפל בהם בעצמו. ייפוי כוח מתמשך הוא חלופה לצורך במינוי אפוטרופוס, שמטרתה לקדם את האוטונומיה והבחירה של האדם בעודו כשיר, ולאפשר למי שהוא ימנה, בדרך כלל מבני משפחתו, לנהל את ענייניו, והכל תוך צמצום הצורך בהחלטה שיפוטית למינוי אפוטרופוס.
החוק בנוסחו הקיים מאפשר עריכת ייפוי כוח מתמשך רק באמצעות עורך דין שעבר הכשרה ייעודית מטעם האפוטרופוס הכללי. מודל זה, אף שהוא מבטיח עריכת מסמך בליווי מקצועי, כרוך בתשלום שאינו בהכרח שווה לכל נפש, ומהווה חסם של ממש בפני חלקים נרחבים באוכלוסייה, בפרט בקרב מי שמצבם החברתי-כלכלי אינו מאפשר לשאת בשכר הטרחה של עורכי הדין. ואכן, נתוני האפוטרופוס הכללי מלמדים כי מרבית ייפויי הכוח המתמשכים שהופקדו עד כה נערכו באזורי המרכז ועל ידי ממנים ממעמד סוציו־אקונומי גבוה, והשימוש בכלי אינו רווח דיו בקרב אוכלוסיות נוספות.
במרכז הצעת החוק דנן תיקון המבקש להנגיש ולפשט את השימוש בייפוי כוח מתמשך ולהפחית את העלויות הכרוכות בעריכתו, ועל ידי כך להביא להרחבת השימוש בו בקרב אוכלוסיות נוספות. הרחבת השימוש בייפויי כוח מתמשכים תביא גם לחסכון משמעותי למדינה, שכן העלויות הנוגעות לייפוי כוח מתמשך נמוכות מן העלויות הכרוכות בהליכי מינוי ופיקוח על אפוטרופסים.
על פי תיקון החקיקה המוצע ניתן יהיה לערוך ייפוי כוח מתמשך באופן עצמאי, זאת לצד הותרת האפשרות לערוך את המסמך על ידי עורך דין, כמסלול חלופי. המסלול העצמי יהיה כפוף לאישור בעל מקצוע מוסמך (עו"ד, רופא, עובד סוציאלי, פסיכולוג, אח/ות מוסמכים, מרפא בעיסוק או עמית רופא) שעבר הכשרה לעניין זה, ואשר יוודא את כשירות הממנה, הבנתו את משמעות המסמך ורצונו החופשי.
תוקפו המשפטי של ייפוי כוח שנערך במסלול העצמי זהה לתוקפו של ייפוי כוח שנערך במסלול באמצעות עורך דין. בכך יישמר האיזון בין הצורך בהגנה על הממנה לבין הרצון להרחיב את הנגישות לעריכת ייפוי הכוח המתמשך, להפחית את העלויות הכרוכות בעריכתו, ולהבטיח את מימוש תכליותיו – קידום האוטונומיה של האדם וצמצום הצורך במינוי אפוטרופוס וההליכים הנלווים לכך.
אגב התיקון הנוגע לייפוי כוח מתמשך, מוצע לתקן מספר סעיפים נוספים בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. בין היתר, מוצע להסדיר את האפשרות לחתימה משולבת על ייפוי כוח רפואי וייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות, לתקן את סעיף 32יח לחוק שעניינו מסירת מידע על ייפוי כוח מתמשך ועוד.
סעיף 2 (תיקון סעיף 32ד) החוק בנוסחו כיום קובע ברירת מחדל לפיה אם מינה אדם מספר מיופי כוח לאותו עניין, ואם לא קבע הממנה אחרת בייפוי הכוח, מיופי הכוח יהיו חייבים לפעול במשותף. ברירת המחדל האמורה מייצרת קושי מעשי עבור מיופי כוח משותפים, הנדרשים לקבל הסכמה מכל אחד ואחד מהם לכל פעולה, קטנה כגדולה, ובכלל זה פעולות הנדרשות לניהול ענייניו השוטפים של הממנה.
לפיכך, מוצע להפוך את ההוראה הקיימת לגבי פעולת מיופי כוח במשותף, ולקבוע כי בהעדר הוראה אחרת של הממנה, יפעלו מיופי הכוח ביחד או לחוד. יצוין כי התיקון המוצע לא יחול על ייפויי כוח קיימים, עליהם ימשיך לחול הסעיף בנוסחו הקודם הקובע ברירת מחדל של פעולה במשותף.
סעיפים 3,8 (תיקון סעיף 32ו, הוספת סעיף 32טו1) טרום תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית היה ניתן לחתום על ייפוי כוח לעניינים רפואיים בלבד (אשר הוסדר בחוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996) בטופס משולב עם ייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות, התשס"ו-2005 (להלן – ייפוי הכוח המשולב הישן). האפשרות לחתום על ייפוי הכוח המשולב הישן הגדילה את היקף החתימות על שני המסמכים, אך השימוש בטופס המשולב הישן הפסיק לאחר כניסת תיקון מס' 18 לתוקף והעברת ייפוי הכוח הרפואי (ייפוי כוח מתמשך המסמיך את מייפה הכוח לפעול בשמו של הממנה רק בעניינים הנוגעים לבריאותו) לסעיף 32טו לחוק הכשרות המשפטית). לאור החשיבות של החתימה הן על ייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות, והן על ייפוי כוח מתמשך או ייפוי כוח רפואי, מוצע לעגן בחוק את האפשרות לערוך, לחתום ולהפקיד את שני המסמכים יחד, על גבי טופס ייעודי לכך שיפרסם האפוטרופוס הכללי באתר משרד המשפטים.
לטובת פישוט התהליך עבור הציבור, מוצע לאפשר לחתום על שני המסמכים באותו אופן בו חותמים ועורכים ייפוי כוח רפואי או ייפוי כוח מתמשך, לפי העניין (ולא יידרש עד נוסף לטובת החתימה, כנדרש לפי חוק זכויות החולה). עוד מוצע לקבוע כי תוקף המסמכים יהיה זהה, וכי ייפוי כוח משולב לא יפקע אלא בביטול או פקיעה, בדומה לייפוי כוח מתמשך או רפואי (וזאת ביחס לייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות אותו יש לחדש מדי חמש שנים). לבסוף, מוצע לקבוע כי ייפוי הכוח המשולב יופקד אצל האפוטרופוס הכללי באופן בו מופקד ייפוי כוח מתמשך או רפואי, לפי העניין, וכי האפוטרופוס הכללי יעביר את המסמך להפקדה גם במאגר המידע הייעודי שמנהל משרד הבריאות לפי חוק החולה הנוטה למות.
על מנת לאפשר את עריכתו של ייפוי הכוח המשולב בהתאם לסעיף 32טו1 המוצע, מוצע לתקן את סעיף קטן 32ו(ב)(5) ולקבוע כי מיופה כוח יהיה מוסמך להביע את רצון הממנה או לבצע בשמו פעולה לפי חוק הנוטה למות, אם הממנה חתם על ייפוי כוח משולב עם ייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות, בהתאם להוראות סעיף 32טו1 וכן להבהיר כי הוא רשאי לעשות כן אם הוא הוסמך לכך לפי חוק החולה הנוטה למות.
סעיף 4 (תיקון סעיף 32יג) לאור הכוונה להפוך את טופס ייפוי הכוח המתמשך למקוון, מוצע לבטל את הדרישה לקבוע את טופס ייפוי כוח המתמשך בתקנות, זאת במטרה לאפשר גמישות בתוכן הטופס ובעיצובו, ולאפשר לערוך בו שינויים לטובת הבהרה, ביאור או פישוט הדברים.
בנוסף, מוצע לקבוע כי בייפוי כוח מתמשך יידרש הממנה לפרט את עמדתו ביחס למסירת מידע לקרובי משפחה (שאינם מיופה הכוח). בין היתר יידרש הממנה לקבוע אם האפוטרופוס הכללי יוכל למסור מידע לקרוביו על הפקדת ייפוי הכוח, על זהותם של מיופה הכוח ושל אדם מיודע ועל סוגי העניינים שלגביהם ניתן ייפוי הכוח, ומתי. הוראה זו היא הוראה משלימה לסעיף 32יח(ב) בנוסחו המוצע.
לבסוף, מוצע לבטל את ההוראה הקבועה בסעיף קטן (ד) ולהעבירה לסעיף 32יד שעניינו עריכת ייפוי מתמשך על ידי עורך דין.
סעיף 5 (הוספת סעיף 32יג1) סעיף זה קובע את העקרונות לעריכת ייפוי כוח מתמשך באופן עצמאי על ידי הממנה. על פי המוצע, ממנה יוכל לערוך ייפוי כוח מתמשך באופן עצמאי, באמצעות טופס מקוון, לאחר תהליך של הזדהות מקוונת. עריכת המסמך במסלול זה תלווה בהסברים מפורטים ופשוטים הנוגעים למהות המסמך ולהוראותיו השונות, ותותנה באישור בעל מקצוע שיעבור הכשרה ייעודית – עורך דין, רופא, עובד סוציאלי, פסיכולוג, אח/ות מוסמכים, מרפא בעיסוק או עמית רופא – אשר יבחן את כשירות הממנה, את הבנתו את משמעות המסמך, וכן את רצונו החופשי של הממנה והיעדר השפעה בלתי הוגנת.
לצורך כך, מוצע לקבוע כי בעל המקצוע ייפגש תחילה עם הממנה בלבד ויתרשם מכשירותו ומהבנתו הכללית את משמעות ייפוי הכוח שערך (להבדיל ממשמעותן של ההוראות המסוימות שנקבעו בו); לאחר מכן ייפגש בעל המקצוע עם מיופה הכוח המיועד (יחד עם הממנה או בנפרד), ויוודא כי עריכת המסמך על ידי הממנה נעשית מתוך רצון חופשי וללא הפעלת לחץ מצד מיופה הכוח או מצד גורם אחר. במקרים בהם מתעורר ספק לגבי כשירותו של הממנה, בעל המקצוע יפנה אותו למומחה שנקבע בתקנות זה למתן חוות דעת מקיפה בעניין הכשירות (ויכול שחוות הדעת תינתן על ידי בעל המקצוע בעצמו, אם הוא מומחה כאמור). לבסוף, מוצע לקבוע כי מיופה הכוח יידרש לאשר בחתימתו על גבי הטופס כי קרא והבין את משמעותו, את אחריותו ואת סמכויותיו לפי ייפוי הכוח המתמשך, כי הוא עומד בתנאי הכשירות לשמש מיופה כוח לפי פרק זה וכי הוא מסכים לשמש מיופה כוח על פי ייפוי הכוח המתמשך.
יובהר כי אין זה מתפקידו של בעל מקצוע לסייע בעריכת ייפוי הכוח המתמשך. לממנה אשר מבקש סיוע מקצועי בעריכת המסמך מומלץ לערוך את ייפוי הכוח המתמשך בהתאם להוראות סעיף 32יד, באמצעות עורך דין.
סעיף 6 (תיקון סעיף 32יד) מאחר שעל פי המוצע יוכל הממנה לבחור אם לערוך באופן עצמאי את ייפוי הכוח המתמשך או להסתייע לשם כך בעורך דין אשר עבר הכשרה, מבהיר סעיף קטן (א) כי עריכת המסמך בידי עורך דין היא רשות ואינה חובה. לבד מהבהרה זו ומהעברת ההוראה הנוגעת לאופן מתן ההסבר והמידע מסעיף 32יג לסעיף זה, לא נערכו שינויים מהותיים באופן עריכת המסמך על ידי עורך דין.
סעיף 7 (תיקון סעיף 32טו) מוצע לעשות תיקון טכני ולמנות את עורך הדין ברשימת בעלי המקצוע המורשים לערוך ייפוי כוח רפואי (כהגדרתו בסעיף זה), זאת במקום לציינו בנפרד כמורשה לאותו עניין. כמו כן, מוצע להוסיף לרשימת בעלי המקצוע את מקצוע המרפא בעיסוק, שכן יש לו מומחיות בזיהוי כשירות תפקודית ואת מקצוע העמית הרופא, שגם לו הכישורים הנדרשים לעניין זה. לצורך כך, מוצע להחליף את פסקאות (1)-(4) המתייחסות לרופא מורשה, עובד סוציאלי, פסיכולוג רשום ואח או אחות, ברשימת מעודכנת של בעלי מקצוע הכוללת, בנוסף אליהם, גם את עורך הדין, את המרפא בעיסוק ועמית רופא.
סעיף 9 (הוספת סעיף 32טו2) החוק מחייב כי ייפוי כוח מתמשך יאושר על ידי עורך דין או בעל מקצוע שעבר הכשרה, על מנת לוודא את כשירותו של הממנה ואת מתן ההסכמה מרצון חופשי וללא השפעה בלתי הוגנת. במקרים שבהם עורך דין או בעל מקצוע בוחר שלא לאשר את ייפוי הכוח מן הטעם שלא השתכנע בכשירות הממנה או ברצונו החופשי, אין כיום מנגנון המבטיח שהאפוטרופוס הכללי יידע על כך. מצב זה עלול לאפשר לממנה או לסביבתו לפנות לבעל מקצוע אחר ("forum shopping") עד שיימצא מי שיסכים לאשר את ייפוי הכוח, ובכך ייווצר סיכון שהאפוטרופוס הכללי יקבל להפקדה מסמך, מבלי שיידע כי קודם לכן הובע ספק מהותי לגבי כשירות הממנה או רצונו החופשי.
לפיכך, מוצע לקבוע כי במקרים שבהם בעל מקצוע או עורך דין לא מאשרים ייפוי כוח מתמשך בשל ספק בכשירות או חשש להשפעה בלתי הוגנת, תינתן להם האפשרות לדווח לאפוטרופוס הכללי על הפנייה אליהם ועל הטעם שבגינו לא חתמו על המסמך. הדיווח יאפשר לאפוטרופוס הכללי לבחון הפקדה מאוחרת ביחס לאותו ממנה ביתר זהירות, ולמשל לבקש כי המסמך יוגש יחד עם חוות דעת מומחה כדי להסיר ספק ביחס לכשירות הממנה.
סעיף 10 (תיקון סעיף 32טז) מוצע לבטל את ההוראה הקובעת כי הממנה רשאי לקבוע כי לאדם מיודע יועבר העתק מייפוי הכוח, ובמקומה לקבוע בסעיף 32יח כי המיודע יקבל מידע רלוונטי על ייפוי כוח מתמשך וכן העתק ממנו.
סעיף 11 (תיקון סעיף 32יז) לאור אופן העריכה של ייפוי הכוח המתמשך בטופס מקוון, ובהמשך לפתיחת האפשרות לערכו באופן עצמאי, מוצע לקבוע כי ייפוי כוח מתמשך שנערך על ידי הממנה בעצמו, וכן ייפוי כוח רפואי או רפואי משולב יופקדו באופן מקוון על ידי הממנה. הפקדה של ייפוי כוח מתמשך שנערך בידי עורך דין תיוותר ללא שינוי, כך שגם עורך הדין וגם הממנה יוכלו להפקיד את המסמך על ידי מסירת עותק מקורי של ייפוי הכוח לאפוטרופוס הכללי.
התיקון לסעיף קטן (ב) מבקש להאריך את התקופה בה ניתן להשתמש בייפוי כוח רפואי גם אם לא הופקד. ייפויי כוח רפואיים (טופס ד') נערכים על ידי עורכי דין ובעלי מקצוע נוספים. עריכת הטופס והפקדתו אינה מקוונת והאחריות על הפקדת המסמך היא על הממנה. בגלל קשיים טכניים וחוסר מודעות ייפויי כוח רפואיים לא מעטים אינם מופקדים כלל או אינם מופקדים בתוך שנה, ואז לא ניתן לעשות בהם עוד שימוש אף שנערכו ונחתמו כדין. מטרת התיקון היא להרחיב את האפשרות להשתמש בייפוי הכוח הרפואי המבטא את רצונו של האדם לאורך תקופה ממושכת יותר גם אם לא הופקד. במקרים בהם יש צורך לעשות שימוש בייפוי כוח רפואי שטרם הופקד, ניתן להפקידו ולהכניסו לתוקף באותו מעמד. בהתאם למוצע, אפשרות זו תוארך מתקופה של שנה אחת לתקופה של חמש שנים.
סעיף 12 (תיקון סעיף 32יח) מוצע להרחיב את סמכותו של האפוטרופוס הכללי למסור מידע על ייפוי כוח מתמשך. מוצע להרחיב את רשימת הגורמים שרשאים לקבל מידע על ייפוי כוח מתמשך ועותק ממנו, משלב ההפקדה ואילך, כאמור בסעיף קטן (א). חשוב שהמיודע יקבל מידע על ייפוי הכוח המתמשך כבר בשלב ההפקדה ויקבל העתק ממנו, כדי שיידע מה מצופה ממנו במילוי תפקידו לאחר הכניסה לתוקף. בוודאי שהוא נדרש לקבל מידע גם אחרי הכניסה לתוקף כדי שיוכל ליישם את תפקידו כמיודע ולפקח על התנהלות מיופה הכוח בהתאם לרצונו של הממנה ובעניינים שקבע. עוד מוצע להרחיב את רשימת בעלי התפקידים המנויים בסעיף קטן (א)(3) כך שיכללו גם עובד סוציאלי במוסד רפואי כהגדרתו בחוק זכויות החולה. המידע על הפקדת ייפוי כוח מתמשך ועל היקפו נדרש לעובדים סוציאליים במוסדות רפואיים בעקבות תיקון מס' 16 לחוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996, שמאפשר להם למנות מקבל החלטות זמני לעניינים רפואיים, כיוון שקיומו של ייפוי כוח מתמשך יכול לייתר את מתן האישור, ואם הוא אינו מייתר את הצורך באישור – לקבוע את זהותו של מי שיקבל אישור לקבל החלטות בשם האדם.
נוסף על הרחבת הגורמים הזכאים באופן אוטומטי לקבל מידע על ייפוי כוח מתמשך, מוצע להסמיך את האפוטרופוס הכללי למסור מידע נקודתי לבעלי תפקיד נוספים, כאשר הדבר דרוש להם לצורך מילוי תפקידם, אף אם אינם מנויים במפורש בחוק. כך לדוגמה, בתי חולים, קופות חולים, ומוסדות רפואיים, עובדים סוציאליים לבריאות הנפש במשרד הבריאות – על מנת שיוכלו לתת מענה לממנים מתמודדי נפש אשר בטיפולם, כמו גם עובדים סוציאליים ברשויות המקומיות בתחום של אזרחים ותיקים, אשר לאחר קבלת המידע יוכלו לבחון את דרך ההתערבות בכל הנוגע למניעת ניצול הממנה וקידום רצונו.
לגבי קרובי הממנה – מוצע לשנות את ברירת המחדל הקבועה בחוק לפיה קרובי ממנה יוכלו לקבל מידע מהאפוטרופוס הכללי על ייפוי כוח מתמשך רק לאחר כניסתו לתוקף, ולקבוע כי הממנה ייקבע בייפוי הכוח המתמשך איזה מידע יינתן לקרובי משפחתו (שאינם מיופה הכוח) ובאיזה עיתוי. הוראה זו משלימה את ההוראה הקבועה בסעיף 32יג(ד) בנוסחו המוצע.
לבסוף, מוצע להסמיך את האפוטרופוס הכללי לפרסם תנאים ונסיבות שבהן זכאי צד שלישי לקבל ממנו, אחרי כניסתו לתוקף של ייפוי כוח מתמשך, אישור שייפוי כוח מתמשך שהוצג לפניו, הופקד ונכנס לתוקף, ולייתר את הצורך בקביעת התנאים לכך בתקנות.
התיקונים המוצעים לסעיף 32יח לחוק מבקשים לאזן בין הצורך להנגיש מידע נדרש לגורמים שנמנו בייפוי הכוח ולבעלי תפקידים רלוונטיים, אך זאת תוך הקפדה על מסגרת זהירה ומבוקרת למסירת המידע ושמירה על פרטיות הממנה ועל זכותו לבחור מי מהסובבים אותו יקבל מידע על ייפוי הכוח המתמשך, ובאיזה עיתוי. כאמור בסעיף קטן (ה) המוצע, הוראות הסעיף אינן גורעות מסמכות האפוטרופוס הכללי להעביר מידע בכפוף לכל דין, ובכלל זה לפי חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981. יודגש כי סעיף קטן (ה) המוצע מהווה הוראת הבהרה, המשקפת את המצב המשפט הקיים גם כיום.
סעיף 13 (תיקון סעיף 32יט) מוצע לבטל את האפשרות לעשות בייפוי הכוח המתמשך שימוש כייפוי כוח לפי חוק השליחות בענייניו הרכושיים של הממנה. הניסיון מלמד כי יישום הסעיף בשטח מעורר בלבול בין ייפוי כוח רגיל שניתן לפי חוק השליחות לבין ייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף עם גריעת כשרותו של אדם. זאת בתקופה בה הממנה עדיין כשיר ואין מניעה שיחתום על ייפויי כוח לפי חוק השליחות מול גופים שלישיים בהתאם לצורך או על ייפוי כוח נוטריוני. בנוסף, השימוש באפשרות המיידית יכולה להיות פתח לניצול של הממנה או לביצוע פעולות משמעותיות בניהול ענייניו מבלי לערב אותו, שכן לפני כניסתו לתוקף חלות על ייפוי הוראות חוק השליחות.
סעיף 14 (תיקון סעיף 32כג) לפי החוק בנוסחו כיום, ביטול ייפוי הכוח על ידי הממנה ייעשה בהודעה למיופה הכוח, ונוסף על הודעה זו על הממנה להודיע על הביטול לאפוטרופוס הכללי. מוצע לתקן את הסעיף ולקבוע כי הודעה על ביטול ייפוי כוח מתמשך תישלח לאפוטרופוס הכללי בלבד ולא למיופה הכוח, והאפוטרופוס הכללי יודיע על הביטול למיופה הכוח. זאת במטרה להקל על הממנה את הליך הביטול של ייפוי הכוח.
סעיף 15 (תחילה ותחולה) מוצע לקבוע כי החוק ייכנס לתוקף שלושה חודשים לאחר פרסומו, זאת למעט התיקונים המוצעים לסעיפים 32ו(ב)(5)(ב), 32יג1, 32טו1, 32טו2, ו-32יח לחוק העיקרי שייכנסו לתוקף לאחר שנה מיום הפרסום, וזאת כדי לאפשר לאפוטרופוס הכללי להיערך ליישומם. על מנת שלא לפגוע בוודאות ביחס לייפוי כוח מתמשך שהופקד טרם מועד הכניסה לתוקף, מוצע כי החוק יחול על ייפוי כוח מתמשך שהופקד ביום התחילה או לאחריו. על אף האמור, מוצע לקבוע כי התיקון לסעיפים 32יח(א)(3) ו-32יח(א1) לחוק העיקרי שעניינם מסירת מידע על ייפוי כוח מתמשך לבעלי תפקיד לצורך מילוי תפקידם, וכן התיקון לסעיף 32כג לחוק העיקרי המשנה את אופן ביטול ייפוי הכוח המתמשך יחולו גם על ייפוי כוח מתמשך שהופקד לפני יום התחילה לעניין פעולות שייעשו ביום התחילה או לאחריו, וזאת מן הטעם שאין בהן פגיעה באינטרס כלשהו של הממנה.
[1] ס"ח התשכ"ב, עמ' 120; התשפ"ה, עמ' 446.
[2] ס"ח התשס"ו, עמ' 58; התשפ"ד, עמ' 484.
[3] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 30, עמ' 594; ס"ח התשפ"ה עמ' 520.
[4] ס"ח התשנ"ו, עמ' 152; התשפ"ה עמ' 522.
[5] ס"ח התשל"ז, עמ' 158; התשפ"ה עמ' 520.
[6] ס"ח התשס"ח, עמ' 720; התשפ"ה עמ' 523.
[7] ס"ח התשס"ח, עמ' 720; התשפ"ה עמ' 523.