תאריך תצוגה: 22/07/2025

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 3

טיוטת צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) (תיקון...), התשפ"א-2021. 4

1. תיקון סעיף 57א.. 4

2. הוספת סעיפים 57ב ו-57ג. 4

3. תחילה. 5

דברי הסבר. 6


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות)(תיקון...), התשפ"ה-2025

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

בשנת 2007 במסגרת תיקון 47 לפקודת המועצות המקומיות הוסף סעיף 13ה לפקודה, במסגרתו הוחלו על המועצות המקומיות והאזוריות סעיפים מפקודת העיריות הנוגעים להעסקת מבקר הפנים (להלן - "תיקון 47" או "התיקון").

במסגרת הסעיף נקבע כי שר הפנים רשאי לקבוע כי על אף החלת הוראת סעיף 167(ב) לפקודת העיריות הקובע כי המבקר יועסק במשרה מלאה, רשאי השר לקבוע היקף משרה מצומצם יותר.

כמו כן נקבע עוד כי השר רשאי לקבוע בצו הכינון, באישור הועדה לעניני ביקורת המדינה, הוראות בדבר:

 (1) דרכי מינויו, בדיקת כשירותו והתאמתו של מועמד לשמש מבקר;

(2) התנאים והדרכים לפיטוריו או להשעייתו של מבקר;

(3) דרכי מינוים, בדיקת כשירותם, מעמדם ותנאים להפסקת שירותם של עובדים בלשכת המבקר;

(4) דרכי הכנתו ואישורו של תקציב לשכת המבקר.

בהמשך לכך, נקבע סעיף 57א לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958 שקבע כי במועצה אזורית בה מספר התושבים 20,000 או יותר, יכהן המבקר במשרה מלאה, במועצה אזורית בה מספר התושבים פחות מ-20,000 יכהן המבקר בחצי משרה. עוד נקבע כי על אף האמור, במועצה אזורית בה למטה מ-5,000 תושבים רשאי השר לאשר שהמבקר יכהן במשרה חלקית שלא תפחת מרבע משרה.

מטרת התיקון הנוכחי, היא לעדכן את היקף משרת מבקר הפנים כך שיקבע בהתאם למספר התושבים, התקציב ומספר היישובים במועצה כפי שקבעה הפקודה, וכן לקבוע הוראות כאמור.

במסגרת התיקון מוצע:

1.  לקבוע את היקף משרתו של המבקר:

מוצע לקבוע כי במועצה אזורית  שמספר תושביה הוא 10,000 ומעלה יכהן מבקר פנים במשרה מלאה ובמועצה אזורית בה מתחת ל-10,000 תושבים יכהן מבקר פנים בהיקף משרה שלא יפחת מ-50%. עוד מוצע, כי במועצה אזורית שהיקף התקציב השנתי שלה עולה על 100 מלש"ח או שבתחומה עשרה יישובים או יותר, יכהן מבקר פנים בהיקף משרה מלאה וגם אם מספר תושביה נמוך מ-10,000;

2.  להסדיר את היקף תקציב לשכת המבקר במועצות אזוריות;

3.  להסדיר את היקף התקינה של עובדי לשכות הביקורת במועצות אזוריות;

4.  לקבוע תנאי סף לעובד ביקורת בדומה לתנאי הסף של עובד ביקורת בעיריות;

5.  לקבוע הוראות באשר לדרכי מינויים, ואופן סיום העסקתם של העובדים בלשכת המבקר במועצה אזורית בדומה לאלה החלים על עובדי ביקורת בעיריות.

על מנת לאפשר את ההיערכות הנדרשת ליישום תיקונים אלו, מוצע לקבוע כי התיקון יכנס לתוקפו ב-01.06.2026, וזאת על מנת לאפשר לרשויות זמן להיערך לקראת השינוי.

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הפנים:

טיוטת צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) (תיקון...), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות[1], ובאישור הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, אני מתקין צו זה:

תיקון סעיף 57א

1.  

בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958[2] (להלן – הצו העיקרי), בסעיף 57א -

 

 

 

(1) בפסקה (1), במקום "20,000" יבוא "10,000";

 

 

 

(2) בפסקה (2) -

 

 

 

 

(א)  במקום "20,000" יבוא "10,000";

 

 

 

 

(ב) במקום הסיפה החל במילים "היה מספר התושבים" יבוא: "היה תקציבה השנתי של המועצה 100 מיליון ₪ ומעלה או בתחומה 10 יישובים ומעלה – יכהן המבקר במשרה מלאה".

הוספת סעיפים 57ב עד 57ד

2.  

אחרי סעיף 57א בצו העיקרי יבוא:

 

 

"תקציב ותקן

57ב.

(א)  מבקר המועצה יכין ויגיש לראש המועצה מדי שנה הצעת תקציב שנתית ללשכתו לרבות הצעת תקן עובדים; המועצה תדון במסגרת דיוניה בהצעת התקציב השנתי בהצעת התקציב והתקן של לשכת המבקר כפי שהגיש המבקר.

 

 

 

 

 

 

(ב) במועצה אזורית שמספר תושביה עולה על 20,000 תושבים, מספר התקנים לא יפחת מהמספר האמור בתקנה 2 לתקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), תשע"ח-2018[3].

 

 

תקציב לשכת המבקר

57ג.

היקף התקציב השנתי של לשכת מבקר מועצה, לא יפחת משיעור קבוע באחוזים מהתקציב השנתי של המועצה לפי המפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  במועצה שמספר תושביה עד 5,000 תושבים –

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) תקציבה השנתי אינו עולה על 25 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-1.54%, ובלבד שלא יפחת מ-331 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) תקציבה השנתי עולה על 25 מלש"ח ואינו עולה על 40 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.965% ובלבד שלא יפחת מ-333 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) תקציבה השנתי עולה על 40 מלש"ח ואינו עולה על 100 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.388% ובלבד שלא יפחת מ-335 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) תקציבה השנתי עולה על 100 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.45% ובלבד שלא יפחת מ-556 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) במועצה שמספר תושביה עולה על 5,000 תושבים אך לא עולה על 10,000 תושבים –

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) תקציבה השנתי אינו עולה על 56 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.60%, ובלבד שלא יפחת מ-360 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) תקציבה השנתי עולה על 65 מלש"ח ואינו עולה על 100 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.40% ובלבד שלא יפחת מ-362 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) תקציבה השנתי עולה על 100 מלש"ח ואינו עולה על 120 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.485% ובלבד שלא יפחת מ-556 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) תקציבה השנתי עולה על 120 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.45% ובלבד שלא יפחת מ-558 אלש"ח.

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  במועצה שמספר תושביה עולה על 10,000 תושבים אך לא עולה על 20,000 תושבים –

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) תקציבה השנתי אינו עולה על 100 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.71%, ובלבד שלא יפחת מ-682 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) תקציבה השנתי עולה על 100 מלש"ח ואינו עולה על 150 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.48% ובלבד שלא יפחת מ-684 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) תקציבה השנתי עולה על 150 מלש"ח ואינו עולה על 175 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.417% ובלבד שלא יפחת מ-686 אלש"ח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) תקציבה השנתי עולה על 175 מלש"ח – סכום שלא יפחת מ-0.30% ובלבד שלא יפחת מ-688 אלש"ח.

 

 

 

 

 

 

 

(ד) במועצה אזורית שמספר תושביה עולה על 20,000 תושבים – סכום שלא יפחת מהשיעור האמור בתקנה 3 לתקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), תשע"ח-2018[4].

 

 

 

 

 

 

 

(ה)  במועצה אזורית שבתחומה 6 יישובים או יותר – הסכום האמור בסעיפים קטנים (א) עד (ד) בתוספת, לפי המפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) במועצה שבתחומה 6 עד 10 יישובים – תוספת בשיעור 5%;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) במועצה שבתחומה 11 עד 15 יישובים –  תוספת בשיעור 6%;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) במועצה שבתחומה 16 עד 20 יישובים –  תוספת בשיעור 7%;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) במועצה שבתחומה 21 עד 25 יישובים – תוספת בשיעור 8%;

 

 

 

 

 

 

 

 

(5) במועצה שבתחומה 26 עד 30 יישובים – תוספת בשיעור 9%;

 

 

 

 

 

 

 

 

(6) במועצה שבתחומה 31 עד 40 יישובים – תוספת בשיעור 11%;

 

 

 

 

 

 

 

 

(7) במועצה שבתחומה 41 עד 50 יישובים – תוספת בשיעור 13%;

 

 

 

 

 

 

 

 

(8) במועצה שבתחומה 51 יישובים או יותר – תוספת בשיעור 14%.

 

 

מינוי עובדים ללשכת המבקר

57ד.

(א)  ראש המועצה בהסכמת מבקר המועצה ימנה עובדים  ללשכת המבקר בהתאם לתקנים שנקבעו לפי סעיף 57ב.

 

 

 

 

 

 

(ב) לא ימונה עובד ולא יכהן אדם כעובד ביקורת אלא אם כן התקיימו בו הוראות סעיף 167(ג)(1) עד (4) לפקודת העיריות.

 

 

 

 

 

 

(ג)  על אף הוראות סעיף קטן (ב) רשאי ראש המועצה, בהסכמת מבקר המועצה, לאשר מינויו של אדם אשר לא נתמלא בו התנאי האמור בסעיף 167(ג)(4) לפקודת העיריות אם רכש ניסיון במשך שבע שנים בעבודת ביקורת בגוף ציבורי כמשמעו בחוק הביקורת הפנימית, תשנ"ב-[5]1992.

 

 

 

 

 

 

(ד) דין עובדי לשכת המבקר כדין שאר עובדי המועצה ואולם הם יקבלו הוראות מקצועיות מהמבקר בלבד.

 

 

 

 

 

 

(ה)  לא יופסק שירותו של עובד לשכת המבקר שלא בהסכמתו של המבקר אלא בכפוף להוראות סעיף 171א(1) לפקודת העיריות.

 

 

 

 

 

 

(ו)  בסעיף זה, "עובד ביקורת" – עובד המבצע פעולת ביקורת.".

הוראת מעבר

3.  

(א)  מועצה שביום פרסומו של צו זה מעסיקה מבקר בהיקף משרה הקטן מהיקף המשרה הקבוע לגביה בסעיף 57א לצו העיקרי כנוסחו בסעיף 1, תהיה תחילתו של הסעיף האמור בתום שנה מיום תחילתו של צו זה או מיום מינויו של מבקר פנים חדש למועצה – המוקדם מבין השניים;

 

 

(ב) מי שביום פרסומו של צו זה מכהן כמבקר מועצה בהיקף משרה הקטן מהיקף המשרה הקבוע בסעיף 57א לצו העיקרי כנוסחו בסעיף 1, ופרש מכהונתו מחמת החובה למנות מבקר בהיקף משרה גדול יותר בתוך שנה מיום תחילתו של צו זה, יראוהו לעניין תשלום פיצויי פיטורים או תשלום גמלאות כאילו פוטר מתפקידו.

תחילה

4.  

תחילתו של צו זה ביום ט"ז בסיוון התשפ"ו (1 ביוני 2026).

 

 

___ ב__________ (__ ב______)

 (חמ )

 

__________________

משה ארבל

שר הפנים

 


 

דברי הסבר

כללי

בשנת 2007 במסגרת תיקון 47 לפקודת המועצות המקומיות הוסף סעיף 13ה לפקודה, במסגרתו הוחלו על המועצות המקומיות והאזוריות סעיפים מפקודת העיריות הנוגעים להעסקת מבקר הפנים (להלן - "תיקון 47" או "התיקון").

במסגרת הסעיף נקבע כי שר הפנים רשאי לקבוע כי על אף החלת הוראת סעיף 167(ב) לפקודת העיריות הקובע כי המבקר יועסק במשרה מלאה, רשאי השר לקבוע היקף משרה מצומצם יותר.

כמו כן נקבע עוד כי השר רשאי לקבוע בצו הכינון, באישור הועדה לעניני ביקורת המדינה, הוראות בדבר:

 (1) דרכי מינויו, בדיקת כשירותו והתאמתו של מועמד לשמש מבקר;

(2) התנאים והדרכים לפיטוריו או להשעייתו של מבקר;

(3) דרכי מינוים, בדיקת כשירותם, מעמדם ותנאים להפסקת שירותם של עובדים בלשכת המבקר;

(4) דרכי הכנתו ואישורו של תקציב לשכת המבקר.

בהתאם לכך, נקבע סעיף 57א לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958 שקבע כי במועצה אזורית בה מספר התושבים 20,000 או יותר, יכהן המבקר במשרה מלאה, במועצה אזורית בה מספר התושבים פחות מ-20,000 יכהן המבקר בחצי משרה. עוד נקבע כי על אף האמור, במועצה אזורית בה למטה מ-5,000 תושבים רשאי השר לאשר שהמבקר יכהן במשרה חלקית שלא תפחת מרבע משרה.

מטרת התיקון הנוכחי, היא לעדכן את היקף משרת מבקר הפנים כך שיקבע בהתאם למספר התושבים, התקציב ומספר היישובים במועצה כפי שקבעה הפקודה, וכן לקבוע הוראות כאמור.

 

לסעיף 1

תיקון סעיף 57א לצו העיקרי – סעיף 167(ב) לפקודת העיריות, שהוחל על המועצות האזוריות במסגרת סעיף 13ה לפקודת המועצות המקומיות קובע כי ככלל מבקר יכהן במשרה מלאה. מוצע במסגרת הצו העיקרי לקבוע כי על אף האמור, במועצות בהן למטה מ-10,000 תושבים תהא רשאית המועצה להעסיק את המבקר במשרה חלקית ובלבד שלא תפחת מחצי משרה, למעט במועצות שהיקף תקציבן השנתי עולה על 100 מלש"ח או שבתחום המועצה 10 יישובים ומעלה.

 

לסעיף 2

הוספת סעיפים 57ב-57ד

 

לסעיף 57ב המוצע -  מוצע לקבוע כי המבקר יכין ויגיש לראש המועצה מדי שנה הצעת תקציב שנתית ללשכתו לרבות הצעת תקן עובדים. ההצעה תידון במסגרת דיוני התקציב השנתי. עוד מוצע כי היקף התקינה במועצות המונות למעלה מ-20,000 תושבים יהיה כהיקף התקינה הקבוע לגבי עיריות במסגרת תקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), התשע"ה-2018;

 

לסעיף 57ג המוצע – מוצע לקבוע את תקציב המינימום של לשכת מבקר המועצה בהתאם למספר התושבים במועצה המקומית, תקציבה ומספר היישובים בה, כאשר לגבי מועצות בהן למעלה מ-20,000 תושבים נקבע כי תקציב המינימום יקבע בהתאם לקבוע בתקנות העיריות (תקנים ותקציב שנתי ללשכת מבקר העירייה), התשע"ה-2018;

 

לסעיף 57ד המוצע – מוצע להסדיר כללי העסקת עובדים בלשכת המבקר. בתוך כך מוצע לקבוע כי עובדי הביקורת יעמדו בתנאי הכשירות שנקבעו בפקודת העיריות, לקבוע כי דין עובדי לשכת המבקר כדין עובדי המועצה אך הם יקבלו הוראות מקצועיות מהמבקר בלבד וזאת בכדי לשמור על עצמאותם, לקבוע כי לא יפוטר עובד לשכת המבקר שלא בהסכמת המבקר אלא אם פיטוריו נקבעו במסגרת פסק דין משמעתי.

 

לסעיף 4

מוצע לקבוע הוראת מעבר שתאפשר למועצות המקומיות ולמבקרים המכהנים להיערך להגדלת היקף המשרה. במסגרת זו מוצע כי לגבי מועצות בהן היקף המשרה לפי התיקון גדול מהיקף המשרה בה מכהן המבקר בפועל - הגדלת היקף המשרה יעשה בתוך שנה מיום כניסת הצו לתוקף, או מיום מינויו של מבקר פנים חדש – המוקדם מבין השניים, וכי מבקר פנים שפרש מחמת החובה למנות מבקר פנים בהיקף משרה גדול מהיקף המשרה בו הוא מכהן יראו בו לעניין פיצויי פיטורין וגמלאות כאילו פוטר.

 

לסעיף 5

על מנת לאפשר את ההיערכות הנדרשת ליישום תיקונים אלו,  מוצע לקבוע כי התיקון יכנס לתוקפו ב- 1.6.2026, וזאת על מנת לאפשר לרשויות זמן להיערך לקראת השינוי.

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 9, עמ' 256.

[2] ק"ת התשנ"ו, עמ' 127; התשס"ט, עמ' 414.

[3] ק"ת תשע"ח, עמ' 2536.

[4] ק"ת תשע"ח, עמ' 2536.

[5] ס"ח תשנ"ב, עמ' 198.