תאריך תצוגה: 08/07/2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות רכבת תחתית (מטרו) (שינוי התוספת הראשונה), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

ביום י"ד בכסלו התשפ"ב (18 בנובמבר 2021) נחקק חוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), כחלק מחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021. החוק מסדיר את הרכיבים העיקריים הנדרשים לצורך קידום המיזם רכבת תחתית (מטרו) במטרופולין גוש דן.

מערכת המטרו המתוכננת כוללת שלושה קווים שתכנונם הסטטוטורי נעשה באמצעות תכניות לתשתית לאומית לפי חוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965, וזאת לצד תמ"א 70 ותמ"א 70א שהן תכניות מתאר ארציות המקודמות על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שבהן ייקבעו הנחיות לתכנון מתחמי ההשפעה של תחנות המטרו וכן תכנון מפורט למתחמי הדפו.

לפי סעיף 1 לחוק, "תכנית המטרו" מוגדרת - "תכניות לפי חוק התכנון והבנייה, המנויות בתוספת, כפי שיהיו בתוקף מעת לעת".

לרשימת התכניות הכלולות בתוספת הראשונה לחוק השפעה על היבטים שונים ביישום החוק, ובראשם הכללת תכניות אלה כחלק מ"מיזם המטרו" כהגדרתו בחוק וההשלכות הנובעות מכך לעניין תחולתו של החוק.

בכלל זה, בין היתר, לעניין סמכויות ותחום פעילות המועצה המאסדרת והוועדה המנהלת לפי סימן ג' וסימן ד' בפרק ב' לחוק; לעניין קביעת מסגרת ההוצאה למיזם המטרו על פי סעיף 16 לחוק, הכוללת, בין היתר, "כל הוצאה הנדרשת לביצוע רכיבי המיזם הכלולים בתכנית המטרו" ובכלל זה תשלומים שונים לרבות לפי סעיף 197(א) לחוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965; לעניין מקורות המימון למיזם המטרו לפי סעיף 17 לחוק; לעניין סמכות הוועדה לפיצויים למיזם המטרו;  לעניין תחולת פרק ה' לחוק הקובע הוראות מיוחדות להסרת חסמים לשם קידום מיזם המטרו; לעניין סמכות הוועדה לתיאום תשתיות לפסוק בסכסוכים הנוגעים למיזם המטרו; וכן לעניין תחולת סעיף 100 לחוק בדבר הגבלת האפשרות לשינוי תכנית המטרו.

לפי סעיף 103 לחוק, שר האוצר רשאי, לפי המלצת הוועדה המנהלת, לשנות את התוספת הראשונה שבה מנויות תכניות המטרו כאמור.

מאחר שתכנון המטרו עודנו מתפתח ומקודם, במועד חקיקת החוק לא ניתן היה לכלול בתוספת הראשונה את כל התכניות הנדרשות למיזם המטרו. לפיכך נדרש שינוי לתוספת הראשונה לחוק שבמסגרתו יתווספו תכניות נוספות למיזם המטרו. ביום 11 בדצמבר 2022 המליצה הוועדה המנהלת להוסיף לתוספת הראשונה לחוק את התכניות שבצו זה, ולתקן את שמה של אחת התכניות שכבר כלולה בתוספת הראשונה, בהלימה להתקדמות התכנון, וכפי שיפורט להלן.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

טיוטת תקנות רכבת תחתית (מטרו) (שינוי התוספת הראשונה), התשפ"ה-2025

בתוקף סמכותי לפי סעיף 103 לחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021[1] (להלן – החוק) לפי המלצת הוועדה המנהלת, אני מתקין תקנות אלה:

שינוי התוספת הראשונה לחוק

1.  

בתוספת הראשונה לחוק -

 

 

(1) בפרט (3), אחרי "מקטע צפוני" יבוא "חלק מרכזי";

 

 

(2) אחרי פרט (5) יבוא:

 

 

 

"(6) תכנית לתשתית לאומית קו מטרו M1 – מקטע צפוני (תת"ל 101/ג);

 

 

 

(7) תכנית לתשתית לאומית קו מטרו 1M – מקטע תע"ש השרון (תת"ל 101/ד);

 

 

 

(8) תכנית לתשתית לאומית קו מטרו M3 – חיבורים תפעוליים מטרו (תת"ל 103/ב)."

 

 

___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

שר האוצר

דברי הסבר

כללי

ביום י"ד בכסלו התשפ"ב (18 בנובמבר 2021) נחקק חוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), כחלק מחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021. החוק מסדיר את הרכיבים העיקריים הנדרשים לצורך קידום המיזם רכבת תחתית (מטרו) במטרופולין גוש דן.

מערכת המטרו המתוכננת כוללת שלושה קווים שתכנונם הסטטוטורי נעשה באמצעות תכניות לתשתית לאומית לפי חוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965, וזאת לצד תמ"א 70 ותמ"א 70א שהן תכניות מתאר ארציות המקודמת על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שבהן ייקבעו הנחיות לתכנון מתחמי ההשפעה של תחנות המטרו וכן תכנון מפורט למתחמי הדפו.

לפי סעיף 1 לחוק, "תכנית המטרו" מוגדרת - "תכניות לפי חוק התכנון והבנייה, המנויות בתוספת, כפי שיהיו בתוקף מעת לעת".

לרשימת התכניות הכלולות בתוספת הראשונה לחוק השפעה על היבטים שונים ביישום החוק, ובראשם הכללת תכניות אלה כחלק מ"מיזם המטרו" כהגדרתו בחוק וההשלכות הנובעות מכך לעניין תחולתו של החוק.

בכלל זה, בין היתר, לעניין סמכויות ותחום פעילות המועצה המאסדרת והוועדה המנהלת לפי סימן ג' וסימן ד' בפרק ב' לחוק; לעניין קביעת מסגרת ההוצאה למיזם המטרו על פי סעיף 16 לחוק, הכוללת, בין היתר, "כל הוצאה הנדרשת לביצוע רכיבי המיזם הכלולים בתכנית המטרו" ובכלל זה תשלומים שונים לרבות לפי סעיף 197(א) לחוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965; לעניין מקורות המימון למיזם המטרו לפי סעיף 17 לחוק; לעניין סמכות הוועדה לפיצויים למיזם המטרו; לעניין תחולת פרק ה' לחוק הקובע הוראות מיוחדות להסרת חסמים לשם קידום מיזם המטרו; לעניין סמכות הוועדה לתיאום תשתיות לפסוק בסכסוכים הנוגעים למיזם המטרו; וכן לעניין תחולת סעיף 100 לחוק בדבר הגבלת האפשרות לשינוי תכנית המטרו.

לפי סעיף 103 לחוק, שר האוצר רשאי, לפי המלצת הוועדה המנהלת, לשנות את התוספת הראשונה שבה מנויות תכניות המטרו כאמור.

מאחר שתכנון המטרו עודנו מתפתח ומקודם, במועד חקיקת החוק לא ניתן היה לכלול בתוספת הראשונה את כל התכניות הנדרשות למיזם המטרו. לפיכך נדרש שינוי לתוספת הראשונה לחוק שבמסגרתו יתווספו תכניות נוספות למיזם המטרו. ביום 11 בדצמבר 2022 המליצה הוועדה המנהלת להוסיף לתוספת הראשונה לחוק את התכניות שבצו זה, ולתקן את שמה של אחת התכניות שכבר כלולה בתוספת הראשונה, בהלימה להתקדמות התכנון, וכפי שיפורט להלן.

 

לתקנה 1   מוצע להוסיף לתוספת הראשונה את תכנית לתשתית לאומית קו מטרו M1 של המקטע הצפוני – תת"ל 101/ג, כפרט (6). תכנית זו אושרה ביום 6 במאי 2025 על ידי ועדת השרים לענייני תשתיות חיוניות שהוקמה לפי סעיף 53א לחוק התכנון והבניה. בעקבות אישורה של תת"ל 101/ג, נדרשת התאמה של פרט (3) לתוספת הראשונה, שכן הנוסח הקיים מתייחס לתת"ל 101/ב כאל מקטע צפוני, בעוד שלאחר אישור תת"ל 101/ג, נעשה המקטע המוסדר בתת"ל 101/ב למקטע מרכזי.

כמו כן, מוצע להוסיף לתוספת הראשונה את תכנית לתשתית לאומית קו מטרו M1 של מקטע תע"ש השרון – תת"ל 101/ד, כפרט (7). תכנית זו אושרה בוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות (ות"ל) ועתידה להיות מועברת לאישור הממשלה. יוער כי תכנית זו אינה מצוינת בהמלצת הוועדה המנהלת באופן מפורש, זאת מאחר שבעת המלצת הוועדה תכנית זו הייתה חלק מתת"ל 101/ג ורק לאחר מכן פוצלה במסגרת הליך התכנון.

בנוסף מוצע להוסיף לתוספת הראשונה את תכנית לתשתית לאומית חיבורים תפעוליים מטרו – תת"ל 103/ב, כפרט (8). תכנית זו מקודמת כעת בוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות.

 



[1] ס"ח התשפ"ב, עמ' 95, התשפ"ד, עמ' 1272.