תאריך תצוגה: 05/06/2025

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו לקידום הבנייה במתחמים מועדפים (הוראת שעה) (הארכת תוקף), התשפ"ה-2025

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

 

בשנת 2014 נחקק החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014 (להלן – החוק). במסגרת החוק נקבע כי הוא יחול על תכנית מועדפת לדיור שהוגשה לוועדה למתחמים מועדפים לדיור ונקלטה בה בתקופה של ארבע שנים מיום תחילתו של החוק (להלן-התקופה הראשונה). עוד נקבע בסעיף 34(ב) לחוק, כי שר האוצר ושר הפנים רשאים יחד, בצו, אחר המלצת ועדת הפנים והגנת הסביבה ובאישור הכנסת, להאריך את התקופה האמורה בשתי תקופות נוספות של שנה כל אחת ולעניין תקופות אלה יחול החוק על תכנית מועדפת לדיור שהופקדה במהלכן.     

עם העברת שטח פעולת מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר (י.פ. 7086, 3.8.2015) וחקיקת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 103 והוראת שעה), התשע"ה-2015, נקבע (בתיקון עקיף לחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים), כי הסמכות להאריך את התקופה הקבועה בסעיף 34(ב) תוקנה לראש הממשלה ושר האוצר, לפרק זמן בן 5 שנים.

 

ביום 7.5.2018  פורסם צו לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה) (הארכת תוקף), התשע"ח-2018, מכח סעיף 34(ב) לחוק כאמור, אשר האריך את התקופה בשנה נוספת עד ליום 7 באוגוסט 2019. בפועל, עקב פיזורן של הכנסת ה-21 והכנסת ה-22, התקופה הראשונה הוארכה מכח סעיף 38 לחוק-יסוד:הכנסת עד לתאריך 16 ביוני 2020. 

 

ביום 8.8.2021 אושר תיקון 7 לחוק במסגרתו נקבע, בין היתר, כי הוראות החוק כנוסחו בתיקון מס' 7 יחולו על תכנית מועדפת שהוגשה לוועדה למתחמים מועדפים ונקלטה בה,  בתקופה של ארבע שנים מיום תחילתו, קרי עד יום 8 באוגוסט 2025 (להלן-התקופה השניה).

 

בנוסף, נקבע בסעיף 34(ד) לחוק, ששר האוצר ושר הפנים רשאים יחד, בצו, לאחר המלצת ועדת הפנים והגנת הסביבה ובאישור הכנסת, להאריך את התקופה השניה בשתי תקופות נוספות של שנה כל אחת, ולעניין תקופות אלה יחול החוק על תכנית מועדפת שהופקדה במהלכן.

 

לאור התמשכות משבר הדיור והמשך הצורך במוסד תכנון ארצי שיעסוק בתכנון מואץ למתחמי מגורים מועדפים, לצד הוועדות המחוזיות, ובשל הסמכות הנתונה לפי החוק הקיים, לוועדה למתחמים מועדפים לתכנן את המתחמים הסובבים את תחנות המטרו – הליך שצפוי להימשך שנים ארוכות, מוצע בהתאם לסעיף 34(ד) לחוק, להאריך בשנה אחת את התקופה השניה, עד ליום 8 באוגוסט 2026.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר ומשרד הפנים:

טיוטת צו לקידום הבנייה במתחמים מועדפים (הוראת שעה) (הארכת תוקף), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיף 34(ד) לחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים (הוראת שעה), התשע"ד-2014[1] (להלן – החוק), לאחר המלצת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ובאישור הכנסת, אנו מצווים לאמור:

 

 

 

הארכת תוקף

1.  

התקופה האמורה בסעיף 34(ג) לחוק תוארך בשנה, עד יום כ"ה באב התשפ"ו (8 באוגוסט 2026).

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ ____5622_-3)

 

 

 

__________________                           __________________

בצלאל סמוטריץ'                                      משה ארבל

שר האוצר                                                שר הפנים

 

דברי הסבר

 

ביום 7 באוגוסט 2014 פורסם החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014 (להלן – החוק), שתכליתו לגבש הליך תכנוני מיוחד במסגרתו יאושרו תכניות בנייה למגורים בהיקף רחב בתוך פרק זמן קצר יחסית (להלן – תכניות מועדפות לדיור). כדי לייעל את ההליך התכנוני של תכניות למגורים ולקצר באופן משמעותי את לוחות הזמנים להשלמת ההליך האמור, הוקם במסגרת החוק מוסד תכנון חדש – "הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור" (להלן – הותמ''ל) – לה ניתנה הסמכות לדון בתכניות מועדפות לדיור. זאת, תוך קביעת הוראות שיבטיחו את איכות התכנון וקיומו של הליך תכנוני תקין ונאות.

 

בשנת 2016 תוקן החוק באופן שנקבע בו גם הליך מזורז לעניין השבת קרקעות מדינה וזאת לצורך הסדרת הזמינות של הקרקעות שעליהן מתוכננות התכניות האמורות. בשנת 2017 תוקן החוק פעם נוספת באופן שהורחבה תחולתו גם על תכניות פינוי בינוי ותכניות בקרקע מרובת בעלים, בכפוף לתנאים שנקבעו בחוק.

 

החוק נחקק במקור כהוראת שעה, כך שיחול על תכנית מועדפת לדיור שהוגשה לוועדה ונקלטה בתקופה של ארבע שנים מיום תחילתו, קרי עד ליום 7 באוגוסט 2018 (להלן-התקופה הראשונה). לצד האמור, העניק המחוקק בסעיף 34(ב) לחוק, סמכות לשר האוצר ושר הפנים להאריך, בצו, את התקופה האמורה, בשתי תקופות נוספות של שנה כל אחת, זאת לאחר המלצת ועדת הפנים והגנת הסביבה ובאישור הכנסת. לעניין תקופות אלה נקבע בסעיף 34(ב) לחוק כאמור, כי החוק יחול על תכנית מועדפת לדיור שהופקדה במהלכן.         

עם העברת שטח פעולת מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר (י.פ. 7086, 3.8.2015) וחקיקת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 103 והוראת שעה), התשע"ה-2015, נקבע (בתיקון עקיף לחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים), כי הסמכות להאריך את התקופה הקבועה בסעיף 34(ב) תוקנה לראש הממשלה ושר האוצר, לפרק זמן בן 5 שנים.

 

בשנת 2018 ראש הממשלה ושר האוצר עשו שימוש בסמכותם האמורה לפי סעיף 34(ב) לחוק, והאריכו בשנה אחת את התקופה הראשונה עד לתאריך 7 באוגוסט 2019 (ק"ת 7996).בפועל, עקב פיזורן של הכנסת ה-21 והכנסת ה-22, התקופה שנקבעה בסעיף 34(א) הוארכה מכח סעיף 38 לחוק-יסוד: הכנסת עד לתאריך 16 ביוני 2020. 

 

ביום 8.8.2021 אושר תיקון מס' 7 לחוק, אשר בצד הארכת תוקפן של הוראות החוק המקוריות, חולל שינויים הן ביחס לאופן פעולת הותמ"ל והן ביחס לסמכויות הותמ"ל. בכלל זאת נקבע, שכדי לתת פתרונות לאתגרים תכנוניים משמעותיים, נמצא שנכון לטפל בהם במסגרת ועדת תכנון ייעודית ברמה הארצית. אתגרים אלו כוללים מיקוד של הותמ"ל (א) בקידום תכנון במתחמי פינוי בינוי (התחדשות עירונית); (ב) בקידום תכנון ביישובי מיעוטים ובמתחמי דיור המותאמים לאוכלוסייה החרדית; (ג) בקידום תכנון במתחמים משמעותיים לדיור (על ידי הגדלת המספר המינימלי של יחידות דיור שיש לתכנן במתחם מועדף); (ד) בקידום תכנון במתחמים מועדפים לפיתוח מוטה תחבורה, בסביבת תחנות המטרו.

 

עוד נקבע במסגרת תיקון מס' 7 לחוק כי הוראותיו יחולו על תכנית מועדפת שהוגשה לוועדה ונקלטה בתקופה של ארבע שנים מיום תחילתו, קרי עד ליום 8 באוגוסט 2025 (להלן-התקופה השניה). לצד זאת העניק המחוקק בסעיף 34(ד) לחוק סמכות לשר האוצר ושר הפנים, יחד, בצו, לאחר המלצת ועדת הפנים והגנת הסביבה ובאישור הכנסת, להאריך את התקופה השניה, בשתי תקופות נוספות של שנה כל אחת, תוך שנקבע כי לעניין תקופות אלה יחול החוק על תכנית מועדפת שהופקדה במהלכן.

 

מאז כניסתו של החוק לתוקף בשנת 2014, הוכרזו על ידי הממשלה, 212 מתחמים מועדפים. בהמשך לכך, אושרו עד עתה בותמ"ל 150 תכניות מועדפות לדיור הכוללות כ-429,700 יחידות דיור, בכל רחבי הארץ. מאז שנת 2021 ותחילת תוקפו של תיקון מס' 7, כ-50% מהתכניות שאושרו בותמ"ל הן תכניות פינוי בינוי, ופעילות הותמ"ל ממוקדת במתחמים הכוללים אתגרים תכנוניים ובמתן פתרונות לאותם אתגרים. יש לציין כי בחלוף השנים צברה הותמ"ל מיומנות מיוחדת בקידום תכניות מורכבות ובמתן מענה למורכבויות אלה במסגרת התכנון.

 

בנוסף, מהניסיון שהצטבר בותמ''ל עולה, כי פרק הזמן החולף עד לאישור תכנית מועדפת בותמ''ל קצר באופן מובהק מפרק הזמן החולף עד לאישור תכנית במסלול התכנוני הרגיל, וכי חקיקתו של החוק אף הביאה לקיצור פרקי הזמן החולפים עד לאישור תכניות בוועדות המחוזיות השונות, זאת בנוסף להפחתת העומס הרב מהוועדות המחוזיות. עוד יצוין כי במסגרת החוק נקבע מועד לתחילת מימוש התכניות המאושרות בותמ"ל וכי מהנתונים עולה כי מתוך כלל התכניות שאושרו בותמ"ל עד היום, ואשר חלף פרק זמן של 4 שנים ממועד אישורן, ביצוען של 71% מהן– הכוללות כ-190,000 יחידות דיור – החל בהתאם למועדים שנקבעו בחוק. מכאן, שקצב המימוש של התכניות המועדפות ומידת הבשלות שלהן – נחזים להיות גבוהים.

 

לאור האמור ובשל תרומתו המשמעותית של החוק להגדלת היצע הדיור בישראל, ולאור הצורך החיוני שעודנו קיים באישור תכניות רחבות היקף למגורים ולפיתוח מוטה תחבורה ציבורית, מוצע להאריך את תוקפו של החוק בשנה נוספת, בהתאם לסעיף 34(ד) לחוק, עד ליום 8 באוגוסט 2026.

 

 



[1] ס"ח התשע"ד, עמ' 750; התשפ"א, עמ' 398; התשפ"ד, עמ' 1324.