תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
1. תיקון סעיף 2
2. תיקון סעיף 3
ביום כ"ב באייר התשפ"ה (20 במאי 2025) פורסם תיקון לחוק להשתתפותם של העובדים ובעלי תפקיד בשירות הציבורי, בצעדים לייצוב המצב הפיסקלי במדינה במהלך השנים 2025 ו-2026 (הוראת שעה), התשפ"ה-2025 (להלן – החוק), שבו הוארכה התקופה לחתימה על הסכם קיבוצי מאושר כהגדרתו בחוק עד יום ד' בתמוז התשפ"ה (30 ביוני 2025). במסגרת הדיונים בעניין התיקון לחוק, הועלתה האפשרות כי ישנם מעסיקים שעובדיהם אינם מאורגנים שעשויים להיות מעוניינים לבצע את הפחתת המשכורת של עובדיהם בדרך אחרת מהקבועה בסעיף 3 לחוק, אולם אין באפשרותם לעשות כן משום שאינם יכולים לחתום על הסכם קיבוצי מאושר.
מטרת החוק המוצע לתקן את סעיף 2 לחוק כך שתינתן אפשרות למעסיק שעובדיו אינם מאורגנים בארגון יציג לערוך הסדר קיבוצי חד צדדי שעניינו הפחתת משכורתם של כל עובדיו (להלן – הסדר קיבוצי חד צדדי) באופן חלופי להפחתה בשיעורים הקבועים בסעיף 3 לחוק. הסדר קיבוצי חד צדדי יהיה טעון אישור בידי הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר לעניין מעסיק כאמור בפסקאות (2) עד (4) להגדרה "מעסיק", או בידי החשב הכללי והממונה על התקציבים לעניין מעסיק שהוא מוסד חינוך כאמור כמפורט בפסקה (5) להגדרה "מעסיק" שבחוק, וזאת כדי להבטיח כי החיסכון הגלום בו יתרום בשיעור הדומה לשיעור הקבוע בסעיף 3 לחוק, לצמצום הוצאות השכר אצל המעסיק הציבורי שעליו הוא חל. כך, ההפחתה שבהסדר הקיבוצי החד צדדי נדרשת להיות תואמת את תכליתו של החוק לצמצם ולרסן את הוצאות השכר של המעסיק בשירות הציבורי בשנת 2025, ודבר זה ייבחן בעת אישור ההסדר.
לא רלוונטי
לא רלוונטי
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:
תזכיר חוק להשתתפותם של העובדים ובעלי תפקיד בשירות הציבורי, בצעדים לייצוב המצב הפיסקלי במדינה במהלך השנים 2025 ו-2026 (הוראת שעה)(תיקון מס' 2)( הפחתת משכורת לעובד לפי הסכם קיבוצי מאושר או לפי הסדר מאושר), התשפ"ה-2025
כללי
ביום כ"ז באדר התשפ"ה (27 במרץ 2025) פורסם חוק להשתתפותם של העובדים ובעלי תפקיד בשירות הציבורי, בצעדים לייצוב המצב הפיסקלי במדינה במהלך השנים 2025 ו-2026 (הוראת שעה), התשפ"ה-2025 (להלן – החוק).
בסעיף 2 לחוק נקבע כי "בתקופה הקובעת הראשונה או בעדה, ובתקופה הקובעת השנייה או בעדה, תופחת משכורתו של עובד, בהתאם להוראות שנקבעו בהסכם הקיבוצי החל על העובד או בהסכם קיבוצי אשר משכורתו של העובד נקבעת לפיו, אשר נחתם עד ליום ב' בניסן התשפ"ה (31 במרץ 2025) ואושר לעניין חוק זה בידי שר האוצר או בידי הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר (להלן – הסכם קיבוצי מאושר); בבחינת מתן אישור להסכם קיבוצי כאמור, ניתן להביא בחשבון גם הפחתת משכורת שנעשתה לפי הסכם כאמור בתקופה המקדימה; אושר הסכם קיבוצי כאמור, יראו הפחתה כאמור כהפחתה שנעשתה בשל הוראות חוק זה."
בסעיף 3 לחוק נקבע כי אם לא חל על עובד הסכם קיבוצי מאושר, תופחת משכורתו בתקופה הקובעת הראשונה או בעדה, ובתקופה הקובעת השנייה או בעדה, בשיעורים שנקבעו בו מהבסיס הקובע כהגדרתו בחוק, ובכלל זה יופחת בשיעור כאמור גם הבסיס לחישוב הסכומים המשולמים בעד העובד לקרן השתלמות, אם הוא זכאי לתשלום כאמור.
ביום כ"ב באייר התשפ"ה (20 במאי 2025) פורסם תיקון לחוק, שבו הוארכה התקופה לחתימה על הסכם קיבוצי מאושר עד יום ד' בתמוז התשפ"ה (30 ביוני 2025). במסגרת הדיונים בעניין התיקון לחוק, הועלתה האפשרות כי ישנם מעסיקים שעובדיהם אינם מאורגנים שעשויים להיות מעוניינים לבצע את הפחתת המשכורת של עובדיהם בדרך אחרת מהקבועה בסעיף 3 לחוק, אולם אין באפשרותם לעשות כן משום שאינם יכולים לחתום על הסכם קיבוצי מאושר.
סעיף 1 מוצע לתקן את סעיף 2 לחוק כך שיתווסף לו סעיף קטן (ב) ובו תינתן אפשרות למעסיק שעובדיו אינם מאורגנים בארגון יציג לערוך הסדר קיבוצי חד צדדי שעניינו הפחתת משכורתם של כל עובדיו (להלן – הסדר קיבוצי חד צדדי). מוצע לקבוע כי הסדר קיבוצי חד צדדי יהיה חייב לכל הסדר אחיד לגבי כל העובדים של המעסיק, וזאת כדי למנוע אפשרות של הסדר הפחתה שונה בין העובדים של המעסיק בהיעדרו של ארגון עובד יציג. הסדר קיבוצי חד צדדי יהיה טעון אישור בידי הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר (להלן – הממונה על השכר) לעניין מעסיק כאמור בפסקאות (2) עד (4) להגדרה "מעסיק", או בידי החשב הכללי והממונה על התקציבים לעניין מעסיק שהוא מוסד חינוך כאמור כמפורט בפסקה (5) להגדרה "מעסיק" שבחוק.
אם יאושר הסדר קיבוצי חד צדדי כאמור עד ליום ד' בתמוז התשפ"ה (30 ביוני 2025), יראו בהפחתה כאמור כהפחתה שנעשתה בשל הוראות החוק.
יובהר כי לפי החוק, הסדר קיבוצי חד צדדי כאמור טעון את אישורו של הממונה על השכר או החשב הכללי והממונה על התקציבים, לפי העניין, כדי להבטיח כי החיסכון הגלום בו יתרום בשיעור הדומה לשיעור הקבוע בסעיף 3 לחוק, לצמצום הוצאות השכר אצל המעסיק הציבורי שעליו הוא חל. כך, ההפחתה שבהסדר הקיבוצי החד צדדי נדרשת להיות תואמת את תכליתו של החוק לצמצם ולרסן את הוצאות השכר של המעסיק בשירות הציבורי בשנת 2025, ודבר זה ייבחן בעת אישור ההסדר.
לגבי עובד שעליו יחול הסדר קיבוצי חד צדדי שיאושר כאמור, תבוא הפחתת המשכורת בהתאם להוראות ההסדר הקיבוצי החד צדדי המאושר, במקום הפחתת המשכורת לפי סעיף 3 לחוק. מוצע כי הסדר כאמור יכול לשנות את ההפחתה המתחייבת לפי החוק גם לעניין החלק בתקופה הקובעת הראשונה שמיום תחילתה עד יום כניסתו לתוקף של התיקון המוצע.
סעיף 2 מוצע לתקן את סעיף 3 לחוק כך שיחול רק על עובד שלא חל עליו הסכם קיבוצי מאושר או הסדר קיבוצי חד צדדי מאושר.